Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bruktpriser 1st

Startet av ihaal, tirsdag 11. mai 2021, klokken 08:12

« forrige - neste »

ihaal

Bruktmarkedet for 1st (ikke Max) ser nå veldig attraktivt ut for de som skal selge (i hvert fall hvis man skal ta prisene som listes på Finn alvorlig). Noen som har formening om hvor lenge de vil fortsette å holde seg på dette nivået? Har tenkt å selge i starten av august men vurderer å legge den ut før sommeren for å sikre meg en god pris. Vanskelig vurdering...
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Trond.m

Det er vanskelig å spå – især om fremtiden 😉

Nå er det vel også viktig å være klare over at bilene som ligger på Finn ikke er solgt. Prisen på id.4 business vil nok også snart settes ned, da den er overpriset i forhold til GTX. Da vil 1St prisene følge med ned. Men tipper prisen ink. vinterhjul vil holde seg rundt 400-410 med vinterhjul til august, uten vinterhjul 395 ?

ihaal

#2
Skjønner. Er det generelt mer gunstig å selge uten vinterhjul? De koster jo vel 21 000 nye, kjedelig hvis man bare får igjen halvparten i bruktmarkedet. har du noen formening om hva som er realistisk salgspris med/uten vinterhjul i dag? Rundt 440/425 kanskje?
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Øyvind.h

#3
Jeg solgte akkurat min 1st på Finn. Den var relativt grei å selge, men gikk et stykke under prisen en ser på Finn. Det var flere interesserte, men ikke til Finn prisene. Et par av butikkene du ser på Finn tok kontakt og ga helt greie bud, men jeg endte opp med å selge til en privatperson. Flere av de potensielle kjøperne visste godt hva nypris var og ga bud deretter, men var uinteressert i å betale overpris. Det var strengt talt bare èn person som var villig til å gi en grei pris, og det var godt under Finn pris.

1st uten vinterhjul har vel mange gitt 400-405 for, så selgerne har en del å gå på prismessig.
En må rett nok også vurdere alternativene (da utgikk City veldig raskt), og med GTX lansert med en OK startpris tenker jeg nok at ID4 2wd får en prisjustering nedover etter hvert nå.

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 11. mai 2021, klokken 08:20
Men tipper prisen ink. vinterhjul vil holde seg rundt 400-410 med vinterhjul til august, uten vinterhjul 395 ?
Det virker som et greit anslag etter sommeren. Litt over 400 med vinterhjul og litt under 400 uten vinterhjul. Dvs kanskje rundt 20k ned etter sommeren.

Spørsmålet blir hvor stort lager bilbutikkene tør å ta inn. De forsøker å kjøpe opp de rimeligere prisede bilene fra privatpersoner. Det kan de tjene litt penger på, og de får bort fra Finn de som ligger mer brukbart priset.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ihaal

Jeg skjønner. Så rundt 420 med originale vinterdekk er en realistisk salgspris på Finn i dag, mens et godt estimat på august for samme pakke blir rundt 400?
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

daktari

Avhenger av prisene på en lik utstyrt ny modell, rabatter og kampanjer samt ventetid på dem.   "Life" som er nærmest?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ihaal

Ligger vel mellom Life (mangler ryggekamera) og Business (gir deg Matrix-lys og keyless).
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Øyvind.h

Sitat fra: ihaal på tirsdag 11. mai 2021, klokken 08:42
Jeg skjønner. Så rundt 420 med originale vinterdekk er en realistisk salgspris på Finn i dag, mens et godt estimat på august for samme pakke blir rundt 400?
Kanskje litt over det med vinterhjul ved salg nå, men bilbutikkene vil nok gi deg bud på kanskje 410-415.

Men salgspris i august blir jo litt gjetning. Den kan påvirkes negativt av prisjustering på 2wd, kampanjer, store leveranser av konkurrenter, antallet med 2wd som skal bytte til 4wd, andelen av dem som gir bilen i innbytte istedenfor Finn +++. Og positivt dersom bilbutikker kjøper opp alle privatbiler og forsøker å legge på fortjeneste. Da er det lett å prise seg som rimeligste på Finn og heller selge direkte til en annen privatperson uten at bilbutikken får tak i bilen og legger på mer.

Jeg synes pågangen på Finn var god, men det tok en ukes tid å finne rette kjøper. Når jeg solgte E-niroen fikk jeg "bedre" pris etter et par timer på Finn, så etterspørselen virket bare helt OK når jeg sammenligner med det salget.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Olemann

Det er en helt klar trend at forhandlere og spekulanter selger uten vinterhjul, eventuelt med info om at det kan skaffes. Så de har nok en hypotese om at det lønner seg, ser bedre ut etc. 
Jeg tror ikke kjøpere er dumme, og tror de fleste vet at hjulpakka koster noe over 20k, og dermed tar dette med i kalkylen. Så skal nok noen som selger 1st bytte til annen ID4, og tenker som så; da kan jeg jo bruke hjulpakka selv, og dermed prøve selge uten. 

Generelt er det slik at biler som selges av brukeren selv, uten andre motiv enn å bytte bil, leveres med begge sett hjul.
Sjekk f.eks. eNiro, der er det som regel 50% biler med ett hjulsett, og grunnen er at dette er importbiler som selges av forhandler som vil tjene penger.  Norske biler som selges av eier har som regel 2 hjulsett.


Sitat fra: ihaal på tirsdag 11. mai 2021, klokken 08:27
Skjønner. Er det generelt mer gunstig å selge uten vinterhjul? De koster jo vel 21 000 nye, kjedelig hvis man bare får igjen halvparten i bruktmarkedet. har du noen formening om hva som er realistisk salgspris med/uten vinterhjul i dag? Rundt 440/425 kanskje?

ihaal

Ok, takk. Jeg tenkte vinterdekk bare var positivt, spesielt fordi nyprisen på skikkelige dekk etter moms vel er høyere enn når man henter ut bilen fra forhandler. Bestilte en ID4 GTX med lanseringspakke for vinterdekk, men vinterdekkene kunne jeg sikkert kansellert hvis det var mer lønnsomt å selge 1st uten vinterdekk på Finn.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Olemann

Dette med timing av salg og kjøp kan man, om man vil, bruke mye tid på.  Jeg har drevet sånn selv i mange år, hatt 9-10 elbiler i like mange år.
Tjent på noen, tapt på noen.

Nå beholder jeg bilen til jeg skal ha noe nytt og tar det tapet som kommer.   Om det blir større eller mindre enn med "timet" salg, ventepølser, leiebiler og mye styr og mange timer på FINN og ulike fora, det aner jeg ikke.

Men, jeg vet at livet leves bare en gang, og jeg gidder ikke tenke tanken på å engang sitte på gamlehjemmet og tenke;  OK, jeg brukte kanskje tiden litt feil, men hadde i alle fall de beste salgene og kjøpene på FINN....

Øyvind.h

Både eNiroen og ID4 solgte jeg uten vinterdekk, av to grunner;
1. Vinterhjul fra forhandler er ofte veldig dyre og etter mitt syn klart overpriset. Av den grunn kjøper jeg ikke vinterhjul fra forhandler ettersom jeg finner vinterhjul med designet jeg ønsker og dekkene jeg ønsker til en vesentlig lavere pris.
2. Jeg kan legge ut bilen vesentlig rimeligere på Finn enn de som selger med vinterhjul. De jeg selger bilen til kan da kjøpe rimeligere (og i noen tilfeller bedre) hjul til en lavere pris og komme enda bedre ut prismessig enn om de måtte ta med hjulene fra forhandler.

Til ID4 starter vinterhjul på ca 10.000,- fra tredjepart. For rundt 15-16.000,- tipper jeg det bør være mulig å få et design en liker så vel som premium dekk. Men etter å ha testet tre forskjellige non-premium dekk i vinter kjenner jeg at betalingsviljen for de dyreste dekkene er gått betydelig ned.

Dersom en bytter til samme modell kan en jo fint bruke samme strategi - legge ut bilen uten vinterhjul og bruke disse på neste bil. Eventuelt legge ut en pris både med og uten vinterhjul.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ihaal

Tenker å legge ut 1st på Finn etter sommerferien i påvente av GTX som nok blir levert i august/september. Ifølge selger kan de som bestiller nå, vente seg levering rundt november, så regner med den er rimelig lettsolgt. Ser noen prøver seg på 470, men det virker veldig i overkant. Noen som har formening om hva de blir omsatt for om dagen og hva som vil være fornuftig utsalgspris med to sett originale hjul?
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

hakotorg

Jeg lagret et par 1st annonser som favoritt, for å se om de ble solgt da jeg ble overrasket over de høye prisene. Den dyreste jeg lagret lå ute for 460 000, men ble solgt kjapt. Nå vet jeg ikke hva den ble solgt for da.
Har/Skal ikke selge min egen bil så har ikke kjennskap til hva de faktisk går for.

ihaal

Interessant. Ser Møller legger ut for rundt 450 selv, men de kan vel ikke selge over listepris. Tenker jeg får prøve å legge ut rundt der selv.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA