Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bremseskiver og klosser til Kona

Startet av Limodriver, mandag 10. mai 2021, klokken 16:46

« forrige - neste »

Limodriver

Da nærmer tiden seg for den 1. eu-kontrollen av Kona og dermed også bytte av de hittil dårligste bremseskivene jeg noen gang har hatt på en bil.

Etter 1. vinter renset og smurte jeg opp bremsene på Kona og oppdaget at belegget på bremseklossene var sprukket slik at disse måtte byttes. Jeg sjekket pris på bremseklosser foran hos Hyundai forhandler som ville avkreve meg kr 1600 for et sett. Det endte med at de byttet klossene på garantien.

Med dele og verkstedprisene Hyundai opererer med skal jeg helt sikkert ikke skifte ut bremseskiver og klosser som er altfor dårlige med tilsvarende. Da til en overpris.

Jeg har begynt å undersøke litt priser på disse delene hos nettbutikker: Jeg har sjekket Autodoc og Autodeler. For et komplett sett foran og bak med skiver, klosser og monteringssett kan en få billigste alternativ for kr 1500, med Brembo og Bosch deler kommer dette på kr 2400. Begge priser en inklusive mva. For billigste alternativ kommer det frakt i tillegg.

Jeg er sikker ikke den eneste som må bite i det sure eplet og skifte skiver foran og bak, men da er det ihvertfall mulig å få deler til en rimelig penge. Dersom en foretar bytte av skiver og klosser i forbindelse med omlegg sommer/vinter vil jeg tro det ikke tar mye mer enn en time ekstra. Da skal en enten være lat eller fordømt velstående (alternativt litt mange tommeltotter) for ikke å bytte skiver og klosser selv. Det vil forundre meg om en ikke må betale kr 10-15000 på et merkeverksted.

Benytter en Brembo- og Boschdeler føler jeg meg trygg på at disse overgår originalkvalitet. De billigste delene er nok også mer enn gode nok. Kvalitetsforskjell vises ofte i f eks at en skive lettere får kast etter harde oppbremsinger fra høye hastigheter eller dårligere slitestyrke. For elbiler i Norge er ikke noen av disse et problem. Bilen kjøres i moderate hastigheter og skivene må ofte skiftes pga rust heller enn pga slitasje.

Jeg sjekket også kull kupefilter samme sted og prisen ligger rett i overkant av hundrelappen. Det er to plastdeksler (henglsene til hanskerommet) du skrur av for hånd og åpner lokket til filterhuset. Tar ut gammelt og setter inn nytt filter, remonterer dekslene og du er ferdig. Jeg er sikker på at det ikke går mer enn 2 min på å bytte filteret.

Det er utrolig hva en kan spare på bilholdet med bittelitt innsats.

Håkon77

Jøss. Klossene mine foran sprakk også. Fikk ikke det på garanti. Bremser var slitedel uansett selv om de ikke var slitt og feil skyldes kvalitet. Service og bremseklosser kom på nesten 6000.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

ProsjektX

Sitat fra: Håkon77 på lørdag 05. juni 2021, klokken 09:12
Jøss. Klossene mine foran sprakk også. Fikk ikke det på garanti. Bremser var slitedel uansett selv om de ikke var slitt og feil skyldes kvalitet. Service og bremseklosser kom på nesten 6000.
Spørs hvor langt bilen var gått også da? Fikk byttet bremseklosser på garanti i våres på en eNiro som var 2 år gammel, bil gått rundt 32.000km. Tydeligvis samme problem på eNiro og Kona. Gå tilbake til forhandler og kreve refusjon...? Åpenbart produksjonsfeil så da skal det tas på garanti / reklamasjon
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Limodriver

Det kan jo tyde på at det er en svakhet ved bremseklossene dersom det er flere som har opplevd dette. Prisen på originale klosser da jeg fikk byttet var kr 1600. Dette i seg selv er tilstrekkelig grunn til å kjøpe fra andre leverandører enn Hyundai, men når det kan virke som det kan være en svakhet kan det være en fordel å kjøpe billigere klosser som forhåpentligvis ikke sprekker.

Håkon77

Tviler på jeg får igjen ett øre. Det er vel en sånn utgift forhandler ikke får igjen fra fabrikken. Mine måtte byttes på 70K servicen. Byttet på Skodaen ved 150K og da fordi de var utslitt og ikke defekte av andre årsaker.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

andy99

Sitat fra: Limodriver på mandag 10. mai 2021, klokken 16:46
Da nærmer tiden seg for den 1. eu-kontrollen av Kona og dermed også bytte av de hittil dårligste bremseskivene jeg noen gang har hatt på en bil.

Etter 1. vinter renset og smurte jeg opp bremsene på Kona og oppdaget at belegget på bremseklossene var sprukket slik at disse måtte byttes. Jeg sjekket pris på bremseklosser foran hos Hyundai forhandler som ville avkreve meg kr 1600 for et sett. Det endte med at de byttet klossene på garantien.

Med dele og verkstedprisene Hyundai opererer med skal jeg helt sikkert ikke skifte ut bremseskiver og klosser som er altfor dårlige med tilsvarende. Da til en overpris.

Jeg har begynt å undersøke litt priser på disse delene hos nettbutikker: Jeg har sjekket Autodoc og Autodeler. For et komplett sett foran og bak med skiver, klosser og monteringssett kan en få billigste alternativ for kr 1500, med Brembo og Bosch deler kommer dette på kr 2400. Begge priser en inklusive mva. For billigste alternativ kommer det frakt i tillegg.

Jeg er sikker ikke den eneste som må bite i det sure eplet og skifte skiver foran og bak, men da er det ihvertfall mulig å få deler til en rimelig penge. Dersom en foretar bytte av skiver og klosser i forbindelse med omlegg sommer/vinter vil jeg tro det ikke tar mye mer enn en time ekstra. Da skal en enten være lat eller fordømt velstående (alternativt litt mange tommeltotter) for ikke å bytte skiver og klosser selv. Det vil forundre meg om en ikke må betale kr 10-15000 på et merkeverksted.

Benytter en Brembo- og Boschdeler føler jeg meg trygg på at disse overgår originalkvalitet. De billigste delene er nok også mer enn gode nok. Kvalitetsforskjell vises ofte i f eks at en skive lettere får kast etter harde oppbremsinger fra høye hastigheter eller dårligere slitestyrke. For elbiler i Norge er ikke noen av disse et problem. Bilen kjøres i moderate hastigheter og skivene må ofte skiftes pga rust heller enn pga slitasje.

Jeg sjekket også kull kupefilter samme sted og prisen ligger rett i overkant av hundrelappen. Det er to plastdeksler (henglsene til hanskerommet) du skrur av for hånd og åpner lokket til filterhuset. Tar ut gammelt og setter inn nytt filter, remonterer dekslene og du er ferdig. Jeg er sikker på at det ikke går mer enn 2 min på å bytte filteret.

Det er utrolig hva en kan spare på bilholdet med bittelitt innsats.
@Limodriver,
Jeg må ha nye bremset bak på min.
Ser det er så mange ulike merker på disse nettbutikkene og usikker på om alt egentlig passer.
Byttet du selv? Passet delene? Har du delenummer eller linker til delene?
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Limodriver

Jeg har kun kjøpt inn delene slik at jeg har dem klare til jeg får ånden over meg og skifter. Jeg vil tro jeg venter til siste hjulskift før første EU-kontroll. Selv om bremsene har en del rust så fungerer de utmerket.

Jeg kjøpte delene hos autodoc. Dersom du laster ned appen og registrerer deg får du varsel om dagsrabatter. Rabattene varierer veldig, men dersom du venter 2-4 uker er rabatten som regel oppe i 40%. Jeg målte skivene mine da jeg byttet hjul og tok utgangspunkt i dette, i tillegg brukte jeg eurodel.no som har delenr tilgjengelig for forskjellige leverandører. Det enkleste ville være å høre på pris hos Hyundai og få delenummer slik at du har dette som utgangspunkt.

Jeg kjøpte de rimeligste skivene på autodoc. Kona kjøres ikke i svært høye hastigheter og må antageligvis byttes pga rust heller enn slitasje/juling og derfor valgte jeg å ikke kjøpe kvalitetsskiver. Dessverre blir skiver forbruksvare i og med at Hyundai ikke har programmert vedlikeholdsbremsing på bilene slik at bilen selv hadde bremset vekselvis med for- bakbremsene med jevne intervaller slik at bremsene ble brukt tilstrekkelig til å forhindre rust.

andy99

Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

frodem

Mine klosser gikk i total oppløsning fremme. Så på verksted sa de at de bør byttes. Prisen var såpass høy så jeg bestilte klosser og skulle ta gjøre det selv. Har byttet på andre biler.
Jeg byttet til disse: https://www.skruvat.no/Bremseklosser-sett-P1604636.aspx. De hadde ikke hull for bøylen som skal dra de fra hverandre etter en har bremset. Og da jeg startet bilen og skulle pumpe bremsene så får jeg feilmelding. Har fått ok trykk i pedalen. Men vil ikke bremse noe serlig. Virker som bare bak som tar.
Og alarmen sier at jeg må sjekke bremsesytemet. Har tatt av batteri for å forsøke å nullstille. Forsatt alarm.
Noen ideer?

Limodriver

Først til bremseklossene som gikk i oppløsning. Mine klosser spaltet seg flere ganger. Jeg har blitt fortalt at dette kan skje dersom bremsene går varme ved for hard bruk. Jeg har ikke brukt bremsene hardt. Ifølge Hyundai bruker jeg bremsene for lite for skivene har fått gravrust foran og bak.

Jeg kjøpte noe av de billigste skivene og klossene til begge akslene fra Autodoc. Med de nye skivene ruster de mye mindre til tross for uendret bruk og klossene er fremdeles en samlet enhet. Jeg har en mistanke om at Hyundai kjøper inn deler av semreste kvalitet og mener de ikke har reklamasjonsansvar. En sammenligning er svinglysene foran. Begge pærene gikk etter ca 12 mnd. Jeg byttet til pærer av laveste kvalitet fra Biltema og har ikke byttet disse på 4 år. TIlfeldig - jeg tror ikke det. Men en krone her og en krone der multiplisert med et høyt tall blir det penger av.

For å sikre at delene en kjøper fra Autodoc passer kan en benytte seg av tjenesten de har der de bekrefter at de foreslåtte delene passer til ditt kjøretøy. Da må en oppgi VIN på bilen.

Når det kommer til feilmeldingen fikk jeg det etter å ha forsøkt å bytte bremsevæske. Jeg bytter bremsevæske på bilene mine med 24 mnd intervall. Etter å ha åpnet nippelen på ene caliperen gikk lysorgelet i dashbordet bananas og så ut som julebelysningen i et amerikansk hjem med respekt for seg selv.

Etter å ha undersøkt litt fikk jeg opplyst fra et Hyundaiverksted at bremsene måtte kalibreres i styringsenheten. Det var heller ikke oppgitt noe krav til bytte av bremsevæske på Hyundai Kona. Dette finner jeg besynderlig da bremsevæske er hygroskop og dette kan føre til koking av bremsevæske eller rust i bremsesystemet ved for mye vann i bremsevæsken. Muligens antar Hyundai at bilene ikke blir så mye eldre enn garantiperioden på 5 år og det ikke vil representere et problem i løpet av denne tiden.

Jeg fikk kalibrert bremsene av et uavhengig verksted til ca kr 600, hos Hyundai ville det nok kommet på kr 2-3000.

I denne sammenhengen kan det også nevnes at jeg sjekket pris på å bytte skiver og klosser på bilen hos et Hyundaiverksted. Jeg fikk en pris på ca kr 20 000. Delene hos Autodoc kostet mindre enn 10% av dette. Det tok meg mindre enn 2 timer å bytte skiver og klosser på tunet med garasjejekk. En Hyundaimekaniker med erfaring, egnet verktøy og løftebukk vil jeg tro skifter alle skiver og klosser på mindre enn 1 time.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA