Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Bremseskiver og klosser til Kona  (Lest 617 ganger)

Limodriver

• Hero Member
    • Vis profil
Bremseskiver og klosser til Kona
« på: Mandag 10. Mai 2021, klokken 16:46 »
Da nærmer tiden seg for den 1. eu-kontrollen av Kona og dermed også bytte av de hittil dårligste bremseskivene jeg noen gang har hatt på en bil.

Etter 1. vinter renset og smurte jeg opp bremsene på Kona og oppdaget at belegget på bremseklossene var sprukket slik at disse måtte byttes. Jeg sjekket pris på bremseklosser foran hos Hyundai forhandler som ville avkreve meg kr 1600 for et sett. Det endte med at de byttet klossene på garantien.

Med dele og verkstedprisene Hyundai opererer med skal jeg helt sikkert ikke skifte ut bremseskiver og klosser som er altfor dårlige med tilsvarende. Da til en overpris.

Jeg har begynt å undersøke litt priser på disse delene hos nettbutikker: Jeg har sjekket Autodoc og Autodeler. For et komplett sett foran og bak med skiver, klosser og monteringssett kan en få billigste alternativ for kr 1500, med Brembo og Bosch deler kommer dette på kr 2400. Begge priser en inklusive mva. For billigste alternativ kommer det frakt i tillegg.

Jeg er sikker ikke den eneste som må bite i det sure eplet og skifte skiver foran og bak, men da er det ihvertfall mulig å få deler til en rimelig penge. Dersom en foretar bytte av skiver og klosser i forbindelse med omlegg sommer/vinter vil jeg tro det ikke tar mye mer enn en time ekstra. Da skal en enten være lat eller fordømt velstående (alternativt litt mange tommeltotter) for ikke å bytte skiver og klosser selv. Det vil forundre meg om en ikke må betale kr 10-15000 på et merkeverksted.

Benytter en Brembo- og Boschdeler føler jeg meg trygg på at disse overgår originalkvalitet. De billigste delene er nok også mer enn gode nok. Kvalitetsforskjell vises ofte i f eks at en skive lettere får kast etter harde oppbremsinger fra høye hastigheter eller dårligere slitestyrke. For elbiler i Norge er ikke noen av disse et problem. Bilen kjøres i moderate hastigheter og skivene må ofte skiftes pga rust heller enn pga slitasje.

Jeg sjekket også kull kupefilter samme sted og prisen ligger rett i overkant av hundrelappen. Det er to plastdeksler (henglsene til hanskerommet) du skrur av for hånd og åpner lokket til filterhuset. Tar ut gammelt og setter inn nytt filter, remonterer dekslene og du er ferdig. Jeg er sikker på at det ikke går mer enn 2 min på å bytte filteret.

Det er utrolig hva en kan spare på bilholdet med bittelitt innsats.

Håkon77

• Sr. Member
    • Vis profil
Sv: Bremseskiver og klosser til Kona
« Svar #1 på: Lørdag 05. Juni 2021, klokken 09:12 »
Jøss. Klossene mine foran sprakk også. Fikk ikke det på garanti. Bremser var slitedel uansett selv om de ikke var slitt og feil skyldes kvalitet. Service og bremseklosser kom på nesten 6000.
2018 Kona
2014 Leaf
2007 Skoda 1.9tdi

ProsjektX

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #2 på: Onsdag 09. Juni 2021, klokken 13:07 »
Jøss. Klossene mine foran sprakk også. Fikk ikke det på garanti. Bremser var slitedel uansett selv om de ikke var slitt og feil skyldes kvalitet. Service og bremseklosser kom på nesten 6000.
Spørs hvor langt bilen var gått også da? Fikk byttet bremseklosser på garanti i våres på en eNiro som var 2 år gammel, bil gått rundt 32.000km. Tydeligvis samme problem på eNiro og Kona. Gå tilbake til forhandler og kreve refusjon...? Åpenbart produksjonsfeil så da skal det tas på garanti / reklamasjon
2021 Ioniq 5 P45 (bestilt)
2019 Kia eNiro
2019 Hyundai Kona
2017 Hyundai Ioniq

Limodriver

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 på: Fredag 11. Juni 2021, klokken 01:05 »
Det kan jo tyde på at det er en svakhet ved bremseklossene dersom det er flere som har opplevd dette. Prisen på originale klosser da jeg fikk byttet var kr 1600. Dette i seg selv er tilstrekkelig grunn til å kjøpe fra andre leverandører enn Hyundai, men når det kan virke som det kan være en svakhet kan det være en fordel å kjøpe billigere klosser som forhåpentligvis ikke sprekker.

Håkon77

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #4 på: ſøndag 13. Juni 2021, klokken 00:30 »
Tviler på jeg får igjen ett øre. Det er vel en sånn utgift forhandler ikke får igjen fra fabrikken. Mine måtte byttes på 70K servicen. Byttet på Skodaen ved 150K og da fordi de var utslitt og ikke defekte av andre årsaker.
2018 Kona
2014 Leaf
2007 Skoda 1.9tdi