Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

MDG vil at du skal kjøre tog - ikke elbil

Startet av ToWalkOrDrive, mandag 10. mai 2021, klokken 13:54

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Ser at MDG sier de vil gjøre et forsøk på å stoppe de planlagte riksveibyggingene dersom de skal forhandle om regjeringsposisjon...blant annet E39 (mellom Stavanger og Kristiansand). Tydelig at MDG ikke vil at elbil skal være en løsning på transport i samfunnet...mens tunge tog er tydeligvis løsningen på alt?

Jeg bare tenker: dersom en tenker at det tar 5 år før veiene begynner å bli ferdig-laget, og at veiene skal vare i 60 år f.eks., og en ser batteriutviklingen de siste 10 årene....hvordan vil batteriene være om 10 år? Dersom prisnedgangen fortsetter å synke litt til vil nok mange ha elbil uansett, og da er det jo flott å slippe å kjøre så langt og farlig. Vekten på batteriene synker jo og... Er MDG utdaterte? Er det dette vi vil slippe til i høst?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Ga9429/varsler-stopp-i-hele-landet-her-er-veiprosjektene-mdg-vil-skrote
Tesla Model Y                         2021-

Jon65

Det stemmer nok bra, elbil er fortsatt bil og bil er ikke bra. De ønsker at mest mulig transport skal være skinnebasert, sykkel eller gange. Ref deres alternative nasjonale transportplan.

De Grønne legger til grunn at satsing på nullutslippskjøretøy må gå hånd i hånd med en
omprioritering fra biler og luftfart til skinnegående transport, gange, sykkel og gods på sjø.


De Grønne sier i denne planen i hovedsak nei til utvidelser av kapasitet på veinettet og i
lufthavnene. ..................Likevel er det andre gode grunner til å begrense
veksten i biltrafikken, særlig forbruket av arealer tilsier at kapasiteten bør begrenses, særlig i
og rundt byene.

Vidar_S

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 10. mai 2021, klokken 13:54
Ser at MDG sier de vil gjøre et forsøk på å stoppe de planlagte riksveibyggingene dersom de skal forhandle om regjeringsposisjon...blant annet E39 (mellom Stavanger og Kristiansand). Tydelig at MDG ikke vil at elbil skal være en løsning på transport i samfunnet...mens tunge tog er tydeligvis løsningen på alt?

...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Ga9429/varsler-stopp-i-hele-landet-her-er-veiprosjektene-mdg-vil-skrote

Ser frem til at MDG legger frem planene sine om tog fra Bergen til Sotra ettersom Sotrasambandet er blant prosjektene de ønsker fjernet fra NTP  :+1:

JorgenM

MDG er så virkelighetsfjerne at det bare blir komisk. Måtte de aldri få makt i rikspolitikken. Fatter ikke hvem som stemmer på disse gjøkene  >:(
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

hELgenen

MDG er veldig bakstreverske i sitt tankesett. Miljøvennelig transport på vei er vesentlig mer fornuftig i det lange løp. Alle kan ikke bo i en by eller langs en jernbane. Men mdg er jo et parti av og stort sett med bymennesker. Finner partiet også veldig miljøfiendtelig da klima trumfer miljø i enhver sak. F.eks vil de tapetsere og rasere lokalmiljøer i landet for å bygge vindmøller. De vil tvangsfore eldre mennesker linser osv. Jeg blir rett og slett dårlig til sinns av å høre argumentene deres. Nei,la oss håpe det naturødeleggende partiet aldri får noen større innflytelse.

1317142119

Hadde MDG bare hatt en realistisk plan å vise til, så hadde ikke planene deres fremstått så radikale og vanskelig å kjempe for.

La oss tenke oss at vi skroter alle planer om å bygge tryggere veier og at alt av transport skal over på skinner. Så bygger vi togskinner på kryss og tvers av Norge. Vi ser bort ifra at det er umulig å få alle mennesker og gods over på tog av praktiske hensyn (det er ikke plass til flere tog eller passasjerer på hele Østlandet).

Problemstilling 1: når alle kjører tog, hvem skal betale for billetten? Bilistene subsidierer kollektivsatsingen i dag. Skal billettprisen drastisk opp eller skal vi øke skattene for alle, når det ikke er bilister å skattlegge? Allerede i dag klages det over at det er for lite inntekter fra bomringen i Oslo til å dekke kostnadene for kollektivtransporten. Dette vil åpenbart forverres hvis ingen kjører bil.

Problemstilling 2: man legger opp til at det skal gå både trege lokaltog og "raske" regiontog så langt ut i gokk du kommer. Ola Nordmann i Tettsted A får da en lokalstasjon så han kan ta lokaltoget til Tettsted B hvor arbeidsplassen er (tenk strekningen Asker-Oslo for å ta en forholdsvis kjent avstand). En slik lokaltogrute må da settes opp alle steder i hele Norge. I tillegg må det settes opp bussruter som passer med togrutene på alle slike tettsteder (som det er mange av i Norge), ellers forsvinner hele poenget med lokaltoget. Hvem skal betale for alle togene, ansatte og at toget går ofte nok, til tross for manglende passasjergrunnlag? Hvem skal betale for bussrutene som går tomme stort sett hele dagen unntatt i rushtiden (i den grad man kan kalle det rushtid på små tettsteder)? Det må gå himla mange tog for at alle over hele Norge skal komme seg på jobb mellom 7-9 og hjem igjen etter 8 timer. Skal dette betales av brukerne med skyhøye billettpriser? Eller skal vi alle betale over skatteseddelen? Eller er bil tenkt som et gode bare distriktene få bruke, såfremt de ikke kommer inn til småbyene i distriktene? Skal den hæren med ansatte som jobber med kollektivtransport være på jobb på morgenen, ha fri på dagen, jobbe på ettermiddagen og ha fri på kvelden igjen? Eller skal det være 8-timers skift slik at de 3 personene ila dagen som ikke jobber skal få komme seg fra A til B også?

Kollektivtransport er et tapsprosjekt selv der det bor desidert flest folk i Norge (Stor-Oslo) - ellers ville ikke bilistene og staten sponset billettprisen og utbyggingen. Det må da bli helt spinnville priser pr passasjer for et tilsvarende tilbud i grisgrendte strøk?

Jeg klarer ikke å sette meg inn i hvordan MDG skal løse befolkningsvekst uten å bygge ut all infrastruktur. Tog er bra, men det fungerer ikke som en erstatning til vei over hele Norge.

kodax

MDG sier vel at de vil prioritere tog, ikke at all transport skal over på tog.
Kollektivtransport trenger man hvis ikke alle skal ha bil.
Stem på det partiet du er mest enig i ved valget, slutt å syt på internett ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Electric cars in Norway

Har ingen mening om dette MDG innspillet er bra eller dårlig....Ser det er mye eder & galle i kommentar feltet i den VG artikkelen. Men men folk må få mene det de vil...

daktari

MDG sin anti-bil-polirikk gav mening på 70-tallet. Nå, med så gode elbiler, el-lastebiler rundt hjørnet og om få tiår el-fly og autonome biler gir det ikke mening. Jernbane et dødt hvis ikke infrastrukturen allerede er på plass.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

OhmPaPa

Vel i gamle Sovjetunionen ville ikke staten at privatpersoner skulle ha biler da det ble for mye frihet.

Jeg liker retro-bølgen jeg i mange sammenhenger. Men ikke alle.

turfsurf

Sitat fra: daktari på tirsdag 11. mai 2021, klokken 00:23
Nå, med så gode elbiler, el-lastebiler rundt hjørnet og om få tiår el-fly og autonome biler gir det ikke mening. Jernbane et dødt hvis ikke infrastrukturen allerede er på plass.
Riktig. Jernbane gir knapt mening rundt Oslogryta. Muligens som fraktalternativ mellom de største byene. Ellers er det både dyrere og mindre miljøvennlig enn personbil for en familie.

Kollektivtrafikk er og blir ett for dårlig alternativ i mesteparten av Norge. Rett og slett ikke økonomi i det. Her midt mellom to byer i Vestfold går den en buss på morgenen og en buss på ettermiddagen som korresponderer med toget. Og den går ikke direkte til togstasjonen må du tro.

Så skal man da ha en fornuftig korrespondanse til toget må man enten kjøre personlig transport av en eller annen form eller bruke (el)sykkel.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Autonome biler kommer på ett eller annet tidspunkt, men er det riktig at politikerne planlegger ut i fra det? Hvis ikke, hva med alle de som ikke har bil; Hvordan skal de komme seg rundt hvis det ikke er kollektivtransport?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

vartli

Det er vel bare naturlig for MDG å forby bygging av boliger og industri utenfor hovedkollektivaksene. Legg ned servicetilbud og få full fart på sentraliseringen. Når ingen er igjen i utkantene og alle bor sentrumsnært, kan MDG få litt mer forståelse for sine tanker om kollektivtransportens overtakelse. Har selv tatt Jærbanen til jobb i over ti år, der det var fem minutter å gå i hver ende. Det likte jeg kjempegodt, men det er mange som ikke har den muligheten, selv i forholdsvis sentrale strøk.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

cra

MDG ser gjennom et langt og tynt sugerør. Hva som forgår på utsiden av sugerøret har de ikke fjerneste aning om. De ønsker bare å trykke oss alle gjennom det tynne røret uten hverken evne eller vilje til å forstå at utenfor sugerøret befinner det seg noe som kalles "den virkelige verden". Jeg er forsåvidt ikke uenig med dem i at vi kan jobbe mot å gjøre verden til et bedre sted for alle, men metodene deres er så forstemmende at også jeg er blandt dem som opplever kvalme når jeg hører om dem.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vartli på tirsdag 11. mai 2021, klokken 09:05
Det er vel bare naturlig for MDG å forby bygging av boliger og industri utenfor hovedkollektivaksene. Legg ned servicetilbud og få full fart på sentraliseringen. Når ingen er igjen i utkantene og alle bor sentrumsnært, kan MDG få litt mer forståelse for sine tanker om kollektivtransportens overtakelse. Har selv tatt Jærbanen til jobb i over ti år, der det var fem minutter å gå i hver ende. Det likte jeg kjempegodt, men det er mange som ikke har den muligheten, selv i forholdsvis sentrale strøk.

Ja, vil tro elsparkesykkelen gjør det litt mer brukbart med tog, da du kan bo litt lenger vekke fra togbanen enn uten elsparkesykkel. I Stavanger har de sagt at de skal prøve å bygge mer og fortette langs kollektiv-aksen, men i praksis skjer jo det meste av utbygging i det perifere Sandnes, hvor eneboligene og rekkehusene er spredt rundt på store områder hvor det i hvert fall ikke er mulig å få en jernbane forbi. Bybanen ble jo stoppet da den viste seg å være alt for dyr. Heldigvis har de rukket å bygge masse tunneler i Stavanger før MDG fikk noe å si. Før sto bilene og stampet inni byen, både de som skulle til byen, men og de som skulle gjennom. Nå kjører de som skal gjennom under byen. Luftmålingene inni byen var forferdelige. Nå er de helt ok. Før gikk det ikke an å gjøre et ærend kl 07:50 i Stavanger....nå er køen borte. En har gjort det MDG sier ikke går an: Man har bygget seg ut av kø...bygget veier...Det var mange kritiske røster mens de bygget....nå er det stille. En må bare fortsette å bygge ut veiene så folk slipper å bruke livet sitt på å sitte i kø, men selvsagt og bygge jernbane der de regner ut at det er klokt, sånn som Jærbanen, som er en voksende suksess. Det er utrolig mye forbedringer som kan gjøres ganske rimelig. Det at tog må stoppe for møtende tog er jo helt avleggs...da må det gå an å lage til dobbelt spor på deler av strekningen i det minste....poenget mitt er at en skal høste jernbane-frukter der det er lavthengende frukt og så kan en kjøre på med "elbilveier" der det er lurt, og ikke stoppe det pga foreldede forurensingsmyter i et gammelt MDG-skriv.
Det skumle er at AP sannsynligvis trenger støtte fra MDG for å komme i regjering...og AP kommer til å selge så mange bestemødre som de kan finne, og svelge kameler over en lav sko for å få makt igjen...da henger veiene i en tynn tråd....kanskje en regjering med Høyre og Arbeiderpartiet sammen kunne vært det beste....
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA