Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilopphuggere ber departement «gripe inn» overfor Tesla

Startet av Dampmaskin, søndag 09. mai 2021, klokken 12:23

« forrige - neste »

Dampmaskin

Norges biloppsamleres forening hevder at Tesla forbyr gjenbruk av bildeler. – Bærer preg av PR-utspill, svarer bilprodusentens representant i Norge.

https://e24.no/naeringsliv/i/9ORGkp/bilopphuggere-ber-departement-gripe-inn-overfor-tesla

sjokomelk

Dette er ikke spesielt for Tesla. VAG, Volvo og de fleste andre bilprodusentene kjører samme linje. Merkeverksted og deres autoriserte partnere kan ikke bruke brukte deler i reparasjonene sine, men må kjøpe nye deler for å "gå god for" jobben de har utført.
Klassisk clickbait og storm i vannglass.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Dampmaskin

På den ene siden syns jeg at det er bra at det er fokus på temaet. På den andre siden er jeg enig i at det kanskje er urettferdig å peke ut akkurat Tesla her.

Sirkulærøkonomi og "right to repair" er viktige tema, og når Tesla fremstiller seg selv eller fremstilles av andre som en bilprodusent med relativt grønn miljøprofil, så ser jeg hvorfor de er et fristende mål for klikkagn rundt dette. Men det er absolutt en problemstilling som fortjener at det sparkes i alle retninger.

bmw2002

Har aldri opplevd at BMw verksted ikke monterer brukte deler eller uorginale deler. De gir selvfølgelig ikke garanti, men fikk samme pris på montering.

hELgenen

Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 11. mai 2021, klokken 07:16
Har aldri opplevd at BMw verksted ikke monterer brukte deler eller uorginale deler. De gir selvfølgelig ikke garanti, men fikk samme pris på montering.

Og det burde Tesla og alle andre i bransjen selvfølgelig også kunne tilby.

Spesielt Tesla som har følgende uttalte mål :
"
Tesla's mission is to accelerate the world's transition to sustainable energy.
"

Skal man beholde troverdigheten her er det viktig at selskapet er tro mot sin sjel for å si det slik.

Jeg tror kanskje Tesla Norge med mr. Roland i spissen egentlig vil, men får bare ikke lov.

SurSnasen

Sitat fra: OlafGTE på søndag 09. mai 2021, klokken 12:23
– Bærer preg av PR-utspill, svarer bilprodusentens representant i Norge.

Det var jo rette ræva som feis...

automat

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 11. mai 2021, klokken 08:28
Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 11. mai 2021, klokken 07:16
Har aldri opplevd at BMw verksted ikke monterer brukte deler eller uorginale deler. De gir selvfølgelig ikke garanti, men fikk samme pris på montering.

Og det burde Tesla og alle andre i bransjen selvfølgelig også kunne tilby.

Spesielt Tesla som har følgende uttalte mål :
"
Tesla's mission is to accelerate the world's transition to sustainable energy.
"

Skal man beholde troverdigheten her er det viktig at selskapet er tro mot sin sjel for å si det slik.

Jeg tror kanskje Tesla Norge med mr. Roland i spissen egentlig vil, men får bare ikke lov.
Hvis du har en bil som er under ett år gammel, med lav km-stand, som du er uheldig og skader, slik at du må bytte frontlykt. Ville du akseptert at verkstedet satte inn en lykt fra en tre år gammel bil som har gått 100.000km, for at forsikringsselskapet skal spare penger?  Som du i tillegg vil miste nybilgaranti på?

At en bilprodusent ikke ønsker å utvide garantien med flere år/km på en bildel de ikke har kontroll over er ganske forståelig.

Og brukte deler på en bil innenfor nybilgaranti er en bransjeproblematikk. Det er ikke Tesla-spesifikt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på tirsdag 11. mai 2021, klokken 09:03
Hvis du har en bil som er under ett år gammel, med lav km-stand, som du er uheldig og skader, slik at du må bytte frontlykt. Ville du akseptert at verkstedet satte inn en lykt fra en tre år gammel bil som har gått 100.000km, for at forsikringsselskapet skal spare penger?  Som du i tillegg vil miste nybilgaranti på?

Det handler ikke om å miste garanti - det handler om å åpne opp for at verksteder kan benytte seg av brukte deler UTEN å miste garantien. I dag er det så ille at selv om du kommer med delen selv og frasier deg garantien - så nekter enkelte å montere. Det må da finnes en mellomting her? La oss si forsikringsselskapet gir deg som kunde et valg - ny del med egenandel 6000,- eller brukt del med egenandel 2000,- ?
Jeg tenker som så at garantien må gjelde i begge tilfeller. Så får kunden et valg. Poenget er at man lager ordninger som gjør at man ikke bare skroter alt som fungerer



sjokomelk

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 11. mai 2021, klokken 09:56
Det handler ikke om å miste garanti - det handler om å åpne opp for at verksteder kan benytte seg av brukte deler UTEN å miste garantien.
Nå motsier du deg selv i samme setning. Det er nettopp garantispørsmålet som er temaet her. Produsenten kan ikke gå god for garantien på bilen som en helhet hvis det er benyttet deler de ikke har kontroll over. Spørsmålet blir heller da om du kan få bruke brukte/tredjepartsdeler mot at du frasier deg all garanti og reklamasjonsrett på bilen din. Det tror jeg ikke så veldig mange er interessert i så lenge bilen er innenfor dette. Når bilene blir så gamle at dette ikke er et tema lenger, så står man fritt til å benytte hva man selv måtte ønske av deler.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

automat

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 11. mai 2021, klokken 09:56

Det handler ikke om å miste garanti - det handler om å åpne opp for at verksteder kan benytte seg av brukte deler UTEN å miste garantien. I dag er det så ille at selv om du kommer med delen selv og frasier deg garantien - så nekter enkelte å montere. Det må da finnes en mellomting her? La oss si forsikringsselskapet gir deg som kunde et valg - ny del med egenandel 6000,- eller brukt del med egenandel 2000,- ?
Jeg tenker som så at garantien må gjelde i begge tilfeller. Så får kunden et valg. Poenget er at man lager ordninger som gjør at man ikke bare skroter alt som fungerer

Det er nettopp garanti dette handler om. Ingen produsent ønsker å gi garanti på en vare de ikke har kontroll over. Forståelig nok.

Og sett nå at du aksepterte å sette inn en brukt lykt uten garanti for å spare egenandel. Så selger du bilen, og etter et år svikter lykta. Hvem skal holde orden på hvilke deler av bilen som er med og uten garanti? Det er da nok klagesaker rundt bruktbilkjøp om man ikke skal bringe inn dette som en faktor også.

Og hvor slitt kan en brukt del være, før den ikke lenger er akseptabel å bruke til garantireparasjon?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 11. mai 2021, klokken 11:33
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 11. mai 2021, klokken 09:56
Det handler ikke om å miste garanti - det handler om å åpne opp for at verksteder kan benytte seg av brukte deler UTEN å miste garantien.

Nå motsier du deg selv i samme setning.


Hmm..jeg ser ikke det, men mulig min norsk er dårlig.
Poenget er uansett å pålegge aktørene til å akseptere brukte deler
uten at garanti forsvinner gitt at delene kommer fra produsenten.
Det kan jo bety at produsenten må inngå en avtale om kvalitetskontroll hos f.eks verksteder som da både sjekker at den brukte delen er orginal og at den er fungerende og således bør kunne underlegges garantiansvar.

Målet må være at flere brukte deler kan brukes uten at dette går ut over garantien på produktet - og da kan en jo se for seg forskrifter mm som må inn. Mrk! Dette er ikke et Tesla spesifikt problem, men det er flere produsenter og importører som har satt seg litt på bakbeina her.

Ikke så tilhenger av tvang, men kanskje som jeg foreslo over her at man får en slags kompensasjon gjennom lavere egenandel kan være en start. Uansett - viktig at både kunden og miljøet ikke blir lidende her. I dag fungerer dette rett og slett for dårlig

emurof

Sitat fra: automat på tirsdag 11. mai 2021, klokken 12:54Det er nettopp garanti dette handler om. Ingen produsent ønsker å gi garanti på en vare de ikke har kontroll over. Forståelig nok.

Men gjør andre produsenter det likevel?

Wisd0m

Hadde lite sammenstøt med 3ern som gjorde at noen skjermer måtte byttes og en frontlykt. Må si jeg ble positivt overrasket over deleprisene. Frontlykta hadde forsikringsselskapet betalt ca 3500 kroner for. Resten av deleprisene så heller ikke spesielt høye ut sett med norske øyne.

geear

Jeg måtte kjøpe hele den ene bakre hjulbuen i plast til min Model X, etter at vinden hadde knekt den mens bilen stod stille (skjer selvfølgelig kun på en Tesla), og den var på lager lokalt og kostet 600-noe kroner. Hadde det vært hos BMW hadde den kostet 3000,-, men den hadde ikke knukket i utgangspunktet.  :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA