Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

MG5 2022 demo

Startet av laddmeister, mandag 27. desember 2021, klokken 23:51

« forrige - neste »

Thomas_so

Sitat fra: vinterdekk på søndag 01. mai 2022, klokken 09:22
Men 25.000 kr for hengerfeste var da svært mye. Kan være lurt å dobbelsjekke at forhandleren ikke dro på litt ekstra. Det gjorde de hos Kia forhandler mot meg men de oppdaterte tilbudet etter at jeg kontaktet importøren.
Jeg tynte de på det, og prisen var nok satt litt høyt, for de visste ikke når de kunne levere.
I tilegg kjøper jeg en registrert demobil, så jeg hadde fått moms på hengerfestet, så da hadde jeg havnet i 31k for hengerfeste som jeg bruker kanskje 5 ganger i året(2-3 sykkeltransport, og 2-3 søppelkjøring/byggmaterialer)
Ble enig med forhandler å fjerne det. og heller vente 6-12mnd til festene kommer på ettermarket(Brink eller lign) også montere det hos forhandlers verksted.
jeg beholder da gamle Mondeo sliteren min som tilhenger traktor. med delkasko og veiavgift, kan jeg ha den som traktor i 5år kontra kostnaden på hengerfestet til MG5'en!

Man får kjøpt feks krok til ZS i england(for sykkestativ) for 900pund.
2022 MG 5 Lux
2018 Kia Soul Excl.
x 2017 Hyundai Ioniq
x 2020 Kia E-Niro Exclusive
x 2016 Nissan Leaf Nordic Ed. 30kwh

Håvar

Sitat fra: Thomas_so på søndag 01. mai 2022, klokken 09:30
For oss som ikke har utvidet sertifikatet med henger og bare har et B sertifikat, så har ikke man "lov" til å ta beregningen av vekten selv.
da skal man følge hva tillatttotalvekt på tilhenger.

jeg har sett meg ut denne for bruk til hageavfall, ikea osv
https://www.tilhengerfabrikken.no/produkt/nor-trailer-18m-u-bremser-500-kg/
380kg lasteevne er helt topp. trenger jeg noe tyngre, så låner jeg bil og henger for den ene turen i året jeg trenger mer.

Jeg har BE, men velger jeg i appen kun B får jeg beskjed om at jeg kan laste 100 kg mindre enn hengeren er registrert for (bil kan lovlig trekke 1200, henger har totalvekt 1300 og 321 kg egenvekt). Så det er tydelig at hengerappen og svv regner aktuell vekt. Hengerens tillatte totalvekt komme inn i bildet  med klasse B når den overstiger bilens egenvekt. Der hengers totalvekt er mindre enn bilens egenvekt (og samlet totalvekt er under 3500kg) er det kun aktuell vekt som betyr noe
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Thomas_so

fiffig,
var helt sikker på reglene var tillatttotalvekt på henger som gjaldt for kroken.
ser det nå bekreftet når jeg sjekker bilen min på kalkulatoren.

så da kan jeg hekte på en tilhenger med 499kg egenvekt (og under tilatttotalvekt på 1483kg), og en lekebil(1kg) oppå den?!
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2022 MG 5 Lux
2018 Kia Soul Excl.
x 2017 Hyundai Ioniq
x 2020 Kia E-Niro Exclusive
x 2016 Nissan Leaf Nordic Ed. 30kwh

RJK

#33
Rent teoretisk, så kan du faktisk få bot da. Regelen sier "opp til..." og ikke "opp til og med...".

Lest noen få artikler der fører har fått bot for å nå vektgrensen på kiloet, så lekebilen måtte vært akkurat under 1 kg. Tror likevel de fleste kontrollørene ville latt denne gå gjennom kontrollen.

Men hadde du hatt BE, bil på 3500 kg og henger med last på nøyaktig 3500 kg, så hadde det nok stilt seg annerledes. Dette fordi du da beveger deg i et område som hadde medført at du måtte opp på C1 for å kjøre lovlig.

Selv om man tenker at det er absurd å ikke kunne dra mere enn hengeren selv, og i de fleste tilfeller vil det være akkurat det. Men noen ganger er jobben bare å flytte hengeren fra ett sted til ett annet, og da er det jo kjekt å ikke måtte finne seg en annen bil for å gjøre jobben.

Er nok og mange som reagerer på at man med B, uten noe ekstra bokstaver bak denne, ikke får lov å trekke en henger basert på aktuell totalvekt. Og jeg er forsåvidt enig.

Begrunnelsen for at det likevel er tilhengerens maksimaletotalvekt som styrer, er fordi mange vil fylle opp hengeren uten å tenke så mye på vekt, og med større henger, kan det fort bli mange kg over av det.

Men når du begrenses av maksimalt tillatt totalvekt på hengeren, vil den ofte være noe mindre, og med mindre man fyller den med bly, pukk eller stein, eller andre ting med høy egenvekt på lite masse, så skal det være mindre sjanse for at overskridelse blir på veldig mange kg.

Men var ihvertfall godt å se dere kom i mål. Så er det bare å huske på at det er tre punkter som må stemme overens:

1. Hva du maksimalt kan trekke med ditt førerkort Uten bokstaver bak, er det maksimalt tillat totalvekt som gjelder.
a. Henger maks 750 kg, disse kan da komme i tillegg til bilens totalvekt, selv om det skulle være 3500 kg.
b. Dersom henger er over 750 kg, kan ikke bilens totalvekt og hengerens maksimale totalvekt overstige 3500 kg til sammen.
2. Hva bilen maksimalt kan trekke ( totalvekt)
a. Bilens vogntogvekt = Bilens tillatte totalvekt + tilhengerens faktiske/aktuelle vekt
3: Hva hengerens kapasitet er. Her er det alltid faktisk/aktuell vekt som gjelder.

Man begrenses alltid av den delen som settes lavest. Så om du med førerkortet kan dra 1300 kg på henger, så er det hva som er maksimal tillatt totalvekt på henger som du kan ha bak.

Men om bilen maksimalt kan dra mindre enn dette, så må du påse at hengerens egenvekt og faktisk vekt oppå hengeren ikke overstiger bilens begrensning.

Og selvsagt kan du ikke fylle hengeren med mer enn hva den er godkjent for, selv om dette er lavere verdi enn hva bilen kan trekke.

Den store forskjellen mot B og B96, er at med B96 så kan man trekke henger over 750 kg så lenge som bil+henger ikke er over 4250 kg. Man har altså økt hvor mye bil + henger kan veie, opp til den grensen man maksimalt kan ha i vogntogvekt med B, altså bil maksimalt 3500 kg+750 kg.

Det kan være litt forvirrende med når dette blir en begrensning. La oss derfor se på nye TMY, med oppgradert nyttelast. Denne kan dra inntil 1600 kg dersom man har BE. Men med bare B, så gjør den tunge egenvekten til at man kan dra langt mindre.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=255545542

Denne bilen som jeg fant på finn.no er førstegangsregistrert i 10.03.2022, og har en tillatt totalvekt på 2 619 kg, (egenvekt 1 979 kg, så oppgradert nyttelast til 565 kg.

Med bare B i førerkortet, så kan du trekke en henger på (3 500 - 2 619) 881 kg. Dersom du hadde hatt B96 kunne du til gjengjeld dra en henger på 1631 kg, altså 31 kg mer enn hva bilen tillater.

Det betyr at du kan dra en henger med maksimalt tillatt vekt på (4 250 - 2 619) 1631, nesten det dobbelte av hva som er tillatt med bare B, men du må da passe på å holde vekten rett onder 1 600 kg pga "inntil..." i reglene.

Og, som sagt, om hengeren ikke tillater så mye, så er det altså den som setter den faktiske begrensningen i dette tilfellet.

8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA