Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

170kw ladehastighet? OTA-updates?

Startet av Chimp, lørdag 08. mai 2021, klokken 08:18

« forrige - neste »

Chimp

Ser at vw og skoda har kommet med litt info om at 170kw kommer senere, og at det vil oppgraderes OTA på eksisterende biler.
Foreløpig er ikke OTA nevnt med et ord fra Audi. Noen som har plukket opp noe av interesse?

Stikkkontakt

Sitat fra: Chimp på lørdag 08. mai 2021, klokken 08:18
Ser at vw og skoda har kommet med litt info om at 170kw kommer senere, og at det vil oppgraderes OTA på eksisterende biler.
Foreløpig er ikke OTA nevnt med et ord fra Audi. Noen som har plukket opp noe av interesse?

Man skal være forsiktig med å ta ting for gitt i VAG konsernet, men dette er jeg helt sikker på at Audi også implementerer.
For øvrig skrives det av insidere at 170kw vil lanseres på ID.4 når MJ2022 presenteres den 20.mai. Ladekurven vil kun være bedre opp til ca 35%. Ladetiden fra 0-80 kuttes med 4 minutter. 5-50% skal ta 14 minutter. Det er bra.

Chimp

Det er veldig bra og en av grunnene til at det kan være kjekt å bytte i-pace i q4. Har prøvd å like id4 og enyaq, men det blir dessverre ikke helt det samme når man kommer fra jaguaren

Tomas_v

Selgeren min kunne ikke svare. Han viste ikke om de kommer 170kW eller OTA.

Stikkkontakt

Sitat fra: Tomas_v på lørdag 08. mai 2021, klokken 11:53
Selgeren min kunne ikke svare. Han viste ikke om de kommer 170kW eller OTA.

Selvsagt kunne han ikke svare når dette ikke er offisiell informasjon. Vent til 20.mai.

Ingeniøren

Sitat fra: Chimp på lørdag 08. mai 2021, klokken 09:25
Det er veldig bra og en av grunnene til at det kan være kjekt å bytte i-pace i q4. Har prøvd å like id4 og enyaq, men det blir dessverre ikke helt det samme når man kommer fra jaguaren
Nei, lade hastighet er ikke alt  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ingeniøren

Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 08. mai 2021, klokken 13:08
Sitat fra: Tomas_v på lørdag 08. mai 2021, klokken 11:53
Selgeren min kunne ikke svare. Han viste ikke om de kommer 170kW eller OTA.

Selvsagt kunne han ikke svare når dette ikke er offisiell informasjon. Vent til 20.mai.

Min erfaring er at det ofte er helt sant at de ikke vet. Det er i alle fall min erfaring med førstelinje hos en del forhandlere....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Chimp

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 08. mai 2021, klokken 14:02
Sitat fra: Chimp på lørdag 08. mai 2021, klokken 09:25
Det er veldig bra og en av grunnene til at det kan være kjekt å bytte i-pace i q4. Har prøvd å like id4 og enyaq, men det blir dessverre ikke helt det samme når man kommer fra jaguaren
Nei, lade hastighet er ikke alt  :)

Helt rett det, i-pace vinner på det meste annet. Hadde aldri vurdert å bytte om det ikke var for at bagasjerommet er utformet på en slik måte at det passer bedre ift våre behov.

Stikkkontakt

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 08. mai 2021, klokken 14:02
Sitat fra: Chimp på lørdag 08. mai 2021, klokken 09:25
Det er veldig bra og en av grunnene til at det kan være kjekt å bytte i-pace i q4. Har prøvd å like id4 og enyaq, men det blir dessverre ikke helt det samme når man kommer fra jaguaren
Nei, lade hastighet er ikke alt  :)

Det er uansett fortvilende at den er så lite egnet for langtur når den ellers er en så god kjøremaskin.
Jeg orker rett og slett ikke tanken på å kjøre på langtur når den er så ustabil og treg. De få gangene jeg har forsøkt huftiglading har det vært total katastrofe. Selv på lav SOC.

turfsurf

Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 08. mai 2021, klokken 15:01
Det er uansett fortvilende at den er så lite egnet for langtur når den ellers er en så god kjøremaskin.
Jeg orker rett og slett ikke tanken på å kjøre på langtur når den er så ustabil og treg. De få gangene jeg har forsøkt huftiglading har det vært total katastrofe. Selv på lav SOC.
Hva er total katastrofe ? Typisk pleier vi å ende med 80-85kW snitteffekt på langtur. Lader da opp til 70-80%.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Chimp

Det gikk forsåvidt bra første sommer med ipace på norgesferie, men det hadde vært kjekt å ha en elbil som gunnet på slik som etron feks (men gidder ikke gå ned i rekkevidde). Håper q4 overbeviser på begge arenaer, selvom det ikke er lett å lage AWD SUV som er gjerrig på langtur

Stikkkontakt

Sitat fra: turfsurf på lørdag 08. mai 2021, klokken 15:24
Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 08. mai 2021, klokken 15:01
Det er uansett fortvilende at den er så lite egnet for langtur når den ellers er en så god kjøremaskin.
Jeg orker rett og slett ikke tanken på å kjøre på langtur når den er så ustabil og treg. De få gangene jeg har forsøkt huftiglading har det vært total katastrofe. Selv på lav SOC.
Hva er total katastrofe ?

40-50kw maks effekt ved start på 20-30% SOC etter 200 km kjøring. Ikke sommervær, men det er også en del av problemet. At den ikke kan forhåndsvarme batteriet før lading og at det ikke blir varmet i særlig grad under kjøring.

Chimp

Kan man forvarme batteriet til id4 (og derav q4 også)?

Stikkkontakt

Sitat fra: Chimp på lørdag 08. mai 2021, klokken 15:58
Kan man forvarme batteriet til id4 (og derav q4 også)?

Det vet jeg ikke, men ladingen i alle tester av ID.4 er mye bedre enn i-pace. I tillegg har den lavere forbruk.

turfsurf

Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 08. mai 2021, klokken 15:53
40-50kw maks effekt ved start på 20-30% SOC etter 200 km kjøring. Ikke sommervær, men det er også en del av problemet. At den ikke kan forhåndsvarme batteriet før lading og at det ikke blir varmet i særlig grad under kjøring.
Stor batteripakke blir ikke varm uten litt aktiv kjøring på så kort tid.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA