Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Seteposisjon og sittestilling

Startet av ThomasEL, fredag 07. mai 2021, klokken 09:27

« forrige - neste »

ThomasEL

Jeg er klar over at her er det veldig individuelle preferanser, så kanskje vanskelig emne å diskutere. Men hvis du syns det er dumt/lite fruktbart, så er det jo veldig lov å ikke svare noe  ;)

Hva slags sittestilling og seteposisjon foretrekker dere i e-tronen?
Jeg har nå 28000km i min e-tron, men sliter fortsatt litt med å finne den optimale sittestillingen.

- Pr nå har jeg hevet setet ganske mye, slik at jeg ser så godt som hele panseret når jeg kjører. Føler oversikten blir noe dårlig hvis ikke. Flere som tenker slik, eller sitter dere lavere?

- Jeg prøver å følge råd som gis fra NAF etc om at rattet skal være i en slik avstand at jeg akkurat kan legge håndbakken oppå toppen av rattet når jeg lener meg helt tilbake mot seterygg og nakkestøtte. Får da i nærheten av 90 grader i albuene hvis jeg holder et "kvart på tre grep"

- Vinkel på seterygg og avstand til pedaler (grad av "knekk" i knærne) har jeg forsøkt med mye ulikt. Syns det er vanskelig å finne det optimale.

- Eksperimenterer også mye med ulike posisjoner for korsryggstøtten: Mye ute, lite ute, høyt oppe, lav nede. Også her vanskelig å bli klok på hva som er best.

(Jeg har til opplysning standardsetene. Disse har elektrisk korsryggstøtte, ellers manuelt. Det er ikke mulig å stille vinkelen på sitteputa. Denne føles noe høy i forkant, syns jeg)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

storeulv

Har elektrisk justerbare sportsseter og har følgende preferanser:

- god støtte under knehasene, det får jeg ved å trekke frem seteforlengeren
- venstrefoten skal kunne hvile behagelig på plassen sin til venstre for pedalene
- høyrefoten skal ikke måtte løftes for mye for å flytte den til bremsepedalen
- når jeg sitter godt tilbakelent skal jeg kunne legge innsiden av håndleddene på rattet når jeg retter ut armene
- sikten skal ikke bli mye dårligere når jeg legger hodet helt bak mot nakkestøtten

Jeg har som regel rattet nesten helt i øverste og alltid helt i ytterste (nærmest meg) posisjon.
Korsryggstøtten bruker jeg lite, men de andre sjåførene i huset bruker den mer. Jeg har av og til brukt den på langturer for å variere litt i korsryggen.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

ThomasEL

Takk for innspill, @Storeulv :-)

Det er vel nettopp venstrebeinet jeg sliter mest med å få skikkelig til. Føler seteputa trykker noe for hardt opp mot fremre del av låret, slik at det oppleves noe ubehagelig å holde venstrefoten på den egentlige gode hvileplassen sin. Jeg tenker jo det hadde vært enda verre hvis setet kunne trekkes lenger frem. (Men på den andre side, de setene som har uttrekkbar front, har jo samtidig mulighet for å justere ned vinkel på sitteputa).

Jeg opplever vel at problemet med hardt trykk under fremre del av lårene blir mindre når jeg senker setet. Ulempen da er at jeg ikke ser hele panseret.  Så det blir et slags kompromiss midt i mellom.

Egentlig burde de være mulig å bytte sete til et manuelt sportssete, men usikker på om det lar seg gjøre (både manuelt standardsete og manuelt sportssete har kun korsryggstøtten elektrisk, så koblingene burde være de samme)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

storeulv

Sitat fra: ThomasEL på onsdag 12. mai 2021, klokken 10:19
Takk for innspill, @Storeulv :-)

<snip>

Egentlig burde de være mulig å bytte sete til et manuelt sportssete, men usikker på om det lar seg gjøre (både manuelt standardsete og manuelt sportssete har kun korsryggstøtten elektrisk, så koblingene burde være de samme)
Vil tro det går an, men det er neppe en dokumentert fiks for dette hos Møller. Dog tror jeg nok innfestingen er identisk, og de har trolig en dokumentert fiks for å bytte defekte seter med nye tilsvarende. Så, ja, det bør være mulig å få til.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA