Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Frunk... Er det nødvendig...?

Startet av Vurderer en elbil, torsdag 06. mai 2021, klokken 08:53

« forrige - neste »

Vurderer en elbil

Sitat fra: elektrolux på fredag 07. mai 2021, klokken 06:33
Har Tesla S første generasjon med STOR frunk.
Jo, da... Jeg ser at det kan være artig.
Men her er det viktig å få med seg at S er over 30 cm lenger enn f.eks. Enyaq og koster 200.000,- kr mer med ca samme utstyr...
Fossilbil

elektrolux

Betalte 300 000 med 2 års utvidet Tesla garanti og fri  Supercharging...
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Counterpointer

Sitat fra: elektrolux på fredag 07. mai 2021, klokken 12:04
Betalte 300 000 med 2 års utvidet Tesla garanti og fri  Supercharging...
Men da er jo en Enyaq til 100 000 bedre

elektrolux

Enjaq bruker for mye strøm og blir dermed dyr å kjøre på tur.

Men til 100 000 er den unektelig fristende. 😁
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Vurderer en elbil

#19
Sitat fra: elektrolux på fredag 07. mai 2021, klokken 20:47
Enjaq bruker for mye strøm og blir dermed dyr å kjøre på tur.

For dyrt...?

Om Enyaq:
På vår 15 mil lange testrunde, som kjøres på tørre veier mellom 1 og 12,5 varmegrader, ender vi opp med et gjennomsnittsforbruk på 1,66 kWt pr. mil. https://elbil.no/test-av-skoda-enyaq-iv80-romslig-komfortabel-og-gar-langt/

Om Tesla S:
WLTP-forbruket er oppgitt til 18,5 kWh/100 km, men dette inkluderer også ladetap, så det sammenliknbare forbrukstallet er lavere. Vårt gjennomsnittsforbruk på 18,9 kWh/100 km for hele turen er dermed trolig en del høyere enn forbruket som ligger til grunn for WLTP-tallet. Det er ikke rart med tanke på temperatur, hastighet og veiforhold på testturen. https://www.tu.no/artikler/test-tesla-model-s-er-en-av-de-beste-elbilene-du-kan-kjope-selv-etter-syv-ar-pa-markedet/502523

Dersom vi legger til grunn at strømprisen er 1,- kr/kwt og regner hva det koster å kjøre 400 mil i ferien, og det er dette som velter feriebudsjettet, så tror jeg vel problemet egentlig ligger et annet sted...
Fossilbil

Counterpointer

Sitat fra: Espen med elbil i tankene på lørdag 08. mai 2021, klokken 10:42
Sitat fra: elektrolux på fredag 07. mai 2021, klokken 20:47
Enjaq bruker for mye strøm og blir dermed dyr å kjøre på tur.

For dyrt...?

Om Enyaq:
På vår 15 mil lange testrunde, som kjøres på tørre veier mellom 1 og 12,5 varmegrader, ender vi opp med et gjennomsnittsforbruk på 1,66 kWt pr. mil. https://elbil.no/test-av-skoda-enyaq-iv80-romslig-komfortabel-og-gar-langt/

Om Tesla S:
WLTP-forbruket er oppgitt til 18,5 kWh/100 km, men dette inkluderer også ladetap, så det sammenliknbare forbrukstallet er lavere. Vårt gjennomsnittsforbruk på 18,9 kWh/100 km for hele turen er dermed trolig en del høyere enn forbruket som ligger til grunn for WLTP-tallet. Det er ikke rart med tanke på temperatur, hastighet og veiforhold på testturen. https://www.tu.no/artikler/test-tesla-model-s-er-en-av-de-beste-elbilene-du-kan-kjope-selv-etter-syv-ar-pa-markedet/502523

Dersom vi legger til grunn at strømprisen er 1,- kr/kwt og regner hva det koster å kjøre 400 mil i ferien, og det er dette som velter feriebudsjettet, så tror jeg vel problemet egentlig ligger et annet sted...
Du glemmer at electrolux har gratis superlading! Det kan ingen konkurere med på langtur

02jan

Ang. Frunk, ja jeg vil ha frunk hvis jeg kan velge (og det kan jeg).
I tiden jeg kjørte en liten dukke bil på pizzakutter hjul, oppdaget jeg hvor praktisk det var med frunk. Jada den var veldig liten i forhold til andre elbiler som har funk, men ble brukt dagelig.

For min del brukte jeg denne til å slenge vått og møkkete treningstøy etter skitur og stisykkeltur, slenge møkkete arbeidstøy etter båt, bil eller snekring.
Frakt av 12v batteri, båtutstyr, grisete verktøy, ladekabler, fisk fra fisketur osv.

På tur i butikken fint å la handleposene stå i frunken, og holde varene noe temperert og ute fra kupe. Spesielt weekend/ferieturer med fullastet bagasje til fjells med familie, kjekt å ha niste og rom for handling på veien.

Noen syntes frunken ikke var tett nok og noe fukt komme inn, det var aldri noe problem for min del da jeg fant et praktisk å høytrykkspyle denne når det passet meg.

Jeg har en del krav til min neste elbil, var svært fornøyd med i3 konstruksjonen, men formatet + mangel på tak og hengerlast gjorde at jeg tilslutt brukte annen bil.

Siden mange produsenter ikke ser poenget med å tilby frunk, kan det gidt tenkes at jeg må bite i det sure eple og kjøpe en elbil uten garanti og ta frem vinkelsliper og sveiseaparat for få til en frunk løsning.

Bilen jeg har nå, bruker jeg skiboksen som frunk, selv om den har «gigantisk bagasjerom 630l.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

i05L0

Frunk handler om innovasjon og moderne bildesign. Tesla gjenskapte bagasjerom under panseret som tidligere var forbeholdt biler ned hekkmotor, fordi det ga merverdi for kunden, og fordi de hadde en teknisk løsning som ga rom for dette. Elbiler uten frunk er dårlig design.
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

Jambo

Sitat fra: i05L0 på lørdag 08. mai 2021, klokken 21:44
Frunk handler om innovasjon og moderne bildesign. Tesla gjenskapte bagasjerom under panseret som tidligere var forbeholdt biler ned hekkmotor, fordi det ga merverdi for kunden, og fordi de hadde en teknisk løsning som ga rom for dette. Elbiler uten frunk er dårlig design.
Innovasjon og gjenskaping? VW hadde frunk på bobla i sin tid, som du sier med hekkmotor, men jeg vil ikke kalle det for en innovasjon når det som nevnt fantes fra før av. Det som hadde vært en skikkelig innovasjon hadde vært å kappe av hele panseret der fossilmotoren vanligvis sto før, så bilen startet ved frontruta. Hva skal man med panser egentlig, når den mest aerodynamiske formen er en dråpeform?  ;)

Counterpointer

Reinnovasjon er et greit utrykk for frunk.

Jeg vil gjerne ha noe foran meg også om en nå skulle være så uheldig å kollidere med noe.

Jambo

Det er jeg enig i, men kanskje man da kunne flyttet frontruta fram dit panseret begynner, men beholdt setet på samme posisjon som før, så har man noe foran seg som tar imot likevel. Sånn som Canoo pickup (har ikke peiling på hva slags oppbevaringsløsninger den har): https://www.google.com/amp/s/www.caranddriver.com/news/amp35812872/canoo-electric-pickup-truck-revealed/

Counterpointer

Sitat fra: Jambo på søndag 09. mai 2021, klokken 08:25
Det er jeg enig i, men kanskje man da kunne flyttet frontruta fram dit panseret begynner, men beholdt setet på samme posisjon som før, så har man noe foran seg som tar imot likevel. Sånn som Canoo pickup (har ikke peiling på hva slags oppbevaringsløsninger den har): https://www.google.com/amp/s/www.caranddriver.com/news/amp35812872/canoo-electric-pickup-truck-revealed/
Canoo har frunk

Vurderer en elbil

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 08. mai 2021, klokken 11:27
Du glemmer at electrolux har gratis superlading! Det kan ingen konkurere med på langtur
Gratis og gratis.... Det ble vel betalt for i bilprisen...? Den koster jo langt mer enn andre biler.
Fossilbil

Counterpointer

Sitat fra: Espen med elbil i tankene på søndag 09. mai 2021, klokken 10:34
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 08. mai 2021, klokken 11:27
Du glemmer at electrolux har gratis superlading! Det kan ingen konkurere med på langtur
Gratis og gratis.... Det ble vel betalt for i bilprisen...? Den koster jo langt mer enn andre biler.
Han kjøpte bilen brukt og det står i tråden hva den kostet. Synes du kverulerer nå.
Første eier betalte på en måte for lading, men om han fikk igjen det ved salg er umulig å vite. Samt at det er irrelevant.

Vurderer en elbil

Sitat fra: Counterpointer på søndag 09. mai 2021, klokken 13:11
Synes du kverulerer nå.
Første eier betalte på en måte for lading, men om han fikk igjen det ved salg er umulig å vite. Samt at det er irrelevant.
Ja da. Det er jeg nok enig i, men jeg synes jo heller ikke at det er relevant å sammenlikne en helt ny bil med en gammel bruktbil.
Fossilbil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA