Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Frunk... Er det nødvendig...?

Startet av Vurderer en elbil, torsdag 06. mai 2021, klokken 08:53

« forrige - neste »

Vurderer en elbil

Hei, dere.

Jeg har noen kommentarer rundt frunk.

Jeg ser at det er flere som tar til orde for at biler uten frunk er nærmest ubrukelige.

I gamledager, når biler hadde fossilt brennstoff, så var det ingen biler med et stort bagasjerom og ett mye mindre. Da var det ingen som syntes at det var et problem...

Nå, selv om bilen har hele 550 l bagasjeplass bak, så er det mange som griner på nesa fordi det ikke er 25 l foran... Jeg vil jo ha 4x4 og da minsker jo plassen for frunk.
Bilprodusentene kunne sikkert ha forlenget selve bilen med 30-50 cm og laget en kjempefrunk, men er det egentlig hensiktsmessig...?

Noen steder leser jeg at det er fint med frunk fordi da kan man ha ladekablene der. Selv har jeg ikke elbil, men vurderer å kjøpe... Er man virkelig nødt til å kjøre rundt med ladekabler? Det er jo ladekabler på ladestasjonene og laderen hjemme har vel ledning? Må man da kjøre rundt med denne ekstra vekten og plassen de tar?
Fossilbil

Vollis47

Nei, frunk er ikke nødvendig, bare kjekt å ha. Og til daglig kjøring er det ikke nødvendig å kjøre rundt med ladekabler i bilen. Har mange ganger tenkt å legge dem fra meg hjemme, men de ligger fremdeles i bilen.

Da jeg var ung hadde alle reservekanne for bensin og reservehjul i bilen. Ikke mange som har det nå til dags.

Etterhvert som hurtigladernettverket bygges ut, minker behovet for å kjøre rundt med ladekabel i bilen.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

DagfinnN

1. Frunk er kjekt å ha, men selvsagt lever man uten. Poenget er at om bilprodusenten er oppegående og ikke sitter fast i gamle tanker finner han plass til det da elmotorer er så mye mindre enn fossil.
2. Ladekabler: Like nødvendig med ladekabler som 4x4. Det siste trenger du vanligvis ikke - ikke ladekabler heller. Kommer helt an på hvor du kjører. På ferietur f.eks. ville jeg ikke ha kjørt uten stikk-kontakt lader + type 2 kabel. I det daglige har jeg ikke bruk for det. Men fint at det ligger i bilen slik at jeg slipper å glemme om jeg skal overnatte på en campingplass. I min bil ligger det så godt gjemt at det overhodet ikke tar plass i hverdagen.
5 kg ekstra vekt kan knapt måles på forbruket.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Øyvind.h

Ladekabel fast i bilen er greit å ha. Fin i nødstilfeller, om du reiser til noen som ikke har ladekabel, på hyttetur til venners hytte hvor flere skal lade samtidig +++.
Det er ikke like viktig nå som for 10 år siden, men fortsatt greit. Det dukker i blant opp innlegg på Face fra folk som har reist på tur og glemt igjen kabelen hjemme. Hurtigladere avhjelper noe, men saktelading er ofte enklere og mye billigere.

Når det gjelder frunk - her vil du møte mange forskjellige meninger. Noen synes biler uten frunk er katastrofe. Andre bryr seg ikke. Jeg er et sted midt imellom. En stor romslig frunk som i Model X har plass til nesten 200 liter, og der kan du holde matvarer kalde på tur fra september-mai. Det blir ekstra praktisk ved at den kan åpnes fra nøkkel, mobil osv.
I andre enden av skalaen har du biler med liten frunk, med doble lokk og som må åpnes med spak i fotbrønn i bilen. Da blir det mer nødstilfelle-rom for kabel, slepetau og andre ting du bruker ytterst sjeldent. Men fortsatt greit å ha.

Frunk påvirker på ingen måte mitt bilvalg, på tross av at jeg har hatt det og satt pris på det fra 2013-2020. Redusert plassbehov påvirker dette i noen grad da vi ikke trenger like mye plass nå som for 5 år siden. Og trenger vi plass har jeg Thule easybase med easybag som sluker 400 liter ekstra uten økning i støy eller forbruk.

Jeg setter dog pris på at bilene utnytter elbilens muligheter, eksempelvis ved å ikke ha veldig langt panser, plass for frunk, plass under gulvet bak osv. Det eneste jeg gir helt blanke i er tunnel i baksetet da jeg ikke har for vane å gå igjennom bilen på rad 2, "ingen" sitter med bena så tett samlet at den er i veien (og de som sitter så tett er barn som faktisk har nytte av litt høyere gulv). Og på langtur legger jeg en lett bag med tøy der for å gi litt mer støtte/liggeplass til bikkja som er festet i sele i midten. Så den påvirker nøyaktig null og niks, eller om noe - positivt mtp at jeg ikke trenger bygge opp så mye.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Vaduz

Ladekabel er helt nødvendig fordi det brukes ved destinasjonslading. Om du utelukkende kjører svært korte turer, eller alltid tur-retur samme dag, da er det ikke så viktig. Om du synes det er helt greit å bruke 40 min ved hurtiglading før du sjekker inn på hotell eller utenfor leiligheten til venner etc så kan du la være. Ville selv aldri reist uten ladekabler for vanlig stikk og schuko. Ikke nok destinasjonsladere rundt omkring med ladekabel.

Frunk er fint for ting du ikke bruker ofte, samt matvarer som lukter eller trenger å holdes kjølig. Ikke nødvendig.

cra

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 06. mai 2021, klokken 09:10
5 kg ekstra vekt kan knapt måles på forbruket.

De fleste av oss (meg selv inkludert!) har sikkert fem andre kilo som med fordel kunne legges igjen, som ville medføre fordeler på andre plan enn bare mindre vekt å akselerere når man kjører bil.  :laugh:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Jambo

Synes selv det er merkelig hvor viktig enkelte mener det er med frunk. Ladekabler finner man vel en plass til uansett. Om man mener de "ligger og slenger", får man vel binde dem fast eller noe? Siden man sjelden bruker kablene trenger de ikke ligge så lett tilgjengelig heller. Og jeg synes personlig det er greiest å ha all bagasjen ett sted i stedet for litt her og litt der. Med over 500 liter bagasjerom som mange elbiler har nå, vil gjennomsnittsfamilien antageligvis sjelden savne flere liter bagasjeplass.

z4rd

For min del er det meget praktisk med stor frunk da jeg normalt parkerer bilen med ræva inn og har lett tilgang til frunken når jeg går ut/inn. I det daglige brukes frunken primært til handleposer og fotball/treningsutstyr. Trunken brukes sjeldnere, kun ved lengre turer eller ved større innkjøp. Ladekabler til saktelading har jeg plassert i rom under bagasjeromsgulvet bak, også om vinteren, da jeg mener dette er en mer egnet plass mht kulde og slikt. Personlig bruker jeg disse ladekablene kanskje ved et par-tre anledninger i kvartalet.

Nødvendig er det nok ikke med en stor/praktisk frunk, men når man først har hatt det, så setter man gjerne stor pris på det :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

cra

Sitat fra: Jambo på torsdag 06. mai 2021, klokken 12:07
Synes selv det er merkelig hvor viktig enkelte mener det er med frunk. Siden man sjelden bruker kablene trenger de ikke ligge så lett tilgjengelig heller. ....  vil gjennomsnittsfamilien antageligvis sjelden savne flere liter bagasjeplass.

Reservehjul (evt. lappesaker og kompressor/pumpe) brukes enda sjeldnere enn ladeledninger, men alle som har punktert med fullasta bil og reservehjul og jekk i et rom under all annen bagasje skjønner hvor bra det er med frunk.  ;)

At enkelte bilprodusenter har klart å unytte plassen bedre enn man kunne i en gammeldags bil er vel et enda mindre problem enn at man har noen liter mindre bagasjeplass?  :laugh:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

espenri

Min bil er av de som har frunk nesten mest for syns skyld. Den brukes ikke i det daglige, men det er alltids kjekt å ha et sted hvor man kan oppbevare ting som skal være med i bilen uten at man har jevnlig behov for å ta det frem. F.eks. varseltrekant, ladekabler, førstehjelputstyr, snøbørste osv. Jeg er takknemlig for hvert eneste lille rom som kan utnyttes til oppbevaring, tilogmed de smale rare under baksetene :)
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: cra på torsdag 06. mai 2021, klokken 13:21

Reservehjul (evt. lappesaker og kompressor/pumpe) brukes enda sjeldnere enn ladeledninger, men alle som har punktert med fullasta bil og reservehjul og jekk i et rom under all annen bagasje skjønner hvor bra det er med frunk.  ;)
...

De få gangene jeg "trenger" ladeledninger er stort sett på tur når bilen er stappet med bagasje. Å ha de liggende i en funk da er gull verdt;). Ikke avgjørende for min valg av en elbil, men hvis to stod likt og den ene hadde frunk - da ville den kanskje fått det nødvendige plusspoenget for å vippe avgjørelsen.

Counterpointer

Har hatt flere elbiler uten og nå en med frunk.

Frunk er helt ypperlig.

Blir litt som dørlommer, eller koppholder. Du klarer deg fint uten, men har du blitt vant til det vil du ha det videre.

Vurderer en elbil

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på torsdag 06. mai 2021, klokken 20:40
De få gangene jeg "trenger" ladeledninger er stort sett på tur når bilen er stappet med bagasje.
Hvor lader du da, hvor du ikke har tatt ut bagasjen, men trenger ledningene?
Fossilbil

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Espen med elbil i tankene på torsdag 06. mai 2021, klokken 22:30
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på torsdag 06. mai 2021, klokken 20:40
De få gangene jeg "trenger" ladeledninger er stort sett på tur når bilen er stappet med bagasje.
Hvor lader du da, hvor du ikke har tatt ut bagasjen, men trenger ledningene?
Hotell, feriehytter, offentlige ladestasjoner (trenger ikke hurtiglading når vi sover eller er noen timer på sightseeing, shpping etc. Ypperlig anledning til å lade bilen. Hvorfor pakke ut hele bagasjerommet for 1 natt....)

elektrolux

#14
Har Tesla S første generasjon med STOR frunk.

Helt genialt på langtur med overnatting i bilen da all bagasjen går framme mens sengen er redd bak klar til bruk etter en fuktig natt på fest.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA