Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solfilm

Startet av Kjetil1986, onsdag 05. mai 2021, klokken 19:11

« forrige - neste »

Kjetil1986

Er det noen her inne som har fått lagt solfilm på model 3 i det siste?

Ønsker å få lagt på solfilm før sommeren.
Vil gjøre det hos noen som har erfaring med å legge det på model 3.

Aller helst i Lillestrøm området. Slik at jeg kan få det gjort mens jeg er på jobb.

Har skjønt at det er litt forskjellige løsninger angående bakruta. Siden den allerede er halveis sotet innvendig originalt.

Model 3 long range 2021

model3pw

Nei - men vurderer å gjøre det samme. Masse tilsvarende tråder her gjennom tiden.

Vurderer bakrute (isåfall hele så ikke får en skjøt), samt bak fra B-stolpe. Tør ikke ta de foran siden ikke er tillatt, selv om litt stygt med mørk film bak og ingenting foran etter min smak.

Tesla sin garanti på bakrute/tak gjelder IKKE når man har på film så kan bli svært kostbart ved sprekk. Lest flere som har fått sprekk i ruten pga varme som sier skyldes solfilm. Det er eneste nedside jeg ser som gjør at ikke har gjort det enda.

Men intr. også å høre erfaringer med ulike type film.

Kjetil1986

#2
Jeg har lest gjennom mange tråder her inne angående solfilm på model 3. Tenkte jeg skulle høre om noen hadde gjort det nå nylig.

Jeg vil også få tatt hele bakruta, slik at det ikke blir noen skjøt. Samt begge sidevinduene bak.

Har hørt mye forskjellig angående garanti og solfilm.
Nå har jeg hatt bilen siden tidlig desember.
Jeg tenker at hadde det vært en produksjonsfeil eller feilmontering på glasstaket/bakruta, så hadde den sprekt allerde.
Men skulle noe slikt skje med solfilm på, så kan man vel bare bruke glassforsikringen.

Jeg ringte til Riis bilglass i Lillestrøm. Men de hadde ingen erfaring med model 3 og solfilm. Så de ville ikke gjøre det.
Model 3 long range 2021

Whely

Filmteam på Fjellhamar tok min model 3. Og har forsåvidt tatt min model s, og en bmw jeg jadde tidligere. Hyggelige folk, som vet hva de driver med.

Kjetil1986

Takk for tips!  :+1: Hvilken prosent lysgjennomslipp gikk du for?
Model 3 long range 2021

Whely

Det husker jeg ikke. Lot han som gjorde jobben få avgjøre. Ganske mørkt men ikke helt kullsvart, så ser såvidt igjennom når sola står rett på. Men i overskyet vær ser det helt svart ut.

Daxt3r

Tok solfilm på både 2019 og 2021 model 3 hos Hurtigruta carglass. Fekk det til 4k med rabatt, skulle egentli være en del dyrare men tocn hadde ikkje oppdatert sida si og fekk det derfor til lavaste pris.

Tok bakrute og bak b stolpe på begge biler. Sotingsgrad 15% då dette var den mørkaste filmen dei hadde til bakruta. Ang garanti tenker eg Tesla skal få bevise at det er pga solfilm ruta sprekker.

Veldig bra resultat begge gongar so kan anbefale Hurtigruta, ifølge dei var dette omtrent en heildagsjobb med masse demontering osv pga bakrute. Original pris uten rabatt låg på 8k meinar eg.

model3pw

Bakruten sprekker pga visse typer solfilm har sterkt reflekterende egenskaper. Varmen fra solen sommer / varmetråder vinter slipper ikke gjennom varme som før og derfor fanges/reflekteres varmen i glasset. Dette er det jeg har lest på forum og sett på youtube ihvertfall. Så tror ikke det er BS.

Om jeg går for film vil jeg ta 30% (
https://youtu.be/v2JaHuRKHP0)

Model 3 med 30%:

https://youtu.be/bcJ6Xo7ye38


Counterpointer

Grand Autodesign på Gjelleråsen kan ta hele bakruta. De har masse erfaring.

Vurderte selv når jeg fikk bilen, men etter tur til Kroatia med 35 grader i skyggen uten problemer, så droppet jeg det. Synes egentlig det er mørkt nok i bilen med det mørke taket.

saftsuse

Blir det noe fint om man bare tar bakrutene og ikke bakvindu? Eller vil det se rart ut?
Eidsvoll
Tesla M3 SR+ 2021 modell.
Reanult Zoe r110 2018 modell.

Counterpointer

Sitat fra: saftsuse på torsdag 06. mai 2021, klokken 00:34
Blir det noe fint om man bare tar bakrutene og ikke bakvindu? Eller vil det se rart ut?
Synes innenfra, utenfra i liten grad. Kommer litt ann på lysinnslipp på filmen du velger også.

paalsen

Jeg personlig syntes det må være et vist forhold mellom vinduene. Svarte vinduer frem til B-stolpen og ingen ting frem til A blir litt for gangster syntes jeg. Vet det ikke er lov frem til A, men aller penest og premium blir det når det er likt eller veldig liten forskjell, f.eks 35 % på alle sidevinduer er ikke veldig mørkt og gir et diskret utseende. Hele taket bør også være likt, kanskje 20 %.

Sånn har i hvert fall jeg tenkt å gjøre det når vi får vår bil.

OlaM

Sitat fra: paalsen på torsdag 06. mai 2021, klokken 20:03
Svarte vinduer frem til B-stolpen og ingen ting frem til A blir litt for gangster...

Vet det ikke er lov frem til A, men ... Sånn har i hvert fall jeg tenkt å gjøre det når vi får vår bil.

:-\

Vet ikke helt hva du mener med "gangster", men jeg tenker at å gjøre noe man vet ikke er lov er ganske gangster.
'21 3LR

Lapskaus

Bakruta mi sprakk (uten solfilm). Litt usikker på når det skjedde siden det var nede i hjørnet og ikke så lett å legge merke til, men jeg hadde nok hatt bilen minst et års tid. Så det kan være lurt å vente en god stund hvis du vil ha garantien i orden.

Men, dekker ikke forsikringa ruta uansett? Et par tusen kroner egenandel er jo til å leve med hvis det skulle gå skeis. Relativt liten risiko uansett...

Trultefan

Jeg hadde solfilm på når bakruta sprakk. Gikk på garanti, hørte aldri noe annet enn det fra Tesla Trondheim
Tesla Model Y Performance MY23
Morris Garages 4 Standard MY24

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA