Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke

Startet av Tut tut, onsdag 05. mai 2021, klokken 09:20

« forrige - neste »

Tut tut

https://www.nrk.no/nordland/norsk-elbilforening-vil-ha-flere-ladestasjoner-for-elbil-_-enova-er-usikre-pa-behovet-i-fremtiden-1.15466479

Eit stykke ned i artikkelen står det:
Sitat
Likevel stiller [Enova] spørsmål om behovet i fremtiden vil være det samme som i dag. De peker på at flere av dagens elbiler har en helt annen rekkevidde enn bare for noen år siden.
– De fleste elbilene som skulle ha ladestasjoner i 2015 hadde en rekkevidde på mellom 80 og 160 kilometer. Dette har forsterket seg drastisk. Nå ser vi biler som har en rekkevidde på opp mot 700 kilometer.

Jodå, vel og bra det, men bilane frå 2015 skal då vera på vegen til 2030? Min halvgamle Soul EV får ikkje lengre rekkevidde av at det kjem nye modellar.

Marius Kotsbak

Enig i redusert behov pr. elbil, men med mange flere elbiler på veiene så betyr det likevel flere i antall enn i dag.

Forhåpentligvis blir mange av de gamle Soulene og 1.gen. Leaf nedgradert til bybiler og lader mest hjemme når eierne ser at de kan bytte til en ny elbil med større batteri til overkommelig pris. Da erstatter de gjerne en fossilbil og elbilen blir nedgradert til by-/regionbil som nr. 2.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

turfsurf

Det er ihvertfall ikke noen grunn til å begrense utbyggingen siden det faktisk skal tigangen så mange elbiler på veiene. Men jeg vil tro det er viktiger med konsentrering av hurtiglading rundt byene (mangel på hjemmelading), og større utbygging av destinasjonslading.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Marius Kotsbak

Mer destinasjonslading, inkludert ladestolper i boligblokkområder med gateparkering, men kanskje også fokus på flere hurtigladere pr. sted enn at de skal ligge så tett som i dag. Enova kan f.eks. gå opp i krav fra 1-2 til 3-5 samtidige punkt pr. sted.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

noocyte

Savner at destinasjoner (skianlegg, hoteller, campingplasser etc.) har treg-lading - dvs. Type-2 uttak med 6+kw tilgjengelig. Hurtiglading er fint om man skal langt, men ofte så kjører man noen timer til 'noe' også står man der en hel stund (en natt f.eks.) også skal man videre (eventuelt hjem). Genialt om man da kan sakte-lade i mens. Nye ferja til Fjordline har lading ombord (koster litt ekstra) - det er genialt! Da er bilen helt klar for en lang kjøretur gjennom Danmark eller hjem når man kjører av! Mer slikt! :)
-----------
Zekrom - Tesla Model 3 LR 2021
Lame Duck - Opel Astra Sports Tourer Premium 2016 (solgt)

stefse

Det vil bli behov for ladeparker med massevis, kanskje et hundretalls ladere langs transportkorridorene. Så at det blir mindre behov for ladere som i fysiske strømuttak, er bare tull.
Men det blir kanskje mindre behov for antall lokasjoner som har hurtigladere. Etterhvert som elbilene blir bedre, er det ikke behov for å stoppe så ofte, så man trenger ikke hurtigladere overalt.
Ellers er destinasjonslading et godt innspill. Det bør gis støtte til dette også.

Så antall strømuttak må fortsatt kraftig opp, men disse 1.gen semihurtigladerne spredt rundt om kring i bygd og by blir det nok mindre behov for, ja.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

KjellG

Gitt utfartshelg på gamle Gol bensinstasjon. Pumpa går varm. Folk fyller 75 liter per 5 minutt = ca 1200 mil/h.

Git nye Gol ladestasjon, 50kWh/h = ca 25 mil/h.

En vil trenge 1200/25 = 480 ladestasjoner på nye Gol skysstasjon for å erstatte én bensinpumpe.

Pt har vi kanskje 3000 pumper i drift i Norge? Tror Enova er optimistisk.

Marius Kotsbak

Man kan ikke bare sammenlikne slik, for mange kommer med fullt batteri hjemmefra, mens neppe alle starter med full bensintank. Mange kan nok også lade på hytta og etterhvert som batteriene nå er blitt større ikke ha behov for å lade på Gol i det hele tatt. Enda lenger frem i tid så vil nok flere av "hyttebilene" ha stort nok batteri til tur/retur hjem og ikke ha behov for lading underveis i det hele tatt.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Carl Anton Stenling

Lurer litt på hvorfor Enova sier dette. Tenker de at man kan dra ned utbyggingstakten fremover og at det bare er et midlertidig behov for å bygge ut?

Saken er vel at det kommer så mange nye elbiler på veien at det må bygges alt remmer og tøy holder.

Det er også et faktum at mange av de nye bilene blir benyttet for bilferie, mens "gamleelbilene" ble mest benyttet kortere strekninger eller inter-city. På bilferie nytter det lite med stort batteri. Det må uansett fylles på det som er forbrukt og da er det kjørelengden i ferien som avgjør.

Destinasjonslading kan definitivt være en mulighet. Jeg synes man burde pålegge alle hoteller som tilbyr parkering at det bygges ut like stor andel ladere som det er elbiler parkert på deres hotellparkering. Kanskje man kan begynne med minimum 10 % ladeplasser på hotellparkering?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Maxwell_400

Sitat fra: KjellG på torsdag 06. mai 2021, klokken 14:51
Gitt utfartshelg på gamle Gol bensinstasjon. Pumpa går varm. Folk fyller 75 liter per 5 minutt = ca 1200 mil/h.

Git nye Gol ladestasjon, 50kWh/h = ca 25 mil/h.

En vil trenge 1200/25 = 480 ladestasjoner på nye Gol skysstasjon for å erstatte én bensinpumpe.

Pt har vi kanskje 3000 pumper i drift i Norge? Tror Enova er optimistisk.


Du må lade kalkulatoren 1200/25=
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Moas

Mine erfaringer så langt:

De første 70k km med 21 kWh egolf: 2-3 ukentlige hurtigladinger, med topp på 5-6 per dag (lange turer).

De første 70k km med Kona 64 kWh: 10 hurtigladinger i året, med topp på en Danmarksferie med 2 ganger på en uke.

Så ja man kan teoretisk se for seg færre ladebehov på DC med nye elbiler, men antallet elbiler vokser samtidig dramatisk. For 100% elbildekning om noen år tilsvarer 10x antall elbiler som vi har idag.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

KjellG

Sitat fra: Maxwell_400 på torsdag 06. mai 2021, klokken 18:07
Sitat fra: KjellG på torsdag 06. mai 2021, klokken 14:51
Gitt utfartshelg på gamle Gol bensinstasjon. Pumpa går varm. Folk fyller 75 liter per 5 minutt = ca 1200 mil/h.

Git nye Gol ladestasjon, 50kWh/h = ca 25 mil/h.

En vil trenge 1200/25 = 480 ladestasjoner på nye Gol skysstasjon for å erstatte én bensinpumpe.

Pt har vi kanskje 3000 pumper i drift i Norge? Tror Enova er optimistisk.


Du må lade kalkulatoren 1200/25=

Uffda. :D

Det er også kommentert at mange lader hjemme. Selvføgelig, men ikke akke har tilgang til det. Har sett folk som går tilbake til fossil fordi gateparkering med ditto ladetrøbbel ble for komplisert i hverdagen.
Poenget er at selv med stort batteri så vil behovet for ladestasjoner trolig øke betydelig etter som også gateparkerere mm skal lade. Om en har stort batteri, men er henvist til off lading, så opptar en ladeplass i timesvis og behovet forladere vil øke, ikke minke.

Maxwell_400

Gate parkering lading for de som ikke kan lade, flere hurtigladere og destinasjonsladere tror jeg vi må ha mye mere av. Men reglene må være sånn at selv om de tar 5kr/kWh på en hurtigladere/destinasjonsladere så må det være mulig å tjene penger på det. Får vi elbiler med lang rekkevidde så vil det kjøres mere og en bil med stort batteri vil bruke lengre tid på en ladestasjon.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

vinterdekk

Om ikke Enova gir støtte til destinasjonsladding allerede, burde de kanskje gjøre det.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Moggen

Som elbilkjøper idag, bør man kjøpe så mye rekkevidde som bare mulig. Publika ladestasjoner og hurtigladere er for folk som driver med selvplaging.
Kudos til hoteller og butikker som åpner egne, åpne destinasjonsladere (uten å gå via noen av de kompliserende ladebrikke/sms/røyksignal oppleggene).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA