Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Håndbrekka sier farvel...hvilke deler må fornyes?

Startet av Sjalabais, tirsdag 04. mai 2021, klokken 21:56

« forrige - neste »

Sjalabais

Håndbrekka på Leafen vår har ikke fungert med "baken" ned i over ett år. I dag begynte bilen også å trille med "nesen" ned. Så da er det vel på tide å gjøre noe med det...jeg er usikker på om jeg tør å begi meg ut på det, men lurer på hvilke deler som egentlig trengs å skiftes ut. Er det noe her som er korrekt?:
https://www.eurodel.no/parkeringsbremse/nissan-leaf-electric-80kw-57202-cid
2012 Leaf Tekna

Carl Anton Stenling

Gen. 1 har vel elektrisk håndbrekk som noen ganger tar kvelden. Det er jo både kostbart og litt komplisert ift. brukte deler.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Sjalabais

Ja, det er det jeg har fått med meg, men har ikke satt meg inn i hva som egentlig feiler på denne.
2012 Leaf Tekna

Trekkoppbil

Det som er problemet for mange, er at man ikke bruker brekket, og man slurver med å bevege det av og til, så mekanikken mister bevegeligheten.

Problemet ditt er kanskje noe helt annet, hvis bremsen har fungert i bare en retning: Framover og ikke bakover.

Det har vært noen tråder om håndbrekk tidligere, men det behøver ikke være så relevant for deg. Den billigste løsningen jeg har sett skissert, er å kjøpe billig smøreutstyr for å smøre wiren.

Sjalabais

Vi parkerer i en bratt bakke, så dette håndbrekket brukes jevnlig. Det vil vel være ordinær slitasje på det også, slik at den enten må strammes opp eller skiftes ut etter hvert uansett? Bilen har akkurat bikket 85000 km.
2012 Leaf Tekna

Electrix

Hvis den bare virker en vei så kan det høres ut som slitasje/slark på den fysiske bremsen i trommelen, er det ikke trommelbrems på håndbrekket her?

Eventuelt så er det bare wirene som går tregt i strømpa, disse går jo i noen svinger fra aktuator til trommel så det kan hjelpe å bare smøre de opp litt.

Jeg tviler litt på at det er aktuator da den bare er av/på og gjerne virker eller gir feilmelding. Men om den er ødelagt så finnes det slike å få kjøpt brukt/overhalt for en rimelig penge. Eller du kan kjøpe deler fra han her som vurderer å vrake sin pga andre feil: https://elbilforum.no/index.php?topic=56151.0
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Sjalabais

Jeg har ikke fått undersøkt dette i det hele tatt, ikke en gang googlet det noe mer...vi har tre biler og Leafen er den eneste som virker. ::) Tør ikke røre den nå. Men jeg skal rapportere her etter hvert.
2012 Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA