Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lokasjoner i Norge

Startet av nilka, tirsdag 04. mai 2021, klokken 17:46

« forrige - neste »

nilka

Jeg tenker det er greit å ha en tråd her som kan oppdateres jevnlig med lokasjoner for NIOs batteribyttestasjoner.

Jeg tenker å prøve å holde denne første posten oppdatert med lokasjoner nå i starten så får vi ta diskusjoner rundt dette under hovedposten.

Stasjoner i Norge på nåværende tidspunkt samt planlagt utbygging:

På pressekonferansen ble det bekreftet at det skulle komme 4 batteribyttestasjoner i og rundt Oslo i løpet av året og det er også bekreftet at Trondheim, Bergen, Kristiansand og Stavanger skal få stasjoner iløpet av 2022.

nilka

Jeg har saumfart nettet sett masse intervjuer med forskjellige folk og brukt mye kameraoversetting for å prøve å finne ut mest mulig om NIO de siste månedene.

Når det kommer til hvor de første batteribyttestasjonene dukker opp har jeg ingen sikre kilder men en sein kveld/natt så jeg er intervju eller noe med et kart som hadde markeringer på Oslo Trondheim og Lillehammer. Jeg klarer ikke å finne det igjen men om dette stemmer så er vel ikke det så usannsynlig sted å starte. Det er kanskje den mest trafikkerte strekningen i Norge og det å ha denne dekket ved salgsstart må jo nesten være et must. Det neste er jo Oslo - Stavanger via Kristiansand og Oslo - Bergen. Må jo nesten håpe at dette kan være klart til sommerferien 2022.

Har i tillegg hørt rykter om samarbeid med Tesla men enn så lenge er det bare rykter. Men NiO kan ha ladehastighet på 180KW. Så passer fint inn på superladerne. Tesla sliter litt med omdømmet i Kina og NIO har satt igang storstilt ladestrukturutbygging i Kina så et strategisk samarbeid kan jo være lønnsomt for begge. Så krysser fingrene.

nilka

#2
Det er jo alltid spennende å grave litt i videoer og på pressekonferanser. NIOs Norgesplaner ble jo avslørt på batteryday under lansering av ET7 hvor man kunne se Norge avmerket på kartet.
Slik sett er det vel naturlig å tenke seg at noen av lokasjonene får NIOs batteribyttestasjoner og superledere er avslørt på screenshotet de hadde.

Om dette stemmer blir lokasjonen på den ene byttestasjonen rett ved Alexander Kielland plass. Muligens ville jeg tenkt de kan ha fått til en på ST.Hanshaugen Senter.
Den andre byttestasjonen vil da bli på Sagene litt mer usikker her men kanskje Myraløkka.
Samt NIOs superchargere rett ved Ullevål Sykehus og rett ved Ringen Kino/Torshov.

Med det sagt synes jeg ikke disse alle disse lokasjonene virker helt naturlig plassert så dette skal tas med en stor klype salt. Jeg vil uansett tippe at det blir batteribyttestasjon ved serviccenteret på Ensjø..

elektro

https://elbil.no/nio-es8-kommer-i-september-skal-bygge-batteribytte-stasjoner-i-norge/

"Totalt skal det bygges 16 batteribytte-stasjoner i Norge. De fire første kommer i Oslo-området til høsten, og i løpet av 2022 skal flere andre norske storbyer få slike stasjoner. Senere vil NIO bygge stasjoner mellom de store byene."
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Jeg ser ikke så stort behov for å bytte batteri på farten, men de som bor i blokk uten egen ladeplass vil ha stor glede av batteribytte.

Et annet scenario er knyttet batteri-leie; hvis man kjøper bilen men leier batteriet, så kan man forberede seg på langtur ved å leie et større batteri.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kenny

I Trondheim har de bedt om en forhåndskonferanse vedrørende en stasjon bak Nardo Bil på Ranheim, Theodor Overwiens veg 2. Ref. https://innsyn.trondheim.kommune.no/application/render_journalpost_pdf?jourid=4001720252

Ser ut som om det er planlagt fire ladestasjoner i tillegg til batteribyttestasjonen:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

knute

#6
Her er det noen bilder fra batteribyttestasjonen som er satt opp nær E18 i Kjellstad / Lier.
Det er på samme plass som Mer og Tesla har ladere bak Burger King.

I tillegg til selve batteibyttestasjonen er det også to "vanlige" CCS-ladere på baksiden.

Det så ikke ut som om noe var i drift enda når jeg var innom i dag.
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

THE

Ser ut som nye lokasjoner for byttestasjoner er klare. https://www.gd.no/luksusbil-setter-opp-stasjon-to-steder-i-gudbrandsdalen/s/5-18-1480723
Nederst i artikkelen er det listet opp flere steder der det skal etableres byttestasjoner.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"


BubbaJoFet

Var å testet bytte i går, det var smidige greier. Tok 3-4 minutter og en kan kjøre ut. Batteriet som settes inn er ladet til 90%, samme som er standard nivå ved hurtiglading, forståelig at det gjøres sånn.

Hele kjeden fra bestilling av bytte via bilen til godkjenning av faktura i Appen føltes bunnsolid. Fikk dessverre ikke testet hurtiglading fra NIOs egne 180kW lader.

SveinJ

Sitat fra: BubbaJoFet på onsdag 19. januar 2022, klokken 16:17
Var å testet bytte i går, det var smidige greier. Tok 3-4 minutter og en kan kjøre ut. Batteriet som settes inn er ladet til 90%, samme som er standard nivå ved hurtiglading, forståelig at det gjøres sånn.

Hele kjeden fra bestilling av bytte via bilen til godkjenning av faktura i Appen føltes bunnsolid. Fikk dessverre ikke testet hurtiglading fra NIOs egne 180kW lader.

Så dette skjedde ved Kjellstad i dag. Ganske imponerende.

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

kaffenons

#11



Jeg trodde de skulle bygge 20 i år, men ser ut som de bare bygger 4 eller noe sånt.

Daniel_0007

Sitat fra: kaffenons på onsdag 23. mars 2022, klokken 04:31



Jeg trodde de skulle bygge 20 i år, men ser ut som de bare bygger 4 eller noe sånt.

Med tanke på at de har kun levert 400 biler hittils så er det vel ikke hastverk  :D
Model 3 2019 LR Rwd

kaffenons

Det var vel ikke noen målsetning om å levere ett gitt antall biler i etableringsfasen, det ble sagt at de skulle gjøre investeringer først, og så øke salgsvolum. Jaja, får håpe det blir flere enn de 4 som ble nevnt i alle fall.

BubbaJoFet

En kan vanskelig promotere BaaS uten byttesstasjoner utover i landet, så når det etableres utsalgssteder i Bergen og Stavanger (ref finn annonser) bør det kanskje opprettes en stasjon ved disse byene.
Så får håpe det er utrullingstakten som er nedjustert, iallefall frem til de blir ubemannet. Koster litt å ha to skift hver dag på stasjonen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA