Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fra 2025 blir det slutt på nye fossilbiler...?

Startet av Vurderer en elbil, tirsdag 04. mai 2021, klokken 16:07

« forrige - neste »

Vurderer en elbil

Regjeringen har sagt at fra 2025 så blir det slutt på å selge nye fossildrivstoffbiler. Bruktmarkedet blir da kanskje et stort marked og prisene på brukt fossilbil går kanskje opp?

Tror vi at regjeringen får til dette?
Kanskje de utsetter dette?
Hva skjer da med avgiftene på elbil? Kommer de til å stige som en rakett? Da blir det jo ikke noe reelt valg lenger. Alle som skal ha ny bil må kjøpe elbil eller brukt fossilbil. Da kan jo regjeringen bare overføre alle avgifter over på elbil slik at de får inn like mange penger igjen til statskassa si...
Fossilbil

JorgenM

Jeg forstår ikke hvorfor vi trenger en slik grense, det ser ut til at fossile nybilkjøp vil dø ut av seg selv og om det fortsatt selges et par hundre fossilbiler i 2030 så er ikke det noe problem.
Men må gjerne doble bensin-/dieselprisene i 2025 for å oppfordre til bytte.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Espen med elbil i tankene på tirsdag 04. mai 2021, klokken 16:07
Regjeringen har sagt at fra 2025 så blir det slutt på å selge nye fossildrivstoffbiler. Bruktmarkedet blir da kanskje et stort marked og prisene på brukt fossilbil går kanskje opp?

Tror vi at regjeringen får til dette?
Kanskje de utsetter dette?
Hva skjer da med avgiftene på elbil? Kommer de til å stige som en rakett? Da blir det jo ikke noe reelt valg lenger. Alle som skal ha ny bil må kjøpe elbil eller brukt fossilbil. Da kan jo regjeringen bare overføre alle avgifter over på elbil slik at de får inn like mange penger igjen til statskassa si...

Så vidt jeg vet så er det et politisk mål at en skal selge bare elbiler i 2025. En kan imidlertid forstatt velge fossilbil. Etter min mening kunne en gjerne også regne med ladbare hybrider med mer enn 100 km rekkevidde som fullverdige elbiler i 2025.

Om en ikke når 95% i 2025, regner jeg med at en vil gjøre det enda mer fordelaktig med elbiler enn fossilbiler. Noe en kan gjøre straks er å sørge for at (fossil)leasingbiler betaler full moms og at elvarebiler fremstår som enda litt mer fordelaktige enn sine fossile søsken.

Så må en innføre momsfritak bare opp til 600.000 kr. Eller helst lage nye avgiftsregler som kun kompenserer for ekstrakostnadene (dyre batterier etc).

kodax

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 04. mai 2021, klokken 16:10
Jeg forstår ikke hvorfor vi trenger en slik grense, det ser ut til at fossile nybilkjøp vil dø ut av seg selv...
Det kan jo kanskje hende at det at de har satt en slik grense nettopp er en av prsakene til at fossile nybilkjøp dør ut..;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA