Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell

Startet av Trond.m, tirsdag 04. mai 2021, klokken 13:19

« forrige - neste »

Trond.m

Jeg tror ikke konfiguratoren for GTX er tilgjengelig for andre enn de med reservasjon ennå. Derfor gikk jeg til den svenske, men det skal ikke være noen forskjell.

carlings

Hva er egentlig greia med at alle mener hengerfeste er et must, selv når de ikke skal bruke det selv? Jeg ser videresalg-argumentet, men bruktbilkjøpere er jo heller ikke en homogen masse. Det bør jo finnes nok av folk uten båt eller campingvogn.

Trond.m

#47
Sitat fra: carlings på onsdag 12. mai 2021, klokken 22:49
Hva er egentlig greia med at alle mener hengerfeste er et must, selv når de ikke skal bruke det selv? Jeg ser videresalg-argumentet, men bruktbilkjøpere er jo heller ikke en homogen masse. Det bør jo finnes nok av folk uten båt eller campingvogn.
Det har du rett i. Selger man en bruktbil, så trenger man bare 1 kjøper. Samtidig vil tilbudet være veldig begrenset for elektriske familiebiler med hengerfeste i moderat prisklasse. Det presser prisene oppover, og har man da en bil uten dette, så er det en sjanse for reduksjonen i bruktprisen blir større enn det utstyret koster. Ettermontering koster vel fort over 25K, så kanskje forskjellen i pris på en 2 år gammel bil ender opp på 10-12.000. Da har du i prinsippet hatt gratis hengerfeste.Kanskje til og med fått renter på pengene.

steffone

I følge min selger så leverer de flertallet av Enyaq iV 80 og -X uten hengerfeste, hvilket overrasket meg stort, spesielt 80X.
Kjører:
Kona Sutra LTD 2019
Kona Dew Plus 2022 (vinterpendlemaskinen)
Škoda Enyaq iV80 Sportline 2021

Solgt:
VW e-Golf 2019

Chimp

Har en påstand om at de urbane og de under 40 bryr seg svært lite om tilhenger. Klasse B er ikke tilhengervennlig og det er lite behov for tilhenger i byen. Id4 q4 og enyaq er nok populære i yngre aldersgrupper, derav færre som velger tilhengerfeste.

Trond.m

Er nik noe i det. Men det er jo en del som bruker hengerfeste til å frakte sykler. Sykler på taket av SUV er nokså tungvint og risikabelt i parkeringshus.

02jan

Kan også ha med at 1000/1200 kg er for lite for mange som faktisk har behov for hengerfeste. Jeg var ganske klar for 80x , men er litt i tenkeboks, da jeg alikevel må beholde dagens bil (2.2 hengervekt), 1600 kg hadde vært minimum.
Med elbil ender den opp som pendlerbil (har ikke behov for pendlerbil), og da blir det litt råflott med 80x + bil som kan trekke båthenger noen ganger i året.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Jambo

#52
Er nok mange som aldri bruker tilhenger og ikke har bruk for tilhengerfeste. Personlig bruker jeg det to-tre ganger i året til å kjøre søppel, i snitt én gang i året for hjemkjøring av kjøpte materialer på lånetilhenger fra byggevarekjede og i snitt én gang i året der jeg låner IKEA-tilhenger. 1200 kg grense holder i massevis til mitt bruk. Hadde vært en del kompliserte situasjoner uten muligheten for min del, men hadde nok klart det også f.eks. med låne-/leiebil. Men jeg hadde likevel aldri kjøpt en bruktbil uten tilhengerfeste.

Min erfaring er forresten at man ikke kan si om noen har bruk for tilhenger ut fra alder, og jeg er yngre enn alderen det ble nevnt her tidligere av Chimp.

Øyvind.h

Nå i mai har jeg kjørt med tilhenger tre ganger allerede. To av dem var på 1500-2000kg (jord og singel) og en runde var ca 1000-1100kg (sekker med plantejord).
Neste runde i løpet av mai/juni tipper jeg bare er 600-800kg (materialer til klatrestativ og platting). Basert på egen bruk merker jeg at 1000-1200kg relativt ofte blir alt for lite. 2000kg er greit. 1800 levelig da det er tett opptil hengerens kapasitet. 1600 som jeg får på EV6 vil kreve noe moderasjon nå og da, alternativt lån av en Model X innimellom. 750kg som jeg får på neste bil (ix3) vil kreve lån av X kanskje 2-4 ganger per år.

For øvrig 37 år og var vel 34-35 når jeg tok BE lappen.

Det som medfører behov for litt kapasitet for min del er at vi har hage og jeg liker å bygge ting :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

chargedup

Sitat fra: carlings på onsdag 12. mai 2021, klokken 22:49
Hva er egentlig greia med at alle mener hengerfeste er et must, selv når de ikke skal bruke det selv? Jeg ser videresalg-argumentet, men bruktbilkjøpere er jo heller ikke en homogen masse. Det bør jo finnes nok av folk uten båt eller campingvogn.
Greia med det er rett og slett at det på model 3 har det til nå lønt seg med hengerfeste, men da var kombinasjonen hengerfeste og "rimelig" elbil mye mer sjelden. Om det samme skjer nå som stadig flere elbiler i mer "folkelig" pris kommer med hengerfeste vet man ikke.
Jeg tror at hengerfeste på elbil blir en dårligere investering (dårlig i form av økonomisk tap uten å benytte hengerfeste) jo flere biler som kommer med det. Hvis jeg (som ikke bruker hengerfeste) skulle kjøpt en id4 og planlagt å beholde den i over 2 år hadde jeg kjøpt uten hengerfeste, hvis planen er 3-12mnd hadde jeg nok valgt å kjøpe med.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

steffone

Jeg kjører ikke med henger. For slike oppdrag er jeg medlem i Bildeleringen, ettersom jeg ikke har plass til å lagre tilhenger på eiendommen min, og innsatsen for å få tak i henger er lik den å hente varebil. Prisen for hengerfeste er såpass stiv at jeg får kjørt de turene jeg trenger med lånebil så lenge jeg har bilen.

Og, skulle jeg handlet bruktbil, og det stod mellom to tilsvarende biler men hengerfeste var forskjellen, hadde jeg valgt den uten. Hvorfor? Fordi jeg tror det er mange som ikke klarer å forholde seg til vektgrense på 1000-1200 kg basert på det jeg hører og leser her inne. Det blir nok mye "skal bare" på enkelte.
Kjører:
Kona Sutra LTD 2019
Kona Dew Plus 2022 (vinterpendlemaskinen)
Škoda Enyaq iV80 Sportline 2021

Solgt:
VW e-Golf 2019

e-Stig

Sitat fra: Trond.m på torsdag 13. mai 2021, klokken 14:15
Sitat fra: carlings på onsdag 12. mai 2021, klokken 22:49
Hva er egentlig greia med at alle mener hengerfeste er et must, selv når de ikke skal bruke det selv? Jeg ser videresalg-argumentet, men bruktbilkjøpere er jo heller ikke en homogen masse. Det bør jo finnes nok av folk uten båt eller campingvogn.
Det har du rett i. Selger man en bruktbil, så trenger man bare 1 kjøper. Samtidig vil tilbudet være veldig begrenset for elektriske familiebiler med hengerfeste i moderat prisklasse. Det presser prisene oppover, og har man da en bil uten dette, så er det en sjanse for reduksjonen i bruktprisen blir større enn det utstyret koster.

Vi har to elbiler uten hengerfeste men kommer til å ta det med på neste bil selv om vi kan låne bil med hengerfeste hos andre i familien. En bil med hengerfeste har et større bruktmarked enn en bil uten hengerfeste. Flere potensielle kjøpere øker muligheten for at prisen holder seg høyere, og at det går raskere å selge bilen.

Usikker på om jeg har fått med meg alt, men prisdifferansen på ID.4 og ID.4 GTX blir cirka 35 000 kroner med min konfigurasjon. Da får jeg både AWD og større motor(er) på en bil som koster under fem hundre tusen kroner.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Trond.m

#57
Sitat fra: e-Stig på fredag 14. mai 2021, klokken 12:09
Usikker på om jeg har fått med meg alt, men prisdifferansen på ID.4 og ID.4 GTX blir cirka 35 000 kroner med min konfigurasjon. Da får jeg både AWD og større motor(er) på en bil som koster under fem hundre tusen kroner.
Da går jeg ut fra at du regner prisdifferansen til ID4 etter dagens priser. I forhold til prisen på ID.4 1St. blir tillegget langt høyere. Derfor er det nok mange som heller beholder sin ID.4 1St. enn å bytte til ID.4 GTX

e-Stig

Sitat fra: Trond.m på fredag 14. mai 2021, klokken 19:36
Sitat fra: e-Stig på fredag 14. mai 2021, klokken 12:09
Usikker på om jeg har fått med meg alt, men prisdifferansen på ID.4 og ID.4 GTX blir cirka 35 000 kroner med min konfigurasjon. Da får jeg både AWD og større motor(er) på en bil som koster under fem hundre tusen kroner.
Da går jeg ut fra at du regner prisdifferansen til ID4 etter dagens priser. I forhold til prisen på ID.4 1St. blir tillegget langt høyere. Derfor er det nok mange som heller beholder sin ID.4 1St. enn å bytte til ID.4 GTX
Takker for svar. Ja, her har jeg sammenlignet "dagens pris" på vanlig ID.4 med GTX og lagt inn samme utstyr i konfigurasjonen. I mine utregninger står nå ID.4 til 460K, GTX til 495K og Q4 til 530K.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA