Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell

Startet av Trond.m, tirsdag 04. mai 2021, klokken 13:19

« forrige - neste »

Olemann

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 04. mai 2021, klokken 22:04
Mitt erfaring med 1St. er at bilen ikke starter opp igjen når køen starter. Så hvis sotp/go = køassistent så tror jeg faktisk ikke 1St har det likevel. Kanskje en mangel til utover lys i dørhåndtak og lys / kjøling i hanskerom.

Jeg har 1St og den gjør dette, gjorde det i alle fall helgen for en drøy uke siden. Pussig om dette er noe som varierer fra bil til bil.

hELgenen


Øyvind.h

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 04. mai 2021, klokken 22:06
Sitat fra: Zoe2017 på tirsdag 04. mai 2021, klokken 21:35
Lane assist er std på GTX https://www.volkswagen.no/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/no/priser-og-brosjyrer/id-4-gtx/tekniske_data_id4_gtx.pdf

Ifølge prislisten er det ekstrautstyr.

Førerassistentpakke+
Inkluderer innhold fra Førerassistentpakke og suppleres med: + Travel Assist kjøreassistent:  Lane Assist og Emergency Assist + Side Assist blindsoneassistent + Area View områdevisning  + Easy Open/Close sensorstyrt bakluke

I følge konfigurator er lane assist standard.
Liste fra første side i konfigurator;
Førerassistent og sikkerhetssystemer
ACC Adaptiv Cruise Control
Parkeringssensorer foran og bak
Front Assist kollisjonsvarsling
Lane Assist filholderassistent
Tretthetsvarsling
Bremse- og svingassistent for møtende trafikk ved krysning av veibane
Trafikkskiltgjenkjenning

Men ser ikke noe særlig poeng med lane assist. Føltes i blant som om bilen sporet i veibanen, selv om den kan ha en sikkerhetsmessig funksjon.
Travel assist derimot savnet jeg raskt på første langtur :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Zoe2017

Lane assist og stop/go er også standard på alle 2WD ID4 varianter (også City) så jeg kan ikke tro at den ikke er med på GTX
Renault Zoe 2017
VW ID4 GTX bestilt

Bjoris

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 04. mai 2021, klokken 22:04
Mitt erfaring med 1St. er at bilen ikke starter opp igjen når køen starter. Så hvis sotp/go = køassistent så tror jeg faktisk ikke 1St har det likevel. Kanskje en mangel til utover lys i dørhåndtak og lys / kjøling i hanskerom.

Tror det er en sikkerhetsfunksjon som gjør at du må gjøre noe for å få den til å kjøre igjen, var likt på ENiro og Leaf 2.0 også

Bjoris

#20
Sitat fra: biggern på tirsdag 04. mai 2021, klokken 20:25
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 04. mai 2021, klokken 13:36
Alltid spennende å høre fra en ringrev om hva man burde velge av utstyr.

1st var mest id.4 bil for pengene,og jeg leser forslag til utstyr her som mest GTX for pengene.  Alle vet jo at utstyr en kjøper ofte er vanskelig å regne hjem ved salg,og forslaget her er kanskje veien å gå?

Ganske sikker på at 1st vil falle utenfor de fleste sine behov ved kjøp av bruktbil pga manglende funksjoner, seter osv. Man kan si at HUD er "kjekt " idag, men vil være std. om ett par år. Og slik kan en fortsette. Dess mer utstyr, bedre innbytte og enklere salg. Skal en ha bilen i 10år er jo ikke dette et tema.

Her er jeg sterkt uenig, ID4 1ST kommer til å bli en hit hos yngre familier fremover når den kryper nedover i pris som brukt, en ser allerede på finn.no at forskjellen på vel 80 har blitt ca 50, kanske 60 så pengene for Max får en ikke igjen og om den blir lettere å selge er jo noe en ofte tror når en har alt av utstyr, men de som kjøper brukt er ikke så kresne, men ofte mye mer bevisst på pris og hva de trenger og ikke trenger. De fleste trenger en bil med lang rekkevidde, god plass og hengerfeste, billigst mulig. De gir ikke 350 for å få en maks om de kan få en 1ST for 300. Rett og slett fordi veldig mange ikke har mer enn 300 å kjøpe bil for...

Max skal også konkurrenter med mindre, men fortsatt godt utstyrte GTXer, AWD Enyaqer og alle andre som havner på +- 500 som nye.

biggern

#21
Sitat fra: Bjoris på tirsdag 04. mai 2021, klokken 22:35
Sitat fra: biggern på tirsdag 04. mai 2021, klokken 20:25
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 04. mai 2021, klokken 13:36
Alltid spennende å høre fra en ringrev om hva man burde velge av utstyr.

1st var mest id.4 bil for pengene,og jeg leser forslag til utstyr her som mest GTX for pengene.  Alle vet jo at utstyr en kjøper ofte er vanskelig å regne hjem ved salg,og forslaget her er kanskje veien å gå?

Ganske sikker på at 1st vil falle utenfor de fleste sine behov ved kjøp av bruktbil pga manglende funksjoner, seter osv. Man kan si at HUD er "kjekt " idag, men vil være std. om ett par år. Og slik kan en fortsette. Dess mer utstyr, bedre innbytte og enklere salg. Skal en ha bilen i 10år er jo ikke dette et tema.
Her er jeg sterkt uenig, ID4 1ST kommer til å bli en hit hos yngre familier fremover når den kryper nedover i pris som brukt, en ser allerede på finn.no at forskjellen på vel 80 har blitt ca 50, kanske 60 så pengene for Max får en ikke igjen og om den blir lettere å selge er jo noe en ofte tror når en har alt av utstyr, men de som kjøper brukt er ikke så kresne, men ofte mye mer bevisst på pris og hva de trenger og ikke trenger. De fleste trenger en bil med lang rekkevidde, god plass og hengerfeste, billigst mulig. De gir ikke 350 for å få en maks om de kan få en 1ST for 300. Rett og slett fordi de ikke har mer enn 300 å kjøpe bil for...

Utfra din signatur har du ikke mottatt din 1st enda. Har intet negativt imot 1st. annet en at jeg tror at folk vil forvente mer std. i brukt bilmarkedet og at dette vil medføre at 1st priser vil falle mye fortere enn bla. Max og mer imot GTX. Time will show.

Dog kjempeglad for at alle de som trodde de skulle sko seg på 1st.(eller max) som ligger på Finn, trodde at køen av desperate kjøpelystne ville være så stor at de kunne tjene penger på det, er borte.

Bjoris

Kansellerte min GTX reservasjon i dag, ok pris egentlig på den, men blir 100 mer 1ST og selv om GTXen hadde Matrix og litt til samt er mye sprekere så er 100 kNOK mye penger og jeg vil heller ikke gå i samme felle som sist når prisene ble dumpet på 1ST etter signering.

Nå kom jeg meg unna det sist, men det ble mye styr og noe vi ikke gidder en gang til!

Med litt is i magen nå kan en jo få prøvde alle aktuelle som EV6 og TMY i ro og fred når den tid kommer, greit å prøve å komme tilbake til normalen...:)

Olemann

Jeg tror også 1st blir en varig hit, fordi den har plass, rekkevidde og hengerfeste. Og billigst i klassen.

Skal nå kjøpe meg opp til en GTX og vurderer det da litt annerledes med utstyr, både fordi jeg skal ha den 3-4 år OG fordi jeg tror den type bil om 3-4 år trenger noe utstyr for å ikke bli uinteressant på FINN.
Problemet mitt er a) hva trenger jeg selv   b) Hva forventer andre om 3-4 år.

Fasit mottas med takk  ;D

biggern

Sitat fra: Olemann på tirsdag 04. mai 2021, klokken 22:47
Jeg tror også 1st blir en varig hit, fordi den har plass, rekkevidde og hengerfeste. Og billigst i klassen.

Skal nå kjøpe meg opp til en GTX og vurderer det da litt annerledes med utstyr, både fordi jeg skal ha den 3-4 år OG fordi jeg tror den type bil om 3-4 år trenger noe utstyr for å ikke bli uinteressant på FINN.
Problemet mitt er a) hva trenger jeg selv   b) Hva forventer andre om 3-4 år.

Fasit mottas med takk  ;D

Ganske naturlig, som ferieturer : All inclusive  :)

Bjoris

Sitat fra: biggern på tirsdag 04. mai 2021, klokken 22:43
Sitat fra: Bjoris på tirsdag 04. mai 2021, klokken 22:35
Sitat fra: biggern på tirsdag 04. mai 2021, klokken 20:25
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 04. mai 2021, klokken 13:36
Alltid spennende å høre fra en ringrev om hva man burde velge av utstyr.

1st var mest id.4 bil for pengene,og jeg leser forslag til utstyr her som mest GTX for pengene.  Alle vet jo at utstyr en kjøper ofte er vanskelig å regne hjem ved salg,og forslaget her er kanskje veien å gå?

Ganske sikker på at 1st vil falle utenfor de fleste sine behov ved kjøp av bruktbil pga manglende funksjoner, seter osv. Man kan si at HUD er "kjekt " idag, men vil være std. om ett par år. Og slik kan en fortsette. Dess mer utstyr, bedre innbytte og enklere salg. Skal en ha bilen i 10år er jo ikke dette et tema.
Her er jeg sterkt uenig, ID4 1ST kommer til å bli en hit hos yngre familier fremover når den kryper nedover i pris som brukt, en ser allerede på finn.no at forskjellen på vel 80 har blitt ca 50, kanske 60 så pengene for Max får en ikke igjen og om den blir lettere å selge er jo noe en ofte tror når en har alt av utstyr, men de som kjøper brukt er ikke så kresne, men ofte mye mer bevisst på pris og hva de trenger og ikke trenger. De fleste trenger en bil med lang rekkevidde, god plass og hengerfeste, billigst mulig. De gir ikke 350 for å få en maks om de kan få en 1ST for 300. Rett og slett fordi de ikke har mer enn 300 å kjøpe bil for...

Utfra din signatur har du ikke mottatt din 1st enda. Har intet negativt imot 1st. annet en at jeg tror at folk vil forvente mer std. i brukt bilmarkedet og at dette vil medføre at 1st priser vil falle mye fortere enn bla. Max og mer imot GTX. Time will show.

Joda, men ref min andre kommentar har jeg solgt den igjen og kjøpte en til som var til kanonpris hos Gumpens, den siste har jeg ikke fått enda. Har kjørt ca 500 km med ID4 1ST og den duger, det er helt lik bil som MAX.

Vi trenger ikke bli enige, men poenget her er at bilene havner i helt forskjellige markeder som brukt, som nye også, 65% har valgt uten MAX, de fleste antakelig fordi de ser ikke at Max er verd 80 kNOK mer eller ikke var råd til det. I bruktmarkedet forsterkes bare denne trenden...


Bjoris

#26
Sitat fra: Olemann på tirsdag 04. mai 2021, klokken 22:47
Jeg tror også 1st blir en varig hit, fordi den har plass, rekkevidde og hengerfeste. Og billigst i klassen.

Skal nå kjøpe meg opp til en GTX og vurderer det da litt annerledes med utstyr, både fordi jeg skal ha den 3-4 år OG fordi jeg tror den type bil om 3-4 år trenger noe utstyr for å ikke bli uinteressant på FINN.
Problemet mitt er a) hva trenger jeg selv   b) Hva forventer andre om 3-4 år.

Fasit mottas med takk  ;D

Velg det du ser verdien i selv, nå er det jo ikke så ille pris på pakkene, men GTX oppmot 600 er for dyrt, den vil falle hardt i starten, der er den oppe og konkurrerer med premium bilene.

Jeg hadde tenkte å hive meg rundt på GTX, men syns det var dårlige tilbud ute å gikk når jeg da hadde vært på min 3. ID4. Nok om det;

Komfortpakke+, en av de store blemmene på 1ST at dette ikke finnes, lastesikring er mange opptatt av og er ett MUST

Førerassisten/f+: den først er ett must, og for 11 ekstra får du utstyr som en forventer i denne prisklassen, som TravelAssist, SideAssist. AreaView er også mange som vil ha. Så var det den e køassistenten da...

Sport/+ tror nok den selges helt fint uten

Justerbart understell: tror de fleste ikke er opptatt av dette

Hud og 12 tommer: Mja, det som er dumt når en bestiller slik er at mange andre kan ha valgt dette. På 1ST er det ingen som bare har noe mer enn deg så det er vanskeligere å velge når alle kan plukke utstyr. Hadde nok droppet denne selv, mest fordi jeg ikke syns større skjerm er noe poeng og HUD har jeg ikke klart å venne meg til så for min for måtte dette vært kun for å sikre 2 håndsverdien, men om du får 12 kNOK mer? Kanskje?

Hengerf: must, fordi «alle» vil ha dette og det er så voldsomt dyrt å ettermontere

Panorama og tykkere sidevindu, Mja, hadde ikke valgt det selv, men husker når barna var små at vi la mye på bordet for å få med dette. Vår SMax fra 2007 hadde dette... igjen så kan det vært dumt å mangle det om alle andre plukker på dette da vil din skille seg ut negativt, men de skal ha 14 kNOK mer enn deg ved salg for ikke å tape mer også, tenker derfor at gir det ikke deg noen verdi så dropp det..

Olemann

#27
Takker.  Tenker mye likt som deg.

Komfortpakke+.  Absolutt den er med
Førerassistent+   Ja.
Sport+ DCC.       Nei
H.feste.              Absolutt.
HUD/12".            Usikker. Synes faktisk 10" er bedre, den store har bare større fonter, samme info.  Mer lys. HUD er jeg usikker på om betyr mye for videresalg.  Neppe 12.500.- mer om jeg beholder den 3-4 år. Liker ikke HUD-gropen i dash'en heller...
Panorama:          Tja, det er fint, lyst, og er allergisk mot støy, så med ekstra isolasjon i sidevinduer er det et pluss.  Antagelig lettere å selge til barnefamilier når den tid kommer.  14.5k er mye for dette. Dvs, sota vinduer inngår, koster jo 3k, så netto diff er ca 12k.
Farge:   Lyst på den røde som man ser av annen tråd jeg startet.  Tror nok den er salgbar, ser i alle fall at Tesla M3 så er denne svært relevant.


Sitat fra: Bjoris på tirsdag 04. mai 2021, klokken 23:11
Sitat fra: Olemann på tirsdag 04. mai 2021, klokken 22:47
Jeg tror også 1st blir en varig hit, fordi den har plass, rekkevidde og hengerfeste. Og billigst i klassen.

Skal nå kjøpe meg opp til en GTX og vurderer det da litt annerledes med utstyr, både fordi jeg skal ha den 3-4 år OG fordi jeg tror den type bil om 3-4 år trenger noe utstyr for å ikke bli uinteressant på FINN.
Problemet mitt er a) hva trenger jeg selv   b) Hva forventer andre om 3-4 år.

Fasit mottas med takk  ;D

Velg det du ser verdien i selv, nå er det jo ikke så ille pris på pakkene, men GTX oppmot 600 er for dyrt, den vil falle hardt i starten, der er den oppe og konkurrerer med premium bilene.

Jeg hadde tenkte å hive meg rundt på GTX, men syns det var dårlige tilbud ute å gikk når jeg da hadde vært på min 3. ID4. Nok om det;

Komfortpakke+, en av de store blemmene på 1ST at dette ikke finnes, lastesikring er mange opptatt av og er ett MUST

Førerassisten/f+: den først er ett must, og for 11 ekstra får du utstyr som en forventer i denne prisklassen, som TravelAssist, SideAssist. AreaView er også mange som vil ha. Så var det den e køassistenten da...

Sport/+ tror nok den selges helt fint uten

Justerbart understell: tror de fleste ikke er opptatt av dette

Hud og 12 tommer: Mja, det som er dumt når en bestiller slik er at mange andre kan ha valgt dette. På 1ST er det ingen som bare har noe mer enn deg så det er vanskeligere å velge når alle kan plukke utstyr. Hadde nok droppet denne selv, mest fordi jeg ikke syns større skjerm er noe poeng og HUD har jeg ikke klart å venne meg til så for min for måtte dette vært kun for å sikre 2 håndsverdien, men om du får 12 kNOK mer? Kanskje?

Hengerf: must, fordi «alle» vil ha dette og det er så voldsomt dyrt å ettermontere

Panorama og tykkere sidevindu, Mja, hadde ikke valgt det selv, men husker når barna var små at vi la mye på bordet for å få med dette. Vår SMax fra 2007 hadde dette... igjen så kan det vært dumt å mangle det om alle andre plukker på dette da vil din skille seg ut negativt, men de skal ha 14 kNOK mer enn deg ved salg for ikke å tape mer også, tenker derfor at gir det ikke deg noen verdi så dropp det..

unik42

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 04. mai 2021, klokken 22:04
Mitt erfaring med 1St. er at bilen ikke starter opp igjen når køen starter. Så hvis sotp/go = køassistent så tror jeg faktisk ikke 1St har det likevel. Kanskje en mangel til utover lys i dørhåndtak og lys / kjøling i hanskerom.

Det stemmer nok ikke. Bilen starter opp igjen når køen kjører, men ACC må jo naturligvis være på. Stop/Go er ikke det samme som køassistent.

Stop/Go betyr bare at ACC kan gå ned til 0km/t og starte opp igjen. Normalt sett blir den funksjonen deaktivert etter noen sekunder. Jeg har 1st og kjører en del i kø, og kan bekrefte at det virker som det skal.

Køassisten inkluderer Car2X i bilen, slik at den kan kommunisere med tilsvarende utstyrte biler. Da skal den kunne forutse ulykker, trafikkorker osv. basert på live data fra andre biler. Max har Car2X, 1st ikke.
https://www.volkswagenag.com/en/news/stories/2018/10/car2x-networked-driving-comes-to-real-life.html
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

ihaal

Er i samme situasjon som mange her i tråden, vurderer å bytte ut en 1st med en ID4 GTX. Har kønummer rundt 100. Et usikkerhetsmoment er hvordan bruktprisene ser ut for 1st i august da jeg planlegger å selge den i så fall...

Jeg skal ha hengerfeste og førerassistentpakke (mangelen på blindsonevarsling og 360-kamera irriterer meg litt i 1st, så dette var et lett valg for meg). Elektrisk bakluke er ikke et must, men deilig å få det med.

Er litt usikker på designpakke+, men skal ha små unger i barnesetet og har hørt at det hjelper veldig på spysyke osv (men usikker på om dette er en myte eller ikke). Men velger nok å ta det med. I praksis er det 12 000 opp da jeg uansett vil ha mørke bakvinduer.

I tillegg har jeg gått litt frem og tilbake på komfortpakke+, men er "bare" 4200 og er potensielt viktig for sikring av last, så legger sikkert til denne også.

Den store usikkerheten er om det er verdt å legge inn 12 000 for HUD. Har egentlig lyst på HUD selv, men har samtidig ikke noe erfaring med det og greier meg nok greit uten. Ser mange spekulerer på videresalgsverdi med/uten HUD her. Så det er vanskelig avgjørelse.

ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA