Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell

Startet av Trond.m, tirsdag 04. mai 2021, klokken 13:19

« forrige - neste »

Trond.m

Så vidt jeg kan se så har innstegsmodellen av GTX samme utstyr som ID.4 1. St med følgende unntak:

ID.4 1. St

Hengerfeste standard
Ryggekamera
Mørke ruter bak b-stolpe

GTX

Dynamiske baklys og Matrix standard
Induksjonslader for mobiltelefon

Hvis dette stemmer så får man etter min vurdering en ganske bra utstyrt bil med GTX ved å legge til komfortpakke , mørke ruter, førerassistentpakke og hengerfeste. Matrix, keyless, 3-soners klima, variabelt bagasjerom, bagesjeromsnett etc får man jo i de pakkene, som mange savner i ID.4 1St.

Eller er det noe jeg har oversett ? Det er jo forskjeller ut over dette, men det er vel bare kosmetiske endringer.

hELgenen

Alltid spennende å høre fra en ringrev om hva man burde velge av utstyr.

1st var mest id.4 bil for pengene,og jeg leser forslag til utstyr her som mest GTX for pengene.  Alle vet jo at utstyr en kjøper ofte er vanskelig å regne hjem ved salg,og forslaget her er kanskje veien å gå?


Trond.m

#2
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 04. mai 2021, klokken 13:36
Alltid spennende å høre fra en ringrev om hva man burde velge av utstyr.

1st var mest id.4 bil for pengene,og jeg leser forslag til utstyr her som mest GTX for pengene.  Alle vet jo at utstyr en kjøper ofte er vanskelig å regne hjem ved salg,og forslaget her er kanskje veien å gå?
He,he..takk for tilliten. Jeg har tilstrekkelig tro på den pakken til at jeg bestilte en i dag 😉 Har kommet litt over at jeg må ha mest mulig utstyr. Ville nok klare meg fint uten AWD også, men med hytte på fjellet er det dager det kan være kjekt å ha.

Trond.m

Belyste dørhåndtak som det skulle vært på 1St får man også i pakkene, samt alarm. Er ikke mye jeg savner da.

Bjoris

Så noen påstod at du ikke får kø assistent uten førerpakke+

Trond.m

Sitat fra: Bjoris på tirsdag 04. mai 2021, klokken 17:56
Så noen påstod at du ikke får kø assistent uten førerpakke+
Hva er egentlig køkjøringsassistent ?  Jeg ser at ID.4 1St i følge de opprinnelige tekniske data ikke har køkjøringsassistent.  Bare Max som har det.

hELgenen

Jeg tror det er slik at bilen starter opp igjen dersom bilen foran stopper. Nå mener jeg at man må trykke på gassen etter stopp..Om det er noe mer vet jeg ikke

biggern

#7
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 04. mai 2021, klokken 13:36
Alltid spennende å høre fra en ringrev om hva man burde velge av utstyr.

1st var mest id.4 bil for pengene,og jeg leser forslag til utstyr her som mest GTX for pengene.  Alle vet jo at utstyr en kjøper ofte er vanskelig å regne hjem ved salg,og forslaget her er kanskje veien å gå?

Ganske sikker på at 1st vil falle utenfor de fleste sine behov ved kjøp av bruktbil pga manglende funksjoner, seter osv. Man kan si at HUD er "kjekt " idag, men vil være std. om ett par år. Og slik kan en fortsette. Dess mer utstyr, bedre innbytte og enklere salg. Skal en ha bilen i 10år er jo ikke dette et tema.

Olemann

#8
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 04. mai 2021, klokken 20:03
Jeg tror det er slik at bilen starter opp igjen dersom bilen foran stopper. Nå mener jeg at man må trykke på gassen etter stopp..Om det er noe mer vet jeg ikke

1St (uten max) har dette, altså automatisk køkjøring.  Selger sa man måtte ha + pakken for å få dette på GTX.
Virker sannsynlig ut i fra spec på disse 2 assistentpakkene. Dermed må man legge på 22.500.- for dette om selger har rett. Vil ikke ha bil uten denne funksjonen.

Ser ut som mange bestiller glasstaket, så kan hende er dette noe som forventes ved videresalg når bilen en gang skal selges.
HUD trenger jeg ikke, men som noen sier, kanskje det også forventes om 3-4 år.

Den rød ser stilig ut med de sorte kontrastene, men igjen, vil folk ha såpass stor rød SUV om noen år...en ting er Golf GTI, dette er noe annet.

Stikkkontakt

Sitat fra: Olemann på tirsdag 04. mai 2021, klokken 20:53
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 04. mai 2021, klokken 20:03
Jeg tror det er slik at bilen starter opp igjen dersom bilen foran stopper. Nå mener jeg at man må trykke på gassen etter stopp..Om det er noe mer vet jeg ikke

1St (uten max) har dette, altså automatisk køkjøring.  Selger sa man måtte ha + pakken for å få dette på GTX.
Virker sannsynlig ut i fra spec på disse 2 assistentpakkene. Dermed må man legge på 22.500.- for dette om selger har rett. Vil ikke ha bil uten denne funksjonen.

Ser ut som mange bestiller glasstaket, så kan hende er dette noe som forventes ved videresalg når bilen en gang skal selges.
HUD trenger jeg ikke, men som noen sier, kanskje det også forventes om 3-4 år.

Den rød ser stilig ut med de sorte kontrastene, men igjen, vil folk ha såpass stor rød SUV om noen år...en ting er Golf GTI, dette er noe annet.

ID.4 1st har "Lane assist" som er ekstrautstyr på GTX.
Det den ikke har er "Travel assist", "side assist" og "emergency assist"


Øyvind.h

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 04. mai 2021, klokken 19:45
Sitat fra: Bjoris på tirsdag 04. mai 2021, klokken 17:56
Så noen påstod at du ikke får kø assistent uten førerpakke+
Hva er egentlig køkjøringsassistent ?  Jeg ser at ID.4 1St i følge de opprinnelige tekniske data ikke har køkjøringsassistent.  Bare Max som har det.
Min 1st hadde stop/go i følge utstyrslisten, noe jeg antar er køkjøring?
Den hadde også lane-assist, men det var en blandet opplevelse. Enkelte positive ting ved dem, men også noe irriterende. Når jeg kjøpte bilen blandet jeg på sparket lane assist og travel assist, uten at det hadde påvirket kjøpet i praksis.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

#12
Sitat fra: biggern på tirsdag 04. mai 2021, klokken 20:25
Ganske sikker på at 1st vil falle utenfor de fleste sine behov ved kjøp av bruktbil pga manglende funksjoner, seter osv. Man kan si at HUD er "kjekt " idag, men vil være std. om ett par år. Og slik kan en fortsette. Dess mer utstyr, bedre innbytte og enklere salg. Skal en ha bilen i 10år er jo ikke dette et tema.
Markedet for 1St Max til 500K + er betydelig mindre enn 1St til 400K +. ID.4 er en bra bil, men langt fra premium kvalitet. Da må man regne med dårlig restverdi på ekstrautstyr som ikke oppfattes som nødvendig.

Trond.m

Mitt erfaring med 1St. er at bilen ikke starter opp igjen når køen starter. Så hvis sotp/go = køassistent så tror jeg faktisk ikke 1St har det likevel. Kanskje en mangel til utover lys i dørhåndtak og lys / kjøling i hanskerom.

Stikkkontakt

Sitat fra: Zoe2017 på tirsdag 04. mai 2021, klokken 21:35
Lane assist er std på GTX https://www.volkswagen.no/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/no/priser-og-brosjyrer/id-4-gtx/tekniske_data_id4_gtx.pdf

Ifølge prislisten er det ekstrautstyr.

Førerassistentpakke+
Inkluderer innhold fra Førerassistentpakke og suppleres med: + Travel Assist kjøreassistent:  Lane Assist og Emergency Assist + Side Assist blindsoneassistent + Area View områdevisning  + Easy Open/Close sensorstyrt bakluke

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA