Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Spørsmål skade på felg

Startet av rockerolf05, tirsdag 04. mai 2021, klokken 12:40

« forrige - neste »

rockerolf05

Hei!

Byttet nettopp til sommerdekk (for første gang) på ny Model 3.
Oppdaget etter noen dager sår rundt hele felgen, men merkelig nok ingenting på gummi eller på deksel.
Tesla er helt sikre på at vi har kjørt på en kant, men:

Er det mulig å kjøre på en kant såpass uten å merke det?
Burde det ikke vært sår i gummi også når dette skjer?

Hva annet kan ha skjedd her?


Thalgar

Klassisk problem. Felgen stikk lenger ut enn dekket, og gjer model 3 ekstremt utsett for kantkjøring av felgen :P
Model Y LR Quicksilver, 2023

Counterpointer

Enig med Tesla her. Dette kan skje uten at du merker det og uten merker på gummi. Gummiskader krever enten veldig skarp kant eller voldsom kraft. Det er en grunn til at det brukes gummi til dekk

Magnus Hansen

Det som kan ha skjedd er :

1. noen har kjørt på kant uten å legge merke til det
2. noen har kjørt på kant uten å fortelle det for å unngå dårlig stemning

rockerolf05

Takk for gode svar.

Jeg har vært uheldig selv med kantkjøring og mener jeg har merket det (bilen "hugger" litt), men en husker jo bare de, ikke om det skjer uten denne effekten.

Det var bare så spesielt med skade rundt hele felgen, nada på pyntefelg/deksel og gummi; men ser det er årsaker til det.

daktari

Dette er nye hjul fra Tesla som ikke har blitt brukt før i år, og du oppdaget dette ikke da du la de på? Var det du som la på hjula?

Det kan se ut som kantkjøring, enten veldig kort gnissing evnt. svinging mot kant. Men enig at detser ut som det har skjedd uten kapslene på. Men da før du fikk  dem i ditt eie tenker du?

Hjula kan også trille avgårde og lande med smørsiden ned på asfalt eller grus som kan gi sånne skader. Evnt om du lagret hjula liggende med utsiden mot noe hardt eller har dratt det langs asfalten ut av boden f.eks.

Forøvrig har jeg alltid lurt på hva de gjør med doble hjulsett de får inn fra reklamasjoner når de fikser bilene og selger dem med ett hjulsett.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

rockerolf05

Nei, hentet/byttet på dekksenter torsdag, bil kjøpt ny i Desember så hadde aldri sett dem før.

Er på passasjersiden, kom ikke på at jeg skulle ta en runde å sjekke helt nye hjul.

Trodde ikke det gikk an å kjøre på kanter uten å merke det, men forstår jo på svarene her at det kan en få til...


daktari

Sitat fra: rockerolf05 på tirsdag 04. mai 2021, klokken 18:00
Nei, hentet/byttet på dekksenter torsdag, bil kjøpt ny i Desember så hadde aldri sett dem før.

Er på passasjersiden, kom ikke på at jeg skulle ta en runde å sjekke helt nye hjul.

Trodde ikke det gikk an å kjøre på kanter uten å merke det, men forstår jo på svarene her at det kan en få til...
Hvis du ikke sjekket, og dekkswnteret skiftet dem for deg, så kan det være dem.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tibber73

Strekk i dekket = oppskrapet felg
Ta en titt på bakdekkene til en tilfeldig X med slipstream 20" neste gang du lader på en superlader
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA