Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Dynamisk prising av hurtiglading?  (Lest 482 ganger)

Vollis47

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2016
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 895
    • Vis profil
Dynamisk prising av hurtiglading?
« på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 10:40 »
Jeg kjører ganske hyppig på sør-/vest-landet på en strekning med mange hurtigladerstasjoner hvor jeg sjelden ser at folk lader. Om prisene hadde vært litt lavere når etterspørselen er lav, hadde kanskje flere ladet bilene. Tilsvarende kunne prisene gått litt opp på travle utfartsdager noe som nok ville fått redusert køene en del. Så kanskje ladeoperatørene kunne innføre dynamisk prising slik flyselskaper og tildels hoteller bruker. Det kunne føre til at folk som kjører lite kunne bruke rimeligere hurtiglading fremfor å investere i kostbar hjemmelading og til og med gjøre det rimeligere for de som ikke har mulighet for hjemmelading. Hva synes dere om dette?
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14466
    • Vis profil
Sv: Dynamisk prising av hurtiglading?
« Svar #1 på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 11:48 »
Interresant ide'

Kanskje regler som forbyr det, men ingenting i veien for å lansere "happy hour" etc.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt Cree SAM og City el
Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Citroen C1 EVie, Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Microlino, Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150 #7042

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

power59

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 98
    • Vis profil
Sv: Dynamisk prising av hurtiglading?
« Svar #2 på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 12:40 »
Dynamisk prising med billigere lading utenom rushtidene og høyere priser i rushtidene er et utmerket forslag.

Jeg kan anbefale denne Freakonomics podcasten  (https://freakonomics.com/2014/08/20/parking-is-hell-full-transcript-2/) som tar for seg dynamisk prising av parkering og hvilken positiv effekt aktiv bruk av prismekanismer har på allokering begrensede ressurser.

Med differensierte ladepriser vil deler av bruken forskyves til andre tidspunkt og til mindre attraktive lokasjoner. De som kan lade på andre tidspunkt får det billigere - de som ikke kan lade på andre tidspunkt - får lade.

Dynamisk prising burde også vært anvendt på andre felles infrastrukturprosjekt som f.eks. veier og ferjer. Disse dimensjoneres i dag for en rushtidsbelasting to timer hver fredag. Resten av uka (99% av tida) har systemene tildels betydelig overkapasitet. Dette er massiv sløsing av samfunnets ressurser som vi alle til syvende og sist må være med å betale.

Ja til dynamisk prising!

Counterpointer

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 782
    • Vis profil
Dynamisk prising av hurtiglading?
« Svar #3 på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 12:42 »
Ingen regler som forbyr dette. Tesla priser dynamisk på sine Superchargere.
Det har en svak relevans til denne tråden da det finnes Chademo adapter til Tesla (S og X med orginal kontakt)

Magnus Hansen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1889
    • Vis profil
Sv: Dynamisk prising av hurtiglading?
« Svar #4 på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 12:47 »
Problemet er hvordan det skal kommuniseres. Hvis man tenker prisen per kWh så er det også i dag veldig mye dyrere jo fullere batteriet blir. Jeg mistenker at mange av de som sitter å fulladet elbilene ikke har skjønt hvor dyrt det faktisk er. Enda mer komplisert blir det med dynamisk prising. Skal man ha lysende skilt med aktuell pris slik man har for bensinstasjoner?

Counterpointer

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 782
    • Vis profil
Sv: Dynamisk prising av hurtiglading?
« Svar #5 på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 12:50 »
Problemet er hvordan det skal kommuniseres.
Ikke hos Tesla, der vises det på skjermen i bilen og du kan følge med prisen på ladeøkten mens du lader, inne i bilen.

Moas

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 150
    • Vis profil
Sv: Dynamisk prising av hurtiglading?
« Svar #6 på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 12:59 »
Bare å bytte d eller 95 med kWh så burde det være lett å se når man kjører forbi

Magnus Hansen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1889
    • Vis profil
Sv: Dynamisk prising av hurtiglading?
« Svar #7 på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 13:20 »
Problemet er hvordan det skal kommuniseres.
Ikke hos Tesla, der vises det på skjermen i bilen og du kan følge med prisen på ladeøkten mens du lader, inne i bilen.

Ikke når du lader hos Fortum 😊

Trekkoppbil

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2375
    • Vis profil
Sv: Dynamisk prising av hurtiglading?
« Svar #8 på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 17:25 »
Som billist er jeg glad for minuttaksering når det er kø ved laderene, men ellers ser jeg ikke noe poeng med det.
For ladeoperatørene, så kan effeavgiften bli dyr i peak hour.

Counterpointer

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 782
    • Vis profil
Sv: Dynamisk prising av hurtiglading?
« Svar #9 på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 17:42 »
Problemet er hvordan det skal kommuniseres.
Ikke hos Tesla, der vises det på skjermen i bilen og du kan følge med prisen på ladeøkten mens du lader, inne i bilen.

Ikke når du lader hos Fortum
Nei der kan du se. Sikkert mulig å ringe en hyggelig svenske på Fortum

GOLF-raider

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 322
    • Vis profil
Sv: Dynamisk prising av hurtiglading?
« Svar #10 på: Onsdag 05. Mai 2021, klokken 04:22 »
Ladeselskapet «MER» har en funksjon på sitt ladekart der de
har prognoser for lade-trykket på hver ladestasjon. Det kommer
fram røde søyler på de tidspunktene de forventer ladekø.
Feks. på denne stasjonen: «Obs Rudshøgda»; er det forventet
mye lading midt på dagen den 21 mai.
https://no.mer.eco/ladekart/?id=37
Hvordan de kan vite det må være et akademisk spørsmål;
men de har sikkert algoritmer som beregner kødannelser.
Jeg sjekket gjennom noen ladestasjoner og det er langt fra
hver dag at disse røde søylene kommer til syne. Når de
gjør det; så er det gjerne mellom kl. ti på formiddagen
og seks på ettermiddagen. Dette lademønstret burde gi et
grunnlag for halv minuttprising på morran og kvelden. Og
ingen minuttprising på natta; klokka elleve til sju om morran.
« Siste redigering: Torsdag 06. Mai 2021, klokken 05:59 av GOLF-raider »
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977