Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dynamisk prising av hurtiglading?

Startet av Vollis47, tirsdag 04. mai 2021, klokken 10:40

« forrige - neste »

Vollis47

Jeg kjører ganske hyppig på sør-/vest-landet på en strekning med mange hurtigladerstasjoner hvor jeg sjelden ser at folk lader. Om prisene hadde vært litt lavere når etterspørselen er lav, hadde kanskje flere ladet bilene. Tilsvarende kunne prisene gått litt opp på travle utfartsdager noe som nok ville fått redusert køene en del. Så kanskje ladeoperatørene kunne innføre dynamisk prising slik flyselskaper og tildels hoteller bruker. Det kunne føre til at folk som kjører lite kunne bruke rimeligere hurtiglading fremfor å investere i kostbar hjemmelading og til og med gjøre det rimeligere for de som ikke har mulighet for hjemmelading. Hva synes dere om dette?
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

elektrolux

Interresant ide'

Kanskje regler som forbyr det, men ingenting i veien for å lansere "happy hour" etc.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

power59

Dynamisk prising med billigere lading utenom rushtidene og høyere priser i rushtidene er et utmerket forslag.

Jeg kan anbefale denne Freakonomics podcasten  (https://freakonomics.com/2014/08/20/parking-is-hell-full-transcript-2/) som tar for seg dynamisk prising av parkering og hvilken positiv effekt aktiv bruk av prismekanismer har på allokering begrensede ressurser.

Med differensierte ladepriser vil deler av bruken forskyves til andre tidspunkt og til mindre attraktive lokasjoner. De som kan lade på andre tidspunkt får det billigere - de som ikke kan lade på andre tidspunkt - får lade.

Dynamisk prising burde også vært anvendt på andre felles infrastrukturprosjekt som f.eks. veier og ferjer. Disse dimensjoneres i dag for en rushtidsbelasting to timer hver fredag. Resten av uka (99% av tida) har systemene tildels betydelig overkapasitet. Dette er massiv sløsing av samfunnets ressurser som vi alle til syvende og sist må være med å betale.

Ja til dynamisk prising!

Counterpointer

Ingen regler som forbyr dette. Tesla priser dynamisk på sine Superchargere.
Det har en svak relevans til denne tråden da det finnes Chademo adapter til Tesla (S og X med orginal kontakt)

Magnus Hansen

Problemet er hvordan det skal kommuniseres. Hvis man tenker prisen per kWh så er det også i dag veldig mye dyrere jo fullere batteriet blir. Jeg mistenker at mange av de som sitter å fulladet elbilene ikke har skjønt hvor dyrt det faktisk er. Enda mer komplisert blir det med dynamisk prising. Skal man ha lysende skilt med aktuell pris slik man har for bensinstasjoner?

Counterpointer

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 04. mai 2021, klokken 12:47
Problemet er hvordan det skal kommuniseres.
Ikke hos Tesla, der vises det på skjermen i bilen og du kan følge med prisen på ladeøkten mens du lader, inne i bilen.

Moas

Bare å bytte d eller 95 med kWh så burde det være lett å se når man kjører forbi
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Magnus Hansen

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 04. mai 2021, klokken 12:50
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 04. mai 2021, klokken 12:47
Problemet er hvordan det skal kommuniseres.
Ikke hos Tesla, der vises det på skjermen i bilen og du kan følge med prisen på ladeøkten mens du lader, inne i bilen.

Ikke når du lader hos Fortum 😊

Trekkoppbil

Som billist er jeg glad for minuttaksering når det er kø ved laderene, men ellers ser jeg ikke noe poeng med det.
For ladeoperatørene, så kan effeavgiften bli dyr i peak hour.

Counterpointer

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 04. mai 2021, klokken 13:20
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 04. mai 2021, klokken 12:50
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 04. mai 2021, klokken 12:47
Problemet er hvordan det skal kommuniseres.
Ikke hos Tesla, der vises det på skjermen i bilen og du kan følge med prisen på ladeøkten mens du lader, inne i bilen.

Ikke når du lader hos Fortum
Nei der kan du se. Sikkert mulig å ringe en hyggelig svenske på Fortum

GOLF-raider

#10
Ladeselskapet «MER» har en funksjon på sitt ladekart der de
har prognoser for lade-trykket på hver ladestasjon. Det kommer
fram røde søyler på de tidspunktene de forventer ladekø.
Feks. på denne stasjonen: «Obs Rudshøgda»; er det forventet
mye lading midt på dagen den 21 mai.
https://no.mer.eco/ladekart/?id=37
Hvordan de kan vite det må være et akademisk spørsmål;
men de har sikkert algoritmer som beregner kødannelser.
Jeg sjekket gjennom noen ladestasjoner og det er langt fra
hver dag at disse røde søylene kommer til syne. Når de
gjør det; så er det gjerne mellom kl. ti på formiddagen
og seks på ettermiddagen. Dette lademønstret burde gi et
grunnlag for halv minuttprising på morran og kvelden. Og
ingen minuttprising på natta; klokka elleve til sju om morran.
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

goggo

Riktignok ikke dynamisk prising, men nå skal Mer tilby billigere hurtiglading  i hele juni mellom kl 22 og 06.

Fast pris på kr 3.20 / KWh.  Så kommer volumrabatter og evt COOP- og NAF rabatter og annet i tillegg.
Dette er bra, jeg tror vi ser en begynnende priskonkurranse i markedet nå.

https://no.mer.eco/nyheter/hurtiglading/billigere-elbillading-pa-natten-i-hele-juni/


mvh
Hugo


Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Electric cars in Norway

Sitat fra: goggo på lørdag 29. mai 2021, klokken 10:49
Dette er bra, jeg tror vi ser en begynnende priskonkurranse i markedet nå.


Hugo :+1: enig. Veldig bra!

Orbit

Jeg så tillfedigvis at også Kople har lading til lavere pris på natt (hos dem mellom kl 22 og 08), dvs uten minuttpris. Prisen blir da 3,20 kr/kWh både for hurtig- og lynlading. Det ser ikke ut som dette er tidsbegrenset slik som Mer sitt tilbud.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

Sitat fra: goggo på lørdag 29. mai 2021, klokken 10:49
Riktignok ikke dynamisk prising, men nå skal Mer tilby billigere hurtiglading  i hele juni mellom kl 22 og 06.

Fast pris på kr 3.20 / KWh.  Så kommer volumrabatter og evt COOP- og NAF rabatter og annet i tillegg.
De har nå forlenget ordningen ut august, men også satt opp kWh-prisen til 3,75 kr/kWh
https://no.mer.eco/nyheter/hurtiglading/billigere-elbillading-pa-natten-i-sommer/

(Prisøkningen gjelder også kWh-elementet på dagtid, hvor det i tillegg også er minuttprising som før)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA