Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilbud på dekk/felg fra dekk24 til Tesla X (Landsail LS588)

Startet av Motifman80, tirsdag 04. mai 2021, klokken 09:19

« forrige - neste »

Motifman80

Hei

Må ha nye sommerdekk, og har følgende alternativer:

1. Kjøpe pakken fra dekk24: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=145483561
2. Fått tilbud på Continental Premium Contact 6, ink omlegging og balansering til kr 14.000,-

Ved å gå for alternativ 2 vil jeg bruke dagens felger. Ved å gå for alternativ 1, kan jeg selge dagens felger.

Mye skriverier rundt Landsail, men når man ser at man uansett må bytte dekk hvert andre år med disse bilene, så er jo spørsmålet om det er "godt nok" eller ikke.

Tar imot tips og forslag med takk:)

Håvard - Stavanger

thebadger

Autobild testet nylig sommerdekk i relevant dimensjon og de er ikke veldig fornøyde (oversatt versjon):
https://www.dekktester.com/autobild/sommeren/2021/265-35-r20/

NAF-testen de snakker om er fra 2015 og da var det delt inn i premium- og busjettdekk, forskjellig poengvilkår.
NAF pleier heller ikke å teste i den dimensjonen du er på utkikk etter.
I motor sin nyeste sommerdekktest var det maxxis som kom best ut, men den varianten kommer bare opp til 18"

Personlig sverger jeg til Michelin PS4, men hvis du vil spare litt penger på dekk (forståelig) uten å gå på bekostning av sikkerhet ville jeg gått for Falken FK510 eller Vredestein Ultrac Vorti.
https://dekksjekk.no/vredestein-ultrac-vorti-20-17396p.html
https://www.dekkonline.com/rshop/Dekk/Falken/AZENIS-FK510/245-45-R20-103W-XL-SUV/R-412813

4Matic Fanatic

Sitat fra: Motifman80 på tirsdag 04. mai 2021, klokken 09:19
...Mye skriverier rundt Landsail, men når man ser at man uansett må bytte dekk hvert andre år med disse bilene, så er jo spørsmålet om det er "godt nok" eller ikke...
Nå kjører jeg ikke Tesla, men ut fra tips av Tesla-eiere kjøpte jeg et sett Landsail LS588 (235/45R17 97W) til min forrige E-klasse 4Matic siden den ble lite brukt (kun for langkjøring med vogn) og jeg tenkte de måtte funke greit nok...

Har aldri vært så misfornøyd (tildels direkte utrygg) med dekk som jeg var med disse. Det var veldig lite støy/meget komfortabelt men bilen var så ustabil/vinglete at jeg knapt turde holde fartsgrensen med vogna bak. Skikkelig ille, så jeg er helt på nivå med Autobild-scoren her og kommer aldri til å vurdere dem igjen.

THE

Jeg har kjørt 30000 km på LS588 og ca 20000 km på originale Michelin (PilotSport3?) på min TMX. Mindre sporing, mer retningsstabil, lavere støy og synes Landsail-dekkene generelt er bedre å kjøre på. Har stort sett alltid vært fornøyd med Michelindekk uansett type bil, men Michelindekkene som ble levert på TMX synes jeg ikke noe om. Må bytte ut Landsaildekkene nå pga. at feil hjulstilling har tatt knekken på et fordekk og et bakdekk. Ellers kunne jeg sikkert kjørt 20000 km til på LS588-dekkene. Usikker på om jeg velger Landsail nå, hovedsaklig pga. at de ikke leveres i hastighetskode W på 275/45R20.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

o.b.lix

Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 04. mai 2021, klokken 10:27
Nå kjører jeg ikke Tesla, men ut fra tips av Tesla-eiere kjøpte jeg et sett Landsail LS588 (235/45R17 97W) til min forrige E-klasse 4Matic siden den ble lite brukt (kun for langkjøring med vogn) og jeg tenkte de måtte funke greit nok...

Har aldri vært så misfornøyd (tildels direkte utrygg) med dekk som jeg var med disse. Det var veldig lite støy/meget komfortabelt men bilen var så ustabil/vinglete at jeg knapt turde holde fartsgrensen med vogna bak. Skikkelig ille, så jeg er helt på nivå med Autobild-scoren her og kommer aldri til å vurdere dem igjen.

Har på min X to sesonger med LS588, en sesong med original Michelin og nesten en sesong med Goodyear Assy3.
LS588 er mest retningsstabilt, støyer minst og blir minst slitt, kunne egentlig ha en sesong til. Goodyear er de verste, bråker masse, sporer, var helt blankslitte før sesongen var slutt. (sjekket hjulstilling men den var ok). Jeg kjøpte nye LS588 til denne sesongen og er strålende fornøyd.

Men tror forskjellen på mercedes-dekket og mitt dekk er at mitt dekk er SUV-utgave med forsterkede sider, derfor stemmer sjelden dekktester for meg og min X i NAF heller, de tester aldri SUV-utgavene.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

s.sjoelli

#5
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 04. mai 2021, klokken 10:57
Har på min X to sesonger med LS588, en sesong med original Michelin og nesten en sesong med Goodyear Assy3.
LS588 er mest retningsstabilt, støyer minst og blir minst slitt, kunne egentlig ha en sesong til. Goodyear er de verste, bråker masse, sporer, var helt blankslitte før sesongen var slutt. (sjekket hjulstilling men den var ok). Jeg kjøpte nye LS588 til denne sesongen og er strålende fornøyd.
Merkelig... kjøpte nytt sett med Goodyear Assy 3 på min X i våres, 20" med staggered oppsett. Igenting av det du skriver stemmer for meg. Kjørt et par 1000 km på dem allerede. Jeg er veldig fornøyd med mine. Ikke sporing og ikke støy.
Er vel endel subjektive oppfatninger her? I følge EU etikett ligger både Goodyear Assy3 og LS588 på 70db i dim 255/45/20.

o.b.lix

Sitat fra: s.sjoelli på tirsdag 01. juni 2021, klokken 13:42
I følge EU etikett ligger både Goodyear Assy3 og LS588 på 70db i dim 255/45/20.

Dette tallet er målt støy på utsiden av bilen i en gitt avstand.

Jeg snakker om støyen inni bilen. Da er det stor forskjell.
Det finnes en støydempet utgave av goodyear med skum, kanskje det var den du hadde? Kanskje er veiene dine bedre så du ikke har sporing? Kanskje er veiene våre mer støyete her? For selv det mest støyete dekket jeg har kjørt på ble veldig stille når jeg kjørte i Danmark...

Guttungen hadde slike goodyear på sin honda prelude, riktignok i 17'' versjon, han og klagde på støy inni bilen, de måtte rope til hverandre inni bilen, selv om de skrudde ned musikken...

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW


kodax

Selgere som skryter av en test burde i det minste linke til testen. Når dette er en test fra 2015, så er det som Domino Pizza som reklamerte for terningkast 6 årevis etter at de fikk det i én enkelt test.
Om dekkene er ok aner jeg ingenting om, med de felgene ser ikke veldig effektive ut, så tipper forbruket er høyere enn standard felg pga dem.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

cstromme

Kan det være at de vilt forskjellige opplevelsene med støy er relatert til felgene og ikke dekkene?
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

cstromme

Da endte jeg opp med Continental Premium Contact 6 og Khan Turbin felger, alt fra Dekk24. De hadde ikke igjen Landsail i 275, men samtidig føler jeg kanskje at jeg har fått betydelig bedre dekk? (Men betalte selvfølgelig en god del mer.)
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

s.sjoelli

Sitat fra: cstromme på fredag 04. juni 2021, klokken 14:28
Da endte jeg opp med Continental Premium Contact 6 og Khan Turbin felger, alt fra Dekk24. De hadde ikke igjen Landsail i 275, men samtidig føler jeg kanskje at jeg har fått betydelig bedre dekk? (Men betalte selvfølgelig en god del mer.)
Ja, det tror jeg du skal være veldig fornøyd med.
Ser ikke helt poenget med å kle opp en bil til rundt en mill med billige mokasiner fra Kinaland. Har man råd til Tesla har man råd til ordentlige dekk (Conti, GoodYear, Michelin etc). De er i hvert fall gjennomprøvd
Jeg har så langt ikke sett en eneste troverdig dekktest i SUV klassen hvor Landsail har gjort det bra. Er forskjell på en golf på 1000 kg og en X på 2,5 tonn...

s.sjoelli

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 01. juni 2021, klokken 15:35
Sitat fra: s.sjoelli på tirsdag 01. juni 2021, klokken 13:42
I følge EU etikett ligger både Goodyear Assy3 og LS588 på 70db i dim 255/45/20.

Dette tallet er målt støy på utsiden av bilen i en gitt avstand.

Jeg snakker om støyen inni bilen. Da er det stor forskjell.
Det finnes en støydempet utgave av goodyear med skum, kanskje det var den du hadde? Kanskje er veiene dine bedre så du ikke har sporing? Kanskje er veiene våre mer støyete her? For selv det mest støyete dekket jeg har kjørt på ble veldig stille når jeg kjørte i Danmark...

Guttungen hadde slike goodyear på sin honda prelude, riktignok i 17'' versjon, han og klagde på støy inni bilen, de måtte rope til hverandre inni bilen, selv om de skrudde ned musikken...

Nei, har ikke støydempet med skum. Jeg kjører mye på motorvei i 110 sone og jeg synes absolutt ikke GoodYear Assy3 er noe mer støyende enn noe annet jeg har kjørt på. Støy blir det jo uansett med 20" felger og noe dårlig støyisolering på X generelt, men GoodYear Assy3 har ikke gitt meg mer støy enn andre "premium" dekk på X

s.sjoelli

Sitat fra: cstromme på onsdag 02. juni 2021, klokken 08:17
Kan det være at de vilt forskjellige opplevelsene med støy er relatert til felgene og ikke dekkene?

Kan godt tenkes, men nå kjører jo veldig mange X'er rundt på de samme felgene (i.e. Slipstream 20"). Veistøy er det uansett med X men de senere modellene er vel bedre isolert (?). Min 2017 modell kan ikke skryte av veldig god støyisolering men det gjelder uavhengig av hvilke dekk som er på.
Har aldri kjørt på LS, men det høres jo litt for godt til å være sant hvis dette er støysvakt, slitesterkt, billig og sikkert. Etter hva jeg har skjønt så går ofte støysvakt på bekostning av slitestyrke og billig på bekostning av sikkerhet....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA