Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Råd rundt bytte fra verdens beste bil til brukt Model X

Startet av thebadger, mandag 03. mai 2021, klokken 15:06

« forrige - neste »

thebadger

Bakgrunn:
Jeg har en 4 måneder gammel TM3 Performance, det beste jeg har kjørt i prisklassen under 1 million og mer plass enn Lotus Elise.
Men plutselig får vi behov for å ha med en ekstra barnevogn på hytta (gudene vet hvorfor), og med tanke på at vi allerede har full takboks tror jeg livet totalt sett blir bedre med en TMX, selv om jeg kommer til å savne kjøregleden.
Vi trenger ikke mer plass før desember/januar, så med det utgangspunktet har jeg en del spørsmål
Pristak på TMX er sånn cirka 550k

Spørsmålsrunde

  • Er det lurt å selge TM3 nå (nye dekk, 3000 kilometer) før TMY dukker opp?
  • Vi trenger ikke mer enn 6 seter, noen grunn til å velge 7?
  • Noen årsmodeller vi bør holde oss unna?
  • Hvor mange km er for mange?
  • Hvor lang rekkevidde kan jeg forvente av en 5 år gammel X 90D som har gått 100.000km?
  • Hvor lang rekkevidde kan jeg forvente av en X 75D som har gått 100.000km?

Oppsummering:
Jeg har tenkt å bruke opptil 550k på en brukt TMX med minimum 6 seter, har dere noen tips eller eksempler på gode kjøp?
EAP/FSD er ikke viktig, eneste som hadde vært kjekt er filskifte.

PS: Hvis noen vil bytte en TMX i en nesten ny TM3 kjenner jeg en fyr ;)

cstromme

Vi har en 4,5 år gammel 6-seter TMX 75D, utlevert i januar 2017, produsert i september 2016. Gikk fra en Model S til denne, og er super fornøyd med bilen. Mange som ikke liker dørene, men jeg må si at vi hadde heller valgt disse enn vanlige dører når man har barn. Bare pass på å ikke åpne falkedørene, og så bagasjeromsluken, når det ligger masse snø på bagasjeromsluken. 😝

Sitat fra: thebadger på mandag 03. mai 2021, klokken 15:06

  • Er det lurt å selge TM3 nå (nye dekk, 3000 kilometer) før TMY dukker opp?

🤷‍♂️

Sitat fra: thebadger på mandag 03. mai 2021, klokken 15:06

  • Vi trenger ikke mer enn 6 seter, noen grunn til å velge 7?

Vi har 2 jenter, som nå er snart 6 og 8 år gammel. Har vært utrolig praktisk med mellomrommet mellom setene når de var mindre, men vi er skjønt enig i at skulle vi bestilt ny nå så hadde vi valgt 7-seter. Da hadde vi kunne hatt 3 i baksetet, og den siste personen slapp å krabbe bak (litt keitete for en voksen person.) Samt at vi hadde hatt bedre lasteplass og med bedre sikring fremover.

Sitat fra: thebadger på mandag 03. mai 2021, klokken 15:06

  • Noen årsmodeller vi bør holde oss unna?

Uavhengig av om du vil ha FSD eller ei så ville jeg styrt unna de som kom før de droppet MobilEye.

Sitat fra: thebadger på mandag 03. mai 2021, klokken 15:06

  • Hvor mange km er for mange?

Vi har 75k på vår. Føles ikke "sliten" på noen som helst måte.

Sitat fra: thebadger på mandag 03. mai 2021, klokken 15:06

  • Hvor lang rekkevidde kan jeg forvente av en 5 år gammel X 90D som har gått 100.000km?

🤷‍♂️

Sitat fra: thebadger på mandag 03. mai 2021, klokken 15:06

  • Hvor lang rekkevidde kan jeg forvente av en X 75D som har gått 100.000km?

På vår har vi 310 (320?) når vi er fulladet, og på sommerstid får jeg gjerne den avstanden eller lenger på langkjøring.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

thebadger

Sitat fra: cstromme på mandag 03. mai 2021, klokken 15:33
Uavhengig av om du vil ha FSD eller ei så ville jeg styrt unna de som kom før de droppet MobilEye.
Når droppet de det?
Ellers noe utstyr jeg skal være oppmerksom på?
Gjerne tips basert på hvilke biler som er på finn nå.

Liker ikke dørene selv, men jeg tipper det er praktisk når man skal sette inn ungene i regnet

cstromme

Sitat fra: thebadger på mandag 03. mai 2021, klokken 21:36
Sitat fra: cstromme på mandag 03. mai 2021, klokken 15:33
Uavhengig av om du vil ha FSD eller ei så ville jeg styrt unna de som kom før de droppet MobilEye.
Når droppet de det?
Ellers noe utstyr jeg skal være oppmerksom på?
Gjerne tips basert på hvilke biler som er på finn nå.

Liker ikke dørene selv, men jeg tipper det er praktisk når man skal sette inn ungene i regnet

Det er praktisk på mange måter. Ikke minst fordi man slipper å frykte at ungene slår dørene opp på trange parkeringsplasser. Og vi har tilgode å oppleve at de tar oppi noe i taket, sensorene ser ut til å fungere bra! Generellt sett så er det praktisk med den større åpningen de gir.

Mener det var rundt september 2016 at de byttet vekk fra MobilEye, men er ikke helt sikker. Kjøper du biler fra denne datoen og noen måneder frem så var også ting som vinterpakken ekstra, men dette ble standard ett eller annet sted i 2017. Mange av disse bilene kommer også med gratis Supercharging, uten at jeg vil tørre å påstå at det bør påvirke et kjøp i særlig grad.

Hadde kanskje vurdert å fått med meg MCU2 oppgraderingen i 2017.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

z4rd

MCU2 kom vel ila 2018? Dette kan man for øvrig ettermontere også.

Jeg ville ha siktet meg på en bil som ble levert med AP2.5 som har Dashcam og Sentry Mode, altså fra sommer/høst 2017. Disse bilene hadde mye nytt HW-messig også, samt at de var såkalt "uncorked" og gjorde 0-100 ett sekund raskere enn modellene før. Dette gjelder altså X75D.

TMX er uansett en kanonbil! Vi gikk fra TMX 5-seter til TM3 og savner X'en :) - selv om TM3 er en artig bil å kjøre og dekker behovet vårt på en grei måte nå så er TMX i en annen klasse, og betydelig mer familievennlig. Men husk at det finnes mange ulike TMX ute i markedet. Se ann eieren og historikken til bilen er mitt beste tips.

Ellers anbefaler jeg å bruke søkefunksjonen her og lese om X75D. Er skrevet mye om det :)

Lykke til!
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

kodax

FWD er også praktisk ift tilgang til 3.rad, relativt tør omkledningsplass m.m.
"Nyere" 7-setere kan også legge ned 2.rad, så lasteplassen blir enorm.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3


Vaduz

Til dere med erfaring fra 3. seterad, hva bruker dere den til? Barn under 8 år ca?

sjokomelk

I 6-seteren min brukes tredje rad for både barn og voksne opp til rundt 1,75m. Men voksne som oftest bare i nødstilfelle hvis vi vil samle mange folk i én bil. Lengste turen jeg har hatt med voksne på bakerste rad er 3 timer.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

turfsurf

Sitat fra: Vaduz på onsdag 05. mai 2021, klokken 08:17
Til dere med erfaring fra 3. seterad, hva bruker dere den til? Barn under 8 år ca?
Nope, vår eldste på 17 foretrakk å sitte på tredje seterad. Det er med seksseter selvfølgelig, siden man der kan strekke ut bena.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Vår 165cm tenåring liker seg også best på 3.rad på langtur i vår 7-seter. I tillegg har jeg hatt én voksen der på kanskje 175cm på 4-timerstur, og han hadde det også helt ok. (Verst var det vel at han ikke fikk med seg noe særlig av samtalene.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Forstmann

Sitat fra: thebadger på mandag 03. mai 2021, klokken 15:06
Bakgrunn:

Spørsmålsrunde

  • Er det lurt å selge TM3 nå (nye dekk, 3000 kilometer) før TMY dukker opp?
  • Vi trenger ikke mer enn 6 seter, noen grunn til å velge 7?
  • Noen årsmodeller vi bør holde oss unna?
  • Hvor mange km er for mange?
  • Hvor lang rekkevidde kan jeg forvente av en 5 år gammel X 90D som har gått 100.000km?
  • Hvor lang rekkevidde kan jeg forvente av en X 75D som har gått 100.000km?

Oppsummering:
Jeg har tenkt å bruke opptil 550k på en brukt TMX med minimum 6 seter, har dere noen tips eller eksempler på gode kjøp?
EAP/FSD er ikke viktig, eneste som hadde vært kjekt er filskifte.

PS: Hvis noen vil bytte en TMX i en nesten ny TM3 kjenner jeg en fyr ;)

1. Selg med en gang du har bestemt deg.
2. «Ny» 7-seter gir mer fleksibilitet og bagasjeplass
3. Kjøp sen 2017 eller nyere
4. 100 000 km er for mye hvis du vil ha litt nybilgaranti
5. Kommer helt an på sjåføren og høydeforskjell på turen. Kjør pent og regn ca 2,5kw per mil. Da kan du dele batteristørrelse på det. Men du bør stoppe og lade før tom, og kjøre videre før full....
6. Samme svar som 5.

FSD er lurt, du får det relativt billig på bruktbil, og du får nødvendige opgraderinger underveis. Mange har fått hw3.0 kostnadsfritt på eldre biler allerede.

Ingen tips til gode kjøp innenfor din ramme, men kan du strekke deg mot 600 for en sen 2017 tmx 100D 7s FSD, CCS ++++  kjenner jeg en fyr  ;D

thebadger

Sitat fra: Forstmann på onsdag 05. mai 2021, klokken 19:02
FSD er lurt, du får det relativt billig på bruktbil, og du får nødvendige opgraderinger underveis. Mange har fått hw3.0 kostnadsfritt på eldre biler allerede.
Feltskifte kan være kjekt, ellers er det ingenting inkludert i EAP eller FSD som er verdt noe for min del.
Sitat fra: Forstmann på onsdag 05. mai 2021, klokken 19:02
Ingen tips til gode kjøp innenfor din ramme, men kan du strekke deg mot 600 for en sen 2017 tmx 100D 7s FSD, CCS ++++  kjenner jeg en fyr  ;D
Vil du bytte i en rød/hvit TM3P? ;)

Takk for gode svar

cstromme

Sitat fra: Vaduz på onsdag 05. mai 2021, klokken 08:17
Til dere med erfaring fra 3. seterad, hva bruker dere den til? Barn under 8 år ca?

Vi har kjørt Ålesund -> Oslo -> Kristiansand -> Oslo -> Ålesund, hvor lengste strekket er Ålesund-Oslo 2 ganger nå med en kar på 187 cm alene i bakerste rad. Det har fungert utmerket. Men hadde nok vært verre å sitte der hvis det var 7-seter.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Øyvind.h

Ungene ville gjerne sitte på rad 3, for da satt de litt for seg selv :) Tenåringen har også sittet på rad 3, litt av samme grunn. Det har gått helt fint.

Jeg har selv sittet på rad 3, men synes ikke den er noe særlig for voksne. Dels fordi det er knøttsmå vinduer, dels fordi det er en del støy fra hjulbuer/bagasjerom, litt mindre romslig og dels fordi du sitter litt isolert. Jeg satt der fordi jeg ikke ønsket at noen av mine venner skulle måtte sitte der på den ene turen det har vært voksne på den raden :) Ungene derimot bryr seg ikke om manglende vinduer eller støy. De sitter bare å prater med hverandre og liker å være langt unna de voksne :) For dem er det litt gøy å sitte et annerledes sted.
Men du sitter med små glugger og en del støy, på en litt mindre komfortabel plass lenger unna rad 1 mtp samtaler.....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA