Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Kia Niro Plug-In - Forbruk  (Lest 172 ganger)

Sokk

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Kia Niro Plug-In - Forbruk
« på: Mandag 03. Mai 2021, klokken 08:32 »
Hei,

Ser Plug-In versjonen av Niro kan fås relativt rimelig som brukt nå.

Hva er reelt forbruk av bensin på denne hvis man i det daglige kjører maks 2-3 mil og lader hver natt? Klarer man å kjøre på bare strøm?

Takker for alle svar :-)

vinterdekk

• Sr. Member
    • Vis profil
Sv: Kia Niro Plug-In - Forbruk
« Svar #1 på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 16:56 »
Hei. Det varierer veldig med tidspunkt på året og hvor i landet du kjører. Og om du parkerer i en garasje eller bruker motorblokkvarmer på vinteren vil også påvirke forbruket. Kia Niro plug-in er egentlig en Kia Niro hybrid med større batteri og elmotor, så man bør ha det i bakhodet så man ikke forventer ren elektrisk kjøring hele tiden. Da ender man å bli litt skuffet når motoren starter opp.

Niro starter motoren i begynnelsen av kjøreturen. Det er for å produsere varme i kabinen og klargjøre motoren i fall du tråkker hardere på gassen. Så lenge motorblokken er varm bruker den bare overskuddsvarmen til oppvarming. På sommeren kan man ofte oppleve at man kjører helektrisk 40-50 km. På vinteren starter motoren og legger seg på ca 2000 rpm i f.eks. 5 minutter. Er det skikkelig kaldt tvinges bilen i «hybrid-modus» inntil bilen er tilstrekkelig varm. Tvungen hybrid-modus har jeg ikke opplevd ennå.

Så det går ikke an å gi presist estimat på hvilket bensinforbruk du vil se, men jeg kan forsøke å gi ett estimat likevel.

På langtur kjører jeg på ca 5.0 l/100km både sommer som vinter.

På vinteren som har vært har forbruket havnet ett sted mellom 4.0-5.0 l/100km i snitt som ikke høres bra ut, men det skyldes at bilen som oftest har kjørt noen få kilometer i slengen og har ikke blitt brukt som pendlerbil pga korona. Snittforbruket ville blitt penere med f.eks. 10-15 km pendlervei.

På sommeren gå bilen på bensindunst omtrent.. 2.0 l/100km er mulig snitttall f.eks.

Ekstremt mye bil for pengene om man kjøper brukt, gikk for en bruktbil med den minste kilometerstanden jeg kom over. Det er ingen kjente feil med Niro som jeg har funnet ut av, ei har jeg hatt problemer med egen bil. Kia laget denne bilen for å konkurrere med Toyota, og Toyota Prius er målestokken for drivstofforbruk og driftsikkerhet blant hybridbiler. Tror denne bilen vil trille på veien i mange år.
Kia Niro Plug-in Hybrid (joda, den lades flittig men elbil er det ikke)

vinterdekk

• Sr. Member
    • Vis profil
Sv: Kia Niro Plug-In - Forbruk
« Svar #2 på: Tirsdag 11. Mai 2021, klokken 16:43 »
Kan legge til at det er en lett tilgjengelig avknapp for klimaanlegget. Bruker man den strategisk kan man lett kjøre uten å bruke bensinmotoren på kjølige dager, om det ikke er ukomfortabelt kaldt eller dugger på rutene. Om solen varmer litt går det helt fint ved 5 grader. Men det er noe jeg bare vil anbefale for turer uten passasjerer. ;)
Kia Niro Plug-in Hybrid (joda, den lades flittig men elbil er det ikke)