Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ventetid på tm3 i transit biler?

Startet av Steinarweb, søndag 02. mai 2021, klokken 20:25

« forrige - neste »

YSG

#30
Når du browser inventaret vil du se at på enkelte står det f.eks. "utleveres i Drammen" mens på andre står det "i transitt". Virker som transitt er mer vanlig å finne nå når det nærmer seg kvartalsslutt.

Blir spennende å se hvilke M3LR VIN-serier som står på brygga i Drammen nå da (hvor mange av de har LG-batteri). Begynner å angre selv på at jeg ikke avbestilte min tilpassede bestilling fra tidlig i april og gikk for en identisk transitt-bil med garantert ny WLTP (som det har vært flere tilgjengelig av) men jeg ble også anbefalt å bare avvente av selger. Fortsatt ingen VIN.. Kommer uansett ikke til å ta delivery hvis jeg får for lav VIN. Men i motsetning til flere her i tråden har jeg ikke fått noen ny leveringsinfo etter ankomst av denne båten, så ser forløpig ut til at jeg må vente på neste ,men får vel se i løpet av uken som kommer, går ut fra at de trenger litt tid på å gå gjennom innventaret og sende ut.

CaZpaH

Sitat fra: YSG på fredag 14. mai 2021, klokken 15:34
Når du browser inventaret vil du se at på enkelte står det f.eks. "utleveres i Drammen" mens på andre står det "i transitt". Virker som transitt er mer vanlig å finne nå når det nærmer seg kvartalsslutt.

Blir spennende å se hvilke M3LR VIN-serier som står på brygga i Drammen nå da (hvor mange av de har LG-batteri). Begynner å angre selv på at jeg ikke avbestilte min tilpassede bestilling fra tidlig i april og gikk for en identisk transitt-bil med garantert ny WLTP (som det har vært flere tilgjengelig av) men jeg ble også anbefalt å bare avvente av selger. Fortsatt ingen VIN.. Kommer uansett ikke til å ta delivery hvis jeg får for lav VIN. Men i motsetning til flere her i tråden har jeg ikke fått noen ny leveringsinfo etter ankomst av denne båten, så ser forløpig ut til at jeg må vente på neste ,men får vel se i løpet av uken som kommer, går ut fra at de trenger litt tid på å gå gjennom innventaret og sende ut.

Når bestilte du? Bestilte selv 3. mai og ba om å få endret til en "i transitt"-bil. Ser på kildekoden på bestillingen min nå at jeg har fått VIN som starter på: "968xxx".
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Martin-

Sitat fra: Leaf_2014 på fredag 14. mai 2021, klokken 15:05
Da jeg bestilte i slutt april spurte jeg om det ville bli tidligere levering ved kjøp av inventory, med svar "Nei, kommer samme tid". Har ikke fått hverken vin eller melding om levering.

Når dere bestiller biler i transitt, betyr dette det samme som inventory, eller er det noe annet man må spesifisere?

Forstått det som at det er det samme ja, eventuelt biler på Tesla shops, men de er det nok få av (der kjøper har trukket kjøpet sent i prosessen).
2021 Tesla Model 3 SR+ "Daily driver"
2020 Audi e-tron 50 "Solgt"
2017 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Byttet inn"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2012 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

Martin-

Har vi noen konkret info på når VIN fra Kina starter?
2021 Tesla Model 3 SR+ "Daily driver"
2020 Audi e-tron 50 "Solgt"
2017 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Byttet inn"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2012 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

Martin-

Selgeren min sjekket inventory og bilder der, og fant en bil med wood trim trukket helt ut med dørene, det er vel kun MIC? Med de nye LFP batteriene?
2021 Tesla Model 3 SR+ "Daily driver"
2020 Audi e-tron 50 "Solgt"
2017 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Byttet inn"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2012 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

YSG

#35
Relativt sikker på USA-produserte biler fra april og utover også har ny wood trim på dørene. Det ser du også på innvendige bilder i Tesla shop nå. Og er vel bare SR+ som leveres fra Kina her til lands så vidt jeg vet.

I følge TOC-forumet er det USA VIN# 943 og høyere som er det sikre tallet, for nytt Panasonic-batteri. Går ut fra at disse bilene også har ny trim og rattvarme som standard. Ved 942 eller lavere så har noen tydeligvis fått LG-pakke.

Må uansett si jeg ikke er fryktelig imponert over Tesla sin informasjon etter bestilling. Som noen på TOC-forumet skrev: de er enten bare uinformert (i så fall irriterende, men la gå) eller så har de faktisk instruks om å dele minst mulig info for å hindre avbestilling. Å bytte til en transittbil ble for eksempel aldri luftet som noe alternativ noen av gangene jeg har vært i kontakt med de etter bestilling for å finne ut hvilken bil jeg ender opp med. Litt irriterende å se at om jeg hadde ignorert selgers råd om å vente og i stedet bare avbestilt der og da, så hadde jeg nå vært helt sikker på hvilken trim jeg kom til å få, og samtidig trolig vært mer eller mindre garantert levering i dette kvartalet. Men men.

Bestilte for øvrig 14. april og har jo da selvsagt fulgt godt med på inventory-biler i ettertid. Har derfor sett det dukke opp et par av den "gamle" M3LR-varianten i ny og ne som så har forsvunet igjen. Disse har da IKKE hatt redusert pris. Lurer derfor på hvilke uheldige/uoppmerksomme personer som ender opp med disse i denne perioden, og håper naturligvis jeg ikke blir en av de. I så fall blir det ny bestilling og bil i september 8) Alle (meg selv inkludert) har jo teknisk sett fått spesifikasjonene vi betalte for ved bestilling, så ingenting å klage på sånn sett, men det var før noen av oss visste at det skulle komme en til delt betydelig oppgradering 1-2 uker senere..

Preference

Sitat fra: Martin- på fredag 14. mai 2021, klokken 20:03
Har vi noen konkret info på når VIN fra Kina starter?

Har vi lest en eneste annen tråd eller forsøkt å Google? Litterally første post om du søker "tesla china vin number" sier følgende:
SitatDigit 1-3 are the World manufacturer identifier, for the US this is 5YJ, for China LRW

Babjorn

#37
Stusset over hvorfor ferdig konfigurerte tesla model 3 long range hadde 580km også noen 614km, forhørte meg med salgs avdelingen, å han skulle se på dette, men da viser det seg at dem selger gammel versjoner til samme pris som dem med nytt batteri ? Jeg valgte ferdig konfigurert 614km så håper jeg har gardert meg, men kommer ikke opp noe på kvitteringa når jeg betalte 1000kr, bestilte 7 mai å forventet levering i juni, så lenge det ikke skjedde noe med båten.

Martin-

#38
Sitat fra: Preference på fredag 14. mai 2021, klokken 20:54

Har vi lest en eneste annen tråd eller forsøkt å Google? Litterally første post om du søker "tesla china vin number" sier følgende:
SitatDigit 1-3 are the World manufacturer identifier, for the US this is 5YJ, for China LRW


Beklager så meget. Men siden du allikevel valgte å dele svaret, så har vi videre et informativt forum 🙂
2021 Tesla Model 3 SR+ "Daily driver"
2020 Audi e-tron 50 "Solgt"
2017 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Byttet inn"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2012 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

YSG

Sitat fra: Babjorn på fredag 14. mai 2021, klokken 21:13Jeg valgte ferdig konfigurert 614km så håper jeg har gardert meg, men kommer ikke opp noe på kvitteringa når jeg betalte 1000kr, bestilte 7 mai å forventet levering i juni, så lenge det ikke skjedde noe med båten.
Siden du har bestilt etter ca. 25-26 april da konfiguratoren ble oppdatert, og det sto 614km på bilen du valgte, er du nok 100% sikret. Blir nok ingen som får levert mindre enn de har blitt lovet. Kjøperne det blir spennende for er nok de som la inn bestilling før det. Og eventuelt noen etternølere som gjør et uheldig valg av inventarbil. For disse skulle man jo håpe salgsleddet stepper inn og uoppfordret gjør kjøper obs på forskjellen og enten tilbyr rabatt eller mulighet til å velge en annen bil, men virker som de foreløpig håper å få solgt så mange som mulig av disse uten noe tap.

Ryktene på forum sier for øvrig at det ikke er planlagt noen leveranser av de gamle bilene til kontinentet i Q2, men at det er igjen noen restbiler fra tidligere produksjon. Blir spennende å se hvor mange det er snakk om og hvor langt ut i April man må ha lagt bestilling for å være på den riktige siden. Er også spent på om det blir noen overgangsdeler på mars/tidlig april-biler, tilsvarende hva man så mens de brukte opp beholdningen av gamle frontlykter i Q1 hvor noen fikk matrix, andre ikke. Får noen biler f.eks. gammel inventarstyling, men nytt batteri?

Twiken

Bestillte min M3 LR den 29. april og fikk da beskjed om at jeg fikk med forlenget trepanel på dørene og 614 km på bilen. Fikk også lagt til hengerfeste gjennom selger (selv om det hadde forsvunnet fra nettsiden).  Venter i spenning på å få beskjed om leveranse. Ble estimert midten/slutten av juni, men ikke hørt noe. Levering i Trondheim.

dohhh

Hva kan jeg forvente egentlig? Bestilte en TM3 SR i transit for typ et par uker siden. Levering i Drammen.
Håper at den er ombord RCC Africa, men er det eventuelt andre skip den kan være med?

Ser ut som den er i UK nå, så kan ikke skjønne at jeg skal få den sent i juni. (Slik selger trodde)

Murmik

Sitat fra: dohhh på lørdag 15. mai 2021, klokken 23:34
Hva kan jeg forvente egentlig? Bestilte en TM3 SR i transit for typ et par uker siden. Levering i Drammen.
Håper at den er ombord RCC Africa, men er det eventuelt andre skip den kan være med?

Ser ut som den er i UK nå, så kan ikke skjønne at jeg skal få den sent i juni. (Slik selger trodde)

RCC Africa losset Standard Range Plus i Zeebrugge, og så blir bilene fraktet videre til andre europeiske destinasjoner derfra.

Min teori er at det er SR+ ombord i Auto Eco som forlot Zeebrugge i går og som nå ligger i Bremerhaven. Den båten skal videre til Drammen i dag med ankomst 19. mai. Det passer bra med at noen av oss har fått beskjed om utlevering i slutten av mai og andre i begynnelsen av juni.

dohhh

Sitat fra: Murmik på søndag 16. mai 2021, klokken 07:31
Sitat fra: dohhh på lørdag 15. mai 2021, klokken 23:34
Hva kan jeg forvente egentlig? Bestilte en TM3 SR i transit for typ et par uker siden. Levering i Drammen.
Håper at den er ombord RCC Africa, men er det eventuelt andre skip den kan være med?

Ser ut som den er i UK nå, så kan ikke skjønne at jeg skal få den sent i juni. (Slik selger trodde)

RCC Africa losset Standard Range Plus i Zeebrugge, og så blir bilene fraktet videre til andre europeiske destinasjoner derfra.

Min teori er at det er SR+ ombord i Auto Eco som forlot Zeebrugge i går og som nå ligger i Bremerhaven. Den båten skal videre til Drammen i dag med ankomst 19. mai. Det passer bra med at noen av oss har fått beskjed om utlevering i slutten av mai og andre i begynnelsen av juni.

Artig.
Men gitt at min var "In transit" da jeg bestilte den for et par uker siden, er det sannsynlig at den er med denne runden? Eller er det flere skip med SR på vei til Norge for øyeblikket, og at min da kan  være i neste leveranserunde?

Murmik

Det er jo gjetning dette. Men siden Auto Eco lastet biler ved den samme kaia hvor RCC Africa losset SR+ et døgn tidligere, så er det i alle fall en viss sannsynlighet for at SR+ for Norge er med.

Jeg vet imidlertid ikke noe om hvor mange SR+ som skal til Drammen og om forsendelsen kommer med flere båter. UECC, som Tesla bruker, har også båter fra Zeebrugge til Drammen 17. mai og 22. mai.

Jeg bestilte SR+ i transitt i slutten av april og har fått sms om utlevering i slutten av mai. Det betyr så vidt jeg kan forstå at bilen enten må være i Belgia eller ombord på Auto Eco. Det er lite sannsynlig at den er ombord på en av båtene som er på vei fra Shanghai nå og som ankommer Zeebrugge i slutten av mai.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA