Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sjekklister fra helvete

Startet av srheim, lørdag 12. juni 2021, klokken 23:39

« forrige - neste »

srheim

Hei folkens!

Tenkte å høre litt hva folk der ute mener om alle sjekklistene som deles og brukes rundt i diverse forum inkludert her. Jeg har sett lister på flere sider som i mine øyne er ren svada. Eksempler på dette er "Sjekk at bilens farge stemmer med den du har kjøpt" til "Sjekk at sikkerhetsbeltet fungerer".

Man skulle jo tro at de faktisk tester ting som frontlykter, setebelter, dørhåndtak etc på fabrikken før bilene blir sendt ut til kundene, men basert på mange av disse listene så virker det som folk faktisk tror at Tesla ikke sjekker bilene sine.

Personlig mener jeg at det kun er nødvendig å sjekke interiør for skader, skader på dekk/felg, samt for riper og bulker i lakken når man henter bilen. Dette er ting som kan være vanskelig å reklamere på i ettertid. Alle andre feil kan mann reklamere på i ettertid.

Heiti

Da sjekker du kun de tingene du mener er nødvendig. Men det kan jo kanskje tenkes at disse listene er utarbeidet ut i fra erfaringen til folk som har hentet ut bil.

Ingeniøren

Strengt tatt bør ved dette være sjekket FØR du henter ut bilen med mindre den er brukt....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rosstopher

Man må sjekke ting som Tesla ikke kommer til å fikse på garanti senere. Lakk og karosseri i hvertfall. Om f.eks. lyktene ikke funker får du nok fikset det gratis uten noen diskusjon i ettertid.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

OlaM

Sitat fra: Heiti på søndag 13. juni 2021, klokken 02:12
Da sjekker du kun de tingene du mener er nødvendig. Men det kan jo kanskje tenkes at disse listene er utarbeidet ut i fra erfaringen til folk som har hentet ut bil.

Herlig. Det er to typer sjekklister. En for oljeledere, en for flyvere. Konseptet er jo gjort kjent fra flybransjen, der er de flinke på sånt. En viktig ting for deres system er at ved hver korsvei trenger du bare å sjekke noen få ting, så vet du at du er ok for neste stadium. Fem-seks ting er plenty. Jo mer kritisk situasjonen er, jo viktigere er det at uviktige ting ikke er inkludert i sjekklisten.

I oljebransjen, den norske altså, er det ikke sånn. Der er sjekklister noe som er i tjukke permer. Hundrevis av ting på hver liste.

"Men sjef, jeg rekker jo ikke å gjøre alt dette ved hver korsvei."
"Da sjekker du kun de tingene du mener er nødvendig."
"Hvordan vet jeg hva som er nødvendig da?"
"....eh. Hmm. Altså. Denne sjekklisten er ikke for din skyld. Den eksisterer for at jeg skal ha ryggen fri juridisk sett den dagen du utløser en katastrofe."
'21 3LR

Ingeniøren

#5
Sitat fra: OlaM på søndag 13. juni 2021, klokken 11:58
Sitat fra: Heiti på søndag 13. juni 2021, klokken 02:12
Da sjekker du kun de tingene du mener er nødvendig. Men det kan jo kanskje tenkes at disse listene er utarbeidet ut i fra erfaringen til folk som har hentet ut bil.

Herlig. Det er to typer sjekklister. En for oljeledere, en for flyvere. Konseptet er jo gjort kjent fra flybransjen, der er de flinke på sånt. En viktig ting for deres system er at ved hver korsvei trenger du bare å sjekke noen få ting, så vet du at du er ok for neste stadium. Fem-seks ting er plenty. Jo mer kritisk situasjonen er, jo viktigere er det at uviktige ting ikke er inkludert i sjekklisten.

I oljebransjen, den norske altså, er det ikke sånn. Der er sjekklister noe som er i tjukke permer. Hundrevis av ting på hver liste.

"Men sjef, jeg rekker jo ikke å gjøre alt dette ved hver korsvei."
"Da sjekker du kun de tingene du mener er nødvendig."
"Hvordan vet jeg hva som er nødvendig da?"
"....eh. Hmm. Altså. Denne sjekklisten er ikke for din skyld. Den eksisterer for at jeg skal ha ryggen fri juridisk sett den dagen du utløser en katastrofe."

:+1: Kan ikke bli mer enig. Og de kaller det derfor for prosedyre, og er nesten viktigere en jobben som blir gjort  :D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA