Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sensorer i rattet

Startet av monsenroger, lørdag 01. mai 2021, klokken 22:36

« forrige - neste »

monsenroger

Leste i dag testen til Teknisk Ukeblad, og de ble irriterte over noe jeg ikke har fått med meg før (https://www.tu.no/artikler/skoda-enyaq-er-en-romslig-familiebil-med-god-rekkevidde/509423):

SitatEnyaq har tilsynelatende sensorer øverst på rattet (ti-på-to-grep). Holder du nede på rattet vil bilen støtt og stadig minne deg på å holde i rattet.

Dette er spesielt irriterende på motorvei, når man gjerne har god oversikt, og holder hendene nede på rattet. Hører du på høy musikk og har øynene på veien og ikke instrumentpanelet, er det lett å gå glipp av denne advarselen. Bilen vil til slutt nappe i setebeltet og bremse, noe som ved et par anledninger gjorde at vi skvatt skikkelig til.

Jeg må innrømme at jeg har ikke kjørt med ti-på-to-grep siden jeg hadde oppkjøringstime for 20 år siden - er det da sånn og forstå at den begynner å varsle hele tiden på landeveiskjøring med fil-assist? Eller kommer dette i tillegg til dersom den ikke merker bevegelse i rattet, slik som det er på Kona? Noen som har erfaringer på dette?

Har fortsatt mulighet til å trekke meg fra en 80x og landevei er noe jeg ferdes mye på  >:(

Gribler

Jeg har hatt bilen 1 ukes tid nå. Dette gjelder kun med Travel Assist på og ikke kun ACC som jeg bruker mest. Men så lenge jeg holder godt i rattet med 1 hånd nederst virker den å være fornøyd Du skal være rimelig uoppmerksom hvis du ikke ser og hører de første advarslene og lar det gå så langt som beskrevet her. Jeg har ennå ikke opplevd innstramming av belte og bråbrems...

Sent fra min SM-G781B via Tapatalk


Tafsern

Jeg lånte Enyaq en helg og kjørte laaaangt på E6 med travel assist. Jeg trengte ikke holde i rattet på nevnte steder. Hadde mer eller mindre bare hånda/hendene i dvask posisjon nederst på rattet. Fikk aldri noe varsel om at jeg måtte holde i rattet.

Forøvrig fungerer travel assist ekstremt bra på E6. Overraskende bra.

martinho89

Travel assist, svinger den for deg?

Gribler

Blir vell mest riktig å si at den holder fila. Fungerer best på større hovedveier. På mindre veier med dårligere oppmerking og busslommer osv. blir det fort litt mer rykk og napp i rattet.

Sent fra min SM-G781B via Tapatalk


Tafsern

Sitat fra: martinho89 på søndag 02. mai 2021, klokken 16:33
Travel assist, svinger den for deg?

Prøvde den på landevei. Fungerte svært godt der også, så lenge det er midtlinje og ytterlinje :)

Opplevde ikke noe særlig rykk i svinger eller noe slik. På E6 var det nok en av de bedre systemene jeg har prøvd.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA