Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

GTX eller Ionic5 eller EV6 ?

Startet av Olemann, lørdag 01. mai 2021, klokken 17:40

« forrige - neste »

Jambo

Sitat fra: Rexen på tirsdag 04. mai 2021, klokken 08:14
B betyr at motoren bremser (og batteriet får noe strøm tilbake) mens N er normal automat!? «Å seile"; Betyr det at dere setter bilen i fri?? eller bare slipper gassen i N?
Ja, som han skrev var det selvsagt en skrivefeil, alternativene er D og B. Seiling er når bilen er innstilt til å ikke ha noen regenerering eller motorbrems når man slipper gassen, slik det er i D på ID4 etter det jeg har skjønt. Bilen triller fritt, eller "seiler" som det av en eller annen grunn kalles, kanskje fordi det hovedsakelig er luftmotstanden som bremser farten da.

Rexen

Sitat fra: Jambo på tirsdag 04. mai 2021, klokken 08:31
Sitat fra: Rexen på tirsdag 04. mai 2021, klokken 08:14
B betyr at motoren bremser (og batteriet får noe strøm tilbake) mens N er normal automat!? «Å seile"; Betyr det at dere setter bilen i fri?? eller bare slipper gassen i N?
Ja, som han skrev var det selvsagt en skrivefeil, alternativene er D og B. Seiling er når bilen er innstilt til å ikke ha noen regenerering eller motorbrems når man slipper gassen, slik det er i D på ID4 etter det jeg har skjønt. Bilen triller fritt, eller "seiler" som det av en eller annen grunn kalles, kanskje fordi det hovedsakelig er luftmotstanden som bremser farten da.
Skjønner.
Jeg har kjørt mye med aktiv cruise controll i min gamle bil. Imidlertid er denne ikke så inteligent som i nye biler (den gir full gass i rundkjøring når den mister los på bilen forran...). Ser imidlertid noen problemer med adaptive cruise control i ID.4; -Det omtalte problemet med at den bremser ned grunnet utdaterte kart og avlesing av skilt på sideveger - Feilinnstillt fartsmåler i bilen som gjør at man ligger under fartsgrensa og sinker trafikken.
Er det mulig å sette cruise controllen til å følge skiltene men f.eks med +2 km?
VW ID4 GTX bestilt
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

ID4


Er det mulig å sette cruise controllen til å følge skiltene men f.eks med +2 km?
[/quote]

Nei, men du kan juster et par km opp i hastighet etter at den har justert f.eks. bilen ned til 80 fra 90.
(to lette knep på +)

Jorn01

SitatHvor mye er det å hente i forbruk på bruk av regenerering?
Vil GTX regenerere når man kjører på cruisecontroll?
Det er nokså mye å hente på regenerering ved hyppige oppbremsinger - som ved bykjøring. => En hovedårsak til at bensinforbruket for en drosje i Oslo kan komme ned mot 0,6 liter på mila: https://bil24.no/historisk-veiskille-%E2%80%92-toyota-er-na-taxi-favoritten/

Paddles? Jeg tenker at dette spesielt kan være praktisk ved mye kjøring i lange bakker - på samme måte som hensikten med å gire ned for å unngå varmgang i bremser. (I tillegg til ved bykjøring / personlige preferanser mhp kjørestil).

Øyvind.h

Sitat fra: Rexen på tirsdag 04. mai 2021, klokken 08:42
Ser imidlertid noen problemer med adaptive cruise control i ID.4; -Det omtalte problemet med at den bremser ned grunnet utdaterte kart og avlesing av skilt på sideveger - Feilinnstillt fartsmåler i bilen som gjør at man ligger under fartsgrensa og sinker trafikken.
Er det mulig å sette cruise controllen til å følge skiltene men f.eks med +2 km?
Jeg deaktiverte GPS/kartbasert justering av hastighet umiddelbart da det ikke er viktig for meg at bilen justerer dette. Gjør det heller selv, og unngår mange av fantombrems-situasjonene på den måten.
På tur/retur hytta var det bare èn strekning bilen fant på merkelige ting mtp hastighet når denne funksjonen var avslått. Det var mellom Brumunddal og Hamar. Utenom det kjørte bilen mykt og fint med adaptiv cruise.
Misvisningen på speedometeret var kun drøye 2 km/t, noe som er relativt bra.

Sitat fra: Jorn01 på tirsdag 04. mai 2021, klokken 09:21
Paddles? Jeg tenker at dette spesielt kan være praktisk ved mye kjøring i lange bakker - på samme måte som hensikten med å gire ned for å unngå varmgang i bremser. (I tillegg til ved bykjøring / personlige preferanser mhp kjørestil).
Paddles er behagelig og praktisk. Det viktigste er rett nok at bilen starter opp i ønsket/lagret modus (for min del ikke seiling). Det gjør dessverre ikke ID4. Men det nest beste er da at modus kan justeres uten å slippe rattet, noe en kan med paddles bak rattet. Et veldig fint supplement i mange situasjoner som jeg ble glad i det åre jeg hadde det.
Noen produsenter tilbyr endring på girspaken, noen har det på skjerm og noen har det rett på rattet.
Eneste jeg ikke har fått erfare med ID4 er om bilen blander inn friksjonsbrems for å gjøre opplevelsen identisk vinter og sommer. Det gjorde EQC`en. Tesla gjør derimot ikke det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jorn01


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA