Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

GTX eller Ionic5 eller EV6 ?

Startet av Olemann, lørdag 01. mai 2021, klokken 17:40

« forrige - neste »

Olemann


Ser det er noen slike sammenligninger på ulike FB grupper, men da av de som har valgt I5 eller EV6, og dermed blir det mest begrunnelser for de valgene.

Tenkte derfor sjekke ut litt her også, tipper mange som har bestilt, eller tenker bestille GTX, har tenkt grundig gjennom disse 3 bilene.

hELgenen

Jeg vurderer I5 vs GTX

I5 er en bedre elbil - det er jeg helt overbevist om. Men som familiebil er det ganske jevnt da GTX scorer
en del på mer praktisk bagasjerom.

Prisen på dem er omtrent identiske gitt likt utstyr, faktisk får du mer utstyr i prisen du betaler på I5 gitt null rabatter.
Men bestiller du en I5 med panorama vil jeg nesten anta du må vente til over nyttår med å få bilen.
GTX får du nok garantert før jul - tipper det kan skille minst 3-4 mnd i leveringstid. Hyundai fikk vel 40.000 bestillinger med en gang og hadde planer om produsere 10.000 før 2021 var over. Så her er det helt ville tilstander. Hadde jeg kunne gått inn i en butikk og fått levert begge innen 3 mnd - så hadde jeg valgt Ioniq 5, men jeg tror det ikke er sjans i verden for å få bil på denne siden av året gitt ønske om pano - klarer du deg uten så kanskje. Tviler også på at Hyundai kan love deg 100% bil innen en gitt dato - men det  er jo bare å spørre.
GTX er kanskje traust har en litt mer praktisk utforming der takrails og bagasjerom trumfer Ioniq 5.
Tror også at det er lettere å omsette en GTX når du en gang skal selge bilen - det er noe med at folk flest er trofaste til merkevaren.

Det var nå mine tanker om dette - uansett hva du velger så er det en god elbil


turfsurf

Har og disse tre på radaren. Spent på å se Ioniq 5 og EV6 innvendig. Fra bilder ser EV6 bedre ut. Må si ID.4 1st falt igjennom interiørmessig etter prøvekjøring. Fikk beskjed om at GTX blir tilgjengelig for prøvekjøring til sommeren, da er vel Ioniq 5 på plass også. Usikker på når man kan prøvekjøre EV6.

ID4 var veldig romslig. God plass i baksetet og ok bagasjerom. Er ikke så stor fan av flyttbare seter bak som på Ioniq 5. På langtur når man har behov for mye bagasje ønsker man og å ha god plass bak.

Ellers kan jo I5 ha en fordel med ladefart, men det krever tilgjengelighet på Ionity. Blir GTX oppgradert til 170kW som det ryktes, så er i praksis dette uavgjort.

Man har jo ting som Matrix lys på GTX da, som er i kategorien veldig nice, men ikke avgjørende. Ellers har jeg mere tro på koreanerne software messig. Fjæringskomfort og støy er jo ting koreanerne ikke har imponert på tidligere, men der ble jeg heller ikke imponert av ID.4.

De er priset veldig jevnt, og har mye likt utstyr. Synes både I5 og EV6 ser bedre ut enn GTX, men den er heller ikke stygg. Til syvende og sist faller det nok ned på prøvekjøring for oss. Rett og slett bilen vi trives best i når vi kjører. Kjørefølelse, åpent førermiljø, velfungerende software. Få irritasjonsmoment.

Heldigvis har vi god tid på oss på til I-Pacen skal byttes. Men TMY har gode alternativer, det er helt sikkert.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rexen

Jeg har fått tilbud på Inonic 5 og GTX. Begge signalisert levert i høst.
Ioniv 5 kommer nær 20 000 dyrer ut. Mye grunnet en krok som koster kr. 27 900,-

Fordelen med ionic 5 er at vi kan gå fra eventuell kontrakt når vi har fått prøvekjørt bilen.
Fordelen med ID.4 er at den gjorde godt inntrykk under 2 prøvekjøringer. Antar GTXen ikke dårligere enn den 2-hjuls drevne.
VW ID4 GTX bestilt
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

Olemann


Priset veldig likt ja, med det meste av utstyr på plass.   

Støy har jeg dårlig erfaring med fra Korea, ID4 er kjent sånn sett og jeg liker kjørefølelse, fjæring/stabilitet og støybildet.  Men, kan jo hende Korea nå har jobbet dette opp et nivå sammenlignet med biler fra 2018-2020.

Spent på om støy fra frontmotoren vil høres, noen med erfaring fra e-tron som kan opplyse om det?

Design er subjektivt og dermed uinteressant å drøfte her.

SW tror jeg også Korea er bedre på, selv om VW jo satser mye på dette nå.

Verdien av bilene om 2-4 år er det ikke lett å spå om, Kia garantien er et pluss (om man ikke kjører for mye), og ettersom "folk flest" nå går elektrisk tror jeg VW har en fordel der.  Blant elbileeiere tror jeg både EV6 og I5 stiller sterkt, denne gruppen vet disse kan batteribiler. Men ferskingene som går fra gammel Passat og Mondeo går kanskje VW veien. Så, dette kan slå begge veier.

Skjerm-tech virker Korea overlegen, bilene er mer Tesla-like i så måte.  Så, det spørs igjen hva man foretrekker.

Rust og holdbarhet mekanisk vet jeg ikke hva som holder best.

EV6 utgår for vår del fordi den er enda 10cm lenger enn ID4, og den er allerede hakket for lang. 

Tipper I5 blir hakket hvassere som kjøremaskin enn GTX, men igjen; må jeg vike på komfort så setter jeg heller farten litt ned enn å kjøre stiv bil.

ProsjektX

#5
Sitat fra: Olemann på lørdag 01. mai 2021, klokken 20:41
Støy har jeg dårlig erfaring med fra Korea, ID4 er kjent sånn sett og jeg liker kjørefølelse, fjæring/stabilitet og støybildet.  Men, kan jo hende Korea nå har jobbet dette opp et nivå sammenlignet med biler fra 2018-2020.
Ut ifra koreanske tester så virker det som om ihvertfall I5 har ganske bra støydempet kabin, har jo også kostet på seg laminerte vinduer rundt om, så må jo ha hatt det i fokus. Ellers har f.eks Kona og eNiro vært forferdelig dårlig støydempet ja, skikkelig plagsomt i motorveihastighet.

Ellers falt ID.4 igjennom også her pga billigfølelse på interiør; kjipt da jeg har god rabatt på VW. Mulig GTX vil fremstå noe bedre(?)
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

telcontar

Ang støy på Ioniq5 og ev6, så får begge akustikk glass foran og bak, dette gjelder side vinduer. Det er ikke nevnt noen sted om frontruta har dette, så er mest sannsynlig ikke det

Olemann

#7
Ser mange skriver det, for meg blir dette mer et design og stil-element.  Pianolakk er upraktisk for fingermerker, men synes ikke det virker billig. Noe hardplast ja, men også mye i mykere materialer.
Men, nå liker ikke jeg Enyaq som jeg ser noen mener ser "dyrere" ut, for meg blir dette mer et valg mellom minimalisme og renhet og skjermbasert, og på den annen side mer klassisk, tungt, med skinnimitasjon og sømmer.  Synes ikke det er verken billig eller dyrt, mer et stilvalg. Men ja, Enyaq med sin klassiske stil minner jo mer om "dyrere" biler fra gamle dager, for meg betyr ikke det at den framstår bedre i 2021.

Sitat fra: ProsjektX på lørdag 01. mai 2021, klokken 21:53
Ellers falt ID.4 igjennom også her pga billigfølelse på interiør; kjipt da jeg har god rabatt på VW. Mulig GTX vil fremstå noe bedre(?)

hELgenen

#8
ID.4 og ID.4 GTX er jo ganske like i interiøret - litt ulike fargevalg, men materialene er jo mye av de samme.
Selv må jeg si at når jeg sitter der og kjører min 1st så er det eneste jeg berører som kan minne om billig er de haptiske knappene på rattet. Ja det er hardplast her og der overalt, men ikke noe jeg sitter å tar på under kjøring, og bilen er veldig harmonisk og gir null ulyder fra interiøret - ingenting rakler, ingenting knirker - alt er bare tyst og gir et litt avdempet lydbilde.  Ja jeg vil gå så langt å si at den gir et godt kvalitetsinntrykk når du sitter der bak rattet - og det er nettopp det litt lyddempede lydbildet en får når en kjører som hever kvalitetsfølelsen. Fra andre biler kan det godt være at lydbildet blir skarpt, noe kan knirke, en får en hul lydfølelse iblant osv. Her er det ingenting av dette - og akkurat dette mener jeg VW har gjort bra. Det blir litt som alle lyder i bilen går ett hakk ned - blir litt dypere og gir lite gjenklang i interiøret.

Men det er klart - sitter du der i bilen og begynner å skrape rundt på all plastikk vi du ubønnhørlig bli møtt av en del hardplast her og der. Men som sagt - det er ikke slik at plastdelene knirker i hverandre og gir fra seg rare lyder under kjøring.  Forøvrig er ingenting av bildene av GTX som skulle tilsi mindre plastikk, men standard setene kanskje hever synsinntrykket noe.

Øyvind.h

#9
Sitat fra: Olemann på lørdag 01. mai 2021, klokken 17:40
Tenkte derfor sjekke ut litt her også, tipper mange som har bestilt, eller tenker bestille GTX, har tenkt grundig gjennom disse 3 bilene.

Jeg vurderer EV6 og GTX. Ioniq 5 har jeg avskrevet da jeg ikke har noen tro på levering i nærmeste fremtid om jeg bestiller nå. Jeg vil helst ha skiluke, noe Ioniq`en tilsynelatende ikke har, og om takstativet blir klemme-løsningen som går inn i døra er det ikke et godt alternativ til skiluke for oss som går en del på ski på vinteren.
Men det er primært leveringstid som trekker ned.
EV6 har jeg fått garantert levering i oktober/november på (og kan avbestille kostnadsfritt relativt tett opptil levering, så ingen risiko).

GTX virker noe mer romslig. Prismessig blir det bittelitt dyrere, mangler ventilerte seter (men har blant annet rails). Jeg hadde 1st en kort periode nå, og det var en positiv opplevelse. Ikke spesielt stillegående, men tror nok ikke EV6 er bedre på det området. GTX får vel kanskje doble sidevinduer, noe som kan hjelpe litt. Selv om det var dekkstøyen jeg merket mest. EV6 er litt sprekere, men begge er helt greie mtp ytelser.
Hengervekt taler dog absolutt til fordel for EV6. Det tok nøyaktig 1 dag før 1st stanget i taket vektmessig på hengeren når jeg skulle hente noe plantejord. GTX har et par hundre kg ekstra, men fortsatt ganske moderat hengervekt.

Etter diverse forhandlinger kan det være jeg får GTX ned på nesten samme nivå som EV6 så lenge jeg kjøper vinterhjul hos tredjepart. Prismessig blir da det eneste negative at en god del får kjøpt GTX mye billigere pga diverse rabattavtaler, noe som gjør det ganske kjipt mtp verditap når en skal konkurrere på Finn med folk som har betalt titusener mindre for bilen.

ID4 har mye pianolakk på berøringsflater, noe som er litt dumt. Etter en uke merket jeg hvor upraktisk det var om en vil forsøke å holde interiøret rent. Men kan leve med det.

Alt i alt vurderer jeg å bestille GTX til uka da jeg har et veldig lavt kønummer på den og kan få den allerede i august. Men - det avhenger nok av at jeg får noe mer rabatt enn jeg har fått så langt. Og vinterhjul må kjøpes fra tredjepart. Samlet sett hadde jeg et positivt inntrykk av ID4 den perioden jeg eide den. God bil, med god plass, relativt bra infotainment, grei app (men litt ustabil og funksjonsfattig), bra integret android auto mm.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jorn01

Herlig at det nå har blitt så mye bra å velge imellom, og at det å velge El-bil i "massesegmentet" har blitt et luksus-problem. Alle disse bilene er biler jeg kunne tenke meg å kjøpe.
Men det ble en P45, først og fremst pga at den for meg virker å ligge en liten generasjon foran MEB-plattformen teknologisk og fordi jeg likte den best designmessig.
Hvilke "objektive" forhold og egenskaper en velger å vektlegge blir vel til til syvende og sist en subjektiv sak uansett.

Bjoris

#11
Det kommer mye bra fremover nå og VW er jo blandt de traustere av disse.

Jeg sitter litt og lurer på hvorfor jeg likevel har så sans for ID4 og har kommet frem til at vi har prøvd så mye forskjellig nå og innser vel at alt det fancy og som kan imponere naboen og deg selv i 14 dager er ikke så viktig ifht det som betyr noe i hverdagen, at bilen er mest mulig praktisk.

Det at f.eks EV6 mangler rails når ENiro hadde dette syns jeg er veldig skuffende selv om vi ble veldig fornøyd med ENiroen og derfor absolutt kan se for oss en Kia igjen, men så kommer slike bummere, samme som Mach-E... Jo EV6 kan ha taklast, men jeg er en sånn type som tar av og på bøylene, hater støyen på taket når jeg ikke trenger dem. Skiluke er noe vi har savnet i alle elbilene vår opp gjennom, ja sånt er faktisk mye viktigere for oss enn 0-100 og ladefart eller mest mulig intuitiv infotainment mv...

Vi hadde kjøpt GTX om vi skulle kjøpe nå, jeg kan få solgt min andre ID4 veldig lett, gav bare 410 inkludert lakkforsegling og vinterdekk for denne så det er rimelig og kunne virkelig tenkt meg å byttet i en GTX med samme type spec, da kommer den på under 500, men jeg kjenner at jeg er ikke klar for det når naboen får 8% rabatt og jeg ikke får noe av betydning. For meg blir det da ett dårlig kjøp tross god pris... Jeg er jo truende å bytte til neste år igjen og da vil jeg ikke konkurrere med folk som kan selge 8% billigere med samme "tap"...

Tenker denne firmabilrabattaordningen til Møller er gått ut på dato, tror de mister like mange salg som de får pga dette, men jeg tar sikkert helt feil...

Vi får se, tipper det kommer kampanjer fremover på disse også, blir tøff konkurranse fremover så tror ikke nødvendigvis det er så lurt å kaste seg på å kjøpe med en gang, det har vi sett på ID4, det var ikke lurt å bestille med en gang slik jeg gjorde, men andre ID4 var 40.000 billigere enn den første... Bilen er 100% like





Jorn01

Sitat fra: Bjoris på søndag 02. mai 2021, klokken 00:08
Det kommer mye bra fremover nå og VW er jo blandt de trausere av disse.

Jeg sitter litt og lurer på hvorfor jeg likevel har så sans for ID4 og har kommet frem til at vi har prøvd så mye forskjellig nå og innser vel at alt det fancy og som kan imponere naboen og deg selv i 14 dager er ikke så viktig ifht det som betyr noe i hverdagen, at bilen er mest mulig praktisk.

Det at f.eks EV6 mangler rails når ENiro hadde dette syns jeg er veldig skuffende selv om vi ble veldig fornøyd med ENiroen og derfor absolutt kan se for oss en Kia igjen, men så kommer slike bummere, samme som Mach-E... Jo EV6 kan ha taklast, men jeg er en sånn type som tar av og på bøylene, hater støyen på taket når jeg ikke trenger dem. Skiluke er noe vi har savnet i alle elbilene vår opp gjennom, ja sånt er faktisk mye viktigere for oss enn 0-100 og ladefart eller mest mulig intuitiv infotainment mv...

Vi hadde kjøpt GTX om vi skulle kjøpe nå, jeg kan få solgt min andre ID4 veldig lett, gav bare 410 inkludert lakkforsegling og vinterdekk for denne så det er rimelig og kunne virkelig tenkt meg å byttet i en GTX med samme type spec, da kommer den på under 500, men jeg kjenner at jeg er ikke klar for det når naboen får 8% rabatt og jeg ikke får noe av betydning. For meg blir det da ett dårlig kjøp tross god pris... Jeg er jo truende å bytte til neste år igjen og da vil jeg ikke konkurrere med folk som kan selge 8% billigere med samme "tap"...

Tenker denne firmabilrabattaordningen til Møller er gått ut på dato, tror de mister like mange salg som de får pga dette, men jeg tar sikkert helt feil...

Vi får se, tipper det kommer kampanjer fremover på disse også, blir tøff konkurranse fremover så tror ikke nødvendigvis det er så lurt å kaste seg på å kjøpe med en gang, det har vi sett på ID4, det var ikke lurt å bestille med en gang slik jeg gjorde, men andre ID4 var 40.000 billigere enn den første... Bilen er 100% like
Ja, dette med storkunderabatter har alltid irritert meg også. Det at P45 kom "ferdig pruta" og at jeg slapp å "subsidiere" andre kjøpere anså jeg som å ha langt større verdi enn prisforskjellen jeg må betale for en VAG-bil kontra de med "storkunderabatt".
Jeg unngår leverandører som tilbyr storkunderabatter, så lenge det ikke innebærer ulemper for meg.

Jorn01

Velvel, VAG får bare fortsette å kjøre på med sine utdaterte greier. Men det blir heretter uten meg. (Skoda Octavia AWD L&K 184hk 2018mod for sale).

Ledam

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 01. mai 2021, klokken 23:20

Alt i alt vurderer jeg å bestille GTX til uka da jeg har et veldig lavt kønummer på den og kan få den allerede i august. Men - det avhenger nok av at jeg får noe mer rabatt enn jeg har fått så langt. Og vinterhjul må kjøpes fra tredjepart. Samlet sett hadde jeg et positivt inntrykk av ID4 den perioden jeg eide den. God bil, med god plass, relativt bra infotainment, grei app (men litt ustabil og funksjonsfattig), bra integret android auto mm.

Hvor kjøper du vinterhjul? Jeg så at for Q4 skal de ha nærmere 30-tusen for vinterhjul. Gode dekk fra dekk1.no koster 16-tusen med moms (13 uten). Vet ikke hva greie felger koster. Men det virker som om Møller tar seg godt betalt for vinterhjul. Er ikke vinterhjul til El-bil uten moms?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA