Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan scorer model s i kollisjons test

Startet av kjølholdt, lørdag 23. juni 2012, klokken 16:50

« forrige - neste »

kjølholdt

Hva er resultatene av kollisjonstester for model s?
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Espen Hugaas Andersen

Model S har fått fem stjerner i NHTSA testingen. Jeg vet ikke helt når alle resultater blir tilgjengelig, men det er ganske åpenbart at Model S er en av de tryggeste bilene noensinne laget.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 23. juni 2012, klokken 17:44
Model S har fått fem stjerner i NHTSA testingen. Jeg vet ikke helt når alle resultater blir tilgjengelig, men det er ganske åpenbart at Model S er en av de tryggeste bilene noensinne laget.

Muligens den aller tryggeste. De påstår ihvertfall at om testregimet hadde vært utvidet til 6 stjerner som maks (noe som er på gang på sikt) ville den ha fått 6 stjerner. Crush-testen som tester takets styrke tok visstnok knekken på maskinen som brukes til testen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

den12mann

Noen som vet om testresultater etc er offentliggjort nå?

Annet spm, bilen er jo proppfull av lithiumbatterier som kan være farlige under uheldige omstendigheter. Lithium + vann er f.eks en ugunstig kombinasjon. Er det blitt uttalt noe om hva batteripakkene tåler i forbindelse med en kollisjon?

OleJA

Sitat fra: den12mann på fredag 22. mars 2013, klokken 09:50
Annet spm, bilen er jo proppfull av lithiumbatterier som kan være farlige under uheldige omstendigheter. Lithium + vann er f.eks en ugunstig kombinasjon. Er det blitt uttalt noe om hva batteripakkene tåler i forbindelse med en kollisjon?

Tror det bare er ren lithium som reagerer med vann. I batteriene inngår lithium i en kjemisk forbindelse med andre grunnstoffer og reagerer ikke med vann på samme måte ... Tror jeg. En trygg måte å destruere lithium batterier benyttet i modelfly etc. er å legge dem i en bøtte med vann noen dager.
Men det er utfordringer med batteriene dersom cellene skades slik at de kortslutter i en kollisjon. Tror dette skal relativt mye til og vil ikke bekymre meg mye for det.
60 liter med bensin er jo heller ikke helt ufarlig dersom tanken revner....

den12mann

Her er noen av kjørereglene jeg fant på nett for lithiumbatterier (gjerne av en litt annen type enn Tesla sine, så ta alt med en klype salt)

Lithiumceller må aldri kortsluttes da dette omgående resulterer i at den interne strømsikringen "ryker", og batteriet er ødelagt. Dette kan dessuten medføre eksplosjonsfare.

Lithiumceller må under ingen omstendighet åpnes, punkteres eller komprimeres da dette kan medføre eksplosjons- brann- og helsefare.

Lithiumceller må aldri utsettes for åpen ild,(aldri destrueres ved forbrenning), da dette medfører alvorlig eksplosjonsfare.

Stress aldri lithiumceller mekanisk med; bøying strekking, press eller slag. Bruk aldri makt for å frigjøre lithiumceller fra en holder eller annen festeanordning.

De fleste lithiumceller er av sikkerhetsmessige grunner utstyrt med både trykk- og strømsikring. Disse vil aktiveres ved høy temperatur eller overstrøm,(kortslutning), og batteriene er da ødelagt.

Cellene må aldri forsøkes ladet da dette vil medføre varmgang og eksplosjonsfare, og elektrolytt og gass kan sprute ut over omgivelsene. (LiIon batterier er ladbare men da kun i spesialtilpassede ladere. Ladere for NiCd celler må aldri anvendes for LiIon celler).

Lithiumceller må aldri støpes inn i tett materiale som ikke kan slippe ut elektrolytt eller gass ved overoppheting da dette kan medføre eksplosjonsfare. Ved innstøping i tett materiale må alltid overtrykk-sikringene ligge fritt så disse kan slippe ut elektrolytt og gass ved overtrykksituasjoner.

jkirkebo

Sitat fra: OleJA på fredag 22. mars 2013, klokken 10:09
Tror det bare er ren lithium som reagerer med vann. I batteriene inngår lithium i en kjemisk forbindelse med andre grunnstoffer og reagerer ikke med vann på samme måte ... Tror jeg.

Ja, i batteriene benyttes Lithium-karbonat så vidt jeg vet, Li2CO3. Det er et salt som er vannoppløselig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

glaserud

Musk svarte på tryggheten til batteripakka da han var i Oslo. Han sa at pakken kan ødelegges ved kollisjon, men at det ikke ville være et problem, da de inne i bilen da ikke ville være i live til å oppleve det.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Bent

Sitat fra: den12mann på fredag 22. mars 2013, klokken 10:12
Her er noen av kjørereglene jeg fant på nett for lithiumbatterier (gjerne av en litt annen type enn Tesla sine, så ta alt med en klype salt)
Sånn på rent generelt grunnlag så er lithium-ion-batterier helt klin livsfarlige. Det som er en av de store gjennombruddene til Tesla er at de har lykkes å lage en batteripakke som har så god strøm- og temperaturstyring samt mekaniske skiller at pakken til tross for at den bruker lion-batterier er svært trygg. Dette er selvsagt bakgrunnen for at Musk var så hissig på å veive flagget når Boeing fikk problemer med sine lion-batterier, for Musk vet hvor vanskelig dette er og hvor langt fremme på området Tesla er.

(Så skal det sies at det kan virke som om mye av "hemmeligheten" er å ikke bli for grådig og prøve å lage veldig store lion-celler for å få bedre plassutnyttelse – men for mange faller det jo svært vanskelig å ikke være grådig da.)
Tesla Roadster, 25Mm

Ladefabrikken

Boeing bruker en helt annen kjemi. De bruker litium-koboltkoksid (LiCoO2) som er langt ifra like stabilt som kjemien Tesla bruker. Så lenge cellene ikke blir overladet finnes litium-ion ikke farlig. Mye myter som er ute og går, å man må ikke sammenligne disse cellene med modelfly celler.
Hvor store cellene er har heller ingen ting med trygheten å gjøre.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

RunarBT

Har da fått forståelsen av at størrelse har alt å si, da med tanke på kjøling og kontroll.

Rio

#11
Sitat fra: Bent på fredag 22. mars 2013, klokken 12:42
Sånn på rent generelt grunnlag så er lithium-ion-batterier helt klin livsfarlige.

Dette er som å si at rent generelt er kjemikalier klin livsfarlige. Noen er det, andre er det ikke. "Lithium-ion-batterier" er en samlebetegnelsen som er så stor at den egentlig er helt meningsløs.

På den ene siden har man LiCoO2batterier, slikt som blir brukt/brukes av Boing og mange modellflyentusiaster, som nærmest eksploderer bare man ser litt hardt på dem, eller stemmen til Siv Jensen kommer over bilradioen. ;)

På den annen side har man LiFePO4, som går gjennom UN38.3 (sikker for transport på fly), og som du kan overlade, overutlade, riste, krasje, og alt mulig annet, inklusive en total kortslutning, uten at de tar fyr. Det er tester hvor man skyter gjennom dem med maskingevær, kjører spiker gjennom dem, osv.

Jeg er enig i at det bør være totalforbud mot LiCoO2, men jeg mener DSB og SVD bør åpne for en "oppgraderingsvei" for LiFePO4 og LiFeYPO4(som er bedre i kulden).



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på fredag 22. mars 2013, klokken 17:30
Jeg er enig i at det bør være totalforbud mot LiCoO2, men jeg mener DSB og SVD bør åpne for en "oppgraderingsvei" for LiFePO4 og LiFeYPO4(som er bedre i kulden).

LiFePO4 har dessverre litt lav energitetthet om man vil ha en noenlunde stor pakke. Men LiMn av typen som Leaf benytter er også svært sikre og gir høyere energitetthet. Begge elsyklene mine bruker LiMn, både fabrikksykkelen og den selvbygde. LiMn benyttes også mye i elverktøy, cellene til 48V 10Ah-pakka i min selvbygde elsykkel kommer fra Bosch-pakker som man tidligere fikk svært billig på ebay. De har dog dårlig energitetthet (1100mAh fra 1865-celler), men kan levere mye strøm (10C). Til gjengjeld trenger de ikke BMS engang.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cobos

Det er også en meget viktig forskjell man må få med seg.
Det finnes engangs Li(s) batterier, altså batterier som bruker Li metallet. Li metall reagerer aggressivt med vann og lager etsende sterkt basisk løsning under produksjon av hydrogengass. Den H2(g) antennes gjerne i prosessen som skaper eksplosjonen. Riktignok reagerer Li litt mindre aggressivt enn Natrium metall. Li(s) brukes normalt i små knappcellebatterier hvor mengden Li knapt er et gram, dermed begrenset fare.
Li-ion derimot er oppladbare batterier som gjerne bruker Litium som del av katoden eller anoden men da gjerne i Li+ form som er like ufarlig som Na+ (som del av høy saltholdig diett senker den vel levetiden din med 5 år eller så sier legen men det er et helt annet problem :) I disse batteriene er det kombinasjon av katode - elektrolytt - anode som potensielt kan gi farer.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

den12mann

Sitat fra: kjølholdt på lørdag 23. juni 2012, klokken 16:50
Hva er resultatene av kollisjonstester for model s?

Men tilbake til hovedtopic: noen som har sett resultater fra kollisjonstester? Elon skrøt jo av 5-stjerne  i amerikanske systemet (NHTSA) for snart et år siden, men jeg finner ingenting offisielt når jeg googler. Litt rart?

Euro NCAP vil vel også teste og sette sin score? Tesla har foreløpig ingen testscore der, ref http://www.euroncap.com/results/evs_hybrids.aspx


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA