Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enyaq med skreddersydd lydutvidelse

Startet av Vurderer en elbil, lørdag 01. mai 2021, klokken 14:26

« forrige - neste »

Vurderer en elbil

Hei.

Jeg hadde Canton i Mine Superber og var veldig fornøyd. Jeg har Canton i min Kodiaq, og er ikke fornøyd.
Dersom jeg kommer til å kjøpe Enyaq kommer jeg ikke til å gå for Skoda Sound System, men noe som er utrolig mye fetere. Det koster nok noen flere kroner, men det regner jeg med at det er verdt.

Her er en link til gutta i Ålesund som driver med dette. Bass Brothers.
https://www.facebook.com/bassbrothersas

Det er et rom under alt i bagasjerommet som de lager en skreddersydd basskasse til. Det ser skikkelig spennende ut.

De har også et innlegg hvor de beskriver lydprossessen og jobben med dette.

Fossilbil

Leaftekna2018

Noen grunn til at de med SSS ikke kan gå for denne løsningen, hvis man fortsatt ikke er fornøyd?
Nordisk Leaf Tekna 2013 utgave,hentet i aug 2013 hos BNH-solgt 12.6.19
Nissan Leaf Tekna 2018 alt av utstyr kjøpt brukt 12.6.19
Skoda Enyaq sportline IV80X Racing Blue levert Mai 2022

Tafsern

#2
Sitat fra: Leaftekna2018 på lørdag 01. mai 2021, klokken 17:05
Noen grunn til at de med SSS ikke kan gå for denne løsningen, hvis man fortsatt ikke er fornøyd?

Fordi plassen allerede er tatt. Eventuelt et annet system/forsterker bak hanskerommet også. Eventuelt må man plukke ut det som allerede er montert og tilpasse anlegg fra tredjepart igjen. Kan få til alt, bare man har lyst, peiling , penger og vilje. :)

Kjell Salvigsen

Er det noen som vet om standard høytalerelementer/lydanlegg er det samme i enyaq og id4? Jeg ser at Bass Brothers i samarbeid med Skoda forhandlere har laget det som skal være en meget bra pakke som løfter standard anlegget til en meget bra nivå. Der beholder de standard høytalerne som faktisk skal være meget gode når det får en litt bedre forsterker.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Bigdrago

Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Vurderer en elbil

Sitat fra: Kjellegolf på mandag 03. mai 2021, klokken 11:09
Er det noen som vet om standard høytalerelementer/lydanlegg er det samme i enyaq og id4?
Send en melding til Bass Brothers. Du får sikkert svar av de. Kanskje VAG har gjort samme utforming av dette "hullet" i både Enyaq og ID4...?
Fossilbil

Kjell Salvigsen

#6
Sitat fra: Espen med elbil i tankene på mandag 03. mai 2021, klokken 21:49
Sitat fra: Kjellegolf på mandag 03. mai 2021, klokken 11:09
Er det noen som vet om standard høytalerelementer/lydanlegg er det samme i enyaq og id4?
Send en melding til Bass Brothers. Du får sikkert svar av de. Kanskje VAG har gjort samme utforming av dette "hullet" i både Enyaq og ID4...?
Sitat fra: Espen med elbil i tankene på mandag 03. mai 2021, klokken 21:49
Sitat fra: Kjellegolf på mandag 03. mai 2021, klokken 11:09
Er det noen som vet om standard høytalerelementer/lydanlegg er det samme i enyaq og id4?
Send en melding til Bass Brothers. Du får sikkert svar av de. Kanskje VAG har gjort samme utforming av dette "hullet" i både Enyaq og ID4...?

Jeg spurte dem og de var usikre. Hullet er visstnok identisk, samme er spilleren/forsterker mente de. MEn elementene visste de ikke. Er jo 7 høytalere i id4 og 8 i Skodaen tror jeg. De venter på at noen med id4 kommer innom, jeg får håpe det er samme elementer :-)
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

scoot

Flere som har bestilt ? Jeg får ikke bilen før fellesferie, men lydpakka er allerede bestilt  8)
2009 Revai

eriksen.eriksen

Prøvekjørte Enyaq i går og det ser ut til at Enyaq har et annet høyttalersett enn ID.4. Enyaq har 3 veis oppsett foran med bass og mellomtone i døren i tillegg til diskant i astolpen. I baksetet er det toveis med bass og diskant i døren.

ID.4 har til sammenligning 2 veis foran med bass i døren og diskant i astolpen, og kun en høyttaler i bakdørene.

Det virker likevel etter å ha prøvelyttet begge bilene som kvaliteten på høyttalerne er ganske lik. Så jeg tror resultatet av denne pakken vil være bra på begge biler.

Kjell Salvigsen

Sitat fra: eriksen.eriksen på torsdag 06. mai 2021, klokken 13:30
Prøvekjørte Enyaq i går og det ser ut til at Enyaq har et annet høyttalersett enn ID.4. Enyaq har 3 veis oppsett foran med bass og mellomtone i døren i tillegg til diskant i astolpen. I baksetet er det toveis med bass og diskant i døren.

ID.4 har til sammenligning 2 veis foran med bass i døren og diskant i astolpen, og kun en høyttaler i bakdørene.

Det virker likevel etter å ha prøvelyttet begge bilene som kvaliteten på høyttalerne er ganske lik. Så jeg tror resultatet av denne pakken vil være bra på begge biler.

Takk for oppdatering! Ja, jeg håper høytalerne på id4 vil være like bra som de i skodaen sammen med Bass Brother sin løsning. Jeg mener selv at id4 sine høytalere spiller utrolig detaljert og fint i de øvre tonene diskant og mellomtone, og at en bassløsning som Bass Brothers vil tilby forhåpentligvis vil gjøre det til en Meget bra totalpakke på samme nivå som det de skal ha fått til med Skoda Enyaq.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

biggern

Sitat fra: Kjellegolf på fredag 07. mai 2021, klokken 09:09
Sitat fra: eriksen.eriksen på torsdag 06. mai 2021, klokken 13:30
Prøvekjørte Enyaq i går og det ser ut til at Enyaq har et annet høyttalersett enn ID.4. Enyaq har 3 veis oppsett foran med bass og mellomtone i døren i tillegg til diskant i astolpen. I baksetet er det toveis med bass og diskant i døren.

ID.4 har til sammenligning 2 veis foran med bass i døren og diskant i astolpen, og kun en høyttaler i bakdørene.

Importør sier samme oppsett på ID4 som på Enyaq

eriksen.eriksen

#11
Det var jo litt spesielt! Stemmer ikke med egne observasjoner ved prøvekjøring.

Hovedenhet er den samme. Mulig det også er høyttalere av samme type. Antallet derimot, og nødvendigvis også delefilter ser ikke ut til å være likt.

Noen som har fått Enyaq som kan sjekke oppsettet i sin bil?

daktari

Lyd og Bilde har en gjennomgang for de med abo. Hadde vært kjekt å høre et resyme.
https://www.lydogbilde.no/test/biler/skoda-enyaq-iv-80/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tafsern

#13
Sitat fra: daktari på søndag 16. mai 2021, klokken 12:18
Lyd og Bilde har en gjennomgang for de med abo. Hadde vært kjekt å høre et resyme.
https://www.lydogbilde.no/test/biler/skoda-enyaq-iv-80/

".... Men når alt kommer til alt, er Skoda Enyaq først og fremst en familiebil. Og til det formålet er det ingenting å si på kjøreegenskapene til iV 80. Heller ikke motoren. En så nært perfekt familiebil man omtrent kan komme.".

Skal du lese resten får du jaggu tåle å betale 49kr, som oss andre. Gjerrigknark ;)

daktari

Sitat fra: Tafsern på søndag 16. mai 2021, klokken 14:50
Sitat fra: daktari på søndag 16. mai 2021, klokken 12:18
Lyd og Bilde har en gjennomgang for de med abo. Hadde vært kjekt å høre et resyme.
https://www.lydogbilde.no/test/biler/skoda-enyaq-iv-80/

".... Men når alt kommer til alt, er Skoda Enyaq først og fremst en familiebil. Og til det formålet er det ingenting å si på kjøreegenskapene til iV 80. Heller ikke motoren. En så nært perfekt familiebil man omtrent kan komme.".

Skal du lese resten får du jaggu tåle å betale 49kr, som oss andre. Gjerrigknark ;)
bare interessert i lyd-delen!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA