Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbedringspotensiale

Startet av Hansi, lørdag 01. mai 2021, klokken 12:28

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 04. mai 2021, klokken 09:03
Sitat
He he

At folk har motstand mot endring har lite med sted å gjøre, det er universelt. Dermed blir stedet ikke så viktig.

Jeg observerer omtrent hver vinter at noen blir stående fast på veien og lager kø og potensielt farlige situasjoner, så litt tilbakeholdenhet tar jeg meg rett til. Jeg har to bilinteresserte venner hvor den ene kjører piggfritt nå og ikke trivdes med det, mens den andre er positiv. Jeg vil heller lytte på disse to enn noen jeg ikke kjenner på ett internett-forum, beklager ikke noe personlig ment.   :D Men nå fulgte det nye Nokian piggdekk med bilen når jeg kjøpte den (brukt) så det er ikke noe tema om de skal byttes ut ennå.
Jeg bryr meg overhode ikke med hva du gjør, og hvem du hører på er valgfritt. Tar det overhodet ikke personlig

At noen står fast dokumenterer ingenting.

Du må gjerne tro at gamle harde piggdekk er bedre enn piggfrie, men det blir ikke riktig av den grunn. Det at du har to du stoler på som har motsatte meninger i ditt område viser jo tydelig at det er oppfattningsforskjeller

Hansi

Jeg er også spent på hvor skadelig mikroplast er etter hvert som man forsker mer på det, man har vel funnet ut at den er skadelig, men så er det vel vanskelig å komme utenom at den oppstår..

Angående piggdekk vs piggfri er jeg personlig tilhenger av piggfritt mens muttern er innbitt tilhenger av piggdekk. Jeg har liten forståelse for det 364(? :)) dager i året, men når det er blank is kan jeg forstå det. Et argument jeg har hørt fra andre for at piggdekk er bra er at hvis ingen hadde kjørt piggdekk hadde det vært mer blank is, siden piggene hakker opp isen..

Et par andre ting jeg kom på er salting av veiene. Hvor skadelig er det? Man prøver vel litt andre midler så vidt jeg har forstått, men det er uansett snakk om betydelige mengder hver eneste vinter..

Og veidekke. Hvor skadelig er asfalt? Finnes det alternativer?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

hanche

Jeg skal ikke kaste meg inn i diskusjonen om piggdekk eller ikke, annet enn for å nevne at bilisters behov varierer sterkt! Jeg, for eksempel, bor i et strøk med få bratte bakker, kjører ikke bil til jobb, og kan godt la bilen stå de dagene i året da det underkjølt regn på is og tilsvarende forhold. Jeg klarer meg fint med piggfrie dekk. Søsteren min, derimot, bor i en vei med det megetsigende navnet Brattbakken, og er i blant avhengig av bil til jobb. Hun har piggdekk på sin bil. Forskjellige behov, forskjellige valg. Er det så vanskelig?
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

RJK

Et stort problem med mikroplast, er jo at det ikke forsvinner, men det blir stadig mere. Og vi får det i kroppen våres gjennom vannet vi drikker og maten vi spiser. I begynnelsen er det vel kanskje bare noen mikrogram per kg mat man spiser, men etterhvert som det bygger seg opp over årene, så er vi kanskje oppi ett gram eller mere.

Noe forsvinner vel gjennom kroppslige funksjoner men over år vil det som sagt bli mere og mere som vi ikke klarer å skille ut. Kanskje kroppen etterhvert ikke ser det som fremmedlegemer, men tror det er naturlig.

Så kan man lure på hvilke senskader dette vil føre til, og spesielt over noen generasjoner. Vil moder jord redde oss ved at evolusjonen skaper noe som kan nyttiggjøre eller omvandle dette, eller vil det gå ut over reproduksjonsevnen eller føre til en kollaps for kroppen når verdiene/konsentrasjonene blir høye nok?

Kanskje er det ikke noen av oss nålevende som vil finne dette ut på feil måte, men våre kommende barn og barnebarn.

På samme måte som med forurensning fra fossile energi-kilder, så tenker jeg at det er bedre vi kvitter oss med den unødvendige forurensningen og finner ut at det ikke var så ille som fryktet, heller enn å lukke øynene for problemet, for så å finne ut at problemene var enda værre enn vi fryktet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

Mer om mikroplast i denne artikkelen:

"Miljøproblemet elbileierne ikke snakker om - Tu.no" https://www.tu.no/artikler/miljoproblemet-elbileierne-ikke-snakker-om/510191?utm_source=tu.no&utm_medium=feed&utm_campaign=feed_most_read

Igjen er dette en bekreftelse på at det er bedre med mange kjøretøy enn kun et som skal oppfylle alle krav.

Mens naboen kjører sin I-pace både til jobb og nærbutikken i tillegg til ferieturer velger jeg ut fra situasjon og behov.

Mercen til langturer i utlandet, Tesla til langturene i Norge, Buddy forbi bommene og scooter til pendling etc.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA