Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbedringspotensiale

Startet av Hansi, lørdag 01. mai 2021, klokken 12:28

« forrige - neste »

Hansi

Usikker på hvor denne tråden hører hjemme, satser på at den kan ligge her.

Hva tenker dere om forbedringspotensiale mobilitet? Litt usikker på hvor dette bør avgrenses, men..
Hvor er det mest å hente i et miljø og klimaperspektiv?
Elektrisk fremdrift er et godt sted på veien, men det er sikkert andre ting som bør gjøres.
Jeg syns dette er et spennende tema og har samlet noen tanker under.

Batteri
- Mindre miljøskadelige
- Lettere
- Solid state
- Fjerne kobolt
- Økt levetid/antall cycles
- Droppe 12v?

Autonomi/selvkjøring
- Kjøretøy mer i bruk/mindre parkert
- Standardisering
- Økonomisk interesse av deler som varer lenger

Ladere
- Høyere effektivitet?

Materialvalg
- Mindre miljøskadelige?
- Lettere gjenvinnbare/reparerbare?
- Solcellekledning for å høste energi (ja, jeg vet det er delte meninger om dette)

Dekk
- Mindre mikroplast (hvor skadelig er mikroplast?)
- Piggdekk vs. piggfritt
- Alternativer?

Bremser
- Mindre bremsestøv
- Mindre vedlikehold
- Mindre kast av mye materiell grunnet rust
- Kan man komme til et punkt hvor det er tilstrekkelig med kun regenerering?

Væsker
- Er disse miljøskadelige/hvor miljøskadelige er de forskjellige væskene? Alternativer?

Aerodynamikk
- Tesla leder an (Mercedes-Benz EQS er vel omtrent likt eller ørlite bedre?), kan man gå enda lenger? Aptera er på vei, vil så aerodynamiske kjøretøy bli en suksess?

Vekt
- Vil kjøretøy bli lettere etter hvert som batteri blir lettere?
- Vil man kunne gå tilbake til mindre bilstørrelser som tidligere i stedet for stadige større?
- Bedre tilpassede/mindre autonome kjøretøy enn hovedsakelig store busser?

Fjæring
- Vil man kunne samle energi fra fjæring?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

hanche

Ingen vet (foreløpig) hvor skadelig mikroplast er, men den er overalt, også høyt til fjells og i polare strøk. Min gjetning er at den vil vise seg å være elefanten i rommet. Eller en av flere elefanter i rommet.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

trykkertor

Sitat fra: Hansi på lørdag 01. mai 2021, klokken 12:28

Dekk
- Piggdekk vs. piggfritt

Jeg skulle ønske piggdekk enten ble behovsprøvd, søknadspliktig eller MEGET dyrt å bruke i bystrøk, lavlandet og andre steder de ikke trengs.
Har med 27 års kontinuerlig bileie aldri eid et sett piggdekk. Flere kollegaer og familie kjører hissig pigg som rasper fra 1. november til langt ut i vårsolen.
De tør simpelthen ikke prøve piggfritt fordi de "tror" de må ha pigg. Det er det de er vant til.

I går var jeg ute på en mc-tur. Tørre fine veier her. Vært det lenge. Bak meg kommer en meget flott og stylet nyere Audi av de dyrere utgavene. Dekkbredden var sikket over 250mm bred. Han kjørt fortsatt på piggdekk, og det hørtes ut som vi kjørte på grusvei hva støy og lyder angikk. Det var helt bar, kostet, vasket og tørr asfalt.

hELgenen

Det er litt både og - når man ser en bil i byen kan en jo rett og slett tro at denne bilen ikke skal kjøre noe annet sted. Det vet man jo ikke - så enkelt er det.

Jeg synes det fungerer ok slik det gjør - dersom en tar med piggdekk i byen koster det ekstra.

trykkertor

Sitat fra: hELgenen på lørdag 01. mai 2021, klokken 20:12
Det er litt både og - når man ser en bil i byen kan en jo rett og slett tro at denne bilen ikke skal kjøre noe annet sted. Det vet man jo ikke - så enkelt er det.

Jeg synes det fungerer ok slik det gjør - dersom en tar med piggdekk i byen koster det ekstra.
Jeg kjenner dessverre alt for mange bileiere som kjører piggdekkene på bar asfalt stort sett hele året.
Å sko seg med piggdekk fra 1. november til nesten mai fordi en "kanskje" skal på fjellet blir for dumt.
Jeg klarer da fint å forsere fjellet med piggfrie dekk.
Bodde for noen å siden godt oppe i en av Begens bratteste bakker. Fungerte helt fint med piggfritt. Var kanskje 1 eller 2 dager i løpet av året jeg parkerte nede og gikk opp.

Å kjøre med piggdekk fordi en kanskje møter is, blir som å fyre i peisen hele sommeren og ha vinduene åpne. Så kan en lukke vinduene i tilfelle det blir kaldt.

Piggfrie dekk i dag klarer det aller meste av føre. Og når det kommer til et føre de ikke klarer, så er det en del piggdekkeiere som kjøreteknisk ikke burde befinne seg på det føret hellet, selv om de har piggdekk.
Skriver av erfaring.

vinterdekk

Momsfritak på deler vil holde elbilene på veiene lengre, er lik (=) bedre miljøgevinst. Da vil det lønne seg å reparere elbiler som ellers blir for dyre å reparere i forhold til markedsprisen (uten avgifter i dag).

Ref. debatten om piggdekk. Dette er en individuell vurdering å være skodd etter forholdene. Jeg kjører med piggdekk, og kjører de ikke over «siste forbruksdag» før jeg bytter de. Noen av grunnen skyldes at jeg bare har eid enkle forhjulstrekkede biler og gode dekk veier opp for manglende firehjulstrekk. Vinterhalvåret består av tre måneder på snødekte veier og tre måneder hvor det ofte er nullføre. Det er mange sleipe bakker. Om jeg bare hadde kjørt min faste rute og kan parkere bilen når det er glatt så hadde det vært helt i orden å kjøre piggfritt for meg. Men vi kjører overalt med bilen siden det er eneste bil i husholdningen, så da er det greit å være på den sikre siden. Det er enkelte dager hvor jeg ikke registrer at det er glatt før jeg ser andre biler er ute med bakakslingen eller kjører i 40 km/t, men det kan jo skyldes at de kjører med eldre dekk og behøver ikke å ha noe med piggfri eller ikke. Uansett, bakdelen er jo at man knaser rundt på tørr asfalt og irriterer enkelte til tider, og det er jo beklagelig.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Counterpointer

Sitat fra: vinterdekk på søndag 02. mai 2021, klokken 06:43
Momsfritak på deler vil holde elbilene på veiene lengre, er lik (=) bedre miljøgevinst. Da vil det lønne seg å reparere elbiler som ellers blir for dyre å reparere i forhold til markedsprisen (uten avgifter i dag).

Ref. debatten om piggdekk. Dette er en individuell vurdering å være skodd etter forholdene. Jeg kjører med piggdekk, og kjører de ikke over «siste forbruksdag» før jeg bytter de. Noen av grunnen skyldes at jeg bare har eid enkle forhjulstrekkede biler og gode dekk veier opp for manglende firehjulstrekk. Vinterhalvåret består av tre måneder på snødekte veier og tre måneder hvor det ofte er nullføre. Det er mange sleipe bakker. Om jeg bare hadde kjørt min faste rute og kan parkere bilen når det er glatt så hadde det vært helt i orden å kjøre piggfritt for meg. Men vi kjører overalt med bilen siden det er eneste bil i husholdningen, så da er det greit å være på den sikre siden. Det er enkelte dager hvor jeg ikke registrer at det er glatt før jeg ser andre biler er ute med bakakslingen eller kjører i 40 km/t, men det kan jo skyldes at de kjører med eldre dekk og behøver ikke å ha noe med piggfri eller ikke. Uansett, bakdelen er jo at man knaser rundt på tørr asfalt og irriterer enkelte til tider, og det er jo beklagelig.
Det er forurensningen fra piggdekk som er det store problemet. De lager voldsomt med støv av den helseskadelige sorten. Slitasjen på veien er også på høyde med lastebil.
Lydforurensing kommer lengre ned på lista, selv om det er grusomt å høre på.

Hvis en bruker gode piggfrie som vaskes litt innimellom tror jeg mye hadde vært gjort.
Awd løser alle problemer med å komme opp og frem, men det gjør bilen mye dyrere da det ikke finnes rimelige awd biler enda.

Personlig har jeg kjørt piggfritt siden slutten av 1980 tallet, forbedringen av dekkene har vært enorm på denne tiden. Var morsomt å se Teslabjørn ha «tug of war» med to Model X, hvor den med piggfrie dro piggdekkbilen lett bakover!

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hanche på lørdag 01. mai 2021, klokken 14:46
Ingen vet (foreløpig) hvor skadelig mikroplast er, men den er overalt, også høyt til fjells og i polare strøk. Min gjetning er at den vil vise seg å være elefanten i rommet. Eller en av flere elefanter i rommet.

Om mikroplast er like skadelig som asbest, så skulle en tro en hadde registrert det allerede. I om med at folk har svømt i enorme mengder mikroplast fra bildekk i over hundre, særlig i store byer med masse trafikk.

Ketill Jacobsen

Sitat: "Bodde for noen å siden godt oppe i en av Begens bratteste bakker. Fungerte helt fint med piggfritt. Var kanskje 1 eller 2 dager i løpet av året jeg parkerte nede og gikk opp".

Hadde en interessant opplevelse for noen uker siden. Parkerte bilen min i en rimelig bratt bakke og nedenfor meg stod en bil som jeg parkerte nær inntil. I det jeg går ut av bilen har den seget langsomt inn i bilen foran (uten noen form for skade). Det tok lang tid før jeg skjønte hva som hadde skjedd. Under hjulene på høyre side var det snø/is. Jeg hadde bare satt bilen i gir (ikke håndbrekk) og bilen hadde flyttet seg ved at det ene hjulet rullet og det andre roterte motsatt vei og spant på glatta.

Det blir lettere å forstå når en prøver å rygge ut. Da vil det ene hulet spinne og en kommer ingen vei. Men  denne situasjonen jeg kom opp i her har jeg aldri tenkt på og opplevd før. Lærdom: bruk brekket i en slik situasjon så ruller i hvert fall ikke bilen og hold god avstand. For å klare å få bilen bakover denne gangen måtte to mann dytte og en mann satt i bilen.

hanche

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 02. mai 2021, klokken 23:19
Sitat fra: hanche på lørdag 01. mai 2021, klokken 14:46
Ingen vet (foreløpig) hvor skadelig mikroplast er, men den er overalt, også høyt til fjells og i polare strøk. Min gjetning er at den vil vise seg å være elefanten i rommet. Eller en av flere elefanter i rommet.

Om mikroplast er like skadelig som asbest, så skulle en tro en hadde registrert det allerede. I om med at folk har svømt i enorme mengder mikroplast fra bildekk i over hundre, særlig i store byer med masse trafikk.

Nå, jeg mente ikke å antyde at mikroplast er sammenlignbart med asbest. Og jeg har ikke sett noe som tyder på at mikroplast er kreftfremkallende, heller. Bekymringen går vel så mye på innvirkningen på økosystemer som på folkehelsen. Mengden mikroplast i miljøet vokser raskt, og noe av det virker kanskje som hormoner både i dyr og mennesker, med uante konsekvenser. Kanskje er det harmløst; det vil tiden vise.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

vinterdekk

#10
Sitat fra: Counterpointer på søndag 02. mai 2021, klokken 14:36
Det er forurensningen fra piggdekk som er det store problemet. De lager voldsomt med støv av den helseskadelige sorten. Slitasjen på veien er også på høyde med lastebil.
Lydforurensing kommer lengre ned på lista, selv om det er grusomt å høre på.

Hvis en bruker gode piggfrie som vaskes litt innimellom tror jeg mye hadde vært gjort.
Awd løser alle problemer med å komme opp og frem, men det gjør bilen mye dyrere da det ikke finnes rimelige awd biler enda.

Personlig har jeg kjørt piggfritt siden slutten av 1980 tallet, forbedringen av dekkene har vært enorm på denne tiden. Var morsomt å se Teslabjørn ha «tug of war» med to Model X, hvor den med piggfrie dro piggdekkbilen lett bakover!

Andelen piggfrie biler er så lav at man ikke reagerer på det her hvor jeg bor, bortsett fra myke trafikanter og beboere rundt de mest trafikkerte områdene. Om det var så bra med piggfritt burde andelen gå opp av seg selv er det da lett å tenke. Kommunen forsøker hardt å gjøre noe med saken. Løsningen peker seg mot piggdekkavgift øremerket til å bøte på manglende feiing. Så, litt av poenget mitt, lokale forhold varierer.

AWD hører gjerne til tyngre og sterkere biler, og kombinert med god elektrisk rekkevidde følger det også større og tyngre batteri. Dekk slites fortere i tyngre og sterkere biler har jeg lest. Har ikke god nok greie på det men vil tro det er flere faktorer som tilsammen gjør det utrivelig langs enkelte veistrekninger mtp. partikler?

Edit, var vel her jeg leste om dekkslitasje. https://dinside.dagbladet.no/motor/utslitt-etter-n-sommer/73659878
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Counterpointer

Sitat fra: vinterdekk på mandag 03. mai 2021, klokken 17:06
Sitat fra: Counterpointer på søndag 02. mai 2021, klokken 14:36
Det er forurensningen fra piggdekk som er det store problemet. De lager voldsomt med støv av den helseskadelige sorten. Slitasjen på veien er også på høyde med lastebil.
Lydforurensing kommer lengre ned på lista, selv om det er grusomt å høre på.

Hvis en bruker gode piggfrie som vaskes litt innimellom tror jeg mye hadde vært gjort.
Awd løser alle problemer med å komme opp og frem, men det gjør bilen mye dyrere da det ikke finnes rimelige awd biler enda.

Personlig har jeg kjørt piggfritt siden slutten av 1980 tallet, forbedringen av dekkene har vært enorm på denne tiden. Var morsomt å se Teslabjørn ha «tug of war» med to Model X, hvor den med piggfrie dro piggdekkbilen lett bakover!

Andelen piggfrie biler er så lav at man ikke reagerer på det her hvor jeg bor, bortsett fra myke trafikanter og beboere rundt de mest trafikkerte områdene. Om det var så bra med piggfritt burde andelen gå opp av seg selv er det da lett å tenke. Kommunen forsøker hardt å gjøre noe med saken. Løsningen peker seg mot piggdekkavgift øremerket til å bøte på manglende feiing. Så, litt av poenget mitt, lokale forhold varierer.

AWD hører gjerne til tyngre og sterkere biler, og kombinert med god elektrisk rekkevidde følger det også større og tyngre batteri. Dekk slites fortere i tyngre og sterkere biler har jeg lest. Har ikke god nok greie på det men vil tro det er flere faktorer som tilsammen gjør det utrivelig langs enkelte veistrekninger mtp. partikler?

Edit, var vel her jeg leste om dekkslitasje. https://dinside.dagbladet.no/motor/utslitt-etter-n-sommer/73659878
Min gamle nabo Rune Korsvoll i Motor er ingen forkjemper for elbil.

Her er et godt eksempel på at en slår opp en anekdote om en eier som refererer til flere. Meget dårlig datagrunnlag.

Kunne spilt denne tilbake med at jeg på min performance Model 3 selv etter 50 k km har omtrent halvslitte orginaldekk. Det er med over 5000 km på autobahn og er generelt ingen sinke. Men det er også anekdotisk.

Klart krefter og vekt har noe å si for slitasje, men sjåføren er den store variasjonen.

At andelen piggfritt er lav kommer av at folk ikke liker endring. Det ser en godt på dieselfolket i kommentarfeltene, de skal ALDRI bytte bil.

Dekktester bruker alltid nye dekk, da er piggdekk på sitt beste. Resultatet hadde blitt helt annerledes om de hadde testet dem neste sesong. Min påstand er at ingen bytter vinterdekk hvert år og dermed har dårligere grep med piggdekk på alt unntatt våt speilis (som er føre en egentlig bør ha kjetting på).

vinterdekk

Det er interessant å registrere at du vet hvorfor andelen piggfritt er lav på ett sted i Norge som ikke er nevnt, Counterpointer. Kommunen lurer på det samme. Men det blir en litt annen diskusjon enn det TS siktet til. :)
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Counterpointer

Sitat fra: vinterdekk på mandag 03. mai 2021, klokken 19:20
Det er interessant å registrere at du vet hvorfor andelen piggfritt er lav på ett sted i Norge som ikke er nevnt, Counterpointer. Kommunen lurer på det samme. Men det blir en litt annen diskusjon enn det TS siktet til. :)
He he

At folk har motstand mot endring har lite med sted å gjøre, det er universelt. Dermed blir stedet ikke så viktig.

vinterdekk

Sitat
He he

At folk har motstand mot endring har lite med sted å gjøre, det er universelt. Dermed blir stedet ikke så viktig.

Jeg observerer omtrent hver vinter at noen blir stående fast på veien og lager kø og potensielt farlige situasjoner, så litt tilbakeholdenhet tar jeg meg rett til. Jeg har to bilinteresserte venner hvor den ene kjører piggfritt nå og ikke trivdes med det, mens den andre er positiv. Jeg vil heller lytte på disse to enn noen jeg ikke kjenner på ett internett-forum, beklager ikke noe personlig ment.   :D Men nå fulgte det nye Nokian piggdekk med bilen når jeg kjøpte den (brukt) så det er ikke noe tema om de skal byttes ut ennå.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA