Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye toglinjer vs elbiler, elbusser og el-lastebiler

Startet av daktari, onsdag 28. april 2021, klokken 11:16

« forrige - neste »

RJK

Her er det mange som sauser sammen saker, som ikke har relevans. Nord-Norge-banen er ikke først og fremst persontrafikk selv om det og er med i pakken, og at inter-railere og andre turister som ikke vil fly eller kjøre bil/bobil over så lange avstander nå vil få et alternativ. Men det har ingenting med lokaltrafikk i by, konkurranse med taxi, lokalbuss eller trikk å gjøre.

Det har hovedsaklig med godstrafikk å gjøre. Det går enormt mye gods sørover, og temmelig mye nordover og, som skal kjøres mange 100-vis av mil. Ja, riktig. mil, ikke km. Det er lange avstander i nord. Avstanden mellom Oslo og Trondheim, tilsvarer avstanden Trondheim til Skonseng rett nord for Mo i Rana. Og de to kjørestykkene utgjør ikke fult ut avstanden videre til Honningsvåg.

Og helst skulle banen bygges så langt nord og øst, at vi kunne koblet oss opp mot den russiske jernbanen. Det hadde virkelig åpnet opp handelsveien østover. Det kunne gitt store ringvirkninger for hele Nord-Norge, og faktisk og for resten av landet.

Og dette i relativt skiftende forhold, og veier som snirkler seg rundt holmer og skjær, og opp og ned fjellsider, inkludert områder der kolonnnekjøring om vinteren er normalt.

Person-trafikk er hovedsaklig et tillegg, men og mulig å bli et alternativ til hurtigbåt og hurtigrute på sjøen i temmelig forskjellig vær, men stort sett lite lokaltrafikk, men mer langdistanse. Narvik - Tromsø, Narvik - Harstad, Narvik-Bodø og Narvik -Trondheim og videre til Oslo.

Å få bygget Nord-Norge-banen vil temmelig sikkert gjøre hele E6 og ikke minst lokalveinettet i Nord langt tryggere og sikrere rett og slett på grunn færre langtransportbiler fra sør med uegnede og dårlig skodde kjøretøy, gjerne med sjåfører som ikke er trent opp til kjøring i nordisk vintervær. Det vil dessuten ta lang tid før autonome tog av semitrailere vil være mulig, og lovlig, å bruke om vinteren så langt  nord. Tipper de neppe får kjøre slikt noe særlig nord for Lillehammer langs E6 og Rena eller Stai langs RV3.

En ringvirkning er at det vil bli mer transportoppdrag for lokalt ansatte, både til de som kjører last fra fiskebruk og industrianlegg til godssentraler for omlasting til tog, og de som jobber på godsterminalene. Det er i tillegg god distriktspolitikk, og mere av inntektene havner lokalt, fremfor ut av landet.

Jeg tror sterkt på at man med Nord-Norgebanen kan redusere mye av veitransporten mellom nord og sør, og videre til kontinentet, rett og slett fordi langtransporten blir billigere når man slipper å betale lønn til lastebilsjåfører som ofte må kjøre i par over flere døgn.

Jo lengre godset kan gå på skinner, dess billigere blir det. Slik det er i dag hvor det er et temmelig langt stykke man må frakte godset med bil, blir i realiteten ikke besparelsen så veldig mye billigere, så da sender man den like gjerne på 6-8-12-16 (eller flere) hjul, fremfor å laste om.

Når 90 % av reisen kan gjøres på skinner, og siste reis er maks noen få timer med lastebil mellom godsterminal og fiskemottak/produksjonsfabrikk, og en lastebil/semitrailer kan kjøre flere turer på en dag, så er det noe annet enn når sjåførene likevel må kjøre fort et døgn bare for å komme til omlastingsterminal.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Vi har ganske gode skinneganger her på Østlandet, men det brukes lite til godsfrakt. Se også autobahn, enormt med trailere.
Sånn vil det gå med Nordnorge-banen også, fordi det er for dyrt å sende gods med tog, for tregt, for lite fleksibelt og omlasting tar for mye tid. Først må det gjøres noe med insentivene for gods på tog og se at det virker, eller så må man legge planen i en skuff.

Men tema for tråden var egentlig klimaregnskapet ved investering i toglinjer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA