Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har du fått ID4 og ønsker å dele erfaring?

Startet av ID4, fredag 19. mars 2021, klokken 08:42

« forrige - neste »

OlaM

Sitat fra: LMOR på fredag 04. juni 2021, klokken 14:02
Sitat fra: OlaM på fredag 04. juni 2021, klokken 13:38
Forvarmer den batteriet også i Eco mode?
Godt spørsmål. Regner du mente varming og ikke forvarming.
Men da jeg prøvde å finne ut av det, så fant jeg i stedet ut at det andre har skrevet her, og som jeg har trodd var fakta, viser seg å ikke stemmer. ID.4 forvarmer batteriet på samme må som i3, men du trenger ikke be om det spesielt:

If a departure is planned in cold weather, Volkswagen recommends performing stationary air conditioning of the vehicle beforehand. The high-voltage battery is also heated when this takes place. This increases the vehicle power available immediately after the vehicle's drive system is activated.

Ja, det var det jeg mente. Irriterende at sånne ting skal være mysterium som man må amatørforske seg fram til. VW har lært litt for mye av Tesla der.
'21 3LR

LMOR

#226
Ja, men du kan jo også velge å sette pris på at en egentlig ikke trenger å gjøre mer enn å stille inn avreisetid. De fleste vil ikke ha noe forhold til dette, så den beste løsningen er at en bare trenger å angi når en skal dra.
Folk flest vil heller ikke ha tenkt tanken på at det spiller noen rolle hva temperaturen er på batteriet. Skal alle over på elbil, må det være så enkelt.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

unik42

Jeg kjørte ID3 Max i tre måneder gjennom sprengkulda. Samme hvor mye jeg startet forvarmingen av kupeen, trakk altså bilen 8kW på tomgang i mellom 10-20minutt før det ble redusert til ca 2. Så dette er bra dokumentert.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

LMOR

#228
Det er ikke dokumentasjonen god nok i seg selv på at det ikke skjer forvarming. Du vet ikke hvilken temperatur batteriet hadde, hva den energien ble brukt til, eller om målingene er riktige.
Men gitt at noe ble brukt til oppvarming av batteriet, så er det begrenset forvarming på i3 også, fordi bilen ikke kan vite hva du skal gjøre etter at du har startet opp. Det er stor forskjell om du kjører hardt i 10-20 min eller om du skal la bilen gå på tomgang. Hvis den varmer for mye, så passer det bare med tomgang med påfølgende lading. Mens en hard kjøring ville gjort at batteriet måtte kjøles.
Batteriet kan ødelegges hvis du bruker strøm når det er for kaldt eller varmt. Hvis det ikke er mulig å forvarme eller kjøle, så vil batteriet bli ødelagt. Så det er helt usannsynlig at det ikke skjer det som står i manualen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

unik42

Mja, var kanskje litt utydelig. Batteriet i MEB blir varmet og kjølt alt ettersom. Poenget var om det gikk an forvarme batteriet før kjøring, slik at man sparte energi på slippe det mens man kjører. I følge teksten din skal det være mulig ved å starte oppvarming av kupe, som igjen skal varme batteriet. MEN, starter du oppvarming av kupe, vil ikke bilen trekke strøm fra stikkontakten, slik all strøm som går med til oppvarming kommer fra batteriet. (se eksempel her:https://insideevs.com/news/460193/nextmove-heat-pump-vw-id3-less-efficient/)

Vi ønsker to muligheter, FORvarming av batteri før kjøretur ved bruk av energi fra ladeboksen (slik at vi ikke bruker batterikapasitet til det, og en mulighet for å skru det av hvis vi skal kjøre korte turer (da heller med redusert effektuttak for å beskytte bilen).

Tesla har disse mulighetene (så vidt jeg har forstått), da skjønner jeg ikke at det ikke skal være mulig for oss og.

Edit: Da jeg kjørte ID3 fikk jeg aldri batteriet varmt ved å aktivere oppvarming av kupe, men det kan jo være at det aldri ble varmt nok.

2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

LMOR

Det stod at strømmen til oppvarming av batteriet trekkes fra nettet hvis bilen er plugget i.
Jeg har utstyr for å måle dette, trenger bare bilen.
Kritisk oppvarming og nedkjøling av batteri skal startes automatisk i god tid når den ikke er tilkoblet. Det er en av grunnene til at en ikke skal sette bilen fra seg meg tomt batteri.
Det er en egen varselslampe i bilen for en situasjon der du ikke kan starte bilen hvis det er for kaldt. Hadde den da bare trukket strømmen fra batteriet og fixet seg selv, ville det vært unødvendig. Da burde du bare fått beskjed om å sitte litt i bilen før du kjører videre.
Jeg tipper at du må koble bilen til nettet hvis du får den feilmeldingen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

unik42

Jeg tror ikke du helt har kjørt elbil før. Nissan Leaf har ikke aktiv varming eller kjøling av batteriet. Den funker fint fra -25 til +40. Det er ingenting kritisk med varming eller kjøling av batteriet. Det er oppvarmet eller kjølt av to grunner: forlenge levetiden til batteriet, og sikre optimal uttakseffekt og ladeffekt. Du kan fint kjøre videre med bunnkjølt batteri, men du vil få litt redusert motoreffekt og begrenset regenerering (og det vet jeg ettersom jeg både har kjørt Leaf og ID3 i -20 grader).

Se for eksempel linken jeg limte inn:

Another situation the tests identified was that the ID.3 always uses the energy in its own battery pack to warm it up even if the car is still plugged into a power outlet or a charger. In other words, you will not manage to save range if you preheat the battery pack in cold weather. Under the current circumstances, that would only be beneficial by preserving battery health in the long term.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

LMOR

#232
Ser du har kjørt litt lengre enn meg. Jeg har hatt 3 stk i3 siden 2014, og kjører i3 nå. En stor forskjell på i3 og Leaf var nettopp at i3 beskytter batteriet bedre.
Jeg mente ikke at du ikke KUNNE kjørt bilen, men poengterte at det står at den ikke vil kunne startes.
Jeg tror på tyske ingeniører, og har ingen tro på at de tar sjansen på noe. Jeg forholder meg til det som står i manualen, og ikke noe som er skrevet på et forum. Da i3 kom var det mye villedende informasjon på nettet.

På i3 viste det seg at den ikke forvarmet fra nettet på 6A i USA, men i Europa forvarmet den alltid, men altså såpass lite at mange mente den ikke gjorde det. Tror kanskje det er tilfelle her også. Men dette er enkelt å måle. Forvarming av batteri et lett å se med en måler med f.eks 6s oppløsning. Har samme kurveform som oppvarming av en varmtvannstank.., mens lading av batteriet er en kontinuerlig kurve som sakte går nedover. Så sjekker en dette på en fulladet bil, så har en en faktabasert konklusjon.

Det fine er jo at VW driver å deler ut penger når det ikke fungerer som de har sagt, og jeg forventer en solid kompensasjon hvis jeg kan måle at dette ikke fungerer slik:

Volkswagen's Car-Net mobile app can be used to heat your EV while it is still connected to the charger. Instead of using energy from the vehicle battery, this will instead use it from the grid, serving to both preserve the range as well as have your car nice and warm when you are ready to hit the road.

The VW has so many of the right features that will keep you warm in winter as well as preserve battery life by preconditioning.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

hELgenen

VW kan gjerne kopiere i3 funksjonalitet mhp app og forvarming. Klarer meg fint med det. Appen til id.4 er søppel. Bilen går i dvale etter en stund og kan ikke nås via app. Må ut i bilen,sette meg i setet og vipps så fungerer app. Forvarming av kupe OG batteri er et must og må skje fra app. Får de til det så er jeg happy

LMOR

Sitat fra: hELgenen på mandag 07. juni 2021, klokken 16:26
VW kan gjerne kopiere i3 funksjonalitet mhp app og forvarming. Klarer meg fint med det. Appen til id.4 er søppel. Bilen går i dvale etter en stund og kan ikke nås via app. Må ut i bilen,sette meg i setet og vipps så fungerer app. Forvarming av kupe OG batteri er et must og må skje fra app. Får de til det så er jeg happy
Hva mener du med dvale?
I3 oppdaterer heller ikke status for å spare strøm. Status endrer seg ikke etter at du gikk fra bilen.
Men hvis du ikke kan sette på oppvarming eller sette avgangstid, så er det søppel.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

hELgenen

Med dvale mener jeg at jeg ikke oppnår kontakt med bilen via app. Dette er konstant et problem når bilen har stått tilkoblet lader over natten. Så fort bilen har ladet til f.eks 80% så kan jeg ikke nå bilen via app og f.eks endre lademaks til 90% for å lade litt mer. Står feilmelding i app om at kontakt ikke oppnås med bil. Går jeg ut til bilen i garasjen,setter meg i setet og så går ut igjen,låser døren...så kan jeg gå inn i app og endre f.eks lademaks osv. Bilen er da "vekket" og jeg oppnår mao kontakt med bilen igjen via app. Med i3 virker alt med en gang fra app,men altså ikke id.4  ID.4 går i hva jeg oppfatter som dvalemodus.

App,slik den fungerer for meg,gir altså lite verdi da den kobler seg ut etter en periode

LMOR

Hmm, ikke så bra. Regner med de fixer det. BMW har også vært særdeles ustabil i et par år nå før den nye appen kom i vår. Nå fungerer det alltid.
Men at bilen går i dvale og ikke gir ny status, det liker jeg. I3 kunne fint stått noen måneder uten å tappe batteriet.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

hELgenen

Dersom du vil "snakke" med bilen fra mobilen via app er det viktig at bilen kan lytte..Er den i dvale så lytter den ikke pr.def. Så 4G delen må ikke skru seg av

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA