Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

NIO ES8

Startet av nilka, fredag 30. april 2021, klokken 15:04

« forrige - neste »

nilka

Siden NIO er på full fart inn i Norge og allerede hr 3 biler i produksjon og en fjerde på vei tenkte jeg at det var på tide og opprette en kategori for hver av bilene.

NIO ES8 er NIOs største bil. Dette er en bil som er 5022mm lang 1962mm bred og 1752mm høy. Bilen fåes som både 6 og 7 seter og i Kina starter prisen på 468.000 rmb som tilsvarer ca 595.000 med dagens kurs. Dette er utifra det jeg kan se før insentiver og inkludert kinesisk VAT på 13%.

Bilen kommer standard med 70kwh batteri som skal gi en rekkevidde på ca 415km ifølge NEDC-standarden. Vil anta den legger seg rett over 300km etter WLTP. Modellen kan også fåes med et batteri på 100kwh. Dette vil gi en NEDC på 580 (tør vi tippe wltp 450km).

Som alle NIOs biler er batteriene i en standardstørrelsen og kan byttes på 3 minutter i deres batteribyttestasjoner. Unikt for NIO er at du kan leie batteri istedenfor å eie det. Dette vil få ned prisen på bilen med ca 70.000 rmb eller ca 100.000 nok. Mens leieprisen for 70kwh batteriet ligger på 980rmb.  Det er allerede bekreftet at NIO vil prøve å sette opp batteribyttestasjoner i Norge da de har flere stillingsutlysninger om det.

Ser selv for meg dette som en verdig utfordrer til Model X i alle fall den gamle varianten. God plass til bagasje mulighet for 6 og 7 seter. Unikt for ES8 er at 2. seterad også lar seg felle ned som 6-seter. Dette har såvidt jeg vet ingen av de andre suv 6-seterne. Utifra bilder er det også mye som tyder på isofix på både andre og tredje seterad. Dette har jeg dog ikke fått bekreftet enda.

Blir pressekonferanse førstkommende torsdag. Er veldig spent på denne og har et håp om at påslaget blir en del mindre enn de andre kinesiske som kommer hit siden Nio etablerer selv og det derfor ikke er flere som skal dele profitten. Isåfall kan dette bli en seriøs konkurrent til flere av de etablerte.




Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: nilka på fredag 30. april 2021, klokken 15:04
Siden NIO er på full fart inn i Norge og allerede hr 3 biler i produksjon og en fjerde på vei tenkte jeg at det var på tide og opprette en kategori for hver av bilene.
...
Blir pressekonferanse førstkommende torsdag. Er veldig spent på denne og har et håp om at påslaget blir en del mindre enn de andre kinesiske som kommer hit siden Nio etablerer selv og det derfor ikke er flere som skal dele profitten. Isåfall kan dette bli en seriøs konkurrent til flere av de etablerte.

Støtter dette  :+1:

nilka

#2
For norske forhold er det jo det klassiske spørsmålet om hengerfeste som er mest spennende for om dette blir en storselger her til lands. Jeg tipper den får hengerfeste og ca 1500 men håper jo for NIOs del at de klarer å komme over 2 tonn for da tror jeg denne blir mye mer aktuell for mange.

Ingen Nio ser ut til å komme med frunk så det er jo også noe som taler imot mtp. nordmenns noe spesielle krav.

Av det jeg har sett av interiør på videoer ser det jo meget bra ut og av de jeg har snakka med som har sett det live er det noen som sier litt lavere nivå enn tysk premium og noen som sier like bra. I utgangspunktet høres jo dette veldig bra ut.


andy99

De norske nettsidene er oppe:
https://www.nio.com/no_NO/es8

Tek.no tipper en pris rundt audi etron.
"Bilen kan fåes med seks eller sju seter, og de første utleveringene til norske kunder er planlagt i september. Prøvekjøringer blir mulig fra og med august. Prisen er foreløpig ikke klar, men i Kina koster den fra 468.000 kinesiske renminbi (RMB) – litt over 600.000 kroner.

Rimeligste e-tron koster til sammenlikning også rundt 600.000 kroner, bruker 6,8 sekunder på 0–100 og har en WLTP-rekkevidde på 317 kilometer. Den kan imidlertid dra litt tyngre henger, med 1800 kg."
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/419Xq9/batteribyttestasjoner-og-mobil-service-slik-blir-nios-storsatsing-i-n
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

MyMuffin

Blir spennende å se hva prisene lander på her til lands.

Kjenner jeg bør stresse ned litt med avgjørelse av kommende 6/7 seter.
Byd Tang lå ganske høyt på listen (model y øverst, men 7 seter er utsatt på ubestemt tid).



2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

andy99

Pris blir veldig spennende. Spesielt om de klarer å få til å selge bil uten batteri, og med abonnement på batterileie. Ser da at mulig startpris kan være 100 tusen mindre uten batteri. Da blir det billig startpris og hvis det er snill mnd pris på batterileie inkl batteribytte er det fristende.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Radial

Spennende bil, har ikke behov for 6 eller 7 seter men følger det med så gjør det det.... Prisen avgjør.

Liker konseptet bedre enn Tesla.
Ser ut som en HUD på bildene der også, perfekt.
Teslabjørn sin test var jo egentlig ganske fin, romslig bil, selv om det med batteriet han hadde var det minste fikk han ikke avskrekkende rekkevidde.

Litt skuffende hengervekt, men dette er visst standarden om dagen...
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

nilka

Jada det er mulighet for enkel HUD på alle NIO sine biler.

Teslabjørn sintest er øre facelift. Den nye er enda litt finere mener jeg uten at det er dramatiske endringer.
Enig i at det hadde vært fint med enda litt større hengervekt i dag men som du sier der landet ligger. Mulig det bedres ved neste utgave når nå enn den kommer. For meg holder det dog i lange baner.

Er også veldig spent på priser og valgmuligheter. Håper virkelig de får på plass Baas og tilbyr 70kwh batteriet. For det holder fint til vår daglige bruk så får jeg heller leie 100kwh batteriet de w gangene i året vi kan finne på å kjøre langt.

Men skjønner at det er en del styr å få kontroll på regler om mva fritak rund et opplegg som Baas og at de ikke vil komme med pris før dette er avklart.

andy99

Burde være greit for de å få igjennom batteribytte/leie. Altså selge bilene uten batteri. Renault hadde jo batterileie som standard i mange år.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

nilka

#9
Det å få det til er ikke problemet, problemet ligger i de økonomiske insentivene vi har i Norge for elbiler med at elbiler ikke betaler mva.

Hvis vi tar som utgangspunkt at ES8 koster 500 000 og batteriet batteriet i en elbil koster 100 000 å produsere får man en pris på 600.000 totalt.
Problemet er at om man leier batteriet vil man måtte legge på 25 mva. Altså vil utgiftene for NIO om de skal leie ut batteriet være 125.000. Noe som vil gjøre at utleie av batteriet vil bli uforholdsmessig dyrt kontra eie.

At Renault hadde det betyr ikke at det var spesielt suksessfullt. Og prisen for batterilevetid er en klar medvirkende årsak.

Radial

Leie må bli dyrt uansett i mitt hode... Men de går nok for KUN 100kwh batteri (som forsåvidt ble bekreftet under pressekonferansen) da det gjør all logistikk rundt eie og leie mye enklere.

Men er spent på prisene og helt seriøst vurderer jeg denne framfor Tesla Y jeg har reservert til 530k, selv om dette trolig er en litt dyrere bil og mer konkurrent til X/E-tron etc.
Ramme-dører, full-alu chassis, konvensjonelt dashbord, HUD, seter som ser veldig komfortable ut, masse bakseteplass (lengde, barneseter), masse bagasjeplass, 4x4, god bakkeklaring, Hengerfeste... kanskje bedre kvalitet enn Tesla også (skal kanskje ikke mye til..)
Tror "wife acceptance"-faktoren er høy på denne.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

nilka

Leie av batteri i Kina ligger på 1480 rmb (1900 nok) for 100kwt batteriet. Der er det inkludert mva. Mulig det blir littegrann billigere her om de får på plass løsning for mva fritak for leie som er det jeg vet de prøver å få til.
Uansett i Kina koster leie og eie like mye etter 86mnd. Eller ca 7,2 år. Iløpet av denne tiden er det nok også sansynlig at leieprisen vil gå noe ned for batteriet grunnet batteriutviklingen.

Tror nok denne vil legge seg en del over Model Y men tror også den vil legge seg godt under Model X og fullspecca E-Tron. I Kina koster fullspecca bil med 100kwt batteri ca 780.000 nok.. I Kina er dette inkludert mva som er 13% mva. Om denne trekkes fra ligger man på 680.000. Så er spørsmålet om det er viktigst å få markedsandeler eller pushe eksklusivitet. Gjør de som Xpeng og legger på 150.000+ havner vi fort godt over 800.000. Fordelen er jo at NIO ikke benytter seg av tredjeparter og uansett får all potensiell gevinst selv og slik sett også kan satse på å få ting gjennom til lavere fortjeneste fordi utbredelse er viktigst omstarter for å bygge merkevarenavnet og ha folk som kan gå god for at kvaliteten er prima. Så vi kan jo drømme om en pris ned mot 700.000. Og med batterileie en startpris på 550.000. Blir veldig spennende å se. Jeg trenger nok pris ned mot dette for å kunne vurdere denne. Ikke at det er noen andre jeg vurderer. Men penga må strekke til og kona overbevises.

Daniel_0007

Model 3 2019 LR Rwd



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA