Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

NIO ES8

Startet av nilka, fredag 30. april 2021, klokken 15:04

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 21. september 2021, klokken 18:32
Sitat fra: hELgenen på torsdag 16. september 2021, klokken 16:36
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 16. september 2021, klokken 16:26
https://www.autocar.co.uk/car-review/nio/es8/first-drives/nio-es8-2021-review
Bedømming nummer 2 fra Autocar, forsterker inntrykkene gjengitt her på forum og i andre artikler. Litt bekymringsfullt at 90 kWh ladehastighet igjen nevnes. Med mindre NIO dunker ut batteribytte nedover Europa blir det vanskelig å komme seg på langtur.

Hva er problemet med 90 kw hurtiglading? Jeg foretrekker faktisk 50 kw ladere på min id.4 og synes ikke det er så ille å vente noen få minutter ekstra. Er man på tur så er man på tur. NIO ES8 er vel også en skikkelig komfort bil.
Skal man på langtur og minuttene og ikke timene teller - så kjører man Tesla - er man opptatt av komfort - så velger man noe annet. Og dersom NIO faktisk også tilbyr en del batteribyttestasjoner nedover Europa (noe de sier de vil) - så er det ikke sikkert totalen blir så ille for de som har det svært travelt.

Foretrekker 50kw lading ja, den har jeg ikke hørt før! Ikke rart du misliker tesla da nei;)

Det er en noe drøy påstand ja. :) At det finnes situasjoner der det er mest hensiktsmessig å koble til en 50 kW lader er noe helt annet. Noen ganger er selv det litt for mye.

Ang. Tesla, så vit at en Model Y f.eks, heller ikke lader med mer enn 50 kW i snitt fra 50-100% SOC og 75 kW snitt fra 30-80% SOC. Forutsatt at batteriet er godt og varmt. Faktisk litt mindre om man ser på netto tall. Da hjelper det selvfølgelig at bilen har lavt forbruk og ladenettverket er godt.

Det illustrerer samtidig at 90 kW lading ikke nødvendigvis er et stort problem, så lenge kurven er god. De fleste langturer er nemlig ikke et race for folk flest. Men nettopp, en tur. Som man gjerne tar sammen med andre. Da er SOC når man stopper og varigheten på stoppene helt random. Og selv om man er f.eks. på jobbreise mellom de store byene i Sør-Norge, eller til Stockholm, så gjør det vel ikke noe om man må stoppe 10-15 minutter lengre mens man strekker på beina, dytter noe mat i ansiktet og ev. svarer på en mail eller tre? Dersom man da ikke benytter seg av batteribytte..

Noen sier at NIO ES8 i EU vil ha over 100 kW og økes OTA etter hvert. Om folk lar seg friste til å kjøpe en relativt dyr, stor bil, med så lav peak hastighet, på tampen av 2021, gjenstår å se. Jeg er ikke overbevist selv. Kurven og ytelse i kaldt vær avgjør.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

amado88

Kurven blir meg fortalt skal være relativt jevnt høy. Og mange glemmer at NIO offentlig har sagt 20-80% på 30 minutter, som med et 100 kwh-batteri indikerer 120 kw effekt (eller er min aritmetikk på bærtur?). Jeg har i hvert fall fra NIO-hold fått høre at man tester høyere effekt enn 90 før oppgraderingen slippes OTA.

De første bilene blir jo utlevert nå i neste uke, så da vil man kunne teste kurven i praksis.

daktari

Sitat fra: amado88 på onsdag 22. september 2021, klokken 13:54
De første bilene blir jo utlevert nå i neste uke, så da vil man kunne teste kurven i praksis.
Er det noen som har skrevet kontrakt enda?
Hittil er det bare 22 Nio ES8 registrert i Norge, alle er demobiler. De har utsatt åpningen av NIO house på Karl Johan til 1.oktober tror jeg det var.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

BubbaJoFet

Håper prisene og spesifikasjoner blir annonsert i morgen, som tidligere kommunisert, sammen med BaaS modellen og bytte stasjonene. Da blir åpningen "bare" NIO House med visning av ET7. Den har vært i Tyskland den siste tiden, så tror det er den modellen de utsatte for.

amado88

De første bilene skal leveres i neste uke på tirsdag - det vet jeg sikkert. De må registreres før tirsdag, da :)
Tror prisene skal offentliggjøres i morgen eller fredag, ja.

stue

De bilene er jo nesten gamle nå.  De er vel produsert i mai eller noe. Og så leveres i oktober?

stue

NIO will officially launch the ES8 in Norway on September 30, when the model's exact specifications and pricing information will be known, Marius Hayler, general manager of NIO Norway, said Wednesday.

daktari

Sitat fra: amado88 på onsdag 22. september 2021, klokken 16:10
De første bilene skal leveres i neste uke på tirsdag - det vet jeg sikkert. De må registreres før tirsdag, da :)
Tror prisene skal offentliggjøres i morgen eller fredag, ja.
Men vet du faktisk om noen som har kjøpt bil? Jeg er med i user advisory board og har ikke fått konkret tilbud om å kjøpe. Ingen signerer vel på en kontrakt i denne prisklassen uten å vite prisen?

Hvis de vil ha en fake overrekkelse av bil til en ansatt i Nio som skal spille kunde blir det jo ganske snålt...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

BubbaJoFet

Samme her, har heller ikke fått prøvekjørt den med familien eller i annen relevante omgivelse. Moro med grustak, men hjelper ikke at jeg kan kjøre den offroad om jeg ikke kan parkere ved butikken. Om prisen igjen holdes tilbake blir det nesten komisk. Er tross alt ett produkt som har vært solgt i Kina de siste 3 årene.

nilka

Pris og specs kommer 30. september. Det er ingen som får bilen sin før dette. Isåfall tror jeg NIO får massivt PR-trøbbel med mange sinte UAB-folk som lurer på hva i H**** de driver med.

At bilen er i salg i Kina og har vært det lenge er en ting, men ryktene skal ha det til at det er nye batteriløsninger på vei i morgen eller på annonseringen som kan ha store konsekvenser for prisingen og om så stemmer er det ikke så rart at det har blirt litt utsatt.

Når det kommer til bilenes produksjonsdato er den meg bekjent fra ca midten av Juli.

BubbaJoFet

#115
Det ryktes om lansering av ett 75 kWh batteri.
https://www.google.com/amp/s/cnevpost.com/2021/09/22/nio-rumored-to-release-new-75-kwh-pack-that-is-expected-to-cost-less-with-longer-range/amp/
Utviklingen av ett batteri tar tid, så dette kan umulig være nyheter for NIO. Har ikke hørt noe om utsettelse av pris til 30 september, men det vil vel vise seg i løpet av dagen.

EDIT: Prisene er utsatt...

amado88

Sitat fra: daktari på onsdag 22. september 2021, klokken 19:13
Men vet du faktisk om noen som har kjøpt bil? Jeg er med i user advisory board og har ikke fått konkret tilbud om å kjøpe. Ingen signerer vel på en kontrakt i denne prisklassen uten å vite prisen?

Hvis de vil ha en fake overrekkelse av bil til en ansatt i Nio som skal spille kunde blir det jo ganske snålt...
Tror det kommer an på definisjonen av "kjøpt", for jeg vet ikke om kontraktene er signert enda. De få første bilene som blir levert ut i forbindelse med lanseringen i neste uke er solgt på NDA om pris, og ikke til ansatte selvfølgelig. Jeg tipper at i løpet av neste uke, og aller senest på selve åpningen av NIO House, vil UAB kunne kjøpe/bestille på publiserte priser. Husk at åpningen ikke er for hvem som helst - det er vel hovedsakelig UAB som skal dit i tillegg til presse osv.

JohnPGriff

Det er noen pris info. om BaaS på NIO.NO. 75kWh som komme juli 22 pris 888,- NOK. 100kWH 1888,-NOK 150kWh er ikke for 2023 og ingen pris. Det er også en side med pris reduksjon avhengig av Standard eller Long Range, men prisene vises som NOK xxx Reduksjon. I tillegg  det er skrevet følgende:

Tilgang til raskt og praktisk NIO -byttenettverk. Gratis batteribytte 2 ganger i måneden*
200 kWh* per måned i NIO som skal brukes i NIOs bytte og lading infrastruktur

*Bare på NIO batteribyttestasjon
*Betal bare via NIO -ladekart

https://www.nio.com/no_NO/baas?noredirect&fbclid=IwAR1a4hjCS8ESaSX0GeDcfsMUX7ON2cnoHt6ZI7I1ilHyNG49u-M3_4UYyLI

I China du far 6 batteribytte/måned fra 1st september 21
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

stue

Den linken fungerer ikke? Har de fjernet infoen?

BubbaJoFet

Stemmer det så blir 75 kWh ett gunstig alternativ, 10000 i året er lite å betale for ett ferskt batteri om innkjøpsprisen blir akseptabel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA