Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

NIO ES8

Startet av nilka, fredag 30. april 2021, klokken 15:04

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#90
Takk for en tøff artikkel som ble postet her i innlegg overfor. Synd jeg ikke fikk med meg denne seansen. Det bilde her fra artikkelen er bare kult!

https://cleantechnica.com/2021/09/06/nio-es8-eu-edition-review-finally-someone-is-on-teslas-level/

Har denne artikkelen fra TEK blitt postet her inne? Jeg leggern ut anyway..

https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/g6vBKq/nio-es8

BubbaJoFet

#91
https://www.autocar.co.uk/car-review/nio/es8/first-drives/nio-es8-2021-review
Bedømming nummer 2 fra Autocar, forsterker inntrykkene gjengitt her på forum og i andre artikler. Litt bekymringsfullt at 90 kW ladehastighet igjen nevnes. Med mindre NIO dunker ut batteribytte nedover Europa blir det vanskelig å komme seg på langtur.

hELgenen

Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 16. september 2021, klokken 16:26
https://www.autocar.co.uk/car-review/nio/es8/first-drives/nio-es8-2021-review
Bedømming nummer 2 fra Autocar, forsterker inntrykkene gjengitt her på forum og i andre artikler. Litt bekymringsfullt at 90 kWh ladehastighet igjen nevnes. Med mindre NIO dunker ut batteribytte nedover Europa blir det vanskelig å komme seg på langtur.

Hva er problemet med 90 kw hurtiglading? Jeg foretrekker faktisk 50 kw ladere på min id.4 og synes ikke det er så ille å vente noen få minutter ekstra. Er man på tur så er man på tur. NIO ES8 er vel også en skikkelig komfort bil.
Skal man på langtur og minuttene og ikke timene teller - så kjører man Tesla - er man opptatt av komfort - så velger man noe annet. Og dersom NIO faktisk også tilbyr en del batteribyttestasjoner nedover Europa (noe de sier de vil) - så er det ikke sikkert totalen blir så ille for de som har det svært travelt.

Rosstopher

Sitat fra: hELgenen på torsdag 16. september 2021, klokken 16:36
Hva er problemet med 90 kw hurtiglading?

Problemet med treg hurtiglading er at det går tregt... Greit at du ønsker at det skal gå saktere enn nødvendig, men jeg trur ikke majoriteten har noe slikt ønske. Men joda, hvis man er godt informert om treg lading og vet hva man går til så kan sikkert den farten være nok for mange, i hvertfall hvis kurven er relativt flat.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

BubbaJoFet

200-250 km reel rekkevidde i tysk motorveihastighet, gir noe som 2 timer kjøring, 45 minutter lading 10-80%, om ladekurven er konstant 90. En trenger ikke å måtte ha Tesla bare fordi en ikke ønsker å bruke unødig lang tid på lite pittoreske tyske motorveier om sommeren... ET7 skal lanseres i Tyskland q4 2022, antagelig må de ha ladestasjoner på plass innen lansering om de skal lykkes å kapre E, S og 5 serie kunder.

Radial

Hurtiglading i høy effekt, er noe vi bruker i vesten.
90kW er nok en BMS limit satt fra kinesiske spesifikasjoner, der det ikke hurtiglades spesielt hardt eller mye, sikkert av dimensjonerings-årsaker i strømnettet. Sikkert ikke uten grunn at NIO driver med batteribytter der borte.

Dette tipper jeg forbedres når de har mer data rundt hurtiglading på plass.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

JohnPGriff

Det er en ting med en effekt av 90kW om sommer men hva er effekt når det er -5c og lavere? Det er veldig vanskelig å få en kaldt batteri opp til det riktig temperatur på vanlig kjøring 80-90km uten jojo kjøring. Som en eksempel min Audi 50 startet lading med SoC 19% batteri var kaldt og ute temp -2.5C Start effekt var 50kW etter 5 minutter SoC hadde økt til 25% og effekt var 56kW. I juli ladet på BKK Rykkinn, ingen lang kjøring for lading. Start SoC 5% og  fikk 120,4kW og på 19% 126,8kW


Hvis jeg huske riktig det er bare Tesla, Mercedes EQC og Porsche Taycan, plus MG ZS EV som har noen mulighet for oppvarming av batteri når det er kaldt. MG ZS EV har en opsjon, men de andre 3 hvis jeg huske riktig har oppvarming knyttet til navigering til en lader (Tesla bare til en av Teslas Super Chargers). Oppvarming av batteri er ett spørsmål jeg har bedt NIO å svare på flere ganger, men har ikke fått noen svar på dette. Jeg anbefalt at en Tesla/Mercedes løsning eller MG'S opsjon er veldig viktig for oss her i norge. En annen "feature" jeg har også sakt de kunne få til veldig enkelt, er å vise batteri temperatur i skjermen foran førere. Igjen, hvis jeg ikke huske feil er Taycan de eneste bil som vises HV batteri temp. uten at du begynner å bruke en app og en ODB dongle.
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

BubbaJoFet

Det er enkelte ting en burde kunne få svar på fra NIO, ja. Får håpe de har litt fokus etterhvert på informasjonsdeling med sine nye kollegaer.

Men har funnet dette omkring batteri ved https://www.evspecifications.com/en/model/773caa

elektro

Sitat fra: JohnPGriff på torsdag 16. september 2021, klokken 20:08
Det er en ting med en effekt av 90kW om sommer men hva er effekt når det er -5c og lavere? Det er veldig vanskelig å få en kaldt batteri opp til det riktig temperatur på vanlig kjøring 80-90km uten jojo kjøring. Som en eksempel min Audi 50 startet lading med SoC 19% batteri var kaldt og ute temp -2.5C Start effekt var 50kW etter 5 minutter SoC hadde økt til 25% og effekt var 56kW. I juli ladet på BKK Rykkinn, ingen lang kjøring for lading. Start SoC 5% og  fikk 120,4kW og på 19% 126,8kW

En liten digresjon, men dette avviker litt fra min erfaring med min 2019 modell e-tron 55 quattro;

En januarkveld i år dro jeg av gårde med en utetemperatur på -12 grader og med en batteritemperatur på -9 grader. Jeg kjørte fra Oslo i retning Hamar og tilbake igjen til Dal. Etter én times kjøring (90 km. distanse) koblet jeg til IONITY på Dal med 10% SOC. Da var utetemperatur -10 grader, batteritemperaturen 0 grader og ladehastigheten fra start 51 kW. Om temperaturøkningen i batteriet skyldtes motorveikjøring i opptil 120 km/t eller IONITY som navigasjonsmål vites ikke, men jeg mistenker det første. Altså at den faktisk ikke forvarmer under kjøring.

Etter 8 minutter var batteritemperaturen 2 grader og ladehastigheten 66 kW v. 20% SOC
Etter 15 minutter var batteritemperaturen 6 grader og ladehastigheten 84 kW v. 30% SOC
Etter 20 minutter var batteritemperaturen 11 grader og ladehastigheten 105 kW v. 40% SOC
Etter 32 minutter var batteritemperaturen 22 grader og ladehastigheten 149 kW. v. 70% SOC
Etter 42 minutter var batteritemperaturen 26 grader og ladehastigheten 85 kW. v. 90% SOC

Så, avviker og avviker.. Det går grisesakte i begynnelsen, men det går. Og man taper egentlig ikke så veldig mye tid kontra med et varmt batteri, med mindre man bare trenger å toppe opp litt. Som antakelig er grunnen til at de har valgt å gjøre det sånn. 10-90% i eksempelet over ga en snitteffekt på 99 kW ut fra laderen (95 kW netto).

Det jeg har funnet er at selv ved en batteritemperatur på -5 grader, som er det kaldeste jeg har klart å provosere frem ved å kjøre rett til nærmeste hurtiglader, lader e-tron 55 med 46 kW. Dvs, ca. 8 kW av disse går til oppvarming av batteriet frem til dette når 5 grader, så i bilens display vil det på dette tidspunkt vise 38 kW ladehastighet.

Hvordan dette fungerer med en helt annen bil med en annen kjemi er imidlertid helt i det blå, men det gjør det vanskelig å kjøpe ES8 nå. Det er også vanskelig å kjøpe en bil når vi nærmer oss 2022 hvis den har maks ladehastighet som er lavere enn snitteti en 2019 modell e-tron 55 quattro fra 10-90% ved nær worst case forhold.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

JohnPGriff

Beklager å snakke om e-tron igjen, men 50 modell er ikke så flink å lade som en 55 :) Med en 50 du må ned til 5% slik at du får en OK fart når du kommer opp på 20-25% spesielt når batteri er kaldt. Men 100% enige 90-120kW effekt på slutten av 21 er for lavt. Det er en god del fokus når på ladehastighet når Hyundai og Kia har lansert biler med 800v systemer og Tesla sier at Model Y kan lade med opptil 275kW.

Uansett, er batteri swap i min mening en god ide. Men hvis du må kjøre langt det er greit å vite at du har kjøpt en bil som er avansert nok å lade rask ikke minst i vinter, uansett at du muligens ikke trenger å hurtig lade så veldig ofte. Rask effekt er en "Feature" som har mye mer fokus når en for noen år tilbake. Jeg kan ikke huske at jeg var opptatt i de helletat når jeg kjørt Tesla, bare "plugged in and charged". Men når jeg kjøpt en i Pace og de lovet 100kW effekt som var ikke i nærheten av opplevd effekt i sommer, det er når jeg begynt å fokusere på ikke bare annonsert maks effekt men faktisk effekt, spesielt i vinter.

Personlig det irritere meg mye at jeg kan ikke få de samme fart som en e-tron-55. Men den gangen det var 130 000NOK pris forskjell og vi kunne klare oss med en 50 I vinter må lade for 10 -15 minutter på vei opp til hytte i Valdres og hver gang jeg lader og ser på effekten, må minne meg om penger spart mot høyere effekt ;D

Til slutt, jeg bo på Bærum og det er faktisk enklere for meg å lade hjemme kontra å kjøre til Lier eller andre siden av Oslo å bytte batteri. Jeg vil aldri har kjøpt en ES8 med batteri og istedenfor betale rundt 2000NOK/måned for BaaS og fått en slik bil (forhåpentlig) for litt under 600 000NOK. I tillegg, med mulighet for batteri swap, kanskje jeg kan klare meg med en 70kWh batteri i vinter og endre BaaS avtale og betale en mindre måneds beløp. Det er denne fleksibilitet som er smart med NIO og hvis neste år de kommer med en 150kWh opsjonen og utvidet batteri swap stasjons som løvet, kanskje "Class Leading" hurtig lading er fort glemt. Men 120kW effekt er uansett et minimum og med en relativt flat laderkurv fra 10% til minst 70% SoC. Til sist 11kW "Onboard" lader håpe jeg er standard på bilene solgt i norge.




E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

BubbaJoFet

Det er mange ifs and buts med NIO, og selv om det var fett på Hønefoss, skulle jeg ønske de hadde fokusert mer på info om planen sine. Ble del av UAB og vet ikke mer nå om bilen, enn jeg gjorde i juni.
23 september kommer fort og vil antagelig gi noen svar, men sånn ståa er i dag signerer jeg ikke 24 september. Med mindre jeg får en knallgod deal som kjøper litt goodwill, mens de løser opex utfordringene som kommer med NIO pakken. 4 stasjoner bemannet 24/7 med samlet kapasitet på 1200+ batteribytter i døgnet og antatt salgsvolum på 400 biler i 2021, det koster litt.
Så vil tro 4 stasjoner i Oslo området venter til stasjonene blir ubemannede, får bare håpe Lier blir til Sandvika eller Fornebu/Skøyen

elektro

#101
Sitat fra: BubbaJoFet på fredag 17. september 2021, klokken 11:01
Det er mange ifs and buts med NIO, og selv om det var fett på Hønefoss, skulle jeg ønske de hadde fokusert mer på info om planen sine. Ble del av UAB og vet ikke mer nå om bilen, enn jeg gjorde i juni.
23 september kommer fort og vil antagelig gi noen svar, men sånn ståa er i dag signerer jeg ikke 24 september. Med mindre jeg får en knallgod deal som kjøper litt goodwill, mens de løser opex utfordringene som kommer med NIO pakken. 4 stasjoner bemannet 24/7 med samlet kapasitet på 1200+ batteribytter i døgnet og antatt salgsvolum på 400 biler i 2021, det koster litt.
Så vil tro 4 stasjoner i Oslo området venter til stasjonene blir ubemannede, får bare håpe Lier blir til Sandvika eller Fornebu/Skøyen

Enig. Jeg er veldig interessert i ES8, men her noen irritasjoner/mangler/usikkerheter:

- Ladefart, kurve og ladeytelse vinterstid?
- Ladenettverk? (Er ganske fornøyd med både pris på Ionity og Audi sin charging service, unntatt selve abonnementsmodellen. Elsker det at e-tron kortet fungerer på en rekke andre hurtigladestasjoner og AC ladere inn og utland).
- Prismodell og BaaS. Blir det mva på månedsbeløpet?
- Service og generell risiko med nytt merke
- Annenhåndsverdi (batteribytte mulighet kan jo her være en fordel..)
- Ladeport høyre side foran (el. åpning, funksjon vinterstid)
- Ingen Matrix eller adaptive lys?
- Ingen lyktespylere eller spyling av ryggekamera?
- Spylevæske fylling nedenfor på vindusrute, vil den fryse, være i veien eller bli ødelagt ved fjerning av is?
- Litt billig summelyd i kupeen i lav fart
- Vil fothviler og «lounge chair» funksjon være mer i veien enn til nytte?
- Mangler delingsnett
- Middels stereoanlegg (og ikke CarPlay?)
- Ikke frunk
- Kun USB-A og lav effekt
- Statisk GOM og ikke ruteplanlegger/ladekart (blir helt sikkert løst OTA)
- Gammel bil? Dagens modell ble lansert des. 2017, bærer designet litt preg av dette? Kommer det en facelift snart? Og oppgradering av hardware tilsv. ET7?

Så er listen over ting som er bra, også lang! :) NIO Pilot er visstnok bra og NIO OS 3.0.0 er etter sigende bra. Nytt brukergrensesnitt siden Hønefoss. De later til å bruke OTA til fulle. Men det forekommer meg samtidig, når jeg ser på listen over, at den bilen jeg har (e-tron 55) er ganske bra. En bil som BMW iX adresserer jo også mye av dette, men blir for dyr med stort batteri og for snau med lite. Mange vil komme veldig langt med en fullspekket ENYAQ. Men der er for min del først og fremst plassen og hva du antakelig får for pengene som er imponerende med ES8. Og NIO sin satsning og vilje/evne til innovasjon.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

VoltWay

Ladetid er meir interessant enn effekt. Tesla kan lade med 250 kW, men det er kun ein kort topp. Ein bil med 150 kW makseffekt kan lade fortare enn Tesla dersom den har ein høgare snitteffekt.

90 kW er ikkje positivt, men om dei kan levere høg effekt over ein stor del av 20-80%-området så kan det gå fort nok.

Og så er det alltid individuelle behov som avgjer kor viktig hurtiglading er. Har du ofte behov for hurtiglading så er det gjerne viktigare at det går fort enn om du har bruk for det nokre få turar i året.

elektro

Sitat fra: VoltWay på lørdag 18. september 2021, klokken 19:23
Ladetid er meir interessant enn effekt. Tesla kan lade med 250 kW, men det er kun ein kort topp. Ein bil med 150 kW makseffekt kan lade fortare enn Tesla dersom den har ein høgare snitteffekt.

90 kW er ikkje positivt, men om dei kan levere høg effekt over ein stor del av 20-80%-området så kan det gå fort nok.

Og så er det alltid individuelle behov som avgjer kor viktig hurtiglading er. Har du ofte behov for hurtiglading så er det gjerne viktigare at det går fort enn om du har bruk for det nokre få turar i året.

Helt enig. Jeg er tilbøyelig til å si at 90 kW i mange tilfeller er nok, dersom man kan få det flatt fra 10-90%. Også i kaldt vær. Men batteriet til ES8 er stort. 100 kWh netto ettersom jeg har skjønt. Så én time for å lade 80% pluss tap, blir tross alt litt mye.

I tillegg kommer forbruket. Det er høyt på en bil som ES8. Da blir antall kilometer rekkevidde per minutt lading litt for lavt. Nærmere bestemt 5,33 km/min ved et forbruk på 250 Wh/km. Hvis den i det hele tatt klarer å holde 90 kW flatt, eller i alle fall i gjennomsnitt, helt fra 10% til 90%.

Erfaringsmessig kan en bil som dette lett komme opp i 300 Wh/km med vinterlige, norske forhold. Eller på motorvei nedover i Europa. Da snakker vi helt med i 4,44 km/min.. 89 km rekkevidde etter 20 minutters stopp blir veldig snaut.

(Så vil sikkert noen si at man behøver ikke lade helt til 90%. Men jeg har kjørt elbil mange år, og er der noe som er sikkert, er det at ingen av testene på YouTube og andre steder er representative for det virkelige liv. For meg teller egentlig alt mellom 0-100%. Mine passasjerer bryr seg nemlig ikke om vi har 67% SOC når de er sultne eller må på do. Da gjelder det å få ladet mest mulig. Gjerne opp til 100%. Det er en fattig trøst om bilen lader med 200 kW med 30% SOC hvis ladehastigheten dupper under 30 kW ved 80%. Man vet aldri når neste, naturlige stopp er. Og hvordan lademulighetene er der. Før i verden var ikke dette noe problem, da var batteriet alltid nesten tomt. :) Med dagens biler er imidlertid sjansen stor for at første, lengre stopp inntreffer med relativt høy SOC..)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Vaduz

Sitat fra: hELgenen på torsdag 16. september 2021, klokken 16:36
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 16. september 2021, klokken 16:26
https://www.autocar.co.uk/car-review/nio/es8/first-drives/nio-es8-2021-review
Bedømming nummer 2 fra Autocar, forsterker inntrykkene gjengitt her på forum og i andre artikler. Litt bekymringsfullt at 90 kWh ladehastighet igjen nevnes. Med mindre NIO dunker ut batteribytte nedover Europa blir det vanskelig å komme seg på langtur.

Hva er problemet med 90 kw hurtiglading? Jeg foretrekker faktisk 50 kw ladere på min id.4 og synes ikke det er så ille å vente noen få minutter ekstra. Er man på tur så er man på tur. NIO ES8 er vel også en skikkelig komfort bil.
Skal man på langtur og minuttene og ikke timene teller - så kjører man Tesla - er man opptatt av komfort - så velger man noe annet. Og dersom NIO faktisk også tilbyr en del batteribyttestasjoner nedover Europa (noe de sier de vil) - så er det ikke sikkert totalen blir så ille for de som har det svært travelt.

Foretrekker 50kw lading ja, den har jeg ikke hørt før! Ikke rart du misliker tesla da nei;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA