Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

NIO ES8

Startet av nilka, fredag 30. april 2021, klokken 15:04

« forrige - neste »

JohnPGriff

Sitat fra: elektro på fredag 03. september 2021, klokken 18:05
Sitat fra: daktari på fredag 03. september 2021, klokken 17:50
De bygger vel ikke egne ladere, men batteribytte-stasjoner?

For oss er nok ikke de viktige, men hvis du bor i blokk uten fast ladeplass må det jo være genialt.

De skal bygge begge deler, både batteribyttestasjoner (fire allerede før jul, som skal utvides til 16) og DC hurtigladere. Det stod i alle dall noe om at de vurderer å bygge eget ladenettverk i en norsk artikkel jeg leste for noen uker siden. Nå husker jeg ikke om det var 180 kW eller 210 kW... Laderne var også utstilt på Eggemoen denne uka, så jeg håper det stemmer, og at de blir åpne for alle. Ev. med prispåslag da.. Skal være Plug and charge klare. Se mer info og video på https://www.nio.com/no_NO/nio-power?noredirect


Hi Elektro, hvis du snakke om at bilen har støtte for 180kW eller 210kW ladereffekt, dessverre er dette for høy. Ut fra hva jeg kunne få ut av NIO men var ikke offentlig bekreftet, maks effekt er under 115kW. Forhåpentlig kurven er flat til en relativ høy SoC. Lest at BYD Tang hold rundt 113kW helleveien til 64%. Som har vært skrevet, en flat kurv fra 10% - 80% har sin fordel hvis den kan holde en relativ høy effekt.
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

nilka

Sitat
Hi Elektro, hvis du snakke om at bilen har støtte for 180kW eller 210kW ladereffekt, dessverre er dette for høy. Ut fra hva jeg kunne få ut av NIO men var ikke offentlig bekreftet, maks effekt er under 115kW. Forhåpentlig kurven er flat til en relativ høy SoC. Lest at BYD Tang hold rundt 113kW helleveien til 64%. Som har vært skrevet, en flat kurv fra 10% - 80% har sin fordel hvis den kan holde en relativ høy effekt.

Ladestasjonene skal ha 180kw kapasitet. De jobber med å sjekke hvor mye batteriene tåler og de håper å ha 120 kw. lading klart når de første bilene leveres men ønsker på sikt å øke til 180. Men de må ha mer data før de vil komme med oppdateringer som støtter dette. Lading er litt annerledes i Kina pga hvordan strømnettet er utbygd. Derfor har de ikke fått testet disse hastighetene som vi forventer her til lands. Dette er også en av grunnene til fokus på swapstations.

JorgenM

Sitat fra: nilka på fredag 03. september 2021, klokken 16:29
Det jeg ikke skjønner er hvorfor du misliker at de bygger ut eget ladenettverk? Hva i alle dager er galt med at det blir flere ladere tilgjengelig? Eller har du rett og slett ikke fått med deg at hurtigladere fra NIO skal kunne brukes av alle?
Nei, hadde ikke fått med meg det siste du sier desverre. Trodde dette skulle bli nok et Tesla-nettverk.
Takker for oppklaringen :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

elektro

Har også tro på at noe ala en bilpris på 750' m. batteri eller 599' med BaaS i tillegg er sannsynlig. Og interessant.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

#79
Sitat fra: nilka på fredag 03. september 2021, klokken 18:56
Sitat
Hi Elektro, hvis du snakke om at bilen har støtte for 180kW eller 210kW ladereffekt, dessverre er dette for høy. Ut fra hva jeg kunne få ut av NIO men var ikke offentlig bekreftet, maks effekt er under 115kW. Forhåpentlig kurven er flat til en relativ høy SoC. Lest at BYD Tang hold rundt 113kW helleveien til 64%. Som har vært skrevet, en flat kurv fra 10% - 80% har sin fordel hvis den kan holde en relativ høy effekt.

Ladestasjonene skal ha 180kw kapasitet. De jobber med å sjekke hvor mye batteriene tåler og de håper å ha 120 kw. lading klart når de første bilene leveres men ønsker på sikt å øke til 180. Men de må ha mer data før de vil komme med oppdateringer som støtter dette. Lading er litt annerledes i Kina pga hvordan strømnettet er utbygd. Derfor har de ikke fått testet disse hastighetene som vi forventer her til lands. Dette er også en av grunnene til fokus på swapstations.

Dette må vi ha klarhet i. At forskjeller i strømnettet skulle ha noe å si, er vel rart, all den tid det er snakk om DC?

Makseffekt er er jeg ikke så opptatt av, men 90 kW er akt for lite for et så stort batteri. Bilen skal jo også klare 20-80% på 30 min. Det er 120 kW i gjennomsnitt. Klarer den det, er jeg fornøyd. Jeg ønsker imidlertid heller 120 kW helt flatt mellom 20-80%, enn en kurve som dette;

180 kW ved 20%
120 kW ved 50%
60 kW ved 80%
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

VoltWay

Sitat fra: JorgenM på fredag 03. september 2021, klokken 16:17
Avslutter vurderingen av denne bilen.

Liker ikke utseende, liker heller ikke at de skal bygge eget ladenettverk. Interiøret ser billig ut, noe testen av Tek.no bekrefter. BYD virker som en over-all mye bedre bil :+1:
For all del, men hvordan du drar konklusjoner på interiøret basert på artikkelen til Tek.no forstår jeg ikke. De fleste omtaler jeg har sett har skrytt av interiør og finish og uttalt at de tyske premium-merkene bør skjelve litt i buksene.

Inntrykket jeg sitter igjen med etter er knippe omtaler av begge er at ES8 høres bedre ut, men prisen er jo fremdeles ukjent og ender sannsynligvis opp som noe dyrere enn Tang. Og så er alt veldig individuelt, så jeg kan verken bestille eller avskrive noen av bilene uten å ha prøvd selv.

elektro

Sitat fra: VoltWay på fredag 03. september 2021, klokken 22:50
Sitat fra: JorgenM på fredag 03. september 2021, klokken 16:17
Avslutter vurderingen av denne bilen.

Liker ikke utseende, liker heller ikke at de skal bygge eget ladenettverk. Interiøret ser billig ut, noe testen av Tek.no bekrefter. BYD virker som en over-all mye bedre bil :+1:
For all del, men hvordan du drar konklusjoner på interiøret basert på artikkelen til Tek.no forstår jeg ikke. De fleste omtaler jeg har sett har skrytt av interiør og finish og uttalt at de tyske premium-merkene bør skjelve litt i buksene.

Inntrykket jeg sitter igjen med etter er knippe omtaler av begge er at ES8 høres bedre ut, men prisen er jo fremdeles ukjent og ender sannsynligvis opp som noe dyrere enn Tang. Og så er alt veldig individuelt, så jeg kan verken bestille eller avskrive noen av bilene uten å ha prøvd selv.

Jeg har kjørt ES8 og brukt litt tid på å inspisere den. Etter å ha eid Model S facelift og e-tron quattro et par år hver, er mitt inntrykk er kort oppsummert at ES8 interiørmessig er som en blanding. En god blanding.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

JohnPGriff

Jeg er delvis enig med Elektro, men for meg er ES8 mer premium en en Model S og kan sammenlignes definitivt med e-tron. Premium er kanskje en personlig sak når vi alltid høre at Audi, BMW og Mercedes er Premium merke. Jeg hadde en iPace First Edition pris 850 000 og min mening er dette var mer premium en min nåværende e-tron. Det er mye mer hardplast i en e-tron sammenlignet med en ES8, men igjen dette er en subjektiv vurdering og sikkert andre er ikke enig. EQC og BMW iX3 for meg er mer premium en e-tron, på grunn av mindre synlig hardplast. Hvis du sammenligne en Audi A6 med en e-tron, du vil fort ser hvor Audi spart penge.
Jeg har prøvekjørt bilen rundt Oslo og på E18 og var med på Eggemoen. Det var ikke de eneste "Squeak or Rattle" og når vi kjørt "off-road", det var ingen chassis flex og ikke de eneste ulyd. For meg etter 5+ år som en Model S eier, å har en bil som er "Squeak and Rattle Free" er en drøm. Både i Pace og e-tron er godt skrud sammen og mitt inntrykk er ES8 er de samme.
Skinn er lit glatt og kan sammenlignes med type av skinn Tesla bruker på Model S. Sete ser bra ut, men muligens er lit for kort og dessverre  ingen mulighet for å trekke ut puten, som er standard på Tang. Rad 2 var faktisk overaskende komfortable og i min mening bedre en e-tron og definitivt mye bedre en Model S. Har ikke prøvd Model X mulig noen andre kan gi sin mening? Hvis du vil har en bil med 7/6 seter det er ikke veldig mye å velge i 2021 og også i 2022. Plass er konge og hvis prisen er 599 000 med BaaS  dette er fristende for mange. Jeg var sammen med en som ikke hadde eiet en elbil. Han hadde firmabil ordning med en maxs pris av 699 000 og for han ES8 med BaaS var de eneste alternativ. Han og jeg hadde begge prøvekjørt Tang og vi var enige ES8 var en mye bedre bil, uansett at over 3 år med BaaS kanskje 75 000NOK dyrere.
Det er også interessant at ingen har nevnt taxinæring! ES8 er skreddersydd for de, og med batteri swap stasjoner plassert i Oslo, Bergen osv. NIO har en fordel ingen andre produsent kan tilby. Tenk du kjøre 80 000km pluss årlig og det er ikke nødvendig å bekymre seg at bilens batteri er ikke 100%.
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

BubbaJoFet

En smakssak, men for meg er interiøret i ES8 ganske spot on. Du har god ventilasjon, ingen rare løsninger som i f.eks polestar 2 for ventilene, fraværet av hanskerom gjør det lett å sette seg inn for aldrende foreldre foran. Skjermer pluss HUD gir en følelse av førersentrisme, selv om det er for passasjerer ES8 skiller seg ut. Etter hva en kan lese er det bedre innvendig plass på alle seterader enn hos honqi hs9, som er 20 cm lengre. Men for meg må det være noe pris insentiv...

NIO importerer bilene selv, de gikk farlig nær konkurs i 2018. Om satsingen feiler og de trekker seg ut av Norge, står en med en meget fin og dyr aluminumsklump på sikt, med problematisk tilgang til reservedeler.

Skal en være early adopter må det ligge noe fordeler, Tesla, Audi, BYD, Polestar (ish), Jaguar har alle skrudd opp eller skal skru opp prisene etter ett volum er nådd.

stue

Helt enig i det som sies med usikkerheten rundt merket. Det eneste som kan trumfe denne usikkerheten, for min del, er en veldig god pris.

Radial

Alt ved produktet ES8 er veldig interessant, egentlig perfekt for mitt bruk.

Meeeen, høy pris og eventuell deletilgang/ettermarked er en stor utfordring rundt "små" produsenter.
Bare se på Ssangyong nå... Heeelt skakkjørte, i Norge får de knapt tak i deler (dog delvis covid relaterte), kompetansen på verkstedene er i fritt fall fordi de kutter det ut, mm...

Man må dessverre ha alt dette i bakhodet på nye merker.
BYD er i slike tilfeller ett mye tryggere valg.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

VoltWay

Hadde både BYD og NIO vært etablerte merker med god servicedekning og en sikker tilgang på deler så hadde begge vært meget aktuelle. Begge kan erstatte en Kodiaq.

BYD er kanskje litt tryggere siden det importeres av RSA, men det er fremdeles en produsent i Kina.

Jeg vet ikke om jeg kan rettferdiggjøre den risikoen når en kan få kjøpt e-tron og lignende i samme prisklasse, ev. en som er brukt et år eller to. Det er litt for høy pris til at jeg vil ta sjansen. Hadde jeg hatt mange millioner på bok eller høyere inntekt så kunne jeg lett kjøpt en ES8 basert på det jeg har sett så langt. Ikke fordi prisen er for høy, men risikoen.

elektro

Nå har jeg ikke mye kjennskap til Ssangyong, men jeg innrømmer gjerne at jeg lar meg blende av satsningen til NIO, både internasjonalt og i Norge. Det er klart, det er en risiko i at hele selskapet går konk, men at de skal mislykkes virker ikke som noe alternativ. :D

I forhold til service, utgjør det selvfølgelig en forskjell om du bor i grisgrendte strøk. Og noen voksesmerter må man påregne. Men sånn sett skiller ikke selskaper seg fra f.eks. Tesla. Og selve bilen ES8 har vært ute er par år i Kina.

Ja, man kan kjøpe en brukt e-tron til samme pris. (Vær oppmerksom på at disse finnes i mange utstyrsnivåer. Skinn på dører, midtkonsoll og dashbord er f.eks. en opsjon. Det samme er ventilerte massasjeseter. Man kan også få kunstskinn på nevnte steder. Eller plast.. Knapper i dører og midtkonsoll i aluminium og glass er tilvalg. Osv.)

Men kjøper man en brukt e-tron, løper man også en risiko. Det er dyre servicer på ting som ikke er omfattet av service, eller ting som inntreffer etter at garantien utløper. I tillegg til periodiske servicer, dekk ol. som man slipper i noen år med ny bil.

Nå er det kun én grunn til at jeg ser på ES8, det er at den har betydelig mer plass enn noen annen firehjulsdrevet elbil på markedet. Med unntak av Model X. Men den er uaktuell bla. pga. mangel av takstativ. Den koster også godt over millionen ny.

ES8 mangler så vidt jeg kan se ingenting. Unntatt delingsnett. Og så gjenstår det å se ladehastigheten og prisen..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

BubbaJoFet

Er også meget imponert over NIO og liker konseptet med å outsource produksjon av bilene, må en tilpasse designet til "tradisjonell" bilproduksjon, er det noen kvalitetsmessige gevinster en kan hente. Samt en bruker kanskje mer standard deler fra store produsenter fremfor å fabrikkere alt ved fabrikken.

Denne testen, noe udelt positiv, synes jeg beskrev opplevelsen jeg hadde på Hønefoss og gleder meg til å teste den igjen med familien ombord.
https://cleantechnica.com/2021/09/06/nio-es8-eu-edition-review-finally-someone-is-on-teslas-level/

Ladehastighet overrasket meg også, har tidligere lest 180 kWh peak. Og som skrevet på forumet tidligere må bilen takle snitt på 120 kWh for å oppnå 20-80% på 30 min, så får håpe de bare er litt forsiktige i begynnelsen.

elektro

#89
Sitat fra: BubbaJoFet på mandag 06. september 2021, klokken 15:40
Er også meget imponert over NIO og liker konseptet med å outsource produksjon av bilene, må en tilpasse designet til "tradisjonell" bilproduksjon, er det noen kvalitetsmessige gevinster en kan hente. Samt en bruker kanskje mer standard deler fra store produsenter fremfor å fabrikkere alt ved fabrikken.

Denne testen, noe udelt positiv, synes jeg beskrev opplevelsen jeg hadde på Hønefoss og gleder meg til å teste den igjen med familien ombord.
https://cleantechnica.com/2021/09/06/nio-es8-eu-edition-review-finally-someone-is-on-teslas-level/

Ladehastighet overrasket meg også, har tidligere lest 180 kWh peak. Og som skrevet på forumet tidligere må bilen takle snitt på 120 kWh for å oppnå 20-80% på 30 min, så får håpe de bare er litt forsiktige i begynnelsen.

Skulle til å dele denne artikkelen, synes den var meget interessant. Akkurat som deg, synes jeg den oppsummerte mitt inntrykk fra testkjøringen på Hønefoss godt.

I artikkelen er det mye å ta fatt i og mange gode bilder. De har bla. noen bilder med mål av bagaskerommet hvor de oppgir 109-157 cm. lengde til seteryggen på 2. rad. Jeg målte noe sånt som 133 cm, men skinnene går enda lenger frem. Da er det imidlertid ikke mulig å låse dem. Med seteryggen i en posisjon som etterlater 120 cm. bagasjeromsdybde, og en ikke alt for rett vinkel, tipper jeg at barn og de fleste voksne sitter veldig bra. (Jeg testet 7-seter, artikkelen omhandler 6-seter..) Lengde til midtkonsollen skal være 214 cm! Så her kan man uten problemer få inn alle slags ski hvis man velger 6-seteren. Muligens med unntak av hoppski. :D De kan jo stroppes fast, sånn at man kan unngå takboks hvis det ikke er alt for mange par, selv om jeg ikke er så fan av det pga. sikkerhet. Du etterlater jo også en stor åpning i overkant. Ellers er det unektelig praktisk til og fra bakken/skisporet. Helt til du skjærer opp setet med stålkanten. Eller får en liter smeltevann i kupeen.. Bilen har som kjent ikke skiluke eller 40/20/40 som en opsjon med 5 eller 7-seter. ES8 har ellers fotsensor for åpning og lukking av luken, noe jeg glemte å sjekke selv. Bagasjen kan åpnes, men ikke lukkes fra nøkkel FOB. Det er vanlig, i alle fall på de europeiske biler jeg har hatt.. Det har vel med sikkerhet å gjøre, skulle man tro. Vet ikke om det er noen knapp på førerplass på ES8. Muligens på skjermen. Det er i alle fall praktisk.

Beskrivelsen av Nomi synes jeg er veldig treffende. På forhånd tenkte jeg noe sånt som at dette er akkurat det jeg ikke liker med asiatiske biler. Men, det var slett ikke så ille da jeg først satt bak rattet. Interessant at man også kan gi Nomi et annet "vekkenavn" eller aktivere den med an knapp på rattet. Jeg testet ikke det siste, men det synes tydelig på videoen til Elbilforeningen at dette funger bra. Og jeg tror jeg foretrekker det i stedet for å si et navn eller en kommando ut i lufta. I alle fall så lenge an må vente på respons. I artikkelen over nevnes det ikke at Nomi er på norskkurs, men det er hen altså. Allerede fra lansering(?) skal hen gjenkjenne noe sånt som 2400 norske ord. Det de imidlertid nevner i artikkelen, som var nytt for meg, er at bilen kan bestilles uten Nomi. Faktisk usikker på om jeg ville gjort det. På de første bilene er det uansett ikke noe tema, ettersom de er fullspekket.

Fullspekket innebærer dessverre ikke et veldig bra stereoanlegg. De har noen interessante teorier om hva dette kan skyldes. Noen ganger kan man utrette underverker med software, men dette var tilsynelatende et no-name anlegg, så det kan hende begrensningen ligger i hardwaren. Nå er det viktig å si at det ikke er helt ubrukelig. Jeg vil si at lyden var omtrent på nivå med standardanlegget i e-tron quattro, som vel og merke ikke er særlig imponerende sammenlignet med hva som finnes i andre biler i dag. Ikke minst B&O oppgraderingen til e-tron som er verdt hver krone. (Til Audi finnes det 3. parts DSP forsterkere som er rimelig Plug and Play, som visst nok kan gjøre underverker. Noen som har greie på det kan sikkert gjøre ting med ES8 også.. dersom det viser seg at det er "nødvendig".) Igjen, ikke noe stort problem for undertegnede, men litt synd da det tar bort litt kvalitetsfølelse.

Treg lading av mobil og veldig lite fart i USB portene vet jeg mange irriterer seg over. Personlig bryr jeg meg ikke, så lenge den klarer å holde liv i telefonen og litt til. Induksjonsladeren var i alle fall bra plassert. I min e-tron har jeg installert en veldig fin kombi USB-A / USB-C adapter i 12-volts uttaket bak, som ikke stikker ut i det hele tatt. Først og fremst fordi det ellers ikke er egne porter der i min utgave, men dette gir vel også langt raskere lading.

Litt synd at nåværende utgave av ES8 ikke har samme hardware for autonom kjøring som ET7 https://www.torquenews.com/1/nio-autonomous-driving-real-alternative-teslas-autopilot men etter videoen som @BubbaJoFet postet forrige dagen å dømme, funker det greit på motorvei. https://elbilforum.no/index.php?topic=57581.msg1001903#msg1001903 Jeg fikk også en god opplevelse av NIO Pilot selv, de to minuttene jeg testet. At bilen avbryter midt i en sving, hvis det blir for komplisert ift. vegmerking eller bakketopp/dump, er jeg godt vant til fra e-tron. ::) Jeg slipper heller ikke rattet i slike situasjoner med Tesla.

Om noe så synes jeg NIO Pilot var litt mykere i bevegelsene, og ikke like ON/OFF som Tesla Autopilot. Det er fint hvis mitt inntrykk stemmer, at man kan guide bilen noe uten å overta helt. Verdt å nevne er at det er noe mer "pling pong" lyder i ES8 enn i e-tron, som gjerne fører deg i den sikre død uten å gi fra seg en lyd. Noe jeg faktisk foretrekker. ;) Den eneste gangen e-tron lager lyd er hvis du har hendene av rattet alt for lenge. Du er aldri i tvil om at NIO Pilot er aktiv da det er en stor, blå boble rundt bilen i displayet.

Det største spørsmålet som artikkelen ikke ga svar på, er ladehastighet. Det vil si, den bekreftet faktisk snarere at det er max 90 kW, men jeg finner det vanskelig å tro. Det stemmer heller ikke med 20-80% på 30 min, med mindre det er snakk om 70 kWh pakken da.. Som mest sannsynlig ikke kommer til Norge med det første. I så fall har den fremdeles en snitt ladehastighet på 84 kWh og veldig flat kurve.

Det kommer visstnok video også, men inntil videre anbefaler jeg (også) å sjekke ut https://cleantechnica.com/2021/09/06/nio-es8-eu-edition-review-finally-someone-is-on-teslas-level/
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA