Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee Home for sameie med tre garasjeplasser?

Startet av hafr, torsdag 29. april 2021, klokken 13:30

« forrige - neste »

hafr

Hei,

Vi skal legge opp til lademulighet for tre garasjeplasser i et sameie der hver bruker har sin faste garasjeplass.
Det kan se ut til at den rimeligere Easee Home-varianten er en mulighet, men vi må ha kontroll på forbruket på hver  ladestasjon.

Er det slik at Easee Home(i skytjenesten) kun rapporterer et samlet forbruk uavhengig av hvilken ladestasjon som står for forbruket?

Ser noen har nevnt at man kan sortere forbruk på RFID, men da burde vi kunne programmere det slik at det ikke går an å lade uten å først ha identifisert seg med sin RFID. Dette for å unngå at noen kan "glemme" å identifisere seg og likevel lade på felleskapets regning. Går det an?

Et alternativ er muligens tre separate sikringer med hver sin Easee Home. Det må nevnes at det i utgangspunktet er ønskelig å lastbalansere de tre Easee Home laderne på en 40A kurs.

På forhånd takk for svar.

Vollis47

Er dette de eneste i sameiet? Eller er det et større sameie hvor bare disse tre ønsker lading? I tilfelle flere ønsker ladeboks i fremtiden kan det være visse hensyn å ta.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

hafr

Det vil ikke være aktuelt å utvide til flere ladeplasser. Det er 4 parkeringsplasser hvor den ene allerede har en løsning som ikke trenger å bli gjort noe med.
Det koster 40'000 å gå over easee charge for sameiet. Han som allerede har lader må ut med ytterligere 30'000 for "ingenting".
Effekten for de tre nyetablerte vil være minimum 2,7 kW per plass når varmekabler står på og han med ladestasjon fra før lader. Og over 7 kW per plass de resterende 350 dagene i året.

turfsurf

Man kan legge inn RFID pr lader. Og så får man opp i appen kWh/mnd. Det man ikke får til da er jo timeprising. Hvis noen er flinke til å lade om natten og noen driter i det vil det jo bli en snittpris.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Wisd0m

Sitat fra: hafr på torsdag 29. april 2021, klokken 13:30
Hei,

Vi skal legge opp til lademulighet for tre garasjeplasser i et sameie der hver bruker har sin faste garasjeplass.
Det kan se ut til at den rimeligere Easee Home-varianten er en mulighet, men vi må ha kontroll på forbruket på hver  ladestasjon.

Er det slik at Easee Home(i skytjenesten) kun rapporterer et samlet forbruk uavhengig av hvilken ladestasjon som står for forbruket?

Ser noen har nevnt at man kan sortere forbruk på RFID, men da burde vi kunne programmere det slik at det ikke går an å lade uten å først ha identifisert seg med sin RFID. Dette for å unngå at noen kan "glemme" å identifisere seg og likevel lade på felleskapets regning. Går det an?

Et alternativ er muligens tre separate sikringer med hver sin Easee Home. Det må nevnes at det i utgangspunktet er ønskelig å lastbalansere de tre Easee Home laderne på en 40A kurs.

På forhånd takk for svar.
Du kan eksportere ladeøkter fra easee.cloud på samme måte som Easee Charge. Den viser hvilken lader det har blitt ladet på og evt. benyttet bruker ved RFID. Jeg hadde droppet RFID siden dere har faste plasser og bare brukt ladeboksen som identifikasjon. Fordeling av strømforbruket kan dere gjøre ved avlesing i ettertid, gir minst administrasjon.

Også kan jeg vel bekrefte at Easee Home med lastbalansering er den billigste løsningen for deres vedkommende. At noen potensielt lader i noen dyre timer blir nok lommerusk mot å legge opp egne installasjoner til hver enkelt mot egne strømmålerabonnement. Det er ikke en problemstilling jeg hadde giddet og brukt mye tid på. Blir antagelig ikke mer enn noen hundrelapper i året.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA