Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde vinter ved langkjøring

Startet av Sokk, torsdag 29. april 2021, klokken 07:24

« forrige - neste »

Sokk

Hei,

Er det noen som har erfaringer med rekkevidden på vinterstid som de vil dele? Tenker da på litt lengre turer.
Klarer man 9 mil morgen og 9 mil på ettermiddag f eks, med "normal" varme i bil.

På forhånd takk for svar  :)

Edit: Har forståelse for at det er mange faktorer som spiller inn, men går det greit uten at man må ta diverse forholdsregler. Finner ingen test på nett av bilen som sier noe om kapasitet vinterstid.

zarko

#1
Hei.

Da vil jeg tro at du ligger i grenseland med en e208/e2008. Utifra egen ikke-vitenskapelig erfaring, på vintertid skal du oppleve alt mellom 30-50% mindre rekkevidde. Det som har mest negativ effekt på rekkevidden (generelt) er kuldegrader, motvind/høy fart, nedbør, vekt. Det hjelper ikke også å ikke forvarme bilen.

Med andre ord vil jeg ikke anbefale denne bilen hvis du skal kjøre den ruten ofte om vinteren når det er ganske kald / eller du liker å cruise motorveiene som den er en fosillbil :) Enten velger du en elbil med bedre batteri eller må du planlegge ang. lading.

Ellers er jeg veldig fornøyd med bilen innenfor prissegmentet.

Sokk

Takk for svar.

Det står mellom E-Niro 2019-modell og 2008. 2008 ser mye bedre ut, men E-niro virker som et (mye) tryggere valg mtp rekkevidde og oppfyller de andre kravene vedr. plass.

zarko

Riktig, jeg ville gjort det samme med tanke på rekkevidde / batteri. Ang. plass er de to ganske like tror jeg.

Syklist

Det kommer an på om PSA bilen står ute om vinteren eller i garasje og lades over natta.  I det siste tilfelle burde det holde greit.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Shanont

#5
Har en e 2008, 9 mil om morgenen og 9 mil om kvelden burde gå selv på vinterstid så lenge du kjører forsiktig med gas pedalen og det ikke er for stor høydeforskjell . E 2008 taper seg ikke så mye på vinterstid som enkelte andre biler selv om den i utgangspunktet ikke har spesielt bra rekkevidde. Se div vintertester

https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-rekkevidde-vinter-2021

Bla i denne testen tester de flere PSA biler på vinterstid , alle PSA biler deler batteri+ drivlinje selv om kun Citroën ë-C4 er samme størrelsen som e 2008.

Men den gav: 
337 som oppgitt rekkevidde .
261 km
Rekkevidde målt vinteren 2021.

Jeg trur coupe form til e-c4 er bittelitt mer effektiv enn «Suv» form men 220-240 er min erfaring når jeg ikke kutter alt av varme og ikke kjører rå forsiktig.

Eniro har mye lengre rekkevidde da, men e 2008  lader en god del kjappere om du får langt inn en 10-20min ladepause de gangene du skal på langtur.
Har eid/eier: bmw i3 94ah,  peugeot e-2008 , ID4 GtX

Sokk

Takk for utfyllende svar. Jeg tenkte ikke på at den kunne sammenlignes med Citroen, det er jo stort sett samme bil.  Tenker nok at vi klarer oss veldig fint med en e2008.

mrc

Sitat fra: Sokk på fredag 30. april 2021, klokken 10:55
Takk for utfyllende svar. Jeg tenkte ikke på at den kunne sammenlignes med Citroen, det er jo stort sett samme bil.  Tenker nok at vi klarer oss veldig fint med en e2008.

Element i dag er vel at ut i fra utstyr i hvert fall, så virker Citroën som litt mer for pengene. Men personlig synes jeg e2008 ser bedre ut enn C4e.... Så vidt jeg husker oppgir man bittelitt lengre rekkevidde også for C4e.

Sandstrøm

Er nok enig at bilen har en en del kortere rekkevidde på vinteren, men for mitt bruk spiller dette ingen rolle. Er uansett kjempefornøyd med bilen. Har nå hatt min E 2008 GT i ca. 8 mnd., og det har ikke vært en eneste feil eller noen som helst problem med bilen. :+1: :+1:

Romerike

Enig med Sandstrøm. Etter er trøblete start ved levering, har jeg kjørt 14000km problemfritt. Veldig god vinterbil selv om rekkevidden blir redusert i kulda. Ser fram til sommer og åpen takluke 8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA