Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teslabjørn - generelle saker/nyheter

Startet av goggo, onsdag 28. april 2021, klokken 18:58

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: model3citizen på mandag 10. mai 2021, klokken 19:39
Sitat fra: Moas på tirsdag 04. mai 2021, klokken 21:51
Den video om huskjøpet burde han ikke lagt ut. Helt unødvendig og på grensen.

Hva var på grensen med det da?
Det var harrseleringen av den DNB ansatte. Trodde det var åpenbart gitt at man kikket på videoen. Altså ikke temaet som sådan,men innholdet og måten Bjørn i ren sinne og oppgitthet gjorde narr av den ansatte..F.eks ble det nevnt at den ansatte burde vite hvem Bjørn var. At den ansatte etterlyste dokumenter som Bjørn mente var irrelevante eller foreldet osv. Jeg synes synd på den ansatte som fikk gjennomgå av en noe ufin Bjørn. Jeg tror nok bare den DNB ansatte fulgte standard prosedyre så godt vedkommende kunne. Ikke lett å forholde seg til cash flow fra google osv..så jeg forstår den DNB ansatte samtidig som jeg forstår frustrasjonen til Bjørn..Men ufin og gjøre narr av andre...det kunne han nok valgt å fjerne..han hadde jo tross alt editert dette og burde kunne ha telt til 10...Men nå gikk det vel en lang kule...

Electric cars in Norway

#16
Sitat
Det var harrseleringen av den DNB ansatte.

hELgenen :+1: jeg forstod deg riktig på det. At det var DNB saken. Men jeg synes det var helt OK av Bjørn å si dette.

geear

Det er ikke mye rart at DNB spør om faste inntekter og trenger mer underlag. En Youtube-inntekt er ikke noe man kan regne med er stabil i 20 år eller hva det måtte være snakk om. Det finnes nok av eksempler i Norge på folk med en helt ordinær grunnlønn, som hever 1-2 ganger mer totalt sett på grunn av overtid/tillegg osv., og allikevel ikke får lån basert på noe annet enn grunnlønn.

Hvis han hadde latt alle inntektene gå til et firma og tatt ut fast inntekt, så hadde det helt sikkert blitt mye enklere og ryddigere.

z4rd

Han skulle ha et byggelån. Det er faktisk forskjell på det og et ordinært boliglån.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

hELgenen

Sitat fra: geear på torsdag 13. mai 2021, klokken 15:24
Det er ikke mye rart at DNB spør om faste inntekter og trenger mer underlag. En Youtube-inntekt er ikke noe man kan regne med er stabil i 20 år eller hva det måtte være snakk om. Det finnes nok av eksempler i Norge på folk med en helt ordinær grunnlønn, som hever 1-2 ganger mer totalt sett på grunn av overtid/tillegg osv., og allikevel ikke får lån basert på noe annet enn grunnlønn.

Hvis han hadde latt alle inntektene gå til et firma og tatt ut fast inntekt, så hadde det helt sikkert blitt mye enklere og ryddigere.

Jeg oppfattet det slik at han hadde, eller var på vei, til å etablere et firma.
Det er et fornuftig steg og vil gjøre det mye enklere i forhold til banken. Det er helt naturlig at banken stiller en del spørsmål til store kontantstrømmer inn på personlig konto. De er faktisk pliktig til å rapportere det også gitt visse grenser.  Ved å opprette eget firma åpner det seg helt andre muligheter både mhp. lån, men også skattemessig. Tror gjerne ligningsvesenet med den effektiviseringen og forenklingen som har skjedd også har mer tid til å gå etter såkalte influensere med tanke på skattesvik. Eget firma er mye ryddigere da en revisor må gå god for regnskapet - så på alle mulige måter tror jeg det er et godt grep for Bjørn.

En helt annen ting er disse 1000 km challenge testene. Dette var noe jeg mente var en god syretest på en elbil - nå etter å ha sett flere av disse testene gjennom flere år - samt kjørt elbil siden 2014 og sett hvordan utviklingen av elbiler har gått - så mener jeg disse testene nå etterhvert begynner å bli mindre verdt. Så en fornyelse av testingen må trolig skje innen relativt kort tid (1-2 år). Det jeg savner er mer tips og triks i jungelen av ladeoperatører,ladebrikker og apper.  Jeg har sjelden behov for hurtiglading i hverdagen så det er sjelden jeg kommer til en lader - og iblant er dukker det opp operatører jeg ikke har avtale med - så da blir det å lese seg opp på ladern, laste ned app eller sms lade osv...Jeg må si at akkurat dette emnet er noe jeg virkelig savner masse informasjon og tips om.

Electric cars in Norway

Enig med siste taler ;D jeg koser meg veldig med alle disse "1000 km challenge testene" til Bjørn Nyland :+1:

SurSnasen

Sitat fra: z4rd på torsdag 13. mai 2021, klokken 16:02
Han skulle ha et byggelån. Det er faktisk forskjell på det og et ordinært boliglån.

Strengt tatt ikke. Byggelånet løper så lenge man er i byggefasen, og øker i størrelse etter hvert som regningene betales. Men når så byggefasen er over, konverteres byggelånet over til ordinært boliglån, og skal tross alt nedbetales.

Svein_H

Jeg abonnerer ikke på videoene hans, og måtte søke meg frem til den aktuelle videoen. For meg virker det som en drøy halvtime med følelsesladet babling og pjatt som overhodet ikke henger sammen, og er heller ikke sammenlignbart med de andre videoene jeg har sett (som for øvrig er veldig bra).

Sorry, men dette kunne han ha spart seg for og heller holdt det privat, dette var en skikkelig nedtur.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Jalla

Sitat fra: z4rd på torsdag 13. mai 2021, klokken 16:02
Han skulle ha et byggelån. Det er faktisk forskjell på det og et ordinært boliglån.
Venter i spenning på at du skal forklare oss mer om dette. Jeg har både øl og popcorn klart, for dette gleder jeg meg til.  :P

z4rd

#24
Har du ikke noe bedre å drikke til? :)

Du kunne ha googlet deg frem til følgende: https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/lan/boliglan/byggelan.html

Byggelån er et midlertidig lån som utbetales etterhvert som byggearbeidet skrider frem. Du betaler bare renter av det du har brukt. Når boligen er ferdig gjøres byggelånet om til et boliglån.

Byggelån har høyere rente enn et vanlig boliglån, derfor vil en kortest mulig byggeperiode lønne seg.


TB har sannsynligvis en god slump med egenkapital, men trenger litt cash ifm byggeperioden.

Avhengig av hva han ender opp med å bygge og hvordan markedet endrer seg så vil verdien av boligen være vesentlig mht til det ordinære boliglånet - sett opp mot hva gjeldsgraden blir. Et ordinært boliglån krever jo gjerne pant/sikkerhet i et objekt - samt at belåningsgrad igjen er en viktig faktor.

Poenget er at det er vidt forskjellige faktorer/tall som slår inn. Hence risiko.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Electric cars in Norway

#25
z4rd ....drikke i dag??.   ta 100 push 💪 ups... det er jo spretten i dag..  :D ;D :D

Electric cars in Norway

Jalla :+1: samme her - øl og 🍿 det er jo fottball i Boris land..

SurSnasen

Sitat fra: z4rd på torsdag 13. mai 2021, klokken 18:18
Avhengig av hva han ender opp med å bygge og hvordan markedet endrer seg så vil verdien av boligen være vesentlig mht til det ordinære boliglånet - sett opp mot hva gjeldsgraden blir. Et ordinært boliglån krever jo gjerne pant/sikkerhet i et objekt - samt at belåningsgrad igjen er en viktig faktor.

Poenget er at det er vidt forskjellige faktorer/tall som slår inn. Hence risiko.

Så det du mener er altså at det er lavere risiko i et byggelån enn boliglån? Men da må du jo anta at byggelånet raskt nedbetales, eller hva?

Tenkt eksempel:
Du skal bygge deg hus. Du har 1 000 000 kroner i egenkapital. Dette strekker ikke til, da huset vil koste deg 4 000 000 kroner. Med andre ord; du har et lånebehov på 3 000 000 kroner. Du tar dette som byggelån. Rammen skal settes på et byggelån også, og det faktiske lånebeløpet akkumuleres oppover etterhvert som regningene betales. Til slutt treffer du godt med anslagene, og har unngått overskridelser og besparelser. Når byggingen er unnagjort sitter du med 3 000 000 kroner på byggelånet.

Men dette kan du jo ikke betale ned øyeblikkelig. Du er avhengig av en viss nedbetalingstid. Lånet konverteres til boliglån, som tilfeldigvis er like høyt som boliglånet endte opp på (3 000 000 kroner).

Så hvordan er det for banken lavere risiko med byggelån enn boliglån? Når du da attpåtil vet at boliglånet normalt har lavere rente enn byggelånet...

Banken skal se på risikobildet. De skal se på lånetakers evne både til å betjene lånet i nåværende situasjon, men også fremtidsutsiktene. Boliglånet betales typisk ned over en periode på 20-30 år. Det er sikkert lukrativt for herr Nyland å være youtuber/elbilinfluencer akkurat nå. Og han kommer nok sikkert til å sitte godt i det ennå noen år. Men banken må se an hele bildet. Han er avhengig av trofaste følgere. Avhengig av å produsere innhold hele tiden. Avhengig av at ikke andre youtubere blir mer attraktive. Hva skjer den dagen de eventuelt får seg barn? Hvor kapabel blir han da til å kjøre så mye, og redigere så mange videoer?

z4rd

#28
Nei. Det er jo høyere risiko for banken ifm byggelån - da det er flere usikkerhetsmomenter i bildet.  Jeg har ikke sagt noe annet enn at det er ulike vektinger mellom de to ulike "lånetypene".

MEN det trenger ikke å være høyere risiko hvis låntager sier at om 1 år så får jeg 2 mill fra en rik onkel i Amerika. Ingen sak er lik.

Du må begynne å lese hva jeg skriver i stedet for å se deg blind på Teslaene i signaturen min og deretter anta ditt og datt.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

RJK

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 04. mai 2021, klokken 13:03
Liker også videoene hans bra - men en av de siste om dette husbyggingsprosjektet og kranglingen med en kundebehandler i DNB ifb. byggelånssøknad - ja den er helt bak mål spør du meg.
Her har du en Youtuber som hisser seg opp blant annet fordi kundebehandleren ikke vet hvem han er.
Greit nok - banker kan være vanskelige - men dersom en driver i denne underholdningsbransjen som youtube er så skjønner jeg godt at kundebehandleren vil ha litt mer utfyllende informasjon om løpende inntekter, skattbar inntekt, ligningsattest, sikkerhet i eiendom osv. osv...At man i ren irritasjon slenger ut en youtube video og rakker ned på DNB fordi man sliter med å få lån der - det er litt overilt spør du meg. Tror kanskje vi fikk frem nordlendingen i Bjørn der - og det er helt ok med utbrudd i ren sinne iblant, men når man har et medium som Youtube så har man også et redaktøransvar - og her synes jeg det ble veldig enveiskjøring. Jeg tror ikke den type videoer er hensiktsmessig på sikt. Så lenge han holder seg strengt til testing av biler - så vil jeg fortsette å se på - men begynner han å oppføre seg som Kari Jaquesson og Charter Svein og lage sin egen vri på virkeligheten og ensidig forteller sin historie og når den innebærer å snakke andre ned - vel da tror jeg at nok er nok fra den kanten.

Nå stoppet jeg videoen etter 19:37, og ikke ett eneste sted bruker han navnet eller nøyaktig hvilken filial han benyttet. Dermed er ikke dette personlig mot den ansatte, men mot hvordan banken DNB takler situasjonen. Da må det være lov å blåse av seg litt frustrasjon, når flere personer har vært involvert.

Dersom han på noen som helst måte prøver å identifisere/avsløre personens identitet, så hadde jeg hatt forståelse av kritikken. Det har han altså ikke gjort så langt i videoen, og det er lite som tyder på at han hverken gjør det, eller har et ønske om å gjøre det.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA