Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla er miljøvinner .....sammenlagt dessverre ikke

Startet av Roy Aasen, onsdag 28. april 2021, klokken 18:51

« forrige - neste »

DagfinnN

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 29. april 2021, klokken 19:13
Ingen har gjort mer for det elektriske skiftet enn Tesla. De leverer alt de klarer å produsere, bygger et enormt ladenettverk for at kundene skal kunne kjøre bekymringsfritt, jobber med solceller, energilagringssystemer for både hjem og hele samfunn. Men klart - gjør du ikke alt perfekt og ideelt på alle områder med ryggen 100% fri er du åpen for angrep. Og da flokker de med negativt fokus til som fluer på fluepapir og kappes om å være mest kritisk. Derav forumets brilliante ignore funksjon :)
Da slipper en stort sett å lese innlegg fra de som mener Tesla er roten til alt ondt, på tross av at andre bilkonsern i praksis har tatt livet av en god del mennesker med utslippsjuks så vel som å hegne om sin produksjon av fossilbiler der de sleper bena etter seg i årevis.
Nå begynner endringen å tvinge seg frem, og de må komme med gode alternativer. Det er jeg takknemlig for :)
Ikke sikkert jeg kjøper Tesla igjen, men å være bitter og sint på dem kaster jeg ikke bort mitt liv på.
Ja, noe er hellig overbevist om at Tesla er roten til alt ondt. Slike helgener er greit å blokkere.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

z4rd

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

pst

2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

vinterdekk

I rettferdighetens navn så finner dårlige trekk fra andre produsenter også. Dieselgate var en skikkelig blunder av VAG. Toyota som nå prøver å bremse satsing på elbiler i USA senest i mars. For å nevne noe.. https://electrek.co/2021/03/17/toyota-lobbies-us-government-delusional-effort-slow-down-electric-vehicles/

Når selskaper blir så store virker det ikke som at hele selskapet drar i samme retning til tider.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på torsdag 29. april 2021, klokken 20:08
Nei - vil ikke dra inn andres gamle synder. Før en vet ordet av det snakker folk om VW og andre verdenskrig.
Trodde alle visste at man i Norge ønsker å reformere folk som har gjort gale ting - man skal ikke henge seg
opp gamle synder, men se fremover og se på hva den enkelte gjør nå og hva den planlegger å gjøre i fremtiden.
Så hva andre selskaper har gjort i fortiden - det er bortkastet å bruke energi på. Det er det som skjer nå og fremover som teller.
Så holdningen din er at hva man har gjort frem til nå ikke spiller noen rolle, det er kun hva man lover fremover som er viktig? Det virker ganske så blåøyd IMO.

CEOene til fossilprodusentene har lovd gull og grønne skoger i ti år nå angående overgangen til elbil. Hadde ikke myndighetene (EU, Kina mm) pushet på som de har gjort hadde det fremdeles ikke skjedd noe.

De er kun styrt av pengesekken, og de produserer fremdeles hovedsaklig fossilbiler som spyr ut forurensing. De kunne vært kommet mye lengre hadde de vært villig til å la lommeboka svi litt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ketill Jacobsen

Tesla har i prinsippet to måter å få tak i Bitcoin, kjøpe eksisterende eller kjøpe nylagde. I siste tilfelle er det snakk om voldsom energibruk for å lave de nye. I praksis setter Tesla bort denne jobben med å kjøpe bitcoin slik at det blir en miks av nye og eksisterende. En Bitcoin er uansett det samme enten den er gammel eller nylagd.

En trøst er at bare en gitt mengde Bitcoin kan lages (systemet kan ikke håndtere veldig høye tall).

Ellers så burde svindelen Bitcoin forbys. Den fungerer ikke som valuta da verdien svinger alt for mye, den brukes mest av kriminelle som vil hemmeligholde sine transaksjoner og den er som nevnt i denne tråden latterlig energikrevende å håndtere. All erfaring viser at det ikke er nødvendig med blokkjedeteknolog for å holde styr på valuta og transaksjoner (stater, banker, pengebrukere). I tillegg bør bare stater ha kontroll på en valuta. En valuta egner seg ikke for privatisering. Privatisering som Google og Amazon går inn for, gir disse firmaene verktøy for å dra inn ytterlige tusener milliarder kroner på bekostning av kundene.

Øystein16

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 30. april 2021, klokken 12:31
Tesla har i prinsippet to måter å få tak i Bitcoin, kjøpe eksisterende eller kjøpe nylagde. I siste tilfelle er det snakk om voldsom energibruk for å lave de nye. I praksis setter Tesla bort denne jobben med å kjøpe bitcoin slik at det blir en miks av nye og eksisterende. En Bitcoin er uansett det samme enten den er gammel eller nylagd.
Enkelte spekulerar kanskje i at det etter kvart vert fleire demente med Bitcoin. Det kan vera vanskeleg nok for ein frisk person å finna ei ordinær fil på ein PC - sjøl om ein har ein kopi på ein annan.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Øystein16 på fredag 30. april 2021, klokken 13:28
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 30. april 2021, klokken 12:31
Tesla har i prinsippet to måter å få tak i Bitcoin, kjøpe eksisterende eller kjøpe nylagde. I siste tilfelle er det snakk om voldsom energibruk for å lave de nye. I praksis setter Tesla bort denne jobben med å kjøpe bitcoin slik at det blir en miks av nye og eksisterende. En Bitcoin er uansett det samme enten den er gammel eller nylagd.
Enkelte spekulerar kanskje i at det etter kvart vert fleire demente med Bitcoin. Det kan vera vanskeleg nok for ein frisk person å finna ei ordinær fil på ein PC - sjøl om ein har ein kopi på ein annan.

Håper at en mann som Elon Musk som langt på vei er verdens redningsmann med hensyn til klimautfordringene, holder seg åndsfrisk i mange år til. Hans kjøp av Bitcoin tolker jeg dessverre som at demensen kommer langsomt krypende på ham!

hELgenen

Bitcoin investeringen er nok ikke noe annet en god gammeldags grådighet. Bor man i et land der penger er alt så mister man fort etiske normer og moral ser det ut til. Ser fenomenet i Norge også. Obos tar f.eks medlemspengene, bygger et eiendomsimperium og kupper deretter generalforsamlingen med egne ansatte. Så grådighet uten moral og etikk får stadig nye krefter. Det eneste som hjelper er å si ifra der man kan og håpe på at noen flere også ser verdiene av å la være f.eks å kaste seg over Bitcoin eller kuppe generalforsamlinger

z4rd

#24
Tesla gjennomførte en investering i Bitcoin i løpet av januar da prisen på Bitcoin svingte mellom ca. 29000-37000 USD.

Tesla er et børsnotert selskap og som alle andre selskaper med eiere, skal de som regel tjene disse ved levere på sine uttalte mål, samtidig som de ikke blør cash - men helst viser til god inntjening.

I april svingte prisen på Bitcoin mellom 48000 på laveste til 64000 på høyeste. I skrivende stund er den på ca. 58000 USD. Investeringen har tydeligvis lønnet seg. Tesla har med andre ord tjent eierne/investorene sine interesser. De har ikke kuppet noe som helst fra sine eiere eller handlet mot nevntes interesser, ref. eksempelet med OBOS - så det blir mildt sagt en spesiell sammenligning...

Referanser:
1. https://www.teslarati.com/tesla-tsla-bitcoin-13b-profit/
2. https://www.coindesk.com/price/bitcoin
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

geear

Sitat fra: z4rd på torsdag 29. april 2021, klokken 07:31
hELgenen, tror du på din egen argumentasjon egentlig? Veldig svart-hvitt fra den kanten, samt tidvis krisemaksimering...

Sitat fra artikkel lenket under:

"The entrance of big corporations into the crypto market could also boost incentives to produce "green bitcoin" using renewable energy, some sustainability experts say.

https://www.reuters.com/article/us-crypto-currency-tesla-climate-insight-idINKBN2AA193

Det er som skrevet ikke bare "eco-doom and gloom" pga Tesla sin inntreden i Bitcoin. Hvis man følger litt med på kryptovaluta, så har man kanskje fått med seg at det jobbes med å utvikle dette slik at "fotavtrykket" blir kraftig redusert. Men ja, på kort sikt og isolert sett, så er det ikke et miljøvennlig tiltak - men det blir for snevert å ikke å se langsiktig på handlingen, samt evolusjonen til ulike kryptovaluta.

Og som han "tree-huggeren" i artikkelen er sitert på, så er Tesla en av de grønneste selskapene på planeten, uansett hvordan du vrir og vender på det ;)
Kanskje en av de grønneste bilprodusentene, men at det er et av de grønneste selskapene, som du skriver, er det forfeeeeerdelig langt fra.

z4rd

#26
Jeg er ikke uenig med deg, men kom gjerne med noen tall eller andre påstander basert på fakta. Ref. den artikkelen jeg linket til tidligere, samt denne listen hos Forbes: https://www.forbes.com/sites/samanthatodd/2020/01/21/who-are-the-100-most-sustainable-companies-of-2020/?sh=31601df814a4, så er Tesla blant de "grønne og bærekraftige" selskapene. Betyr jo ikke at alle på lista har rent mel i posen til enhver tid, men disse skal i alle fall være flinkere enn resten... og som du sier, når det kommer til bilprodusenter, så er det vel ingen tvil om hvor Tesla er.

Denne listen inkluderer vel å merke selskaper som har en viss inntekt og størrelse, så alt er jo relativt, da Toyota også er der :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

hELgenen

Listen er jo utdatert da Bitcoin investeringen til Tesla ikke er tatt hensyn til. Å leve på gamle bragder fungerer ikke

z4rd

Så hvis Tesla selger beholdningen sin med kryptovaluta i morgen så er de tilbake på lista? ;)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

automat

Sitat fra: hELgenen på lørdag 01. mai 2021, klokken 06:53
Bitcoin investeringen er nok ikke noe annet en god gammeldags grådighet. Bor man i et land der penger er alt så mister man fort etiske normer og moral ser det ut til.

Hvordan kan du vite det? Musk har vanligvis et mål for sine investeringer. Og han har tatt ganske stor risiko for å oppnå sine visjoner. Og har gjort valg som rent økonomisk ser ut som en katastrofe. Men har i stor grad lykkes.

Musk tjente seg søkkrik på å utvikle Paypal. Det lykkes han med fordi han kunne tilby et bedre betalingsalternativ enn bankene kunne.

Man skal ikke se bort fra at det er andre sider av bank/finans Musk ikke er fornøyd med. Og at kjøpet er gjort for å få til endinger. Det betyr ikke at Bitcoin nødvendigvis er målet. Kjøpet kan være et signal eller virkemiddel for å oppnå noe annet.

Jeg tror det er en eller annen hensikt med bitcoinkjøpet, utover ren profitt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA