Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Verditap Cross Turismo

Startet av bmw2002, onsdag 28. april 2021, klokken 11:57

« forrige - neste »

bmw2002

Hei!

På flere elbiler (E-Tron og I-Pace) har det vært et stort verditap, en av årsakene er nok import av brukte biler.

Noen som tør gjette frapris på en Cross Turismo om 2 år (importert fra f.eks Tyskland)?

Kanutten

Jeg vil tro det blir veldig avhengig av om det kommer avgifter/mva eller ikke i løpet av neste år.

Electric cars in Norway

#2
Tror  etter MVA kommer over 600' at Taycan generelt sett er en av de bilene som vil holde seg bra i pris. Men ikke de som er ribbet for utstyr. Se feks denne Taycan base som koster 1,2. som jo starter på rett under 800'.

Tipper det blir likt for Cross Turismo.


https://youtu.be/U4SCIlIMsa4

Jon65

En ribbet Taycan er jo mye billigere enn en som er loaded og dermed mange flere potensielle kjøpere. Er nok mange som har lyst på en Taycan men som kanskje ikke vil punge ut med en mill. Så ser ikke noe grunn til at en billig Taycan prosentvis ikke vil holde seg like godt som en godt utstyrt. Og regnet i kroner vil verditapet være større på en godt utstyrt.
Husk at alle disse skal uansett nedskrives til 0 etterhvert så tapet er nødt til å komme.

pst

Sitat fra: bmw2002 på onsdag 28. april 2021, klokken 11:57
Hei!

På flere elbiler (E-Tron og I-Pace) har det vært et stort verditap, en av årsakene er nok import av brukte biler.

Noen som tør gjette frapris på en Cross Turismo om 2 år (importert fra f.eks Tyskland)?
At bruktimporterte biler fra Tyskland innebærer store verditap er usikkert når man ser i forhold til hva de ble kjøpt for i utlandet ; dette gjelder alle biler -
I-Pace vet jeg ikke noe om , men på e-tron ble det til dels gitt så store prisavslag som nybil i Norge at jeg tvert i mot vil hevde at de har holdt seg meget godt i pris.

Hva fremtiden vil bringe prismessig om biler som ennå ikke har begynt å bli utlevert i Norge .. vet ingen.
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

overskyet

#5
Leaseplan, som jo er proffe på dette sier i testen til VG at de tror den vil være blant bilene som holder seg best i pris. Tror dere bør legge mer vekt på hva proffene sier enn tilfeldige elbilforumsynsere med matte i valgfag. 

Edit: Typo

Jon65

Det er vel ingen her som har sagt noe om at Taycan ikke vil holde seg godt i pris, snarere tvert imot....

geear

Sitat fra: bmw2002 på onsdag 28. april 2021, klokken 11:57
Hei!

På flere elbiler (E-Tron og I-Pace) har det vært et stort verditap, en av årsakene er nok import av brukte biler.

Noen som tør gjette frapris på en Cross Turismo om 2 år (importert fra f.eks Tyskland)?
Det blir mye tap i kroner uansett hvordan du vender og vrir på det, sånn er det med dyre biler. Blir nok fort 250-300k på to år. Enda mer om en kjøper de heftigste.

Men:
I-pace var utdatert allerede på lanseringsdagen på noen sentrale områder (OTA, hurtiglading og hengerkapasitet). Jaguar har heller ikke godt rykte på bruktmarkedet, og i tillegg har det blitt lansert en del kapable konkurrenter etterpå.

E-tron var kul i starten, men nå er det den nye Passaten...  ;D

Kanskje Cross Turismo står seg bedre...

Chimp

#8
Det er dette som er så umulig å spå. Siden du trekker frem i-pace, som jeg selv kjøpte i 2018:
På det tidspunktet trodde jeg at bilen ville holde seg godt det første året, da Tesla hadde hatt en god flyt de siste årene med lite verditap.
E-tron var enda ikke på markedet. Det var ingen AWD-biler med unntak av Tesla, og mange ønsket seg alternativer. Selvom jeg kom fra en betydelig billigere bil var det ingen alternativer for meg når jeg skulle ha AWD, hvis jeg ikke ville vente enda minst et halvt år på E-tron. Så kom tesla model 3 og audi e-tron sånn ca likt som jeg fikk bilen, og da skjedde det noe. Mange hoppet fra i-pace til tm3(?), man fikk mer å velge mellom. Verditapet første året var ca 10 000 i mnd, men så roet det seg. Siste året vil jeg si at prisen har stått ganske stille på finn.no.
Må korrigere deg ang OTA, i-pace har OTA, det har feks ikke Audi enda kommunisert med sin Q4.

Kan dette brukes i relasjon til porsche taycan cross turismo? Det som skjedde var at i-pace fikk konkurrenter, og flere mente at disse var bedre enn jaguar (eksempelvis tm3 har lenger rekkevidde og ladenettverket, til en lavere pris). Har porsche det på en stund? Nei, det vil jeg ikke si, dette er en såpass unik bil. Hvis man i tillegg får en MVA-fordel ville jeg ikke vært i tvil om å kjøpe i år hvis man vil ha denne bilen.

daktari

Enig med siste taler.
Men bilen er dyr, trang og spesiell, så markedet er lite sammenlignet med folkebilene. Mange gode og billige konkurrenter vil gjøre det vanskeligere å forsvare en godt brukt Porsche.

Det som kan være en joker på kort sikt er mva. Det er jo ikke mva. på privatkjøp brukt, men jeg mistenker at de vil forsøke noe der, hvis de kan?
Hvis ikke det er noen muligheter for avgifter på brukte vil en leveranse i 2021 kunne bli veldig gunstig mtp. evnt. salg i 22 eller 23. Eks. full mva. for pris over 600k vil for en "vanlig utstyrt" TCT til en mill bli 100k ekstra (100k i mva. på toppen av 400k som overstiger 600k avgiftsfritt.)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

oleredv

Har funne ut at det er muligheter for ca 8% rabatt ved import frå Tyskland på ny Cross Turismo, så då begynner det å bli såpass at det kan vere aktuelt å gjere dette. Garantiutvidelse til 5 år har ein ekstra kost på ca 35000, men alikavel så ender ein opp med ein prislapp for ein godt utstyrt CT 4 til ca samme pris som startprisen i Norge. I tillegg kjem det etter all sannsynlighet eit regjeringsskifte til hausten som vil gjere at avgifter i ei aller anna form kjem snikande.

Einaste X-factoren slik det er no er at levering av bil blir i oktober, og då er det såpass nær årsskiftet at det ikkje skal mange utsettelsar til før ein kan risikere å få bilen registrert i 2022, men akkurat den risikoen løper ein jo ved kjøp av nybil i Norge også.
2020 Audi E-Tron 55 S-line
2017 Tesla Model S 75D - solgt
2015 Tesla Model S 70D - solgt

geear

Sitat fra: Chimp på mandag 03. mai 2021, klokken 10:49
Det er dette som er så umulig å spå. Siden du trekker frem i-pace, som jeg selv kjøpte i 2018:
På det tidspunktet trodde jeg at bilen ville holde seg godt det første året, da Tesla hadde hatt en god flyt de siste årene med lite verditap.
E-tron var enda ikke på markedet. Det var ingen AWD-biler med unntak av Tesla, og mange ønsket seg alternativer. Selvom jeg kom fra en betydelig billigere bil var det ingen alternativer for meg når jeg skulle ha AWD, hvis jeg ikke ville vente enda minst et halvt år på E-tron. Så kom tesla model 3 og audi e-tron sånn ca likt som jeg fikk bilen, og da skjedde det noe. Mange hoppet fra i-pace til tm3(?), man fikk mer å velge mellom. Verditapet første året var ca 10 000 i mnd, men så roet det seg. Siste året vil jeg si at prisen har stått ganske stille på finn.no.
Må korrigere deg ang OTA, i-pace har OTA, det har feks ikke Audi enda kommunisert med sin Q4.

Kan dette brukes i relasjon til porsche taycan cross turismo? Det som skjedde var at i-pace fikk konkurrenter, og flere mente at disse var bedre enn jaguar (eksempelvis tm3 har lenger rekkevidde og ladenettverket, til en lavere pris). Har porsche det på en stund? Nei, det vil jeg ikke si, dette er en såpass unik bil. Hvis man i tillegg får en MVA-fordel ville jeg ikke vært i tvil om å kjøpe i år hvis man vil ha denne bilen.
i-Pace hadde iallfall langt fra fullverdig OTA i fra starten av. Kan de gjøre det nå?

turfsurf

#12
Sitat fra: geear på søndag 06. juni 2021, klokken 08:13
i-Pace hadde iallfall langt fra fullverdig OTA i fra starten av. Kan de gjøre det nå?
Tja, de oppdaterer alle komponentene OTA, men ikke kartet. Det kan man laste ned selv. Har gjort det i ett års tid sånn ca. Men de gjør jo kun bugfixer og optimaliseringer. Ingen nye features. Kommer kanskje flere ting på PiviPro på 2021 og utover.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stikkkontakt

Sitat fra: oleredv på søndag 06. juni 2021, klokken 00:59
Har funne ut at det er muligheter for ca 8% rabatt ved import frå Tyskland på ny Cross Turismo,

Ja, det ligger en ferdigkonfigurert 4 CT på mobile med det mest nødvendige for 88.900 euro netto.
Det er en bra deal. Bose, PSC, ACC, matrix 20" osv.
Levering juli.

hemi

verditap på CT er nok mye lavere enn vanlig taycan, potensiell mva innføring, høyere bruksverdi.

vanlig taycan har hatt HARDT verdifall opp mot lansering av CT, og vil nok være en stund etterpå, til ting normaliserer seg. bytter du inn din vanlige taycan mot en CT hos lokale porsche forhandlern din er det au.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA