Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BYTTE elbil - er det noe poeng? FRA en Tesla Model 3 LR 2021..

Startet av trdedekam, onsdag 28. april 2021, klokken 09:50

« forrige - neste »

trdedekam

Hei, jeg byttet ifjor (Desember 2020) elbil, gikk fra en Ioniq til en Tesla Model 3 LR 2021. Det tok ikke lang tid før feilmeldingene kom, ikke noe alvorlige feil, men nok til at jeg måtte ta kontakt med Tesla etter å ha feilsøkt litt på nett, forum etc.

Etterhvert måtte også sensorer i klimaanlegg skiftes. Nå venter jeg på mobile service som skal komme å sjekke hvorfor bilen mener bestemt at jeg kjører rundt med enten åpen lade luke, eller ladekabel fortsatt koblet til bilen..

Enkelte sier at "disse bilene er som en PC og man må forvente problemer/feilmeldinger iblant pga software" osv..Men, med Ioniq hadde jeg NULL problemer. Denne bilen hadde jeg i nesten 3 år!

Vurderer nå ID4 eller Enyaq (tror jeg stavet det riktig), men det jeg frykter er at jeg bare bytter bil for å få flere problemer som jeg opplever med Tesla? Kan man forvente denne type problemer fra alle typer moderne elbiler? eller er Tesla mer utsatt?

Fint om noen andre har lignende erfaringer eller har gjort seg lignende tanker

:)

skysurfer

Har en Model 3 LR. Har også hatt Leaf siden 2014... Leafen har vært MYE mer på verksted enn Tesla.
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

trdedekam

Sitat fra: skysurfer på onsdag 28. april 2021, klokken 10:00
Har en Model 3 LR. Har også hatt Leaf siden 2014... Leafen har vært MYE mer på verksted enn Tesla.

det er godt å høre (for meg..) :-)

litt av det som bekymrer meg er hva kan forvente av problemer etter nybil kjøp- og hva er å anse som problemer man ikke burde kunne forvente..

heiho

Har fulgt med en del på id4 og enyaq forumer, men virker ikke akkurat feilfrie de heller... begge to er fine biler, da.


Mondeo

Er jo desverre noen biler som er litt mere Mandag enn andre.
Men tror nok du får en ganske så feilfri bil om du får luket bort dette.

Har bytta ladeluken en gang på min 2019 modell, og det er vel den eneste feilen jeg har hatt. Var vist en designflaw på akkurat den luken jeg hadde så den slapp inn vann som gav feilmelding. Fikk en bedre luke montert.

ID.3 er jo stappet med feil, og ID.4 har vel vist litt samme tendenser så tror ikke du slipper helt unna om du får for noe slikt heller. Enyaq er jo basert på samme plattform.

Moas

Hyundai leverer ikke helt feilfrie biler heller. Min Hyundai har hatt garantiutbedring av ladeluke (2 ganger) som fryser, ac som tok kvelden og lakk som ikke tålte vask. Videre må framdriftsbatteriet byttes ut pga. brannfare og det er for tiden noe knirking fra interiør og demperne bak. Ifølge brevet fra hyundai i april i år så har jeg ikke lenger lov til å lade til 100% på verken AC eller DC. Og dette er rett før de lange turene vi planlegger i sommer og med allerede redusert DC lading pga. tilbakekalling med softwareoppdatering i 2020. Herlig.

Min tidligere egolf som jeg hadde i nesten 4 år var derimot omtrent feilfri..
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Tjafsaren

Husk nå litt her folkens.. dere har alle en gjenganger: ioniqen som ble nevnt sist er faceliften, m3'en til emnestarter er også mer eller mindre en facelift. Samme med enyaq/id3/id4/etron etc etc som folk melder om problemer på.. disse er førsteutgaven.

Som med alt annet her i verden under utvikling, så kommer det revideringer og endringer pga forskjellige variabler man ikke tenker over under utviklingen.. disse kommer fortløpende, og utbedres etter launch av førsteutgaven eller faceliften.

Ikke forvent samme stabilitet på et nytt produkt som en modell som er utprøvd og revidert etter et par år i omløp.

Om noe, så er heller hvordan produsenten av bilen agerer i forhold til disse revideringene, som er viktighetsfaktoren. VW med sin løsning at man skulle droppe å kjøre med AC for å ikke dø i trafikken sier sitt.. Tesla sin service på sine problemer synes å avhenge mer av servicesenter enn Tesla selv, i alle fall på enkelte punkter.

trdedekam

Sitat fra: Moas på onsdag 28. april 2021, klokken 10:44
Hyundai leverer ikke helt feilfrie biler heller. Min Hyundai har hatt garantiutbedring av ladeluke (2 ganger) som fryser, ac som tok kvelden og lakk som ikke tålte vask. Videre må framdriftsbatteriet byttes ut pga. brannfare og det er for tiden noe knirking fra interiør og demperne bak. Ifølge brevet fra hyundai i april i år så har jeg ikke lenger lov til å lade til 100% på verken AC eller DC. Og dette er rett før de lange turene vi planlegger i sommer og med allerede redusert DC lading pga. tilbakekalling med softwareoppdatering i 2020. Herlig.

Min tidligere egolf som jeg hadde i nesten 4 år var derimot omtrent feilfri..

Uff det høres IKKE bra ut..så med andre ord kanskje jeg kan bare slappe litt mer av og innse at alle biler/merker har noe ved seg iblandt. Hadde forøvrig også en Lexus RX400h før Ioniq som jeg heller ikke hadde problemer med..så er vel litt skadet av 2 feilfrie opplevelser før M3 :)

trdedekam

Sitat fra: Tjafsaren på onsdag 28. april 2021, klokken 10:52
Husk nå litt her folkens.. dere har alle en gjenganger: ioniqen som ble nevnt sist er faceliften, m3'en til emnestarter er også mer eller mindre en facelift. Samme med enyaq/id3/id4/etron etc etc som folk melder om problemer på.. disse er førsteutgaven.

Som med alt annet her i verden under utvikling, så kommer det revideringer og endringer pga forskjellige variabler man ikke tenker over under utviklingen.. disse kommer fortløpende, og utbedres etter launch av førsteutgaven eller faceliften.

Ikke forvent samme stabilitet på et nytt produkt som en modell som er utprøvd og revidert etter et par år i omløp.

Om noe, så er heller hvordan produsenten av bilen agerer i forhold til disse revideringene, som er viktighetsfaktoren. VW med sin løsning at man skulle droppe å kjøre med AC for å ikke dø i trafikken sier sitt.. Tesla sin service på sine problemer synes å avhenge mer av servicesenter enn Tesla selv, i alle fall på enkelte punkter.

Må legge til at jeg har kun hatt gode erfaringer med Tesla på Skøyen som er mitt nærmeste Tesla service center. Så alle feil har blitt utbedret raskt!

pekle

Man kan i alle fall fort bli skuffet om man forventer Lexus-opplevelse på alle biler. En tidlig Touran-utgave hadde masse småplukk første halvåret, men etter at det var utbedret var den problemfri rester av eiertiden. Min 2019 Model 3 hadde også et ladelukeproblem og en dør som var treg å lukke, det ble fikset, har ikke hatt noe problem etter det. Har også hatt to helt problemfrie Lexus, men det er nok dessverre unntaket. For Tesla sin del har jeg inntrykk av at mye har vært slurv i montering, eller for varmepumpebilene sin del, et dårlig batch av sensorer - og det er jo irriterende, men samtidig noe som kan rettes opp en gang for alle. Det er ikke så mye stadig nye problemer som oppstår etterhvert. (selv om det finnes eksempler på mandagsutgaver)

moonbuggy

En ting som virkelig forundrer (og morer meg), er at så snart noen drister seg å påpeke feil på Tesla, så kommer det alltid:
"Jeg, eller onkelen min hadde merke xxx. Den var det virkelig problemer med."

1000kwh

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 28. april 2021, klokken 11:47
En ting som virkelig forundrer (og morer meg), er at så snart noen drister seg å påpeke feil på Tesla, så kommer det alltid:
"Jeg, eller onkelen min hadde merke xxx. Den var det virkelig problemer med."
Men her tas jo VW inn som kuren, men det er jo en vits med tanke på alt vi vet om disse bilene per idag.. (og generelt VW for oss tidligere eiere)

Tror jeg hadde tatt turen til Kia og Hyundai hvis du virkelig skal prøve å unngå feil.

Øyvind.h

Jeg har ikke inntrykk av at VAG er spesielt gode mtp feil, verken fysiske eller programvare. Hva en opplever i praksis vil variere.
En i familien har hatt to driftsstans på sin Ioniq, men tror begge deler var tull med 12V og det ble rettet slik det skal.
En annen i familien har en fossil Kia. Litt smårusk der også, men primært slitedeler som alle har.

Jeg har hatt to nye/nyere biler fra VAG. Den første hadde mange feil (vindusheiser, ABS, webasto, slitasje dør/karosseri +++. Den andre kjøpte jeg helt ny og hadde vel kun feil på baklukens låsmotor det året jeg eide den.
På ID4`en jeg har nå har det vært diverse merkelige sw feilmeldinger, men alt fungerer slik det skal. Jeg kan absolutt anbefale den.
På Model 3 er jeg i utgangspunktet kun primært skeptisk til noen løsningsvalg som ikke er ideelle for meg, samt behov for litt rause skvettlapper for å bøte på sprut fra forhjul og bakhjul. Servicen er litt variabel, men stort sett grei. Jeg ville også anbefalt Model 3, med forbehold ift rammeløse vinduer og håndtak som kan fryse. Noe som er litt individuelt om skaper problemer og om man vil gjøre noen forberedelser for å redusere problematikken (forvarme, smøre pakninger osv).

Oppsummert er jeg usikker på om jeg ville anbefalt iD4 og Enyaq som alternativ for å være helt skjermet fra sw feilmeldinger og smårusk. Men det er gode alternativer, så jeg tenker heller at plass/rekkeviddebehov/utstyrsønsker/design bør styre valget fremfor smårusk-aversjon.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OleBrummen

Sitat fra: skysurfer på onsdag 28. april 2021, klokken 10:00
Har en Model 3 LR. Har også hatt Leaf siden 2014... Leafen har vært MYE mer på verksted enn Tesla.

Nå skal en vel regne med det for en -14 Leaf kontra en nesten ny Tesla ;-)

skysurfer

Sitat fra: OleBrummen på onsdag 28. april 2021, klokken 21:07
Sitat fra: skysurfer på onsdag 28. april 2021, klokken 10:00
Har en Model 3 LR. Har også hatt Leaf siden 2014... Leafen har vært MYE mer på verksted enn Tesla.

Nå skal en vel regne med det for en -14 Leaf kontra en nesten ny Tesla ;-)

Den var inn og ut av verksted i de første 8 månedene, før jeg krevde - og fikk ny bil....
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA