Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model Y utsatt – kan komme fra Kina

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 27. april 2021, klokken 17:14

« forrige - neste »

Radial

Sitat fra: Doff på søndag 11. juli 2021, klokken 11:39
Snakket nettopp på chatten via Teslas hjemmesider med en utrolig hyggelig kar, attpåtil på en søndag. Klargjøring mtp. finansiering, hentested osv har ikke dukket opp på Min Konto enda, men han fikset alt via chat, og jeg fikk dermed link til finansiering via DNB. Han sa at jeg ikke har blitt matchet til en bil enda. Følgelig har jeg ingen VIN-nummer, men bilene er forventet leveringsklare i midten av august for de som har bestilt i 2019/2020. Han bekreftet også langt på vei at WLTP-rekkevidde vil justeres nærmere levering, og basert på meg og hans "research" har Hong Kong som tidligere nevnt 542 km WLTP for samme Long Range-utgave, MEN med 20-tommere. Min bestilling med 19-tommere vil jeg da tippe får en estimert rekkevidde på rundt 570 km WLTP nærmere levering. Blir uansett spennende å følge med videre.

Fikk også informasjon om at 19-tommers vinterhjul kunne bli lagt til i bestillingen for kr 24 990. Pris etter levering vil bli cirka kr 31 000 grunnet momspåslag. Tenker selv å kun kjøpe vinterdekk når det nærmer seg og legge de på nåværende felger, så får jeg heller ta stilling til kjøp av felger på et senere tidspunkt. Glemte dessverre å spørre om hengerfeste.

Er selvsagt kritikkverdig at "Klargjøring for levering" som steg ikke er tilgjengelig på Min Konto, samtidig som han på chatten forteller meg at min "checkout" ikke er fullført. Han trodde dette handlet om at forskjøvet levering for Model Y medførte noen bugs relatert til Klargjøring osv via Min Konto. Alt som kan legges inn er nå lagt inn av han jeg snakket med, inkludert finansiering med tilhørende lån via DNB, eventuell innbytte og ønsket hentested for levering av bil. Er nok uansett ingen hastverk mtp. "Klargjøring for levering", og jeg vil anta at de fleste får en mail om noen uker.

Veldig bra informasjon, da kommer det epost etter hvert.
Tilbyr de fremdeles finansiering med opptil 100% belåning, slik de gjorde før?
I konfiguratoren er det 35% EK som er kravet.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Doff

For å være på den sikre siden fikk jeg innvilget lånebevis fra DNB for et par dager siden. Da med egenkapital kr 15 000 som er tilsvarende beløpet jeg allerede har betalt til Tesla. Kjøpssum kr 521 042. Vil anta det vil gå gjennom med Teslas DNB-samarbeid også, men da med kampanjerente.

Husker fra tidligere år hvor det vel har vært krav om maks 8 års nedbetaling ved mindre enn kr 50 000 i egenkapital eller noe lignende, men mulig jeg husker feil?
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

Motorwatt

Man kan ha min. 1.000.- i egenkapital (samme som innbetalt depositum), og tilbakebetaling over maks. 120 mndr. (10 år). Her et eksempel:

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Rosstopher

Er man låst til den finansieringsmodellen man valgte ved bestilling, eller kan man endre på egenkapital og løpetid?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

spirrevipp

Etter å ha tenkt at levering ikke var sannsynlig før Q1 neste år og at jeg står et stykke bak i køen (reserverte i April 2020), så kommer snakk om leveranse i september litt brått på merker jeg. Sikkert litt hjulpet av at det har blitt særs lite kjøring siste året og behovet for lengre rekkevidde enn min X75 ikke har vært der.

Liker ikke det med ettermontering av hengerfeste, det var jo helt håpløst for Model X (heldigvis fikk jeg levert med). Forhåpentligvis så er det bedre nå...

Jaja, satser på at det kommer noen demobiler, hadde vært ok å se bilen før man trenger å ta stilling til å ta ut bil nå eller vente på Berlin-utgaven.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Doff

Sitat fra: Rosstopher på søndag 11. juli 2021, klokken 13:03
Er man låst til den finansieringsmodellen man valgte ved bestilling, eller kan man endre på egenkapital og løpetid?

Man kan endre på egenkapital og løpetid når det nærmer seg levering.
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

Doff

Sitat fra: spirrevipp på søndag 11. juli 2021, klokken 13:07
Etter å ha tenkt at levering ikke var sannsynlig før Q1 neste år og at jeg står et stykke bak i køen (reserverte i April 2020), så kommer snakk om leveranse i september litt brått på merker jeg. Sikkert litt hjulpet av at det har blitt særs lite kjøring siste året og behovet for lengre rekkevidde enn min X75 ikke har vært der.

Jeg bestilte også i april 2020 og er forespeilet levering i midten av august, så kan godt hende bilen potensielt dukker opp enda tidligere enn du forventer.
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

Sandvika

Sitat fra: Motorwatt på søndag 11. juli 2021, klokken 12:48
Man kan ha min. 1.000.- i egenkapital (samme som innbetalt depositum), og tilbakebetaling over maks. 120 mndr. (10 år). Her et eksempel:
Nå er dette alvorlig off-topic, men om man vurderer nybil til halv mill og ikke gidder legge til side noen skarve ti-tusner mens man venter på den så er det Hallgeir man skal prate med, ikke dnb... :o

Radial

Sitat fra: Sandvika på søndag 11. juli 2021, klokken 14:42
Sitat fra: Motorwatt på søndag 11. juli 2021, klokken 12:48
Man kan ha min. 1.000.- i egenkapital (samme som innbetalt depositum), og tilbakebetaling over maks. 120 mndr. (10 år). Her et eksempel:
Nå er dette alvorlig off-topic, men om man vurderer nybil til halv mill og ikke gidder legge til side noen skarve ti-tusner mens man venter på den så er det Hallgeir man skal prate med, ikke dnb... :o

Det trenger ikke være helt Luksusfellen med lite egenkapital 😄
Si du har en bruktbil du selger privat ETTER du mottar din nye Y, da er gjerne egenkapitalen din egentlig den brukte bilen - men du får ikke tilgang til den kapitalen før den faktisk er solgt og pengene er på konto 😄

Kjekt å slippe tømme sparekontoen for å få ny bil, når lånet kort tid etterpå ser annerledes ut👍

Selv er jeg i den situasjonen, skal selge 2 gamle biler. En skulle selges til høsten var planen (egenkapital til Y), andre etter mottak av Y. Nå kommer Y plutselig 6mnd før planen, så da må det forandres litt på planene.👍
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Rosstopher

Jeg er i den situasjonen at jeg kan betale ganske mye egenkapital, men velger å betale lite og heller få avkastning på pengene mine som sannsynligvis vil være på en god del titalls tusen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

spirrevipp

Sitat fra: Doff på søndag 11. juli 2021, klokken 13:09
Jeg bestilte også i april 2020 og er forespeilet levering i midten av august, så kan godt hende bilen potensielt dukker opp enda tidligere enn du forventer.

Såpass tidlig ja... Min reservasjon er fra 4. april så da skulle jeg neppe ligge så langt unna deg i køen. Tok du kontakt selv eller ble du kontaktet? Fikk e-post på fredag med "Din bestilling er endret" som mange andre.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Motorwatt

Legg heller egenkapitalen i et brukbart aksjefond... ;)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Sandvika

Sitat fra: Radial på søndag 11. juli 2021, klokken 15:11
Sitat fra: Sandvika på søndag 11. juli 2021, klokken 14:42
Sitat fra: Motorwatt på søndag 11. juli 2021, klokken 12:48
Man kan ha min. 1.000.- i egenkapital (samme som innbetalt depositum), og tilbakebetaling over maks. 120 mndr. (10 år). Her et eksempel:
Nå er dette alvorlig off-topic, men om man vurderer nybil til halv mill og ikke gidder legge til side noen skarve ti-tusner mens man venter på den så er det Hallgeir man skal prate med, ikke dnb... :o

Det trenger ikke være helt Luksusfellen med lite egenkapital 😄
Si du har en bruktbil du selger privat ETTER du mottar din nye Y, da er gjerne egenkapitalen din egentlig den brukte bilen - men du får ikke tilgang til den kapitalen før den faktisk er solgt og pengene er på konto 😄

Kjekt å slippe tømme sparekontoen for å få ny bil, når lånet kort tid etterpå ser annerledes ut👍

Selv er jeg i den situasjonen, skal selge 2 gamle biler. En skulle selges til høsten var planen (egenkapital til Y), andre etter mottak av Y. Nå kommer Y plutselig 6mnd før planen, så da må det forandres litt på planene.👍
valid point faktisk  :+1:

tornaldo

Noen som har hørt eller lest om Model Y fra Kina leveres med 77 eller 82 kWh batteri?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

vinterdekk

#329
Sitat fra: Radial på søndag 11. juli 2021, klokken 15:11
Sitat fra: Sandvika på søndag 11. juli 2021, klokken 14:42
Sitat fra: Motorwatt på søndag 11. juli 2021, klokken 12:48
Man kan ha min. 1.000.- i egenkapital (samme som innbetalt depositum), og tilbakebetaling over maks. 120 mndr. (10 år). Her et eksempel:
Nå er dette alvorlig off-topic, men om man vurderer nybil til halv mill og ikke gidder legge til side noen skarve ti-tusner mens man venter på den så er det Hallgeir man skal prate med, ikke dnb... :o

Det trenger ikke være helt Luksusfellen med lite egenkapital 😄
Si du har en bruktbil du selger privat ETTER du mottar din nye Y, da er gjerne egenkapitalen din egentlig den brukte bilen - men du får ikke tilgang til den kapitalen før den faktisk er solgt og pengene er på konto 😄

Kjekt å slippe tømme sparekontoen for å få ny bil, når lånet kort tid etterpå ser annerledes ut👍

Selv er jeg i den situasjonen, skal selge 2 gamle biler. En skulle selges til høsten var planen (egenkapital til Y), andre etter mottak av Y. Nå kommer Y plutselig 6mnd før planen, så da må det forandres litt på planene.👍

Jeg antar man mister rentefordelen med 35% egenkapital når man legger inn ett stort avdrag etter at lånet med minimal egenkapital er innvilget?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA