Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model Y utsatt – kan komme fra Kina

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 27. april 2021, klokken 17:14

« forrige - neste »

Otkristo

Sitat fra: Churchill på fredag 09. juli 2021, klokken 12:19
Merker det er dumt å forhåndsbestille bil med 2,5 år ventetid. Man får brått veldig høy puls når det kommer nyheter om mulig levering :P Kommer nok til å ta ut Kina-bil. Satt på gjerdet en stund, men har kommet fram til at denne bilen dekker alle våre behov, så da er det like greit å ta ut istedenfor å vente på Berlin-bil som har ny batteriteknologi man ikke vet noe om.
Hehe. Sitter med samme følelse. Var ikke forberedt på levering så kjapt, men med en gammel Toyota som ventebil blir digg å bytte den ut.
Jeg er redd for at det vil ta lang tid å skalere opp fabrikken i Tyskland. 
Musk har allerede nevnt risikoen med mange nye løsninger/teknologier i produksjonen.
Kjører heller en Kinabil så kan jeg evt bytte til Berlin bil senere :)

RBK

Etter å ha kjørt ST+ et 3 uker så kan jeg si at den er bedre skrudd sammen en 2019 jeg hadde før. Så ja jeg tar i mot Y også.
Men mer skeptisk at jeg kjøper bil som er produsert i det landet
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

kodax

Det vil bli sendt TMY til det meste av Europa:
https://electrek.co/2021/07/09/tesla-opens-orders-across-europe-for-made-in-china-model-y-with-sept-delivery/
Hvis det stemmer at nye bestillinger vil bli levert i september, så må det enten være mange biler som blir sendt eller få som forventes at tar ut bilen.
Noen som tør gjette på hvor mange som står på liste i Norge, og hvor mange biler Norge får?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Autowinder

#243
Har på følelsen at 4680 batteriene har et power-reserve potensiale utover dagens som de leverer fra Kina. Var tre måneder for tidlig (og ivrig etter ny TM3) i 2019 til å få med hengerfeste. Det har ergra meg siden. Kvaliteten er nok global, så det er innafor tror jeg. Men surt om batteriene er underkommunisert fra Tesla for å selge TMY Kina-modell for å booste salget. Må vel gå å utsette mottak 6-9 måneder med en reservasjon? De kaller det jo ikke en bestilling eller ordre engang...
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

elhansen

Fikk Mail nå fra tesla så da gjenstår det vel å se når det blir min tur alt etter de foran meg har takket ja eller njet.

Magnus Hansen

Sitat fra: Autowinder på fredag 09. juli 2021, klokken 13:17
Har på følelsen at 4680 batteriene har et power-reserve potensiale utover dagens som de leverer fra Kina. Var tre måneder for tidlig (og ivrig etter ny TM3) i 2019 til å få med hengerfeste. Det har ergra meg siden. Kvaliteten er nok global, så det er innafor tror jeg. Men surt om batteriene er underkommunisert fra Tesla for å selge TMY Kina-modell for å booste salget. Må vel gå å utsette mottak 6-9 måneder med en reservasjon? De kaller det jo ikke en bestilling eller ordre engang...

Har du bestilt til gunstig pris tviler jeg på at de godtar at du utsetter leveranse så lenge. De ser det nok som en bonus hvis en del av de som har gammel pris kansellerer og heller bestiller på nytt.

emurof

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 08. juli 2021, klokken 18:01
Sitat fra: Otkristo på torsdag 08. juli 2021, klokken 17:23I morgen kan MIC Model Y bestilles på tesla.com.
Rykter kommer fra Tyskland.
https://driveteslacanada.ca/model-y/tesla-set-to-open-orders-for-mic-model-y-in-germany-tomorrow-delivery-in-q3/

Pussig. Hvorfor åpne for bestilling? Hvorfor ikke levere biler til de som har bestilt for flere år siden? Skal de fortsette å stå i kø til Berlin er klar? Men det sto jo aldri noe om hvor bilen skulle produseres når de åpnet for bestillinger. Merkelige greier

Gjorde de ikke akkurat det samme da Model 3 kom hit da? Jeg ser ikke problemet. Jeg regner med at de som allerede hadde bestilt også kan få disse bilene, og ikke må vente til fabrikken i Tyskland står klar.

Dessuten vil de jo starte produksjon i Tyskland ikke så lenge etter at leveringen av Kina-TMY starter, og dermed vil de kunne levere fra fabrikken i Kina samtidig som de gradvis øker produksjonstakten i Tyskland.

Magnus Hansen

Sitat fra: emurof på fredag 09. juli 2021, klokken 13:29
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 08. juli 2021, klokken 18:01
Sitat fra: Otkristo på torsdag 08. juli 2021, klokken 17:23I morgen kan MIC Model Y bestilles på tesla.com.
Rykter kommer fra Tyskland.
https://driveteslacanada.ca/model-y/tesla-set-to-open-orders-for-mic-model-y-in-germany-tomorrow-delivery-in-q3/

Pussig. Hvorfor åpne for bestilling? Hvorfor ikke levere biler til de som har bestilt for flere år siden? Skal de fortsette å stå i kø til Berlin er klar? Men det sto jo aldri noe om hvor bilen skulle produseres når de åpnet for bestillinger. Merkelige greier

Gjorde de ikke akkurat det samme da Model 3 kom hit da? Jeg ser ikke problemet. Jeg regner med at de som allerede hadde bestilt også kan få disse bilene, og ikke må vente til fabrikken i Tyskland står klar.

Dessuten vil de jo starte produksjon i Tyskland ikke så lenge etter at leveringen av Kina-TMY starter, og dermed vil de kunne levere fra fabrikken i Kina samtidig som de gradvis øker produksjonstakten i Tyskland.

Nå har vi jo fasiten og de spiser som ventet av køen først. Men slik ryktet ble presentert i går, så hørtes det ut som det kom til å bli en egen, separat bestilling for Kina-Y. Men den diskusjonen er det jo ikke noe poeng i å fortsette nå som vi vet hva de gjør

Autowinder

Sitat fra: Magnus Hansen link=topic=55944.msg987116#msg987116 date=1625829714
/quote]
Har du bestilt til gunstig pris tviler jeg på at de godtar at du utsetter leveranse så lenge. De ser det nok som en bonus hvis en del av de som har gammel pris kansellerer og heller bestiller på nytt.

Der er jeg uenig med deg til en viss grad. Det står forsåvidt i avtalen at jeg må være forberedt på å motta kjøretøy når det er klart i henhold til spec. Men det er en avtale oversendt meg etter reservasjon og forelå ikke på reservasjonstidspunktet. Men det er sikkert rom for personlige forhold. Om ikke tar jeg glatt en kansellering bare for å få et annet fargevalg enn de 5 valgene idag 😅
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Randomrex

Spennende nyheter i dag! Det er leeenge siden jeg la inn bestilling på TMY, men er ganske overbevisst at jeg den gang bestilte med vinterhjul...? Nå ser jeg ikke noe mulighet for å bestille dette, så jeg lurer på om noen av dere vet om det må kjøpes seperat senere, eller om jeg allerede har bestilt det men at det ikke står spesifisert?

emurof

Sitat fra: RuneW på fredag 09. juli 2021, klokken 12:43Jeg har fått samme mail, men sliter med skepsis til "kina-biler". Muligens helt uten grunn.

Bilene produsert i Kina er visst mye bedre på "panel gaps" og slike kosmetiske ting, i det minste.

elhansen

Og av de tyske bilene jeg har hatt har de på ingen måte vært frie for feil. Så tror Kina er helt ok for min del. Blir moro med ny bil.

Magnus Hansen

Sitat fra: Autowinder på fredag 09. juli 2021, klokken 13:40
Sitat fra: Magnus Hansen link=topic=55944.msg987116#msg987116 date=1625829714
/quote]
Har du bestilt til gunstig pris tviler jeg på at de godtar at du utsetter leveranse så lenge. De ser det nok som en bonus hvis en del av de som har gammel pris kansellerer og heller bestiller på nytt.

Der er jeg uenig med deg til en viss grad. Det står forsåvidt i avtalen at jeg må være forberedt på å motta kjøretøy når det er klart i henhold til spec. Men det er en avtale oversendt meg etter reservasjon og forelå ikke på reservasjonstidspunktet. Men det er sikkert rom for personlige forhold. Om ikke tar jeg glatt en kansellering bare for å få et annet fargevalg enn de 5 valgene idag 😅

Du får høre med de  :) Da er jeg interessert i å gjøre det samme! Jeg leser tilbake i tid at de godtok månedsvis med utsettelse for Model 3, så det kan hende det går

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på fredag 09. juli 2021, klokken 12:55
Sitat fra: RuneW på fredag 09. juli 2021, klokken 12:43
Jeg har fått samme mail, men sliter med skepsis til "kina-biler". Muligens helt uten grunn.

Er det noen grunn til å frykte mer rustbefengte biler fra Kina enn fra Berlin? Er det forskjell på kvaliteten på råmaterialene de bruker?

Rustmotstand i metaller bestemmes egentlig av produsenten, ikke landet den bygges i. Handel av metaller er også global, så hvor stålet kommer fra er ganske bingo.

Når man ser hvordan VAG sliter med sine produkter mtp rust (Made in Europe) med rust MIDT på ei plate, ville jeg ikke nølt med kina-bil egentlig. Men beste garantien mot rust, er den du påfører hos proffe verksteder i Norge.

Model 3 var laget av stål...og på min ser jeg ingen svakheter etter 2,5 år, utenom at jeg ikke fikk av hjulene uten å være hardhendt og smart. På Model Y blir karosseriet fra Kina laget i 1-cast aluminium, så da er det vel enda mindre fare for rust/korrosjon der.....
Tesla Model Y                         2021-

Magnus Hansen

I mailen fra Tesla så gjentar de 505km rekkevidde. Så mulig disse bilene faktisk har litt mindre batteri enn de som produseres i USA. Dette er jo også måte å gi de som har litt lav pris litt mindre enn de som får bil etter jul. Som selvfølgelig også gir litt dårlig deal for de som betaler dagens pris

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA