Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model Y utsatt – kan komme fra Kina

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 27. april 2021, klokken 17:14

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 09. juli 2021, klokken 10:20
Sitat fra: Rosstopher på fredag 09. juli 2021, klokken 10:12
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 09. juli 2021, klokken 09:42det er en ganske stor prisforskjell ned til en id4 gtx feks.

Må huske at de fleste andre oppgir priser for biler med lite utstyr, mens Tesla oppgir prisen for topp utstyrt modell, med farger, hjul, hengerfeste og EAP/FSD som eneste tilvalg.

Ioniq 5 er unntaket som da blir nesten 50k billigere enn model y, med dokumentavgift og vrakpant blir prisen på model y 549k

Ja, Ioniq 5 virker veldig inspirert av Tesla på mange måter, med masse inkludert, som f.eks. varme i seter foran og bak, som Tesla, og en skjerm og utforming som ligner. Tror derimot at Model Y vil ha mye større bagasjeplass pga. veldig strort rom under gulvplaten i bagasjerommet pluss stor plass i frunken (foran). Men Ioniq virker som et veldig bra kjøp også.

Ser forøvrig en video fra Kina fra januar hvor de tester en MIC (Made In China) Model Y LR med varmepumpe mot en Fremont Model 3 Performance uten varmepumpe i ca 0 grader Celcius og 103km/t snitt, og ser at begge bilene klarer ca 31 mil rekkevidde, men at Model Y har en drøy mil igjen på batteriet. Det var jo ganske betryggende å vite for de med eldre Model 3 som tenker på å bytte:
https://insideevs.com/news/467131/mic-tesla-model-y-unboxing-review/

Tesla Model Y                         2021-

jlan

#226
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 09. juli 2021, klokken 09:53
Noen som vet om batteriet på TMY LR Kina er noenlunde likt som TM3 Fremont fra 2019? Siden Roland er noget hemmelighetsfull?
Det er vel ganske sannsynlig at det inntil er videre samme batteri som i de TM3 LR som er på vei fra Kina. Altså det som oppgis til 580 km i TM3. 505 i TMY ?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ekamfjo

Hmmm, fikk Ioniq5 levert forrige uke, la ut min 2019 model 3 LR på Finn og solgte til en god pris samme dag.
Veldig fornøyd med Ioniq5 i forhold til bygge- og opplevd kvalitet (lysår bedre enn 2019 m3) veldig komfortabel, mer enn god nok plass, masse praktiske løsninger, digg med automatisk kjøling i ventilerte seter i ekte skinn. Lavt forbruk har den også, ligger ikke mye over m3 en hittil. Går nesten like bra som Tesla, altså mer enn sprek nok. Virker som en seriøst godt sammenskrudd og gjennomtenkt bil. Deilig med seriøs forhandler lokalt med super service. Men... irriterer meg over at jeg må ha med nøkkel for å kjøre (glemt den hver dag og må gå inn og hente igjen), og hvorfor i huleste må man trykke på start knapp for å starte bilen? Ikke så intuitivt å skjønne menyer og oppsett osv, men det går seg sikkert til etterhvert som blir vant til det. Har ikke prøvd lading langs veien ennå, men er bekymret for ikke å bare kunne kjøre fra Supercharger til Supercharger på langtur og vite at det er helt uproblematisk, ingen brikker eller kort, og garantert ikke kø, bare å plugge i og kjøre videre når ferdig ladet. Pros&cons her altså, frister å bestille y...kanskje lurt å se an et par måneder og bli skikkelig kjent med Ioniqen først.
2019 Model 3 LR
Ioniq 5 P45 reservert

Dieselgubben

Noen som vet om denne fra Kina har oppvarmet ratt og de nye lyktene ("Led matrix")?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Dieselgubben på fredag 09. juli 2021, klokken 11:46
Noen som vet om denne fra Kina har oppvarmet ratt og de nye lyktene ("Led matrix")?

Den Kina-MY'en i fra januar hadde i hvert fall oppvarmet ratt. De i videoen hang seg og opp i hvor bra det var at det på den ikke var søm i "skinnet" rundt rattet...:
https://insideevs.com/news/467131/mic-tesla-model-y-unboxing-review/
Tesla Model Y                         2021-

Otkristo


Sandvika

Jepp, blir Kinabiler. Fikk akkurat mail..
.
Model Y‑ leveringene forventes å begynne i augustl.*
Med 505 km rekkevidde, rikelig plass og HEPA‑luftfilter av medisinsk kvalitet, gir Model Y Long Range All‑Wheel Drive den ultimate kombinasjonen av ytelse og nytte.
Vi gir deg beskjed når du kan logge inn i Tesla‑kontoen din for å legge inn informasjon om finansiering og innbytte.
Besøk vår side med ofte stilte spørsmål for å lese mer

Churchill

Merker det er dumt å forhåndsbestille bil med 2,5 år ventetid. Man får brått veldig høy puls når det kommer nyheter om mulig levering :P Kommer nok til å ta ut Kina-bil. Satt på gjerdet en stund, men har kommet fram til at denne bilen dekker alle våre behov, så da er det like greit å ta ut istedenfor å vente på Berlin-bil som har ny batteriteknologi man ikke vet noe om.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#233
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 09. juli 2021, klokken 09:04
Sitat fra: Hrc på fredag 09. juli 2021, klokken 08:48
Rekkevidden er vel den samme som alltid - 505km? Er det LG-batterier i TMY MIC? Mener å sett høyere WLTP på MIC?

Gikk inn på Tesla Hong Kong som selvfølgelig får MIC Y. Der står wltp på 542km. Så regner med at det blir det samme i Europa og at det er nettsiden som ikke er oppdatert.

Glem rekkevidder fra kinesiske nettsider; i Kina brukes fortsatt den gamle NEDC testsyklusen.
Edit: Unntatt Hong Kong når jeg sjekker nærmere.

Sitat fra: Otkristo på fredag 09. juli 2021, klokken 09:15
..
På Tesla Canada står det 525 km. Dette basert på den mer nøkterne EPA testen.

Model Y har enda ikke fått europeisk typegodkjenning; en del av typegodkjenningen er offisielle WLTP kombinert resultat, EPA er mer krevende enn WLTP som Otkristo påpekte.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Otkristo på fredag 09. juli 2021, klokken 12:14
Da fikk jeg denne eposten fra Tesla
Hmm, nå kan jeg angre som reserverte tidlig med 7-seter...

emurof

Sitat fra: REN-BIL på mandag 05. juli 2021, klokken 01:02
Jeg synes uvitenhet er enda dummere. Tyskland er nok å betrakte i samme liga, men med 7,5% kullkraft i 2020. Energiwende funker, synd mangel på karbontoll vil gi stor konkurransevridning i omstillingen vi skal gjøre framover.

For all, del kos deg med Kinabilen din 😂

Morsomt innlegg når flere europeiske bilprodusenter nettopp er tatt (IGJEN!) i å drive kartellvirksomhet for å jukse med utslipp. Ren organisert kriminalitet.

Og hva er relevansen for tråden egentlig?

RuneW

Jeg har fått samme mail, men sliter med skepsis til "kina-biler". Muligens helt uten grunn.

Er det noen grunn til å frykte mer rustbefengte biler fra Kina enn fra Berlin? Er det forskjell på kvaliteten på råmaterialene de bruker?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Hrc

Synes dette ser overbevisende ut:
https://www.youtube.com/watch?v=-Ds1xV7M2gI

Og med LG-batterier så bør også energikilden være ivaretatt.

Radial

Sitat fra: RuneW på fredag 09. juli 2021, klokken 12:43
Jeg har fått samme mail, men sliter med skepsis til "kina-biler". Muligens helt uten grunn.

Er det noen grunn til å frykte mer rustbefengte biler fra Kina enn fra Berlin? Er det forskjell på kvaliteten på råmaterialene de bruker?

Rustmotstand i metaller bestemmes egentlig av produsenten, ikke landet den bygges i. Handel av metaller er også global, så hvor stålet kommer fra er ganske bingo.

Når man ser hvordan VAG sliter med sine produkter mtp rust (Made in Europe) med rust MIDT på ei plate, ville jeg ikke nølt med kina-bil egentlig. Men beste garantien mot rust, er den du påfører hos proffe verksteder i Norge.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Sandvika

Sitat fra: RuneW på fredag 09. juli 2021, klokken 12:43
Jeg har fått samme mail, men sliter med skepsis til "kina-biler". Muligens helt uten grunn.

Er det noen grunn til å frykte mer rustbefengte biler fra Kina enn fra Berlin? Er det forskjell på kvaliteten på råmaterialene de bruker?
Sett en MB Vito eller VW Sharan i det siste?  ;)
Tesla har nok samme spesifikasjon og testregime for sine legeringer. Variabelen er vel strengt tatt malingsteknologien som vistnok skulle være ny i Tyskland. Usikker på hvordan dette er i Kina vs. US. Freemont bilene har tradisjonelt vært dårlige på dette punktet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA