Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model Y utsatt – kan komme fra Kina

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 27. april 2021, klokken 17:14

« forrige - neste »

DeepFu

Har det vært splittet i AP, EAP og FSD hele tiden, eller kom det på et senere tidspunkt? Reserverte i mars-20, og mener da det var bare FSD som kunne velges som tilvalg (Som jeg droppet) Under min bestilling står det AP, men ikke hva det inneholder.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Magnus Hansen

Sitat fra: Hrc på fredag 09. juli 2021, klokken 08:48
Rekkevidden er vel den samme som alltid - 505km? Er det LG-batterier i TMY MIC? Mener å sett høyere WLTP på MIC?

Gikk inn på Tesla Hong Kong som selvfølgelig får MIC Y. Der står wltp på 542km. Så regner med at det blir det samme i Europa og at det er nettsiden som ikke er oppdatert.

Otkristo

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 09. juli 2021, klokken 09:04
Sitat fra: Hrc på fredag 09. juli 2021, klokken 08:48
Rekkevidden er vel den samme som alltid - 505km? Er det LG-batterier i TMY MIC? Mener å sett høyere WLTP på MIC?

Gikk inn på Tesla Hong Kong som selvfølgelig får MIC Y. Der står wltp på 542km. Så regner med at det blir det samme i Europa og at det er nettsiden som ikke er oppdatert.
På Tesla Canada står det 525 km. Dette basert på den mer nøkterne EPA testen.

Magnus Hansen

#213
Tu.no har artikkel med uttalelser fra Tesla. Første leveranser er i august


https://www.tu.no/artikler/tesla-model-y-leveres-i-norge-i-august/511863


Sitat

Model Y leveres uten tilhengerfeste, men i motsetning til Model 3 er alle Model Y klargjort for dette. Kundene kan derfor gå til Teslas nettbutikk og bestille ettermonterbart hengerfeste til bilene.

Mange har bestilt bilen allerede, og Teslas norske kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland sier at disse vil bli invitert til å fullføre bestillingen sin, slik at de kan bli tildelt en bil og få en omtrentlig leveringsdato.


elhansen

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 09. juli 2021, klokken 09:22
Tu.no har artikkel med uttalelser fra Tesla. Første leveranser er i august


https://www.tu.no/artikler/tesla-model-y-leveres-i-norge-i-august/511863


Sitat



Model Y leveres uten tilhengerfeste, men i motsetning til Model 3 er alle Model Y klargjort for dette. Kundene kan derfor gå til Teslas nettbutikk og bestille ettermonterbart hengerfeste til bilene.

Mange har bestilt bilen allerede, og Teslas norske kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland sier at disse vil bli invitert til å fullføre bestillingen sin, slik at de kan bli tildelt en bil og få en omtrentlig leveringsdato.


For oss som bestilte bil med hengerfeste regner jeg med det da står seg og mulig levering i august:) Dette er jo topp.

Magnus Hansen

#215
Ellers noterer jeg meg at prisen ikke har blitt justert ned. Det har blitt spekulert i at prisen skulle ned nærmere levering. Det betyr at det er en ganske stor prisforskjell ned til en id4 gtx feks. Det betyr også at tidligere reservasjoner får et veldig pent avslag i forhold til dagens pris. Så det blir vel fort fristende å ta ut bilen for flipping hvis man ikke egentlig hadde tenkt til å ta ut bilen.

Ps det er også 86.000 i prisforskjell ned til 3 som nok gjør at salget av 3 langt i fra vil kollapse selv om Y kommer på markedet

ToWalkOrDrive

Wow. Plutselig levering i august...da betyr det vel nesten at de har puttet noen biler på båten allerede. Vanligvis tar det jo 4-6 uker å få fraktet containere fra Shanghai....blir gjerne annerledes her hvis de har 4000 biler på en båt som kjører direkte til Norge.

Blir jo litt rart at de har svart "vet ikke" angående leveringsdato frem til nå...og folk har da beholdt bilene sine....men så skal de plutselig levere bilene om en måned, midt i ferien. Da må en jo plutselig selge den gamle bilen, om en ikke hopper av karusellen....fin måte å tynne listene ut på med folk som har fått bilen til "alt for lav pris" (tidlige bestillere). Merker at jeg nok er blitt en bitter grinete gammel gubbe som klager på sen levering, og nå tidlig levering, men det jeg egentlig er spørrende til er litt oppdatering underveis så en lettere kan planlegge 500.000-kroners kjøp og salg av gammel bil  :D

Noen som vet om batteriet på TMY LR Kina er noenlunde likt som TM3 Fremont fra 2019? Siden Roland er noget hemmelighetsfull?

Bilene som leveres nå, er produsert på Teslas fabrikk i Shanghai i Kina. Noen kunder vil være opptatt av hva slags batteriteknologi som brukes i bilene. På spørsmål om hva slags battericeller som står i Model Y som leveres nå, svarer Roland:

– Tesla er en global leder innen batteriekspertise og produksjon, med teknologi dokumentert over mer enn 16 milliarder kjørte kilometer i den virkelige verden på tvers av vår globale bilflåte. Uansett hvilken Tesla Gigafactory som produserer bilen din, sikrer Tesla at den optimale batteriteknologien benyttes for bilens spesifikasjoner.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 09. juli 2021, klokken 09:53
Wow. Plutselig levering i august...da betyr det vel nesten at de har puttet noen biler på båten allerede. Vanligvis tar det jo 4-6 uker å få fraktet containere fra Shanghai....blir gjerne annerledes her hvis de har 4000 biler på en båt som kjører direkte til Norge.
Ja, det har jo allerede blitt rapportert at det har gått skip med TMY fra Shanghai.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 09. juli 2021, klokken 09:42
Ellers noterer jeg meg at prisen ikke har blitt justert ned. Det har blitt spekulert i at prisen skulle ned nærmere levering. Det betyr at det er en ganske stor prisforskjell ned til en id4 gtx feks.
Spekulasjonene har vel gått i at prisen går ned etter den initielle køen er tatt unna. Noe som jeg og tror kommer til å skje.

Ellers så synes jeg ikke prisforskjellen er så alt for stor ned til GTX, tilbudet mitt på den kom på 567.000,-.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elhansen

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 09. juli 2021, klokken 09:22
Tu.no har artikkel med uttalelser fra Tesla. Første leveranser er i august


https://www.tu.no/artikler/tesla-model-y-leveres-i-norge-i-august/511863


Sitat
Ringte Tesla og de med allerede bestilling vil få først, og så vil de gå videre på nye bestillinger etter dette. Så altså August på de første som har bestilt.
Nå svinger det her. Gleder meg til ny bil. PS "dieselpurke" tilsalgs

Rosstopher

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 09. juli 2021, klokken 09:42det er en ganske stor prisforskjell ned til en id4 gtx feks.

Må huske at de fleste andre oppgir priser for biler med lite utstyr, mens Tesla oppgir prisen for topp utstyrt modell, med farger, hjul, hengerfeste og EAP/FSD som eneste tilvalg.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

rfagerdal

Veeeeeeeldig kult at den kommer nå, gleder meg til å se den på veiene her! :)

Daniel_0007

Sitat fra: Rosstopher på fredag 09. juli 2021, klokken 10:12
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 09. juli 2021, klokken 09:42det er en ganske stor prisforskjell ned til en id4 gtx feks.

Må huske at de fleste andre oppgir priser for biler med lite utstyr, mens Tesla oppgir prisen for topp utstyrt modell, med farger, hjul, hengerfeste og EAP/FSD som eneste tilvalg.

Ioniq 5 er unntaket som da blir nesten 50k billigere enn model y, med dokumentavgift og vrakpant blir prisen på model y 549k
Model 3 2019 LR Rwd

Magnus Hansen

Angrer på at jeg sammenlignet med id4 for den diskusjonen hører vel hjemme i en annen tråd.

Ellers hadde det vært fint om de hadde gitt beskjed litt tidligere, ja. Men det hadde vel gått utover Model 3 salget

turfsurf

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 09. juli 2021, klokken 10:32

Ellers hadde det vært fint om de hadde gitt beskjed litt tidligere, ja. Men det hadde vel gått utover Model 3 salget
Perfekt timer dette ja. Plutselig lang levering på TM3, og så kort leveringstid på TMY.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA