Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model Y utsatt – kan komme fra Kina

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 27. april 2021, klokken 17:14

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: stue på søndag 20. juni 2021, klokken 19:32
Jeg ville mye heller hatt en kina- model Y enn en USA model-y.

Samme her - mange kvalitetsundersøkelser på ulike biler rapporterer at Kina bilene holder høyt nivå.
Munro påpeker også det i sine videoer at en må se opp for kineserene - de har lært å bygge gode biler.
Jeg aner ikke hvorfor man ikke klarer å få opp samme nivå i USA - men jeg har lest tidligere at bransjen der borte slet og kanskje ennå sliter , med ulike problemer relatert til dopmisbruk og opiode bruk. Jeg vil tro kineserene har en litt annen kultur på dette området. Synes egentlig det er trist.

NRK serien :

https://tv.nrk.no/serie/uxa-thomas-seltzers-amerika

Viste vel med all tydelighet at du hadde et samfunn med masse underliggende problemer.
Kina har vel sitt å stri med de også - men der er det nok ikke noe i veien med arbeidskultur og moral på samme måte - det slår heldig ut dersom man er stolt over produktene sine - og selv om IT folkene i Tesla nok elsker jobben sin - er det ikke sikkert personene på gulvet føler det samme i USA. Det går også visse historier om en litt vanskelig Elon Musk som krangler med sine ansatte på gulvet - nei til fagforeninger osv. Det var vel litt bråk i Berlin også - mulig det beste stedet Tesla med sin bedriftskultur kan drive butikk er fra Kina? Mye kan nok fikses ved nye automatiserte produksjonslinjer og færre deler som må settes sammen - altså "Munro style"

Otkristo


emurof

Sitat fra: Jon65 på søndag 20. juni 2021, klokken 15:33
Sitat fra: emurof på søndag 20. juni 2021, klokken 12:33Kineserne er vel også kjent for å ha veldig dyktige arbeidere. I dag er det visst ikke først og fremst pris som gjør at mange velger å produserer varer i Kina, men kvaliteten på arbeidskraften.

I tillegg er jo lønningene lavere så kanskje man tar seg råd til å ha en kar som fikser detaljene uten at det fordyrer så mye.

Nei, de er jo veldig effektive og har økt produksjonen kraftig. Jeg tror rett og slett ikke det er så mye å fikse i etterkant, både på grunn av kvalifisert arbeidskraft og optimaliserte produksjonsprosesser.

emurof

Sitat fra: hELgenen på søndag 20. juni 2021, klokken 20:27Jeg aner ikke hvorfor man ikke klarer å få opp samme nivå i USA

Fremont-fabrikken var jo den første Tesla bygget, og de tok over eksisterende bygninger fremfor å bygge en optimal fabrikk fra bunnen. Jeg tror at fabrikken i Texas vil kunne måle seg med fabrikken i Kina siden den faktisk er nyere vil ha ny teknologi som har kommet til etterpå.

SitatDet var vel litt bråk i Berlin også

Det var vel bare enda en FUD-artikkel som viste seg å være feil? Det har kommet så mange falske artikler om Berlin-fabrikken etter hvert at man nesten må gå ut ifra at det meste negative som rapporteres bare er tull til det motsatte er bevist.

geear

#169
Sitat fra: hELgenen på søndag 20. juni 2021, klokken 20:27
Sitat fra: stue på søndag 20. juni 2021, klokken 19:32
Jeg ville mye heller hatt en kina- model Y enn en USA model-y.

Samme her - mange kvalitetsundersøkelser på ulike biler rapporterer at Kina bilene holder høyt nivå.
Munro påpeker også det i sine videoer at en må se opp for kineserene - de har lært å bygge gode biler.
Jeg aner ikke hvorfor man ikke klarer å få opp samme nivå i USA - men jeg har lest tidligere at bransjen der borte slet og kanskje ennå sliter , med ulike problemer relatert til dopmisbruk og opiode bruk. Jeg vil tro kineserene har en litt annen kultur på dette området. Synes egentlig det er trist.

NRK serien :

https://tv.nrk.no/serie/uxa-thomas-seltzers-amerika

Viste vel med all tydelighet at du hadde et samfunn med masse underliggende problemer.
Kina har vel sitt å stri med de også - men der er det nok ikke noe i veien med arbeidskultur og moral på samme måte - det slår heldig ut dersom man er stolt over produktene sine - og selv om IT folkene i Tesla nok elsker jobben sin - er det ikke sikkert personene på gulvet føler det samme i USA. Det går også visse historier om en litt vanskelig Elon Musk som krangler med sine ansatte på gulvet - nei til fagforeninger osv. Det var vel litt bråk i Berlin også - mulig det beste stedet Tesla med sin bedriftskultur kan drive butikk er fra Kina? Mye kan nok fikses ved nye automatiserte produksjonslinjer og færre deler som må settes sammen - altså "Munro style"
Når du skriver om arbeidsmoral og kultur i arbeidslivet i Kina, er dette basert på egne erfaringer eller noe du tror/gjetter?

For egen del har jeg opplevd det motsatte, men landet er stort og det vil åpenbart forekomme store variasjoner. Jeg hadde også inntrykk av at de var flittige arbeidsmaur før jeg kom ned dit, men inntrykket ble snudd.

Ser også at håndtverk som ansees som en selvfølgelighet i Norge, ikke er det der nede. Altså det vi ser på som fagmessig utførelse av noe. De kan utføre håndtverk på en måte vi ikke klarer se for oss at det er mulig å gjøre (i negativ forstand).

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

daktari

Sitat fra: Otkristo på søndag 20. juni 2021, klokken 21:49
Første test av den nye «paint shopen» i Berlin
Kilde: https://youtu.be/ZHMNEzhHVSA
Pent filmet video. Hadde vært kult hvis han turte fly inni bygget. Ganske usikker på om de faktisk har malt de chassisene i det bygget, men vi får jo ikke se dypere inn. Linjen ser ikke helt ferdig ut. Uansett er ikke lasterampene klare, så de får ikke deler inn. Mye som gjenstår gitt. Men virkelig et stort byggverk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

REN-BIL

Kina har 3 ganger så mange kullkraftverk som resten av verden har totalt, og voksende. I etterkant av covid er det en massiv kinesisk satsning på blant annet bilindustri, som en viktig satsning for å vinne marked og bedre økonomien. Her hjemme tar vi i mot billige varer i stort monn uten å ofre de indirekte (negative eksternaliteter) konsekvensene/utslippene en tanke.

Vi kan ikke fortsette å se på at Kina skor seg på skitten produksjon av et såkalt grønt produkt. EU og norske politikere lukker øynene for dilemmaet, så lenge de kan kutte sine direkte utslipp som følger av parisavtalen. De stiller derfor ingen krav til utslippsgarantier fra produksjon i Kina, så lenge bilen i eu ikke slipper ut noe når den er på veien.

Av prinsipp vil jeg derfor ikke ta i mot en Kinaprodusert bil, før det evt. kan garanteres for at utslippene ved produksjon er tilsvarende en EU kraftmiks. Folk flest bryr seg døyten om slikt, det er synd, for forbrukeren er den med makt til å stille krav...

https://www.statista.com/statistics/859266/number-of-coal-power-plants-by-country/

https://www.reuters.com/business/energy/chinas-new-coal-power-plant-capacity-2020-more-than-3-times-rest-worlds-study-2021-02-03/

Magnus Hansen

For ordens skyld så produserer også Kina mest solenergi i verden. Og klart største vekst

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Growth_of_photovoltaics


REN-BIL

#174
Som også er produsert i all hovedsak på kullkraft...

Installert sol 2020: 253GW
Kull 2020: 1100GW

Så er det også fair å si at økning i vind er enda større enn sol i Kina, men produsert på primært kull dette også. Snart flyter kinesiske turbiner ved Utsira også ;)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Electricity_sector_in_China

Radial

Hvor ren en bil fra Kina er, blir bare dumt å diskutere når europeiske konkurrenter ikke er i samme liga.
Bare tastaturet eller telefonen innleggene her skrives på, er allerede kraftig forkullet av Kina uten at det endrer verden med å kutte det ut.

Er MIC bilene av god kvalitet, så varer de kanskje veldig lenge, og sånn sett kan kullmiksen fra Kina like fullt veie opp mye.

Back to topic:
Håper det er en skipslast med TMY fra Kina man kan besiktige snart 😃
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

REN-BIL

Jeg synes uvitenhet er enda dummere. Tyskland er nok å betrakte i samme liga, men med 7,5% kullkraft i 2020. Energiwende funker, synd mangel på karbontoll vil gi stor konkurransevridning i omstillingen vi skal gjøre framover.

For all, del kos deg med Kinabilen din 😂

hELgenen

Sitat fra: REN-BIL på mandag 05. juli 2021, klokken 01:02
Jeg synes uvitenhet er enda dummere. Tyskland er nok å betrakte i samme liga, men med 7,5% kullkraft i 2020. Energiwende funker, synd mangel på karbontoll vil gi stor konkurransevridning i omstillingen vi skal gjøre framover.

For all, del kos deg med Kinabilen din 😂

Energiwende og alt det andre vi trenger for å skifte fra fossile drivstoff til mer miljøvennelige løsninger er avhengig av Kina. Så enkelt er det - å blinke ut Kina som miljøversting henger da følgelig ikke på greip. Kina arbeider også av egeninteresse med å få ned utslippene. Ofte når det kommer slike vinklinger der Kina blir fremstilt som en versting på ulike områder ligger det en politisk agenda bak. Det er vi i vesten som etterspørrer stadig nye produkter og i bunn og grunn ligger problemet faktisk her. Uten denne forbruksfesten som USA og vesten i flere generasjoner har stått i første linje for - så hadde vi ikke opplevd de miljøutfordringer vi ser i dag. Verden er skrudd sammen slik at vi alle er avhengig av hverandre på en eller annen måte. Synes personlig det er flott at Kina lager massivt med elbiler og har null betenkeligheter med å kjøpe MIC elbiler.

kodax

Sitat fra: REN-BIL på søndag 04. juli 2021, klokken 20:55
Av prinsipp vil jeg derfor ikke ta i mot en Kinaprodusert bil, før det evt. kan garanteres for at utslippene ved produksjon er tilsvarende en EU kraftmiks.
Skal man ha det som prinsipp, så skal man vel heller ikke kjøpe noe annet som produseres i Kina (eller fra andre tilsvarende land). Da er det lite man kan kjøpe..
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

ToWalkOrDrive

Kan tenke meg at vi i Norge og hadde brukt kull om vi ikke hadde hatt mer energi og behovet for strøm hadde mangedoblet seg. Er lett å være miljøvennlig når en ikke trenger nekte folk å koke eggene sine, og å gi dem varm dusj når de endelig har fått råd til å kjøpe dusj, som i Kina. Samtidig trenger ikke Kina å være miljøvennlig for å velge solcelle-paneler i fremtiden ettersom prisen på det har falt dramatisk, og flere mener det er billigere enn kull. Det samme ser en i USA hvor selv Trump-støtte over kull ikke har hjulpet nok til å holde den industrien oppe. Men når Kina plutselig får et enormt energibehov må de skaffe strøm kjapt, og da tyr de til kull som nødløsning. Om et par år vil en nok se mye mer solceller og kanskje batteribanker hos husholdningene etter hvert som prisen går ned. Tesla har og for vane å være drivende krefter for å implementere fornybar energi i energikjeden, og tilbyr og solcellepaneler og andre tiltak i Kina.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA