Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model Y utsatt – kan komme fra Kina

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 27. april 2021, klokken 17:14

« forrige - neste »

hELgenen

Dersom Tesla skulle levere en model Y fra Kina så tar jeg den gjerne. Berlin varianten vil jeg holdt meg unna inntil de har fått orden på produksjonen der og tilbakemeldingene er at bilen er tipp/topp.
Det Tesla mangler mhp. byggekvalitet har de jo klart å få mer eller mindre orden på i Kina. Made in US variantene er jo ennå ikke tipp/topp. Berlin leveransene vet man jo ikke så mye om ennå, men jeg ville følt meg ganske trygg på Kina biler. En model Y  "skrudd sammen" i USA derimot - nei takk.

daktari

Jeg tenker det er sannsynlig at de starter produksjon av klassisk Y med 2170 i Berlin, men volum kommer først tidlig 22.

Hvis megacasting ikke klarer å lage bilene rette nok (aligned) samt de mangler masseproduksjon av 4680 så er det lite vits å lage mange produksjonslinjer rundt om i verden for det chassiset. Du kan ikke levere ut rammeskeive biler, så må opp på et visst nivå først. Sløsing å bygge om linjer/la de stå ubrukt.

Spørsmålet er jo da ved hvilken fabrikk de eksperimenter/utvikler den produksjonsmetoden, og Fremont er vel det naturlige valget?

Jeg tror de er langt bakpå med 4680, og det var ikke gode nyheter om megacasting heller. Plaid skulle jo ha 520 miles EPA på battery day, så ble den kalt Plaid+  og nå endte de med 350 miles og "trenger ikke mer rekkevidde".  Får håpe de får til innen rimelig tid.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Trodde de hadde noe på gang her :

https://chargedevs.com/newswire/first-model-y-megacasting-produced-at-teslas-gigafactory-texas/

Men om det blir kvalitet eller "kvalitet" vet vi ikke helt ennå. "Made in US Tesla" må uansett gjøre noe for akkurat nå er de ikke på nivå med MIC Tesla.  Megacasting er nok et viktig ledd her ja.........

Magnus Hansen

Sitat fra: Thob på fredag 18. juni 2021, klokken 22:01
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 18. juni 2021, klokken 20:56
Hvis 4680-Y skal gis høyere pris må det også få bedre spec. Gjerne da større batteri. Folk flest er ikke så godt informert om underliggende teknologi. Men Tesla kan absolutt velge å gjøre dette. Men jeg tror heller de gir 2170-Y og 4680-Y nøyaktig like lang rekkevidde og lik på alle mulig andre synlige og målbare måter. Og at man ikke engang får vite hvilken Y man får. Da kan de gradvis bygge opp produksjonskapasitet på 4680-biler og bruke den tiden de trenger på å lære produksjon og teknolog uten masse potensiell negativ fokus i media på forsinkelser og misfornøyde kunder.

Ja det kan helt klart være en mulighet. Men isåfall hadde de gjort det enklere for seg selv å droppe batteryday, så kunne de heller styrt på i det skjulte med å implementere ny teknologi for så å offentliggjøre denne når den var på plass i bilene

Ja, enig. Tesla er jo ikke akkurat kjent for å gjøre det lett for seg selv. Derfor er kanskje også min teori feil :)

kodax

Sitat fra: hELgenen på lørdag 19. juni 2021, klokken 11:19
...
Men om det blir kvalitet eller "kvalitet" vet vi ikke helt ennå. "Made in US Tesla" må uansett gjøre noe for akkurat nå er de ikke på nivå med MIC Tesla.  Megacasting er nok et viktig ledd her ja.........
VET du at MIC er bedre kvalitet enn de fra USA, eller er det bare vært endel skriverier her og der, og noen youtube-videoer der folk synser litt i østogvest? Det er ikke overraskende hvis folk i USA er mer høylytt rundt kvaliteten der enn i Kina, og jeg tviler på at noen har analysert en større andel biler og sammenlignet. Men jeg tar kanskje feil?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

hELgenen

Sitat fra: kodax på lørdag 19. juni 2021, klokken 11:51
Sitat fra: hELgenen på lørdag 19. juni 2021, klokken 11:19
...
Men om det blir kvalitet eller "kvalitet" vet vi ikke helt ennå. "Made in US Tesla" må uansett gjøre noe for akkurat nå er de ikke på nivå med MIC Tesla.  Megacasting er nok et viktig ledd her ja.........
VET du at MIC er bedre kvalitet enn de fra USA, eller er det bare vært endel skriverier her og der, og noen youtube-videoer der folk synser litt i østogvest? Det er ikke overraskende hvis folk i USA er mer høylytt rundt kvaliteten der enn i Kina, og jeg tviler på at noen har analysert en større andel biler og sammenlignet. Men jeg tar kanskje feil?

Jeg baserer meg på egne observasjoner og kommentarer fra forum og youtube videoer ja. Så jeg kan ikke slå i bordet med en Munro rapport. Men slik er det jo med det meste her i verden når det kommer til dette. Vi har også noe som heter opplevd kvalitet. Og slik jeg ser det leverer MIC bedre enn hva vi har sett fra USA - det kan jo endre seg etterhvert så dette er ikke en stående sannhet

ToWalkOrDrive

#156
Sitat fra: daktari på lørdag 19. juni 2021, klokken 11:03
Jeg tenker det er sannsynlig at de starter produksjon av klassisk Y med 2170 i Berlin, men volum kommer først tidlig 22.

Hvis megacasting ikke klarer å lage bilene rette nok (aligned) samt de mangler masseproduksjon av 4680 så er det lite vits å lage mange produksjonslinjer rundt om i verden for det chassiset. Du kan ikke levere ut rammeskeive biler, så må opp på et visst nivå først. Sløsing å bygge om linjer/la de stå ubrukt.

Spørsmålet er jo da ved hvilken fabrikk de eksperimenter/utvikler den produksjonsmetoden, og Fremont er vel det naturlige valget?

Jeg tror de er langt bakpå med 4680, og det var ikke gode nyheter om megacasting heller. Plaid skulle jo ha 520 miles EPA på battery day, så ble den kalt Plaid+  og nå endte de med 350 miles og "trenger ikke mer rekkevidde".  Får håpe de får til innen rimelig tid.

Ja, Plaid Plus er kansellert av Tesla siden Plaid blir så bra. Den første EPA på Plaid på 348 miles er med 21" hjul, mens Tesla forventer at samme modell med 19" får 390 miles EPA range:
https://electrek.co/2021/06/18/tesla-model-s-plaid-348-mile-epa-rated-range-21-inch-wheels/
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Det er vel ingen seriøse bileiere som vil kjøre en Plaid med 19" (med plastkapsler!)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

emurof

Sitat fra: hELgenen på mandag 14. juni 2021, klokken 17:55Hele model Y lanseringen i Norge og Europa har jo vært en gedigen vits så langt - utsettelse på utsettelse mens konkurrentene både har kommet med nye modeller og levert dem mens Tesla har sittet på gjerdet med leveringer til Europa.

Jeg ser ikke helt hvordan det har vært en vits. De kan jo ikke magisk trylle frem produksjonskapasitet.

Og så er det jo flott at konkurrentene har begynt å komme på banen, men Model 3 selger likevel som aldri før.

emurof

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 15. juni 2021, klokken 12:25
Sitat fra: emurof på mandag 14. juni 2021, klokken 17:31
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 14. juni 2021, klokken 15:54men kan og være høyere om den nye Berlin-bilen bare er dritt. Tesla bruker ofte 7-8 måneder på å få skikk på nye modeller. Vet ikke om de har fått skikk på paneler osv, men scoret ganske dårlig i begynnelsen:
https://www.motorbiscuit.com/the-2021-model-y-is-the-least-reliable-tesla-according-to-consumer-reports/

Consumer Reports er gjennomkorrupt og har koblinger til blant annet Ford. Bare tull.

Model 3 er vel den bilmodellen i Kina med færrest rapporterte feil.

Wow, der beviser du en gang for alle at du er en Tesla-elsker som ikke makter å ta innover deg noe som helst kritikk mot Tesla. Dette er på linje med konspirasjonsteorier om at jødeutryddelsen ikke fantes osv.
Som du ser på linken så er det Model Y og ikke Model 3 det er snakk om. Model 3 scorer best av Teslaer på Consumer Report, mens Model Y gjør det dårligst på "reliability" av alle Teslaer, selv om det er et misvisende ord siden det ikke handler om at bilen stopper på veien.

Når du begynner å blande inn jødeutryddelse så tenker jeg det er på tide å roe seg noen hakk.

SitatHvis du ikke kjenner Consumer Report så er det en non-profit forbruker-organisasjon, som ikke en gang godtar annonser i bladene for å holde seg nøytral. De var og de første til å gi Tesla Model S 103 av 100 poeng da den kom (brøt skalaen).

Consumer Reports har blant annet koblinger til Ford (Ford-folk sitter i styret i CR eller lignende), og de er ikke akkurat ukjent med å dikte opp løgner til fordel for sine velgjørere:

https://www.motorbiscuit.com/the-90s-scandal-consumer-reports-hopes-you-forgot-about/

(Samme nettsted som du selv liker å linke til!)

emurof

Sitat fra: Otkristo på fredag 18. juni 2021, klokken 17:382 produksjonslinjer i Giga Berlin, både 2170 og 4680.
Dette for å redusere risikoen.

Ja, jeg så den der. Det vil gi en del dobbeltarbeid og økte utgifter, men samtidig så reduseres risikoen betraktelig, og de kan sannsynligvis få opp produksjonstakten på 2170-bilene mye raskere. Hvis dette stemmer da.

emurof

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 18. juni 2021, klokken 19:51Det er noen motstridende rykter ute og går. Det er vel neppe logisk at Tesla produserer «gammel versjon» av Y i Berlin pluss at de importerer Y fra Kina. Enten eller tenker jeg.

Det kan jo være at Tesla ønsker å starte leveringer av Y i Europa så tidlig som mulig og derfor begynner med biler produsert i Kina, går over til 2170 produsert i Berlin, og til slutt 4680-bilene.

Kanskje 4860 kun blir i Performance-utgaven den første tiden, frem til cellene er i full produksjon?

emurof

#162
Sitat fra: kodax på lørdag 19. juni 2021, klokken 11:51
Sitat fra: hELgenen på lørdag 19. juni 2021, klokken 11:19
...
Men om det blir kvalitet eller "kvalitet" vet vi ikke helt ennå. "Made in US Tesla" må uansett gjøre noe for akkurat nå er de ikke på nivå med MIC Tesla.  Megacasting er nok et viktig ledd her ja.........
VET du at MIC er bedre kvalitet enn de fra USA, eller er det bare vært endel skriverier her og der, og noen youtube-videoer der folk synser litt i østogvest? Det er ikke overraskende hvis folk i USA er mer høylytt rundt kvaliteten der enn i Kina, og jeg tviler på at noen har analysert en større andel biler og sammenlignet. Men jeg tar kanskje feil?

Det er kvalitetsundersøkelser i Kina som viser at Tesla/Model 3 har færrest klager av alle biler eller noe slikt, og at feilraten er mye lavere der enn biler fra Fremont-fabrikken.

Det er kanskje ikke så unaturlig når fabrikken i Kina er mye nyere og optimalisert fra bunnen av, mens Fremont er en ombygget fabrikk de har hatt siden før masseproduksjon av Model 3.

Kineserne er vel også kjent for å ha veldig dyktige arbeidere. I dag er det visst ikke først og fremst pris som gjør at mange velger å produserer varer i Kina, men kvaliteten på arbeidskraften.

Jon65

Sitat fra: emurof på søndag 20. juni 2021, klokken 12:33
Kineserne er vel også kjent for å ha veldig dyktige arbeidere. I dag er det visst ikke først og fremst pris som gjør at mange velger å produserer varer i Kina, men kvaliteten på arbeidskraften.

I tillegg er jo lønningene lavere så kanskje man tar seg råd til å ha en kar som fikser detaljene uten at det fordyrer så mye.

stue

Jeg ville mye heller hatt en kina- model Y enn en USA model-y.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA